Søg Garagen Hej Gæst! Register

Slidte ruller?
#1
Min scooter har fået det problem, at den ikke vil geare ned når det går op ad en stejl bakke. Den er såmænd også for hurtig til at geare op under accelleration. Det går fint op til ca. 30km/t, derefter skifter den op i meget højere gear. Rem og ruller har kørt ca. 8000km, og jeg tænkte om rullerne måske er blevet kantede. Har ikke selv værktøj til at undersøge, så måske I erfarne har et bud?

 Venligst Erik.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(28-06-2017, 23:11)Scooterballe Skrev: Min scooter har fået det problem, at den ikke vil geare ned når det går op ad en stejl bakke. Den er såmænd også for hurtig til at geare op under accelleration. Det går fint op til ca. 30km/t, derefter skifter den op i meget højere gear. Rem og ruller har kørt ca. 8000km, og jeg tænkte om rullerne måske er blevet kantede. Har ikke selv værktøj til at undersøge, så måske I erfarne har et bud?

 Venligst Erik.

8000 km. burde ikke være et problem på en 4-takt , ved ikke hvad scooter du kører men fruens kina-skrammel en g-buddy er oppe på 13,000 på de fødte ruller og rem og iøvrigt osse alt det andet , men kan jo være dine ruller ikke er så stærke så du måske alligevel skulle prøve at få kigget på dem eller få en med værktøj til at hjælpe .
Svar
#3
(28-06-2017, 23:11)Scooterballe Skrev: Min scooter har fået det problem, at den ikke vil geare ned når det går op ad en stejl bakke. Den er såmænd også for hurtig til at geare op under accelleration. Det går fint op til ca. 30km/t, derefter skifter den op i meget højere gear. Rem og ruller har kørt ca. 8000km, og jeg tænkte om rullerne måske er blevet kantede. Har ikke selv værktøj til at undersøge, så måske I erfarne har et bud?

 Venligst Erik.

Typisk er den beskidt i variator huset, jeg har med succes sprøjtet vand med haveslangen ind i forreste åbning på huset, så slap jeg for beskidte fingre Blink med øjet

Men 8.000km på remmen, syntes jeg ligger lidt for højt, skifter selv ved 6.000 km.

Mvh René
VGA Firefox "Ad vitam aut culpam"
Ny 20.April 2017  -  Nu +1.000km
Svar
#4
Hvis man har kørt så mange km uden at få det tjekket, så er man direkte dum.
hvis remmen knækker, så er du fucked.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#5
Jeg får normalt skiftet rem og ruller ved 10000km, men sidst kørte jeg 20000km på samme rem. Men jeg må nok se at få skiftet de ruller og få tjekket remmen. Tak for inputs; jeg forstår på Jer at rullerne sagtens kan være årsag til problemet.

Venligst Erik.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(29-06-2017, 09:43)Scooterballe Skrev: Jeg får normalt skiftet rem og ruller ved 10000km, men sidst kørte jeg 20000km på samme rem. Men jeg må nok se at få skiftet de ruller og få tjekket remmen. Tak for inputs; jeg forstår på Jer at rullerne sagtens kan være årsag til problemet.

Venligst Erik.
Havde en kina scooter der havde kørt ca 8000km da gik remmen :-( desværre 15 km hjem så lang tur hjem:-( og jeg skifter så rem og ruller så kørte den igen som ny :-) og ja jeg havde de samme problemer som dig, så vil skifte rem og ruller nu hvis jeg var dig:-)
Svar
#7
Så fik jeg købt rem, ruller og variatorstyr hos Speedline, og lånte variatorværktøj af Katana. Så i dag forsøgte jeg mig som mekaniker. Det gik fint med at få løsnet møtrikken med Katanas værktøj. Den yderste remskive sad temmelig stramt på akslen, mens den inderste var nærmest umulig at rokke. Efter en halv time med at vrikke, vrikke og atter vrikke fik jeg den endelig af. Jeg har ingen aftrækker, og tør ikke øve for meget vold med det værktøj jeg har til rådighed. Så blev der skiftet ruller og styr. Remmen så ud til at være i fin stand; den har også kun kørt 8000km. Der blev bakset med rem og de bageste remskiver, så jeg endelig kunne spænde det med min momentarm! (Ikke moment-tarm Grin ) Nu kører den som for 8000km siden og gearer pænt op og ned. Lige da jeg var færdig tænkte jeg, at det betaler jeg mig altså fra næste gang. Men nu ved jeg ikke rigtig. Det værste er måske tanken om at jeg har samlet noget forkert eller ikke spændt det ordentlig. Men altså, den kører, lyder og føles som om den skal.

 Venligst Erik.
Svar
#8
(16-07-2017, 19:33)Scooterballe Skrev: Så fik jeg købt rem, ruller og variatorstyr hos Speedline, og lånte variatorværktøj af Katana. Så i dag forsøgte jeg mig som mekaniker. Det gik fint med at få løsnet møtrikken med Katanas værktøj. Den yderste remskive sad temmelig stramt på akslen, mens den inderste var nærmest umulig at rokke. Efter en halv time med at vrikke, vrikke og atter vrikke fik jeg den endelig af. Jeg har ingen aftrækker, og tør ikke øve for meget vold med det værktøj jeg har til rådighed. Så blev der skiftet ruller og styr. Remmen så ud til at være i fin stand; den har også kun kørt 8000km. Der blev bakset med rem og de bageste remskiver, så jeg endelig kunne spænde det med min momentarm! (Ikke moment-tarm Grin ) Nu kører den som for 8000km siden og gearer pænt op og ned. Lige da jeg var færdig tænkte jeg, at det betaler jeg mig altså fra næste gang. Men nu ved jeg ikke rigtig. Det værste er måske tanken om at jeg har samlet noget forkert eller ikke spændt det ordentlig. Men altså, den kører, lyder og føles som om den skal.

 Venligst Erik.

Det et sgu da flot Erik! Når det snurrer efter man har pillet, så opstår der lidt, godt gået, selvtilfredshed! Ses forhåbentlig snart igen!
Der må da stadig være et hul i vejen, jeg ikke har besøgt!
Mvh. Niels
Svar
#9
Også sjover og billiger at lave det selv og man ved lige hvad der er lavet når man selv laver sin scooter og hvids noget går galt er det ens ejgen fejl men den med at tage have slangen og komme vand ind til Kickstarter skjoldet vil jeg ikke anbefale, jeg har skiftet Teddy's kobling med remskiver i dag og hans koblings klokke var meget slidt og rusten og trykfjeddern var også helt rusten har aldrig set noget lignede så vi måtte bestille en ny koblings klokke og den gamle blev slebet godt med sandparpir men der er slidt et helt spor ind i metallet på koblings klokken ! så den skal også skiftes ud.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jeg måtte også lige ringe til Johannes i går da jeg stod med delene. "Hvornår er variatorstyr slidte"?
Jo, når de sidder løst på bagpladen, svarede Johannes. Det gjorde de, så de blev skiftet. Dejligt lige at kunne ringe til en hjælpsom og kyndig BS' er!

 Venligst Erik.
Svar
#11
(17-07-2017, 04:53)Scooterballe Skrev: Jeg måtte også lige ringe til Johannes i går da jeg stod med delene. "Hvornår er variatorstyr slidte"?
Jo, når de sidder løst på bagpladen, svarede Johannes. Det gjorde de, så de blev skiftet. Dejligt lige at kunne ringe til en hjælpsom og kyndig BS' er!

 Venligst Erik.

Ja jeg har det princip at når vi alligevel skiller det ad for og tjekke rem eller ruller, eller som sidst skiftede multivaren ud med den org varioartor så skifter vi styr og ruller og rem med det samme når vi nu har det skilt ad.
Det er jo ikke den største udgift også ved man det hele er i orden så man ikke skal hen og skille det ad igen i nærmeste fremtid. Blink med øjet

Køre jo mest bykørsel så det slider mere på det hele.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#12
(17-07-2017, 04:53)Scooterballe Skrev: Jeg måtte også lige ringe til Johannes i går da jeg stod med delene. "Hvornår er variatorstyr slidte"?
Jo, når de sidder løst på bagpladen, svarede Johannes. Det gjorde de, så de blev skiftet. Dejligt lige at kunne ringe til en hjælpsom og kyndig BS' er!

 Venligst Erik.

Jeg har også bestilt nye styr hjem, nu vi alligevel skulle bestille dele til postfræseren.

Apropos overskriften, så så mine Stylepro ruller således ud efter blot en enkelt tur fra Midtsjælland til Kullaberg og Torekorv i Sverige.

[Image: Slidt_Stylepro_variator_rulle.jpg]
Svar


Forum spring: