Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tankning af scooter
#1
Det er nok en pinligt spørgsmål, men håber i kan hjælpe.

Overvejer at få en scooter, men hvad koster de pr md i forsikring, og benzin? 

Andet spørgsmål; tanker man dem som en alm bil?. Altså køre ind til standeren og fylder benzin på, eller findes der "specielle" standere?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Forsikring koster fra 700 og op, den billigste er nok pt Danske forsikring.

Hvad de koster pr måned i benzin må være helt op til hvor meget du kører, samt hvilken model scooter du vælger, der findes maskiner der kører ganske langt på en liter benzin, eks en Yamaha Neos 4T, eller Aprilia SR 50 Factory / Ditech.

Scootere idag tankes ligesom en bil, de blander selv olie i benzinen hvis det er en 2takt, man skal selvfølgelig huske at påfylde olie i olietanken fra tid til anden. Smil
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#3
(15-11-2016, 19:37)dejuan Skrev: Det er nok en pinligt spørgsmål, men håber i kan hjælpe.

Overvejer at få en scooter, men hvad koster de pr md i forsikring, og benzin? 

Andet spørgsmål; tanker man dem som en alm bil?. Altså køre ind til standeren og fylder benzin på, eller findes der "specielle" standere?
De billige scootere holder normalt ikke så mange år. Jeg regner med ca. 5 år og 3000 km. per år. Det er ca. 15.000 km for en scooter. Motoren holder nemt 15.000 - 20.000 km men der kommer nemt større udgifter til reparationer. Min kostede 15.000 kr. så det er 1 kr. per kørt kilometer til afskrivning.

Kører du den til forhandlerens foreskrevne serviceeftersyn, så koster det nemt ca. 1 kr. per kørt kilometer. Hvor ofte du skal til service, og hvad det koster, afhænger af scooteren. Normalt sætter de afstanden kort for serviceeftersyn til de billige scootere, for at tjene ekstra på det. Normalt er dog ingen grund til så mange service eftersyn, og hos dårligere forhandlere, holder scooteren bestemt ikke bedre når den serviceres af forhandlerne...

Laver du selv service, og har du reservedele fra en tidligere scooter, så kan det gøres meget billigt. Skal du ud at købe reservedele, så kan det nemt blive dyrt, når scooteren kommer op i alderen.

Endeligt, så kommer 50 øre per kørt kilometer til benzin.

Det er samlet ca. 2.50 kr. per kørt kilometer.

En scooter koster en del mere i reparationer end en bil. Vælter du på den, så koster det nemt op mod 500 kr. i udgifter til nyt bremse/kobling eller gashåndtag, og nyt sidespejl. Den skal jævnligt have nyt olie, og når den bliver lidt ældre, kan der opstå mange små problemer. Normalt er reparationerne ikke dyre. Men, et par gange om året der koster 500 - 1000 kr. og køres kun 3000 km. om året, så er det alene 50 øre per kørt kilometer til reparationer. Så kommer dertil de kosmetiske service eftersyn.

Samlet ca. 2.50 kr. per kørt kilometer. Jeg har en brugt bil, der er billigere per kørt kilometer end scooteren. Den kører langt flere kilometer om året, der er ingen reparationer, og kun benzinudgifter, samt afskrivning. Den koster ca. et par kr. per kilometer - 1 kr. til afskrivning og reparationer, og 1 kr. til benzin.

Har du kun ansvarsforsikring, så slipper du til ca. det halve af en bils ansvarsforsikring (ca. 850 kr. om året hos de fleste forsikringsselskaber). Skal du have kasko på, så er forsikringen billigere for bilen. Min bilforsikring koster det dobbelte, men inkluderer også autohjælp, så samlet koster scooter med Falck , og bilen ca. det samme (Falck koster ca. 600 kr per år). Skal du have kasko på, så er bilen meget billigere i forsikring end scooteren. Jeg er ikke sikker på at du mere kan få Falck abonnement til knallerter, men dem der har dem, kan blive ved at have dem lidt endnu.

Kører du scooter, bør du også investere i fornuftig tøj og hjelm.

Med mindre du har næsten gratis reservedele fra en billig reservescooter, og selv reparerer, så skal du forvente at scooteren koster mere per kørt kilometer end bilen, og skal du have kasko forsikring og vejhjælp, er den også meget dyrere i forsikring end bil.
Svar
#4
(02-12-2016, 03:16)Super 8 Skrev: En scooter koster en del mere i reparationer end en bil.

Med mindre du har næsten gratis reservedele fra en billig reservescooter, og selv reparerer, så skal du forvente at scooteren koster mere per kørt kilometer end bilen, og skal du have kasko forsikring og vejhjælp, er den også meget dyrere i forsikring end bil.

Såhhh

Jeg kører ca. 100 km om dagen, plus det løse - dt bliver til 30-40.000 km om året. For hver 15.000 skal den til service. Et lille service koster 4.100 og stort godt 5.000 kr. - plus olie og reservedele. Den pris kan man køre rigtig mange år på scooter for - inkl. indkøbspris, service osv. osv.

Og så har jeg ikke engang medtaget de dele der går i stykker med tiden, bremseskiver koster 1.100 kr., og et hjulleje er lige blevet skiftet til 3.000 kr. Forlygtepærer er heller ikke helt billige.

Jeg giver ca. 800,- pr. år i ansvar på scooteren. Kasko er jo desværre håbløst dyrt. For bilen giver jeg ca. 3.700. Dertil kommer autohjælp.

Det bliver ALDRIG billigere at holde en bil kørende, end en scooter.
Svar
#5
Nu har jeg haft lidt af vær igemen tiden . 
Jeg vil lige den mest holdbar scooter jeg har haft var den føste model af honda sfx . den nåde jeg og køre 90.000 km  hvor den var godt tunet og det var ude og laver det vilde på den . Pgo er også lidt og laver og vist du tager en hot så den billige i dele . men ellers er der jo altid et godt råd her inde når du finde ud af hvad du kan li
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(02-12-2016, 03:16)Super 8 Skrev: De billige scootere holder normalt ikke så mange år. Jeg regner med ca. 5 år og 3000 km. per år. Det er ca. 15.000 km for en scooter. Motoren holder nemt 15.000 - 20.000 km men der kommer nemt større udgifter til reparationer. Min kostede 15.000 kr. så det er 1 kr. per kørt kilometer til afskrivning.

Kører du den til forhandlerens foreskrevne serviceeftersyn, så koster det nemt ca. 1 kr. per kørt kilometer. Hvor ofte du skal til service, og hvad det koster, afhænger af scooteren. Normalt sætter de afstanden kort for serviceeftersyn til de billige scootere, for at tjene ekstra på det. Normalt er dog ingen grund til så mange service eftersyn, og hos dårligere forhandlere, holder scooteren bestemt ikke bedre når den serviceres af forhandlerne...

Laver du selv service, og har du reservedele fra en tidligere scooter, så kan det gøres meget billigt. Skal du ud at købe reservedele, så kan det nemt blive dyrt, når scooteren kommer op i alderen.

Endeligt, så kommer 50 øre per kørt kilometer til benzin.

Det er samlet ca. 2.50 kr. per kørt kilometer.

En scooter koster en del mere i reparationer end en bil. Vælter du på den, så koster det nemt op mod 500 kr. i udgifter til nyt bremse/kobling eller gashåndtag, og nyt sidespejl. Den skal jævnligt have nyt olie, og når den bliver lidt ældre, kan der opstå mange små problemer. Normalt er reparationerne ikke dyre. Men, et par gange om året der koster 500 - 1000 kr. og køres kun 3000 km. om året, så er det alene 50 øre per kørt kilometer til reparationer. Så kommer dertil de kosmetiske service eftersyn.

Samlet ca. 2.50 kr. per kørt kilometer. Jeg har en brugt bil, der er billigere per kørt kilometer end scooteren. Den kører langt flere kilometer om året, der er ingen reparationer, og kun benzinudgifter, samt afskrivning. Den koster ca. et par kr. per kilometer - 1 kr. til afskrivning og reparationer, og 1 kr. til benzin.

Har du kun ansvarsforsikring, så slipper du til ca. det halve af en bils ansvarsforsikring (ca. 850 kr. om året hos de fleste forsikringsselskaber). Skal du have kasko på, så er forsikringen billigere for bilen. Min bilforsikring koster det dobbelte, men inkluderer også autohjælp, så samlet koster scooter med Falck , og bilen ca. det samme (Falck koster ca. 600 kr per år). Skal du have kasko på, så er bilen meget billigere i forsikring end scooteren. Jeg er ikke sikker på at du mere kan få Falck abonnement til knallerter, men dem der har dem, kan blive ved at have dem lidt endnu.

Kører du scooter, bør du også investere i fornuftig tøj og hjelm.

Med mindre du har næsten gratis reservedele fra en billig reservescooter, og selv reparerer, så skal du forvente at scooteren koster mere per kørt kilometer end bilen, og skal du have kasko forsikring og vejhjælp, er den også meget dyrere i forsikring end bil.

Jeg forstår ikke lige dit regnstykke, jeg har en Kymco Super8 fra 2014, den har kørt ca. 19.000 km, jeg har skiftet varion og rem, ikke fordi det originale fejlede noget, men 29 km/t gad jeg ikke, jeg har købt andre dæk, de dæk som den kom med fra ny er nylon, ikke så sjovt at køre på, jeg skifter selv olie for hver 3000 km, en liter olie koster ca. 90,- kr. 
Afhængigt af vind og vejr køre jeg ca. 40-45 km på en liter benzin, det kan en bil nu ikke klare, forsikringen giver jeg ca. 750,- kr for om året. kasko kan ikke betale sig, den koster ca. 3.700,- kr om året.

Det skal lige siges at jeg selv laver alle mine service og reparationer. 

Så alt i alt er det meget billigere at køre på scooter/knallert end bil, plus man altid kan finde en P-plads  Grin
Kymco Super 8 2014. (29.000 km.)
VGA Mover 2016 (1.100 km)
Svar
#7
(02-12-2016, 11:54)Teddy Skrev: Såhhh

Jeg kører ca. 100 km om dagen, plus det løse - dt bliver til 30-40.000 km om året. For hver 15.000 skal den til service. Et lille service koster 4.100 og stort godt 5.000 kr. - plus olie og reservedele. Den pris kan man køre rigtig mange år på scooter for - inkl. indkøbspris, service osv. osv.

Og så har jeg ikke engang medtaget de dele der går i stykker med tiden, bremseskiver koster 1.100 kr., og et hjulleje er lige blevet skiftet til 3.000 kr. Forlygtepærer er heller ikke helt billige.

Jeg giver ca. 800,- pr. år i ansvar på scooteren. Kasko er jo desværre håbløst dyrt. For bilen giver jeg ca. 3.700. Dertil kommer autohjælp.

Det bliver ALDRIG billigere at holde en bil kørende, end en scooter.

Min bil er meget billigere. Den har kostet 10.000 kr. i indkøb som nysynet, incl. nummerplade. Jeg får den repareret af samme mekanikker, som har solgt mig den. Den har kostet 2000 kr. i reparation og service, til ny bremser, og nye tændrør. Den har kørt 15.000 km. Han har også skiftet en tændingsboks. Det er en pris på under 1 kr. per kilometer, incl. afskrivningen. Benzinen koster også ca. 1 kr. per kilometer, så alt i alt så er den billigere end scooteren. Jeg tror de fleste biler er billigere end scooteren, hvis ikke mekanikeren snyder kunden så vandet driver.

Du kan ikke finde mange scootere, der koster under 2 kr. per kørt kilometer.

Samtidigt, så tror jeg fint at min bil kan køre et år på reparationen. Den kører nu som ny efter eftersynet. Og så er det kun 50 øre per kørt kilometer til vedligeholdelse og reparationer.
Svar
#8
(03-12-2016, 01:43)netuse Skrev: Jeg forstår ikke lige dit regnstykke, jeg har en Kymco Super8 fra 2014, den har kørt ca. 19.000 km, jeg har skiftet varion og rem, ikke fordi det originale fejlede noget, men 29 km/t gad jeg ikke, jeg har købt andre dæk, de dæk som den kom med fra ny er nylon, ikke så sjovt at køre på, jeg skifter selv olie for hver 3000 km, en liter olie koster ca. 90,- kr. 
Afhængigt af vind og vejr køre jeg ca. 40-45 km på en liter benzin, det kan en bil nu ikke klare, forsikringen giver jeg ca. 750,- kr for om året. kasko kan ikke betale sig, den koster ca. 3.700,- kr om året.

Det skal lige siges at jeg selv laver alle mine service og reparationer. 

Så alt i alt er det meget billigere at køre på scooter/knallert end bil, plus man altid kan finde en P-plads  Grin

Jeg har også haft en Super 8, og kørte til forhandleren for at få lavet regelmæssige eftersyn. Den kræver eftersyn for hver 2000 km. Forhandleren tog præcist 1 kr. per kørt kilometer. Så det var meget enkelt. Efter 6000 km. blev den nuppet og sat ild til. Og den var ikke kasko forsikret. Den kom til at koste 2 kr. per kørt  kilometer i afskrivning. Og 1 kr. til service. 50 øre til benzin. I alt 3.50 kr. per kørt kilometer. Så har jeg ikke taget hensyn til, at jeg væltede et par gange, da jeg også brugte den om vinteren. Det kostede nye sidespejle, nyt gashåndtag, ny bremsehåndtag og jeg måtte også udskifte den del, som sidespejlet sad fast i. Og jeg fik også nye dæk på. Jeg måtte have nyt batteri, fordi den åd strømmen. Det kostede 600 kr.

Den næste Super 8 jeg fik, gav jeg kun 50 øre for i service. Men, den holdt så også kun 13.000 km. Så kunne den ikke mere.
Det blev 1 kr. per km. i afskrivning. 50 øre til service. Og 50 øre til benzin. Og så kom diverse reparationer ved siden af, fordi jeg væltede et par gange om vinteren. Det var normalt sidespejle og håndtag. Den havde ofte problemer med at starte, og kom aldrig til at køre godt. Den måtte også have et nyt batteri - den første batteri, allerede da jeg købte den. Den betalte forhandleren.

Derudover havde Super 8 problemer med lyset - mine to var begge af dem med problem med lyskontrol boksen.

Med diverse reparationer, nyt visir til styrthjelm osv. ved styrt, så kom nummer to også til at koste ca. 2.50 kr. per km.

Jeg tror ikke på, at det er muligt at komme under 2.50 kr. per kørt kilometer, hvis man ikke reparerer selv.


Derimod min bil - den koster kun 1.50 kr. - 2.00 kr per kørt kilometer incl. benzin, selvom jeg har mekanikeren til at reparere den.
Svar
#9
I de fleste banker er muligt at have flere konti. Jeg har en specielt til min scooter. Det gør, at det er nemt at holde styr på. Alle reparationer, service osv. betales af kontoen. På den måde, er meget nemt at se hvor meget den koster. Jeg tror, at mange reelt ikke ved hvor meget de bruger på scooteren. De køber lidt hos T-Hansen, måske en ny pære. Og et nyt batteri. Og måske et sidespejl. Det koster jo ikke meget. Så får den måske også lidt olie. Prøv at lægge det hele sammen - og tag også udgifter til tøj med, f.eks. nyt visir, ny styrthjelm osv. Og nye bukser, hvis der bliver slidt hul, og du ikke har MC bukser på. Og nye handsker, hvis du får slidt hul på dem.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(07-12-2016, 20:29)Super 8 Skrev: Jeg har også haft en Super 8, og kørte til forhandleren for at få lavet regelmæssige eftersyn. Den kræver eftersyn for hver 2000 km. Forhandleren tog præcist 1 kr. per kørt kilometer. Så det var meget enkelt. Efter 6000 km. blev den nuppet og sat ild til. Og den var ikke kasko forsikret. Den kom til at koste 2 kr. per kørt  kilometer i afskrivning. Og 1 kr. til service. 50 øre til benzin. I alt 3.50 kr. per kørt kilometer. Så har jeg ikke taget hensyn til, at jeg væltede et par gange, da jeg også brugte den om vinteren. Det kostede nye sidespejle, nyt gashåndtag, ny bremsehåndtag og jeg måtte også udskifte den del, som sidespejlet sad fast i. Og jeg fik også nye dæk på. Jeg måtte have nyt batteri, fordi den åd strømmen. Det kostede 600 kr.

Den næste Super 8 jeg fik, gav jeg kun 50 øre for i service. Men, den holdt så også kun 13.000 km. Så kunne den ikke mere.
Det blev 1 kr. per km. i afskrivning. 50 øre til service. Og 50 øre til benzin. Og så kom diverse reparationer ved siden af, fordi jeg væltede et par gange om vinteren. Det var normalt sidespejle og håndtag. Den havde ofte problemer med at starte, og kom aldrig til at køre godt. Den måtte også have et nyt batteri - den første batteri, allerede da jeg købte den. Den betalte forhandleren.

Derudover havde Super 8 problemer med lyset - mine to var begge af dem med problem med lyskontrol boksen.

Med diverse reparationer, nyt visir til styrthjelm osv. ved styrt, så kom nummer to også til at koste ca. 2.50 kr. per km.

Jeg tror ikke på, at det er muligt at komme under 2.50 kr. per kørt kilometer, hvis man ikke reparerer selv.


Derimod min bil - den koster kun 1.50 kr. - 2.00 kr per kørt kilometer incl. benzin, selvom jeg har mekanikeren til at reparere den.

Min første Big nåede ca. 114.000 km, og prisen for at holde den kørende i 11 år var 1,14 kr pr km.

 Min Super8 har også haft lysboksproblemer, men det kan omgåes med 2 ensrettere (eller hvad de hedder). Og så er kontrolboksen dermed overflødig. Jeg har vel indtil videre brugt 1.500-2.000 kr på min Super8 på 1,5 år. Super8 har mange fejl, men ikke værre end at de kan rettes.
Ivecar plus 2023.
Svar
#11
(07-12-2016, 21:14)Jps Skrev: Min første Big nåede ca. 114.000 km, og prisen for at holde den kørende i 11 år var 1,14 kr pr km.

 Min Super8 har også haft lysboksproblemer, men det kan omgåes med 2 ensrettere (eller hvad de hedder). Og så er kontrolboksen dermed overflødig. Jeg har vel indtil videre brugt 1.500-2.000 kr på min Super8 på 1,5 år. Super8 har mange fejl, men ikke værre end at de kan rettes.

Er det inklusiv benzin?

Det er ikke en urealistisk pris, hvis du selv reparerer den. Skal mekanikeren reparere, bliver det nemt ca. det dobbelte. Det, som har gjort mine knallerter dyre, er service/reparationer hos forhandler, tyveri, og uheld. Jeg plejer at vælte ca. to gange om året på min 30 knallert (normalt om vinteren), og mine udgifter til det er normalt ca. 1000 kr. samlet. I forhold til, at jeg kun kører 3000 - 4000 km, er det en ret stor omkostning.

En billig bil som min er ligeså billig som knallerten per kørt kilometer. Men, jeg har også en meget god mekanikker.

En knallert er, som jeg ser det, et billigt køretøj at have stående. Det koster kun ansvarsforsikringen. Og så står man ikke uden køretøj, hvis bilen er til reparation. Jeg vil derfor på ingen måde undvære en scooter eller knallert. Men, som hovedkøretøj, der mener jeg bilen er at foretrække, og billigst i længden. Med mindre man har en reserveknallert, så er knallert reservedele dyre - og der findes ingen knallert-ophug, som der findes bil-ophug. Det er med til at gøre knallerten dyr i reparationer. Har man en reservedelsknallert, og dermed meget billige reservedele, samt selv reparerer, så kan en knallert godt være et billigt køretøj.

Vil man ikke selv være mekaniker, så tror jeg bilen er det man kommer længst med...
Svar
#12
(10-12-2016, 22:42)Super 8 Skrev: Er det inklusiv benzin?

Det er ikke en urealistisk pris, hvis du selv reparerer den. Skal mekanikeren reparere, bliver det nemt ca. det dobbelte. Det, som har gjort mine knallerter dyre, er service/reparationer hos forhandler, tyveri, og uheld. Jeg plejer at vælte ca. to gange om året på min 30 knallert (normalt om vinteren), og mine udgifter til det er normalt ca. 1000 kr. samlet. I forhold til, at jeg kun kører 3000 - 4000 km, er det en ret stor omkostning.

En billig bil som min er ligeså billig som knallerten per kørt kilometer. Men, jeg har også en meget god mekanikker.

En knallert er, som jeg ser det, et billigt køretøj at have stående. Det koster kun ansvarsforsikringen. Og så står man ikke uden køretøj, hvis bilen er til reparation. Jeg vil derfor på ingen måde undvære en scooter eller knallert. Men, som hovedkøretøj, der mener jeg bilen er at foretrække, og billigst i længden. Med mindre man har en reserveknallert, så er knallert reservedele dyre - og der findes ingen knallert-ophug, som der findes bil-ophug. Det er med til at gøre knallerten dyr i reparationer. Har man en reservedelsknallert, og dermed meget billige reservedele, samt selv reparerer, så kan en knallert godt være et billigt køretøj.

Vil man ikke selv være mekaniker, så tror jeg bilen er det man kommer længst med...

Det er alt iberegnet.
Ivecar plus 2023.
Svar


Forum spring: