Det har jeg praktiseret gennem nogle år efterhånden. Bl.a. fordi jeg har den følelse af, at de "står bedre fast" på vejene, især i sving. Men nu har jeg så lige læst dette, i en artikel på Ekstrabladet. :
Citat:
Der er tre gode grunde til ikke at køre på vinterdæk om sommeren:
På våd vej har vinterdæk cirka 15 % længere bremselængde.
På tør vej har vinterdæk cirka 10 % dårligere vejgreb i kurver.
Og på alle veje har vinterdæk cirka 15 % højere rullemodstand, hvilket betyder højere brændstofforbrug.
Citat slut.
Mon det også gælder for knallerter? Isåfald, skal der sommerdæk på Kymco'en. Og så har jeg lige målt slidet på dækkene. Bagdækket er nede på 1,5 mm, mens fordækket er på 4,5 mm.
Citat:
Der er tre gode grunde til ikke at køre på vinterdæk om sommeren:
På våd vej har vinterdæk cirka 15 % længere bremselængde.
På tør vej har vinterdæk cirka 10 % dårligere vejgreb i kurver.
Og på alle veje har vinterdæk cirka 15 % højere rullemodstand, hvilket betyder højere brændstofforbrug.
Citat slut.
Mon det også gælder for knallerter? Isåfald, skal der sommerdæk på Kymco'en. Og så har jeg lige målt slidet på dækkene. Bagdækket er nede på 1,5 mm, mens fordækket er på 4,5 mm.
Ivecar plus 2023.