Søg Garagen Hej Gæst! Register

Omdøbt -- Kymco Agility nægter at starte!
#1
Dette er muligvis et trivielt emne, der har været behandlet i mange tråde herinde, men ..

Jeg havde store problemer, da jeg skulle afsted i går med at få startet. I gang kom den dog.

Da jeg så skulle hjem ud på aftenen, var der intet at gøre. End ikke et enkelt host kom der. Altså slæbte jeg kalorius hjem (ca. 3 km)

Det småregnede og der var høj luftfugtighed i aftes (dyret havde stået i en carport), så en fugtig tændrørshætte el.lign. var nærliggende.

Hjemme, indendørs med lys, tørvejr og lidt varme, fik jeg lukket op, og konstaterede at gummimanchetten omkring tændrøret var væk! Muligvis en gammel skade?

Jeg fik også pillet tændrøret ud, og måtte konstatere, at det nærmest var groet til i koks! Det har næppe heller været de bedste omstændigheder.
Her til morgen fik jeg hentet søgebladene frem. Gnistgabet var nede på 0,45 mm! Det lyder lidt i underkanten?

Hætten er af typen XD05X fra NGK. Tændrøret, også NGK, er af typen C7HSA.

Jeg har i gemmerne fundet et helt nyt NGK tændrør af typen C6HSA. Hvori består forskellen? (udover forskel på et ciffer, altså)
Kan det anvendes?

Gnistgabet er her 0,65 mm, hvilket vist er mere normalt.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Tror ikke det betyder alverden, angående tallet, når det kun er et nummer nedaf. Men har ingen erfaring med det. Det eneste jeg ved om det, er at det har noget med hvor varmt eller koldt tændrøret er. Jeg vil så anbefale, at du køber et NGK CR7HIX platintændrør. Det koster så lige 75 kr.

http://www.fg-hobby.dk/motor-og-motordel...k-plug.htm

Jeg har vel kørt 10.000 km med mit efterhånden, og det er ikke slidt endnu.
 46 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 17.000 km 
Svar
#3
Nå, det var så åbenbart IKKE hverken tændrør eller -hætte!

Med det nye tændrør er der fin lille blå gnist med eksisterende hætte. Men stadig ingen motorgang!

Der er motorolie, benzin og vakuum, og der kommer benzin ud fra ventilen, når jeg turner. Jeg har ikke været i stand til at kontrollere benzin længere henne i kæden, da de slanger bare sidder FAST! De små fjederholdere ser temmelig rustne ud. Jeg ved således ikke, om benzinfilteret er gået tæt.

Det hjalp ikke at pille luftfilteret ud.
Overløbsslangen under filteret var knastør??? Det er meget længe siden, jeg har se efter der sidst.

Fra toppen af mit ventildæksel går en anden slange. Den løber om bag karburatoren, dykker ned og ender blindt i en åben, skråt afskåret ende.
Indlagt et gammelt billede af mit med slangen øverst. [Image: 2701.jpg]
Slangen afgiver tilsyneladende overtryk, i takt med at jeg turner.
Hvad laver den, og skal den ende blindt?
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#4
Den ovale (Rød) på topdæksel den der ligner en flance er til friskluftsystem den slange der sidde øverst oppe på dæksel som sikker ender ud i ingen ting er ånde rør til fugt fra dæksel.
Svar
#5
Nu er jeg ved at løbe tør for ideer!

Tændrør gnistrer.
Gnistgab er 0,6 mm.
Ventiler ser ud til at stå korrekt, og ingen af dem ser ud til at 'hænge'.
Der er benzin ud af benzinfilter.
Der er nok olie i bundkaret.
Batteriet er blevet ladt fuldt op.

Men stadig ingen antydning af start! Hverken på el eller kick.

Tilbage er vel nærmest kun karburatoren, og den skal jeg i hvert fald ikke ind i!

Der er selvfølgelig benzinslangen mellem filter og karburator, men den vil altså på ingen måde af! Det tog en krig at få den af filteret.

Andre ideer?

I betragtning af, at dyret la..nsomt er blevet sværere og sværere at starte...? Men sådan at dø helt og fuldkomment i løbet af ca. 8 timers stistand?

