Søg Garagen Hej Gæst! Register

Knallert bruger meget benzin + køre dårligt
#1
Hej.

Jeg har en PGO PMX Sport, som bruger rigtig meget benzin. Jeg bruger en hel tank på at køre 50-60km og i forhold til hvad mine venner kan køre på en hel tank synes jeg at det er rigtig lidt jeg kan køre. Hvad kan problemet være?

Min knallert køre også rigtig dårligt. Foreksempel når jeg starter den op om morgenen og motoren selvfølgelig er kold så kan jeg kun 20km/t og den hakker helt vildt. Men efter et par hundrede meter så køre den helt normalt?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
At den hakker og kører langsomt når den er kold, er helt normalt..
Det er automatchokeren der giver ekstra benzin, som den ikke kan forbrænde i de høje omdrejninger derfor 4 takter den (hakker)

Lad den blive varm inden du bare skyder til den.. Et par minutter i tomgang, og så ikke fuld gas de første par hundrede meter Smil

Dit benzinforbrug må næsten skyldes en utæthed... Den burde gå 20km/l fuldt begrænset, og 30km/l med begrænsninger ude..

Rens din karburator, og skift dit tændrør til en start.
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
#3
Højt forbrug kan også skyldes noget så simpelt som manglende luft i et eller begge dæk.
Svar
#4
(30-03-2017, 20:22)Jacob k Skrev: At den hakker og kører langsomt når den er kold, er helt normalt..
Det er automatchokeren der giver ekstra benzin, som den ikke kan forbrænde i de høje omdrejninger derfor 4 takter den (hakker)

Lad den blive varm inden du bare skyder til den.. Et par minutter i tomgang, og så ikke fuld gas de første par hundrede meter Smil

Dit benzinforbrug må næsten skyldes en utæthed... Den burde gå 20km/l fuldt begrænset, og 30km/l med begrænsninger ude..

Rens din karburator, og skift dit tændrør til en start.

For et par dage siden var den bare meget hurtigere om at blive varm, og kunne optimalt næsten med det samme men så skiftede jeg ruller og nu kører den som den gør.

Jeg vil prøve at rense kaburator og kigge på mit tændrør her i weekenden, mange tak for hjælpen Smil
Svar
#5
(30-03-2017, 21:10)Teddy Skrev: Højt forbrug kan også skyldes noget så simpelt som manglende luft i et eller begge dæk.

Har næsten lige fået nye dæk på, så tror det ikke men kan godt prøve at tjekke mit lufttryk ved bare ikke hvordan det skal være
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Det havde jeg glemt..
En hængende bremse eller for lidt dæktryk kan virkelig dræbe økonomien.. 

2.2-2.4 bar i begge dæk.. Eksperimenter lidt, og find ud af hvornår du synes at den ligger bedst på vejen.

Har du sat tungere ruller i?
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
#7
(31-03-2017, 08:23)Jacob k Skrev: Det havde jeg glemt..
En hængende bremse eller for lidt dæktryk kan virkelig dræbe økonomien.. 

2.2-2.4 bar i begge dæk.. Eksperimenter lidt, og find ud af hvornår du synes at den ligger bedst på vejen.

Har du sat tungere ruller i?

Dæktrykket må jeg så også få tjekket i weekenden.

Jeg har sat 5g ruller i, så jeg kunne få et bedre optræk fordi den også trækker dårligt.

Men hvordan kan jeg tjekke "en hængende bremse"?
Svar
#8
(31-03-2017, 08:11)LukasM Skrev: For et par dage siden var den bare meget hurtigere om at blive varm, og kunne optimalt næsten med det samme men så skiftede jeg ruller og nu kører den som den gør.

Men da har du vel svaret her.
Svar
#9
(31-03-2017, 11:52)rune75 Skrev: Men da har du vel svaret her.

Det kan jo ikke passe at fordi jeg satte lettere ruller i så kører den så ringe.

Og jeg har ikke rigtig svaret på mit store benzin forbrug
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(31-03-2017, 11:55)LukasM Skrev: Det kan jo ikke passe at fordi jeg satte lettere ruller i så kører den så ringe.

Og jeg har ikke rigtig svaret på mit store benzin forbrug

Bliver ruller for lette så kører den dårlig og med for mange omdrejniger (kortere på literen), bliver de for tunge kører den også dårlig. Men nu ved jeg så heller ikke hvad ruller helst skal veje på din model, men tænker en lille forskel gør ikke det store men 6gram (1gram pr rulle) er nogengange (altså kun nogengange) en stor forskel, men hvis du har sat 3gram (18gram ialt) lettere i så er det en kæmpe forskel, hvis den have 8gram før. Men jeg syntes dog 5gram lyder lette men det er måske bare mig, siden jeg aldrig har haft en maskine som kørte med under 6,5 gram. Jeg tænker 0,5 gram er en fin forskel at gå ned men måske andre har bedre bud
Ellers vil jeg prøve at tjekke om bremsen hænger lidt (kan hjulende let dreje rundt når man bruger hånden) eller om et dæk mangler luft, som de andre forslår.
Svar
#11
(31-03-2017, 11:55)LukasM Skrev: Det kan jo ikke passe at fordi jeg satte lettere ruller i så kører den så ringe.

Og jeg har ikke rigtig svaret på mit store benzin forbrug

Hvor tunge var rullene du tok ut ?
Svar
#12
(31-03-2017, 08:12)LukasM Skrev: Har næsten lige fået nye dæk på, så tror det ikke men kan godt prøve at tjekke mit lufttryk ved bare ikke hvordan det skal være

Det skulle gerne stå i vejledningen der følger med scooteren.
Derudover, står der på dæksiden, max. tilladt tryk.

I bilen kører jeg på maks. for at spare på forbruget (dog ikke om vinteren), men det vil jeg ikke anbefale på 2 hjul da det har rigtig stor indflydelse på sikkerheden.
Svar


Forum spring: