Hermed en update! (Og lidt spørgsmål..)
i går fik jeg splitet den ad, og hold nu op et mas! Hele bagenden af knallerten er endt med at komme af, bare for at pille sædekassen af.. Ikke hvad jeg er vant til, med de billigere modellen jeg har erfaring med. (Hvor en sædekasse kan fjernes med 4 bolte..)
Men der kommer da et par glædelige overraskelser undervejs!
Benzintanken er kæmpe! Jeg gætter på min. 10l uden at vide det..
Den har to seperate oliebeholdere, en i toppen af sædekassen hvor påfyldningen sker (Her sidder benzinlåg og batteri også gemt) og en længere nede ved siden af cylinderen.
Første opgave! Forbremsen hang efter 2 års stilstand..
Super nem at have med at gøre, nemt system med låsestifterne der holder klodserne (istedet for metalclips) Stemplerne var rigtig fine, efter de blev tørt af for gammel bremsestøv/snask
Så til det største problem, den manglende kompression.. Det krævede som sagt at en masse blev fjernet (Lidt ekstra er også røget af, for at det kan blive vasket/renset
)
Ja den manglende kompression er der ikke så meget at sige til.. Den hurtige har opdaget at øverste stempelring mangler på første billede af stemplet..
De var begge knækket, men sad dog så meget sammen, at øverste ring først faldt fra hinanden da cylinderen blev taget af.
Ens for både stempel og topstykke, er at de begge er 100% fri for sod, ja de ser nærmest spritnye ud...
Og nu er jeg nået til at give det nye stempel et par timer i den "dårlige statoil olie" som havde fået skylden, men egentlig ikke fejler noget
Men når det nu ikke er olien der er synderen, hvad er så?
Jeg fandt en samling imellem snorklen fra karburatoren og luftfilterkassen der ikke sad 100% ordentligt sammen.. Jeg gætter derfor på at den har suget et fremmedlegeme ind, som har lavet rav i den..
Lejer løber og lyder helt normale, de bevæger sig lydløst uden knasende lyde, som jeg ellers blev bekymret for! Alligevel er krumtapshuset blevet skyllet en 8-10 gange med benzin, for at være 110% sikker på at der ikke har forvildet sig et lille sandkorn ind et sted, hvor det ikke skal være.
Derudover er nåleleje i "ny" stand (Det bliver skiftet alligevel) og bundleje i tappen er bundsolidt, intet slør udover den smule sidevejs der nu skal være der
Så er det tid til spørgetime!
Erstatningscylinder og den originale cylinder.. Den begrænsning der sidder i den originale, er det en "original" begrænsning, ellers kan det være noget fra Gianelli GO udstødningen der har sat sig fast der? (jeg har ikke rokket for meget i den ring, så jeg ved ikke hvor godt den sidder fast)
Jeg har læst mig til at den skal bruge BR8ES tændrør, kan nogen bekræfte det?
Bruger denne model udstødningspakning? (Cylinder og udstødning er konisk)
Ved nogen 100% hvad den originale 17.5mm karburator er født med af dysestørrelse? (Den er iøvrigt med guldplade)
Hvad dysestørrelse ligger de typisk på ubegrænset?
Undskyld til dem med langsom forbindelse, for den relativt billede tunge post