Nærmeste forhandler ligger ca. 4 km væk. Lige langt nok at trække!
Kan andre anvendes? Det er jo en 4T'er!
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hvor meget har den cylinder som er på nu kørt? det kan jo være at den er slidt op.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#7
Man kan som regel finde ud af om der er lidt kompression på ved at bruge kickstarteren, for så vil man føle modstanden. Med et frisk batteri og elstart, vil man som regel kunne starte motoren selv om den er slidt i cylinderen.
Det tyder på at den ikke får benzin nok. Har du prøvet at spøjte lidt starthjælp ind ved indsugningen. Hvis den går i gang med starthjælp og derefter dør, er der nok ikke nogen vej uden om at tjekke karburatoren.

Med venlig hilsen
Bigfoot
Svar
#8
(22-11-2017, 16:31)Bigfoot Skrev: Man kan som regel finde ud af om der er lidt kompression på ved at bruge kickstarteren, for så vil man føle modstanden. Med et frisk batteri og elstart, vil man som regel kunne starte motoren selv om den er slidt i cylinderen.
Det tyder på at den ikke får benzin nok. Har du prøvet at spøjte lidt starthjælp ind ved indsugningen. Hvis den går i gang med starthjælp og derefter dør, er der nok ikke nogen vej uden om at tjekke karburatoren.

Med venlig hilsen
Bigfoot
Cylinder er den originale (så vidt jeg da ved), så den har kørt knap 33.000.

Det med el-start er så en anden sag. Der har reelt ikke været virksom el-start siden ventilerne blev justeret korrekt (?) af værksted ved, formodentlig, 5.000. Til gengæld har kick fungeret, hvilket den ikke gjorde før!

Der er dog markant forskel i lyden, og hastigheden, når man el-turner med eller uden tændrøret sat i!

Det med at sprøjte ind i indsugningen, ved jeg ikke rigtig, hvor skal gøres! Gennem det tykke rør, der går ud af karburatoren?

Og jeg ved end ikke, hvorledes karburatoren skilles ad! Jeg har haft topdækslet af, men der sidder blot en lang, ret blød fjeder, der går ned gennem et eller andet omgivet af en gummimembran. Tilsyneladende ingen bevægelige dele, som påvirkes af den fjeder.

Det lader til, at den forhandler ca. 4 km væk er den nærmeste overhovedet, med mindre jeg tager ind til T.Hansen eller en Harley-forhandler. (ca. 2,5 km væk)
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#9
(22-11-2017, 19:32)walker1 Skrev: Cylinder er den originale (så vidt jeg da ved), så den har kørt knap 33.000.

Det med el-start er så en anden sag. Der har reelt ikke været virksom el-start siden ventilerne blev justeret korrekt (?) af værksted ved, formodentlig, 5.000. Til gengæld har kick fungeret, hvilket den ikke gjorde før!

Der er dog markant forskel i lyden, og hastigheden,  når man el-turner med eller uden tændrøret sat i!

Det med at sprøjte ind i indsugningen, ved jeg ikke rigtig, hvor skal gøres! Gennem det tykke rør, der går ud af karburatoren?

Og jeg ved end ikke, hvorledes karburatoren skilles ad! Jeg har haft topdækslet af, men der sidder blot en lang, ret blød fjeder, der går ned gennem et eller andet omgivet af en gummimembran. Tilsyneladende ingen bevægelige dele, som påvirkes af den fjeder.

Det lader til, at den forhandler ca. 4 km væk er den nærmeste overhovedet, med mindre jeg tager ind til T.Hansen eller en Harley-forhandler. (ca. 2,5 km væk)

Ang. karburator. Prøv at studere billeder og info på scootergrisen :  http://scootergrisen.dk/scooterhjemmesid...urator.php
2015 Honda NSC 50 Vision - Sort.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Hvis du skal prøve starthjælp er det nok bedst at tage dækslet til luftfilteret af og spøjte ind den vej. Det er nemmest hvis man har en til at hjælpe med det.
Karburaoren skal helt afmonteres og skilles ad. Prøv at se denne tråd - http://www.billig-scooter.dk/thread-5491.html.

Med venlig hilsen
Bigfoot
Svar


Forum spring: