Søg Garagen Hej Gæst! Register

Måske slut med 2taktere (euronorm 4 og 5)
#1
For ikke at smadre dette emne fuldstændigt: http://www.billig-scooter.dk/thread-21769-page-5.html Så kan vi her diskutere om fremtiden for 2taktere og måske også 4 taktere.  Nogle har hørt/fået at vide, at det er slut med at sælge 2taktere fra 31/12-17. Og det skyldes så den nye Euronorm 4 (som så allerede er indført) og senere 5'ern i 2021.

Der står lidt om det her: http://motorhistorisk.dk/indfoerelsen-af...-fra-2017/

Og jeg saksede så lige noget af min tekst, fra det andet emne:

En 4takter forurener i lidt mindre grad, end en 2takter.
Jeg har kørt godt 42 år på 2taktere og 3 år på 4taktere. Og skulle jeg vælge, så ville jeg gerne ha' forsat på 2taktere. Men smuttede altså over på en 4takter, for at "fremtidssikre" mig lidt. Om Kymco1 så holder 10 år til, er ikke godt at vide. til den tid er jeg nok moden til en 3hjuler enten på benzin eller el Smil


Idag kan jeg godt se logikken i, at 2takteren måske forsvinder, med mindre producenterne finder på noget som gør forureningen minimal og sikkerheden optimal. Men det er jo svært, uden at gøre køretøjet dyrere for forbrugeren.

Jeg husker bl.a. da Aprilia SR Ditech, kom til landet. Prisen var  (og er vel stadig)  ca. 23.000 kr Det for dyrt til mig for en knallert.
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
En af grundene til at 2-takterne var populære var jo bl.a. prisen. Det gjorde det muligt for hver mand at købe en knallert. Nu er tingene sikkert lidt anderledes fordi man er blevet dygtig til at masseproducere 4-taktere, men ser man på priser er den stadigvæk dyrere end en 2 takter. Derfor er det lidt ærgerligt hvis 2-takteren forsvinder, for det vil betyde at en ny scooter eller knallert kommer uden for nogle menneskers rækkevide. Apriliaen med avanceret 2-takter er jo ikke ligefrem billig, og jeg er ikke engang sikker på den kan overholde euronorm 4.
Så vidt jeg forstår, har normen også krav til bremserne og for motorcykler skulle det medføre at de skal have ABS. Hvis normerne (euronorm 5) bliver så strenge at knallerter skal have indsprøjtning, katalysator og ABS, så må vi jo nok regne med en del højere priser. Jeg synes faktisk det er svært at finde information på nettet om hvad normen betyder og den del af normen jeg har læst remser kun værdier op for udledning af forskellige gasser. Hvordan de forskellig motorer skal være konstrueret for at overholde kravene kan jeg ikke finde noget om. Jeg ville glad hvis der er nogen som kunne linke til sider eller artikler hvor man kan finde mere information, for det meste af min viden er blot antagelser baseret på hvad jeg har læst rundt omkring.
For mit eget vedkommende kører jeg på PGO T-Rex 150 og her koster en ny 20.000 kr. Hvis der skal katalysator og ABS på den, så vil den stige voldsomt i pris, fordi der kommer ekstra afgifter på, når grundprisen kommer over 20.000 kr, og så er vi igen tilbage til problemet med at skaffe billig transport ud over en cykel.

Med venlig hilsen
Bigfoot
Svar
#3
Jeg fandt lige dette link http://www.europarl.europa.eu/news/de/pr...ehmigungen.
Heri angives det at motorcykler med slagvolumen større end 125 ccm skal have ABS. Såvidt jeg forstår er det et krav fra Euronorm 4.
Med Euronorm 5 skal køretøjer med slagvolumen mindre end 125 ccm have ABS eller kombination af for og bagbremse.

Med venlig hilsen
Bigfoot
Svar
#4
Hvad er der ved 2taktere du bedre kan lide, frem for 4taktere?
2001-2004: Suzuki Kantana AY50.
2015- : Honda NSC Vision 50.
Svar
#5
(09-09-2017, 13:52)1234 Skrev: Hvad er der ved 2taktere du bedre kan lide, frem for 4taktere?

Der har jo kun været Honda CD 50 og Dax, da jeg startede på knallert i 1972. Men de lå i den dyre ende af prisskala'en dengang. jeg havde dog både CD og Dax i 84/85. Og der har mig bekendt, ikke været andre 4taktere fra 70'erne frem til sidst i 90'erne. I begyndelsen af 2002/03 kom de kinesiske 4taktere på markedet herhjemme, men dem ville jeg så ikke ha'. Da de lignede noget billig l*rt.  

Dr Big kavde jo masser af plads derfor valgte jeg den i 2001 og kørte på Big i 14 år. Vedr. 4 taktere var der faktisk kun Super 8 der var værd at kigge efter. i den periode. Og jeg kan ikke sige at jeg bedre kan li' en 2takter frem for en 4takter.  

Hvis jeg endelig skal finde en forskel, så bliver det km/l og så en lavere lyd fra motoren, på en 4takter. Kymco'en kører pt 46-48 km/l mod Dr.big's 34 km/l. Angående komforten/køreegenskaberne, ja så vinder Big'en faktisk.  Men det jo så min helt egen mening, om det Smil
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Bare at man stadig kan købe dele til vores kære to taktere  Grin  så er problemet jo ikke så stort Grøn grin .
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#7
(09-09-2017, 21:15)Johannes Johansen Skrev: Bare at man stadig kan købe dele til vores kære to taktere  Grin  så er problemet jo ikke så stort Grøn grin .

De forsvinder nok også lige så stille, desværre Ked af det
Ivecar plus 2023.
Svar
#8
Lyse slukker Fræk Griner .
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#9
(09-09-2017, 21:53)Jps Skrev: De forsvinder nok også lige så stille, desværre Ked af det

Mon dog? Man kan jo stadig få mange dele til f.eks Yamaha 4-gear. Og det samme kan man til mange 2-takts motorcykler fra 70'erne og 80'erne. Men - ja, at køre 2-takter bliver nok mere og "liebhaveri" med tiden  Blink med øjet
Geely Grand Puma 150 '05 - 107.000 km
Haojin HJ125 '07 - 71.000 km (tidligere MC)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(10-09-2017, 08:51)Mortdk Skrev: Mon dog? Man kan jo stadig få mange dele til f.eks Yamaha 4-gear. Og det samme kan man til mange 2-takts motorcykler fra 70'erne og 80'erne. Men - ja, at køre 2-takter bliver nok mere og "liebhaveri" med tiden  Blink med øjet

Jeg kender kun til uoriginale dele til Yamaha 4 gear. Blink med øjet Og syntes da det var svært at skaffe originale dele allerede i 90'erne, da jeg havde 2 af slagsen.
Ivecar plus 2023.
Svar
#11
Det er jo let nok at diskutere graden af forurening her på tråden! Men forsøg at sætte jer ind i virkeligheden, ved f.eks. at læse denne tekst
http://videnskab.dk/naturvidenskab/svine...-end-biler
Jeg har dagligt, igennem rigtig mange år cykelt op ad bakke til mit arbejde! Jeg kan nemt sætte mig ind i hvorfor nogen sætter spørgsmål ved 2-takt. Da jeg for ca. 8 år siden besluttede at købe scooter til søndagsturen, var valget derfor let! Hvis jeg skal nyde at trille rundt blandt gule rapsmarker og grønne enge, med græssende køer, som skal levere min friske mælk. Ja så kan jeg jo ikke komme og fise af uforbrændt brændstof og olie!
Sådan tænker jeg! Dernæst må jeg så finde en scooter med den rigtige motor, hvor mine fødder, min røv, og andre bekvemmeligheder passer ind!
Der må da stadig være et hul i vejen, jeg ikke har besøgt!
Mvh. Niels
Svar
#12
Så længe at jeg kan holde liv i mine to Gilera Runner Sp 50 fra 2004 og 2006 så har jeg ikke planer om at skifte til en 4 takter Grin og dem der ikke kan holde udstødnings lugten ud tja det er bare aveligt for dem.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar


Forum spring: