Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hjælp til cylinderskift
#13
(08-11-2017, 14:13)Buschauffør Skrev: Det eneste der er skiftet, er cylinder og stempel. Topstykket er originalt

Hvis det hjælper, så første gang jeg samlede det, var der vildt meget tryk på knastakslen fra knastakslen fordi det sad forkert. Jeg tænkte ikke videre over det, og tvangsspændte det alligevel. Ked af det
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
Der er ingen tvivl om at du skal have løsnet toppen igen, den lille gevind spids som sidder på vippe armen er kommet i "klemme" på siden af ventil stammen, som jeg har markeret på billedet.
Det sker nemt når man samler så skal man lige sikre sig at begge vippearme har spilrum, da de kun træder på ganske få kvadrat millimeter.
Måske kan du lave en nem justering af skruen, ved at løsne bolten på justerings skruen, og så bakke den næsten ud for at få vippe armen til at gå forbi ventil stammen, prøv ad.
Mvh René


[Image: Ventil.png]
VGA Firefox "Ad vitam aut culpam"
Ny 20.April 2017  -  Nu +1.000km
Svar
#15
(08-11-2017, 17:44)René 7620 Skrev: Der er ingen tvivl om at du skal have løsnet toppen igen, den lille gevind spids som sidder på vippe armen er kommet i "klemme" på siden af ventil stammen, som jeg har markeret på billedet.
Det sker nemt når man samler så skal man lige sikre sig at begge vippearme har spilrum, da de kun træder på ganske få kvadrat millimeter.
Måske kan du lave en nem justering af skruen, ved at løsne bolten på justerings skruen, og så bakke den næsten ud for at få vippe armen til at gå forbi ventil stammen, prøv ad.
Mvh René


[Image: Ventil.png]

Hvis jeg tolker dit indlæg rigtigt, så er det ikke tilfældet. Vippearmen sidder ikke fast i noget, og kan frit bevæges
Svar
#16
(08-11-2017, 14:17)Buschauffør Skrev: Hvis det hjælper, så første gang jeg samlede det, var der vildt meget tryk på knastakslen fra knastakslen fordi det sad forkert. Jeg tænkte ikke videre over det, og tvangsspændte det alligevel. Ked af det

Hvis man tager kæde strammeren ud (hvilket man bør gøre) inden man samler motoren, kan man faktisk samle toppen med fingere med undtagelse af de sidste par omdrejninger. Jeg forstår ikke hvad du mener med at knastakslen kan trykke på knastakslen.
Jeg har dog vanskelig ved at forestille mig hvordan nogen af delene i topstykket kan være bøjet eller beskadiget på en eller anden måde (lige med undtagelse af ventilen). Hvis ikke du har taget ventilerne ud og stillet på skruerne til ventil justering, eller byttet om på vippearmene,  så skulle alt passe sammen uden videre, og have de samme spillerum, der var inden adskillelsen. På billedet ser det ud til at ventilstamme og vippearm ikke liner rigtig op. Måske har du kommet til at bøje ventilskaftet. Kan du komme til at dreje ventilen medens topstykke er monteret? Lad være med at bruge en tang uden beskyttelse. Brug f.eks. et stykke aluminum.

Med venlig hilsen
Bigfoot
Svar
#17
(09-11-2017, 00:12)Bigfoot Skrev: Hvis man tager kæde strammeren ud (hvilket man bør gøre) inden man samler motoren, kan man faktisk samle toppen med fingere med undtagelse af de sidste par omdrejninger. Jeg forstår ikke hvad du mener med at knastakslen kan trykke på knastakslen.
Jeg har dog vanskelig ved at forestille mig hvordan nogen af delene i topstykket kan være bøjet eller beskadiget på en eller anden måde (lige med undtagelse af ventilen). Hvis ikke du har taget ventilerne ud og stillet på skruerne til ventil justering, eller byttet om på vippearmene,  så skulle alt passe sammen uden videre, og have de samme spillerum, der var inden adskillelsen. På billedet ser det ud til at ventilstamme og vippearm ikke liner rigtig op. Måske har du kommet til at bøje ventilskaftet. Kan du komme til at dreje ventilen medens topstykke er monteret? Lad være med at bruge en tang uden beskyttelse. Brug f.eks. et stykke aluminum.

Med venlig hilsen
Bigfoot

Det er betryggende, at du mener, at der ikke burde været noget, som kan have taget skade. Kan du uddybe hvad du mener med at "dreje" ventilen?

Første gang jeg samlede motoren, der var meget tryk på knastakslen, formentlig fordi jeg havde vendt kædestrammeren forkert. Så den blev ligesom hevet skævt i den side hvor kæden sidder, vis du forstår hvad jeg mener. Jeg fik dog voldet det sammen i den tro at det var som det skulle være - det var før jeg opdagede min fejl.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
(09-11-2017, 03:21)Buschauffør Skrev: Det er betryggende, at du mener, at der ikke burde været noget, som kan have taget skade. Kan du uddybe hvad du mener med at "dreje" ventilen?

Første gang jeg samlede motoren, der var meget tryk på knastakslen, formentlig fordi jeg havde vendt kædestrammeren forkert. Så den blev ligesom hevet skævt i den side hvor kæden sidder, vis du forstår hvad jeg mener. Jeg fik dog voldet det sammen i den tro at det var som det skulle være - det var før jeg opdagede min fejl.

Nu er jeg med. Knastaksel, vippearme og lejebøsninger til vippearme er så kraftige, at jeg ikke tror de uden videre kan blive deformeret. Heller ikke resten af topstykket. Tilbage er ventilen som er nemmere at ødelægge. De er lette at skifte, men jeg ved ikke hvad de koster i DK. I tyskland kan man købe dem til 15 euro.
Hvis ventilen er bøjet, kan man se det ved at dreje dem rundt  i sædet. Så vil toppen beskrive en cirkel.
Men du er nok nødt til at skille det ad igen, for at tjekke ventilen. Når du har gjort det, så tjek også knastkæden. Der må ikke være nogle led som er deformeret (det tror jeg ikke, men hellere tjekke en gang for meget).

Med venlig hilsen
Bigfoot
Svar
#19
(07-11-2017, 19:28)Buschauffør Skrev: hej. Jeg har skiftet cylinder på min VGA explora. Efter skiftet liner vippearmen ikke op med indsugningsventilen, og ventilen bevæger sig ikke, når man tørner motoren. Udstødningsventilen opfører sig så vidt jeg kan se normalt. Hvad har jeg gjort galt og hvordan kan jeg løse det.

Jeg frygter selv at jeg muligvis på en eller anden måde har ødelagt topstykket

jeg har lige købt cylinder kit til Kymco Agility 50!
I denne tråd vil jeg stille et tillægs spørgsmål. 
Der medfølger nemlig ikke gevind stykker til karburator og udstødning. Derfor spørger jeg, kan de oprindelige skrues af gamle cylinder og genbruges?
Der medfølger jo pakninger, men kan pakning ved karburator genbruges?
Ja, det er mit lidt store olie forbrug jeg gerne vil bekæmpe!
Der må da stadig være et hul i vejen, jeg ikke har besøgt!
Mvh. Niels
Svar
#20
jeg slynger lige en bemærkning, jeg har ikke læst hele tråden.

Du skal være klare over at stempel skal være i top, når det store hul er i top.
den kan godt snyde en omgang.
og som udgangspunkt, så spænder man først toppen fast (helt fast) når man har kørt to omgange, for at se om det køre som det skal med hånden.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#21
(10-11-2017, 17:58)N.Blu Skrev: jeg har lige købt cylinder kit til Kymco Agility 50!
I denne tråd vil jeg stille et tillægs spørgsmål. 
Der medfølger nemlig ikke gevind stykker til karburator og udstødning. Derfor spørger jeg, kan de oprindelige skrues af gamle cylinder og genbruges?
Der medfølger jo pakninger, men kan pakning ved karburator genbruges?
Ja, det er mit lidt store olie forbrug jeg gerne vil bekæmpe!

Nu har jeg ikke skruet på en Kymco, så jeg ved ikke hvordan stagbolte er monteret på denne motor. Men generelt kan stagbolte skrues ud, som om det var en almindelig bolt. Man skruer to møtrikker på og spænder dem kontra. Så kan man skue bolten ud ved at sætte nøglen på den nederste møtrik. Bemærk - nogle stagbolt er monteret med locktite og kan være svære at få af. Det kan løses ved at varme bolte op med en gasbrænder.

Med venlig hilsen
Bigfoot
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
(10-11-2017, 23:56)Bigfoot Skrev: Nu har jeg ikke skruet på en Kymco, så jeg ved ikke hvordan stagbolte er monteret på denne motor. Men generelt kan stagbolte skrues ud, som om det var en almindelig bolt. Man skruer to møtrikker på og spænder dem kontra. Så kan man skue bolten ud ved at sætte nøglen på den nederste møtrik. Bemærk - nogle stagbolt er monteret med locktite og kan være svære at få af. Det kan løses ved at varme bolte op med en gasbrænder.

Med venlig hilsen
Bigfoot

Tak, jeg vil prøve, på et tidspunkt, at skille det ad, og se om der er fejl eller slitage i cylinder eller stempel, eller ringene osv.
Der må da stadig være et hul i vejen, jeg ikke har besøgt!
Mvh. Niels
Svar
#23
Nå jeg er ude i må have det godt.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#24
Jeg er ikke kommet videre med projektet pga. manglende tid.

Jeg ville høre om der er en venlig sjæl som måske kunne have tid og lyst til at hjælpe mig (læs: du sidder på en stol og stopper mig fra at lave en fejl) når jeg samler det hele igen. Jeg kan byde på en kold eller lidt håndører. Jeg bor i brønshøj. Hvis det har interesse, så send gerne en pb.
Svar


Forum spring: