Søg Garagen Hej Gæst! Register

PGO Hot 50.Tomgangs problem.
#1
Hej, vil høre om i kan hjælpe mig,en af mine venner har en PGO Hot 50. Den er fra 2004 og har altid været lovlig. Nu er den begyndt at gå fra tomgang til fuld gas uden han rør gas håndtaget. F.eks her idag, på vej til skole holdte han ved et lyskryds og da han stod i tomgang gik den pludselig til topfart, det skal siges at han ikke holdte stille i mere end få minutter,før den gjorde det helt af sig selv. Ville høre om i kan hjælpe, da status lige nu er at han ikke er særlig tryk ved at køre på den.Blink med øjet
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Gaskabel "hænger"? Nej, det kan det jo ikke være, hvis han ikke en gang har rørt gasrullen Målløs
Geely Grand Puma 150 '05 - 76.000 km
Haojin HJ125 '07 - 71.000 km (tidligere MC)
Svar
#3
(31-10-2016, 10:52)Therese Skrev: Hej, vil høre om i kan hjælpe mig,en af mine venner har en PGO Hot 50. Den er fra 2004 og har altid været lovlig. Nu er den begyndt at gå fra tomgang til fuld gas uden han rør gas håndtaget. F.eks her idag, på vej til skole holdte han ved et lyskryds og da han stod i tomgang gik den pludselig til topfart, det skal siges at han ikke holdte stille i mere end få minutter,før den gjorde det helt af sig selv. Ville høre om i kan hjælpe, da status lige nu er at han ikke er særlig tryk ved at køre på den.Blink med øjet

Gaskablet skal af og smøres. Evt med WD40, som jeg selv bruger. Ellers få fat i noget syrefrit olie. Og en karburatorrensning, er nok også en god idé.
 46 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 18.000 km VGA Mover 2016 6.600 km.
Svar
#4
Grin Måske lidt rensning kan hjælpe og så lige tjekke for utæthed med det samme eventuelt falsk luft ( rensning både kaburator og benzin filter .
Svar
#5
(31-10-2016, 10:52)Therese Skrev: Nu er den begyndt at gå fra tomgang til fuld gas uden han rør gas håndtaget. F.eks her idag, på vej til skole holdte han ved et lyskryds og da han stod i tomgang gik den pludselig til topfart, det skal siges at han ikke holdte stille i mere end få minutter,før den gjorde det helt af sig selv.

Målløs Lyder næsten som det fænomen man kan opleve med en slidt dieselmotor, hvor den begynder at bruge MOTOROLIEN som brændstof - (Runaway Diesel Engine). Den kan så pludselig køre vildt op i omdrejninger uden man rører speederen. Og da der ikke er nogen tænding man kan slå fra på en diesel, er den eneste mulighed for at stoppe den at blokere lufttilførslen.
Geely Grand Puma 150 '05 - 76.000 km
Haojin HJ125 '07 - 71.000 km (tidligere MC)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Det lyder mystisk. Gasspjældet regulerer hvor meget luft der kan komme til motoren og med gasspjældet i laveste position kan motoren godt stige og falde i omdrejninger pga. falsk luft eller snavset karburator, men den kan aldrig gå fuld gas.
Det sikreste vil nok være at demontere karburator, gaskabel og gashåndtag og få dem undersøgt. Karburatoren bør skilles ad og renses. Tjek slid på spjældet, tjek om kablet har været monteret korrekt i spjældet, tjek om kablet har gnavet nogen steder i karburatoren, tjek om returfjederen er knækket. Hvis kablet er 10 år gammel, ville jeg udskifte det. Tjek gashåndtaget for slid. Nogle gange kan kablet slide en rille, som det kan kile sig fast i.

Mvh Bigfoot
Svar
#7
(31-10-2016, 13:08)Bigfoot Skrev: Det lyder mystisk. Gasspjældet regulerer hvor meget luft der kan komme til motoren og med gasspjældet i laveste position kan motoren godt stige og falde i omdrejninger pga. falsk luft eller snavset karburator, men den kan aldrig gå fuld gas.
Det sikreste vil nok være at demontere karburator, gaskabel og gashåndtag og få dem undersøgt. Karburatoren bør skilles ad og renses. Tjek slid på spjældet, tjek om kablet har været monteret korrekt i spjældet, tjek om kablet har gnavet nogen steder i karburatoren, tjek om returfjederen er knækket. Hvis kablet er 10 år gammel, ville jeg udskifte det. Tjek gashåndtaget for slid. Nogle gange kan kablet slide en rille, som det kan kile sig fast i.

Mvh Bigfoot

Gasspjældet på PGO kan ikke justeres, så det hjælper ikke at pille ved det.
 46 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 18.000 km VGA Mover 2016 6.600 km.
Svar
#8
Du har højest sandsynligt en utæthed et sted.. Simmeringe, studsen, bundpakning ved cylinderen, eller i selve karburatoren.

Hænger kablet gør den det jo ikke "pludseligt" Det trækker sq ikke selv spjældet op Smil (Men det kan blive hængende oppe når du slipper gassen Blink med øjet ) Heldigvis nemt visuelt at kontrollere.
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
#9
(31-10-2016, 14:36)Jps Skrev: Gasspjældet på PGO kan ikke justeres, så det hjælper ikke at pille ved det.

Jeg mener ikke man skal justere gasspjældet, men man kan godt tjekke det for slid. "Problemet er jo egentlig at fejlen er beskrivet temmelig diffus og noget af det forekommer ulogisk. Dermed ikke sagt at problemet ikke er alvorlig, men jeg tror vi behøver noget mere information og fejlsøgning inden vi kan komme med mere konkrete bud.

Mvh Bigfoot
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Ja ved godt jeg mangler nogle oplysninger, men kan ikke give mere end det min ven har givet mig. Desværre,men tusind tak for svarende og vi har løst problemet, det var gas kablet der sad i klemme. Grin V.H Therese
Svar


Forum spring: