Svar: 2.280
Tråde: 58
Tilmeldt: Dec 2009
Kan se at knallert mekanik er fuldstændig nyt for dig.
Det er derfor en god idé at sætte sig ind i de forskellige dele og deres funktion der findes rigtig meget info på nettet, bla scooter grisen.dk hvir du kan læse om det grundlæggende.
Du har forhåbentlig hældt 2takts olie i olietanken på den og ikke motorolie..
Du skal bruge, gnist, kompression og benzin for at den kan starte, så det er bare at starte fra en ende af, med fejlsøgning
Vh Jacob.
Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar: 200
Tråde: 13
Tilmeldt: Oct 2016
(25-12-2016, 22:59)Jacob k Skrev: Kan se at knallert mekanik er fuldstændig nyt for dig.
Det er derfor en god idé at sætte sig ind i de forskellige dele og deres funktion der findes rigtig meget info på nettet, bla scooter grisen.dk hvir du kan læse om det grundlæggende.
Du har forhåbentlig hældt 2takts olie i olietanken på den og ikke motorolie..
Du skal bruge, gnist, kompression og benzin for at den kan starte, så det er bare at starte fra en ende af, med fejlsøgning
Jo, har hældt 2 taktsolie i, men kunne ikke huske ordet ''takt'' så skrev bare moterolie :
Gnist og benzin er der**. Hvad er kompression? :
Ja, knallert mekanik er relativt nyt for mig, men min far har lidt styr på det og lige pt. har vi kun tjekket om alt virker, hvilket det ser ud til når man kigger på hver del : Ellers gider den ikke og starte.
Min far tænker at det er noget med benzin tilførslen, hvilket jeg synes lyder rimlig muligt
Svar: 2.280
Tråde: 58
Tilmeldt: Dec 2009
(25-12-2016, 23:07)Sømmetibund Skrev: Jo, har hældt 2 taktsolie i, men kunne ikke huske ordet ''takt'' så skrev bare moterolie :
Gnist og benzin er der**. Hvad er kompression? :
Ja, knallert mekanik er relativt nyt for mig, men min far har lidt styr på det og lige pt. har vi kun tjekket om alt virker, hvilket det ser ud til når man kigger på hver del : Ellers gider den ikke og starte.
Min far tænker at det er noget med benzin tilførslen, hvilket jeg synes lyder rimlig muligt
Når der skrives at den skal have benzin, er det ikke nok at tanken er fyldt, det skal også nå igennem slanger, karburator, membran og ned i cylinderen .
Test ved fx at skrue luftfilterkassen af karburatoren, og forsøg at starte knallerten imens du holder en hånd for karburatoren. Bliver din hånd våd af benzin?
Prøv at pille tændrøret ud og erstat det med sammenrullet køkkenrulle, og start den igen.. Bliver det vådt af benzin, så når benzinen hele vejen og du kan krydse det af listen
Kompressionen er simpelt forklaret en daglig tale af kompressionstrykket, når der er tale om fejlfinding på de små motorer.
Det er trykket som stemplet danner, der måles. Det måles med en kompressionsmåler. Er trykket for lavt kan den ikke starte, og fejlen kunne fx være løst topstykke, dårlige pakninger, meget slidte stempelringe, eller udskudte simmeringe.
Men det er nok en smule for teknisk, og kompressionen er typisk ikke der fejlen ligger hvis ikke du har ændret på knallerten inden fejlen opstod, og den ikke har kørt 40.000km
Vh Jacob.
Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar: 2.280
Tråde: 58
Tilmeldt: Dec 2009
26-12-2016, 00:44
(Dette opslag var sidst ændret: 26-12-2016, 00:45 af Jacob k.)
Nå, men skal du lige have en simpel fremgangsmåde så gør evt følgende:
Test gnisten på tændrøret!
Ud med tændrøret, sæt det fast i hætten (ledningen der sidder på) lig tændrøret imod stellet eller topstykket, og start knallerten (Det kan give et rap over nallerne, så en tang er god, hvis du er pivet )
Gnister det (Kraftig BLÅ gnist), kan du krydse det af listen
(Bemærk, hvis det er gammelt, sort/sodet til osv, men samtidig gnister, så kan det stadig være defekt da kompressionen i motoren kan "blæse" gnisten ud, så et nyt er både godt at skifte og samtidig billigt! )
Benzin i cylinderen!
Der er mange måder at teste på!
Imo er den nemmeste metode, at sætte hånden på kaburatoren, og derefter forsøge med papir i tændrørshullet (Som beskrevet ovenover)
Er du i tvivl, kan du forsøge at give den en snaps ( en lille smule benzin) igennem tændrørshullet, i med tændrøret og så forsøge at starte den. Starter den nu, men går hurtigt ud igen, så mangler den benzin.
Du opnår samme effekt med enhver brandbar gas/væske, som du evt sprøjter igennem karburatoren. (UNDGÅ at bruge noget der er fedt/olie opløsende såsom bremserens..)
Kompression:
Der er kun en måde at teste det på, og det er med en "speciel" måler, der skrues i tændrørshullet, hvorefter i starter knallerten med gassen i bund, og ser om tallene er indenfor spec..
Gør det i den skrevne rækkefølge, oftest er det tændrøret der giver op når en knallert giver op, fra den ene dag til den anden
Vh Jacob.
Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar: 200
Tråde: 13
Tilmeldt: Oct 2016
Min ven kom forbi og det eneste han gjorde, var at tage kickstarterskjoldet af, og starte med Elstart. sådan et skjold er ikke problemet, men tror bare at den skulle have lidt tid :P
Svar: 200
Tråde: 13
Tilmeldt: Oct 2016
Dog virker speedometeret ikke, og er i tvivl om hvordan man fixer det :P
Svar: 9.709
Tråde: 125
Tilmeldt: May 2007
(26-12-2016, 12:32)Sømmetibund Skrev: Dog virker speedometeret ikke, og er i tvivl om hvordan man fixer det :P
Hvis det ikke virker hastighed, så er det sikkert bare dit speedometer kabel der er gået til, det kan dog også være drevet nede på forhjulet, begge dele er nemme at tjekke.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar: 200
Tråde: 13
Tilmeldt: Oct 2016
Speedometeret virkede, jeg troede at den yderste var Miles pr. hour, og den inderste var km/t, men det er omvendt :P
|