Søg Garagen Hej Gæst! Register

Kymco Agility 50, bruger for meget olie!
#25
Jeg tror Kymco'en skal tankes helt op, og prøvekøre en heldagstur, f.eks til Lille Vildmose. Rundt der, og hjem, er en tur på 180 km.
Jeg kender et par stykker med trailere, så skal bare have en aftale i inderlommen!
Hvis den viser sig stærk nok, overvejer jeg sgu at følge de fleste råd her, og beholde den. Den er nemlig langt den letteste at skrue i, og billigste, som Rune nævner. 
Jeg tænker tit på, at hvis jeg havde sat en kvalitets sylinder på dengang, så ville kompressionen nok være bedre, og vel dermed også en bedre sejtrækker? Men det kan jeg jo bare prøve. Jeg har det ligesom "Scooterballe", vil helst holde det på 50cc men optimere ydelsen!
Jeg regner jo med at skal ud og trille længere, da jeg jo bliver efterlønner til sommer! Så, ønsket er jo også en stabil maskine. Det er SymAskinen til gengæld! Men et dårligt pakæsel!
Haha, det sgu svært at eje to maskiner!
Der må da stadig være et hul i vejen, jeg ikke har besøgt!
Mvh. Niels
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#26
(24-03-2019, 20:27)N.Blu Skrev: Jeg tror Kymco'en skal tankes helt op, og prøvekøre en heldagstur, f.eks til Lille Vildmose. Rundt der, og hjem, er en tur på 180 km.
Jeg kender et par stykker med trailere, så skal bare have en aftale i inderlommen!
Hvis den viser sig stærk nok, overvejer jeg sgu at følge de fleste råd her, og beholde den. Den er nemlig langt den letteste at skrue i, og billigste, som Rune nævner. 
Jeg tænker tit på, at hvis jeg havde sat en kvalitets sylinder på dengang, så ville kompressionen nok være bedre, og vel dermed også en bedre sejtrækker? Men det kan jeg jo bare prøve. Jeg har det ligesom "Scooterballe", vil helst holde det på 50cc men optimere ydelsen!
Jeg regner jo med at skal ud og trille længere, da jeg jo bliver efterlønner til sommer! Så, ønsket er jo også en stabil maskine. Det er SymAskinen til gengæld! Men et dårligt pakæsel!
Haha, det sgu svært at eje to maskiner!

Høyere kompression betyder ikke automatisk bedre effekt. Høyere kompression vil også føre til høyere temperatur i cylinderen, mere slid på krumtappen og motoren vil også vanskeligere for at få høyt turtall (maxturtall) da modstanden jo bliver høyere for stemplet. Det vil jo også kunne oppstå tændingsbank. Vi kan nok anta at kompressionen fra fabrikk er nære det maksimale uden at det giver negative konsekvenser. Produsenten ønsker jo også en mest mulig effektiv maskin. Du kommer nok ikke udenom mer kubik (cc) om du ønsker mer effekt. Siden du allerede kjører ubegrenset er du jo allikevel ulovlig,

Når du siger efterlønner er det det samme som vi kaller pensjonist i Norge, altså at man har blivet 63/67 år og slutter at jobbe og får sine penge/inntekt fra staten ? 
Svar
#27
(24-03-2019, 20:27)N.Blu Skrev: Det sgu svært at eje to maskiner!

Synes nu ikke, det er svært at eje 2 scootere (eller3)  Smil Her i Udkantsdanmark er det faktisk en nødvendighed, hvis ikke man har bil. Så der kun bussen, og den gider jeg sgu't køre med.  Pt har jeg kun een scooter, og det forbliver nok sådan, for vil ikke ofre penge til en ny 4takter, især ikke når Super8 i 30'r versionen ikke sælges her i DK mere. Jaja, man kan stadig købe dem der står på lager, rundt omkring Blink med øjet
 Kymco Super 8 2015. 31.000 km. Anaig City Elf 2019 480 km.
Svar
#28
(24-03-2019, 20:57)rune75 Skrev: Når du siger efterlønner er det det samme som vi kaller pensjonist i Norge, altså at man har blivet 63/67 år og slutter at jobbe og får sine penge/inntekt fra staten ? 

Efterlønner vil sige at man kan gå af som 60 årig, og frem til folkepensionen. Det vil for nogle sige 65 år andre 67 år og atter andre når de er oppe i 70'erne.

Jeg selv er på førtidspension, på grund af nedslidt ryg. Det er så 10 år siden nu, og jeg ryger på Folkepension om 4 år.
 Kymco Super 8 2015. 31.000 km. Anaig City Elf 2019 480 km.
Svar
#29
(24-03-2019, 21:03)Jps Skrev: Efterlønner vil sige at man kan gå af som 60 årig, og frem til folkepensionen. Det vil for nogle sige 65 år andre 67 år og atter andre når de er oppe i 70'erne.

Jeg selv er på førtidspension, på grund af nedslidt ryg. Det er så 10 år siden nu, og jeg ryger på Folkepension om 4 år.

Ok. En der får/er efterlønner vil vel måtte betale inn et  beløp hver måned (når man er i arbejde) i mange år som derefter betales tilbage når man er efterlønner ? Det finnes en tilsvarende løsning til dette i Norge.

Førtidspension er det vi kaller uføretrygd i Norge. Da får man 66% av den lønn/inntekt man hadde før man blev syg/dårlig, men maksimalt 380 000kr pr år.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#30
(24-03-2019, 21:00)Jps Skrev: Synes nu ikke, det er svært at eje 2 scootere (eller3)  Smil{...}

Næh, heller ikke 5-6 stykker på en gang som jeg havde en overgang.  Sindssygt. Griner

Peugeot Buxy, Vivacity, Elyseo.
Giantco Sprint, E-Buddy 30, E-buddy 45.

Det blev for dyrt. Fortvivlet

Nu har jeg jo kun den Limegrønne Vivacity tilbage. Og igen med de originale gule blink. Smil

           

Svar
#31
(24-03-2019, 21:26)rune75 Skrev: Ok. En der får/er efterlønner vil vel måtte betale inn et  beløp hver måned (når man er i arbejde) i mange år som derefter betales tilbage når man er efterlønner ? Det finnes en tilsvarende løsning til dette i Norge.

Førtidspension er det vi kaller uføretrygd i Norge. Da får man 66% av den lønn/inntekt man hadde før man blev syg/dårlig, men maksimalt 380 000kr pr år.

Ja for at få efterlønnen, skal man indbetale et beløb. Jeg husker ikke størrelsen på det, men jeg selv betalte 1/3 og staten 2/3, over en årrække. De indbetalte penge, fik jeg så tilbage (minus skatten) da jeg blev førtidspensionist. Beløbet jeg får, svarer til det en arbejdsløs får, her i landet. Hvilket for mit vedkommende, vil sige 90% af det jeg tjente, før jeg blev sendt på førtidspension.
 Kymco Super 8 2015. 31.000 km. Anaig City Elf 2019 480 km.
Svar
#32
(24-03-2019, 21:32)barden Skrev: Næh, heller ikke 5-6 stykker på en gang som jeg havde en overgang.  Sindssygt. Griner

Peugeot Buxy, Vivacity, Elyseo.
Giantco Sprint, E-Buddy 30, E-buddy 45.

Det blev for dyrt. Fortvivlet

Nu har jeg jo kun den Limegrønne Vivacity tilbage. Og igen med de originale gule blink. Smil

Ja det var da også voldsomt mange  Smil
 Kymco Super 8 2015. 31.000 km. Anaig City Elf 2019 480 km.
Svar
#33
(24-03-2019, 21:33)Jps Skrev: Ja det var da også voldsomt mange  Smil

Ja, den ene tog den anden. Smil 

Det var helt rart at komme af med dem. Man fik helt stress.

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#34
(24-03-2019, 21:35)barden Skrev: Ja, den ene tog den anden. Smil 

Det var helt rart at komme af med dem. Man fik helt stress.

Jeg blev dæleme også glad, da jeg slap af med Moveren. Også selvom, jeg ikke fik en krone for den.
 Kymco Super 8 2015. 31.000 km. Anaig City Elf 2019 480 km.
Svar
#35
(24-03-2019, 20:27)N.Blu Skrev: Jeg tror Kymco'en skal tankes helt op, og prøvekøre en heldagstur, f.eks til Lille Vildmose. Rundt der, og hjem, er en tur på 180 km.
Jeg kender et par stykker med trailere, så skal bare have en aftale i inderlommen!
Hvis den viser sig stærk nok, overvejer jeg sgu at følge de fleste råd her, og beholde den. Den er nemlig langt den letteste at skrue i, og billigste, som Rune nævner. 
Jeg tænker tit på, at hvis jeg havde sat en kvalitets sylinder på dengang, så ville kompressionen nok være bedre, og vel dermed også en bedre sejtrækker? Men det kan jeg jo bare prøve. Jeg har det ligesom "Scooterballe", vil helst holde det på 50cc men optimere ydelsen!
Jeg regner jo med at skal ud og trille længere, da jeg jo bliver efterlønner til sommer! Så, ønsket er jo også en stabil maskine. Det er SymAskinen til gengæld! Men et dårligt pakæsel!
Haha, det sgu svært at eje to maskiner!

Jeg har da 3 stk  Gilera Runner Sp 30 50cc 2T 2004, Gilera Runner Sp 50 2T 2006, Aprilia Sport City One 50 4T.
Den Gilera Runner fra 2006 er pt ikke køre klar men regner med at jeg laver den når foråret slår igennem, der skal muligvis ny krumtap i den motor men hvids jeg er heldig så er det svinghjulet som er dårligt, jeg har købt et brugt svinghjul , jeg har også ny krumtap og lejer osv på lager og de dele der skal bruges til det.
Men ja med to knallerter eller tre så må man prioriterer med hvad der skal laves så bliver noget også udsat, min Runner fra 2006 har været ude at køre lidt i 2017 men den har stået stille længe, men jeg glæder mig til at få den lavet så den kan bruges igen.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#36
(24-03-2019, 21:26)rune75 Skrev: Ok. En der får/er efterlønner vil vel måtte betale inn et  beløp hver måned (når man er i arbejde) i mange år som derefter betales tilbage når man er efterlønner ? Det finnes en tilsvarende løsning til dette i Norge.

Førtidspension er det vi kaller uføretrygd i Norge. Da får man 66% av den lønn/inntekt man hadde før man blev syg/dårlig, men maksimalt 380 000kr pr år.

Efterlønsordningen var meget attraktiv for få år siden, da man kunne trække sig som 60 årig! Dengang kunne man få en klækkelig bonus ved at arbejde til 62 år, bonus for at blive på arbejdsmarkedet. Jeg havde et par kollegaer som fortsatte de to år, og kunne gå ud og købe ny mellemklassebil kontant!
Siden er efterlønnen blevet sådan en misundelse s løsning, og der er ikke længere nogen bonus som lokkemad! Vi skal .arbejde til 63 år nu. Man skal have stået i fagforeningen i 30 år osv! Mange regler skal være overholdt!
Men, jeg bliver lukket ud med det der svarer til stor understøttelse, + lidt fra en arbejdsgiver pension. Det skal nok gå, og jeg glæder mig til at planlægge mit eget liv, for første gang i livet!
Ganske rigtigt, så har jeg nok råd til at lade Kymco'en blive, til de små opgaver i nær området. Kan jo være den får muligheden for at bevise sin plads i garagen!
Når jeg gransker Google map, er det typisk syd Norge, Bornholm og hele danske vestkyst. Det hele kræver en anseelige mængde oppakning, som den lille maskine også lige skal skubbe rundt på.
Glæder mig til det hele.
Der må da stadig være et hul i vejen, jeg ikke har besøgt!
Mvh. Niels
Svar


Forum spring: