Søg Garagen Hej Gæst! Register

VGA Tuning
#1
Hej.

Er lidt ny inden for scooter tuning.

Har en VGA Trevis 30km og så vidt jeg ved, har den samme motor LJ50Q eller noget i den stil, som de fleste andre kina scootere/VGA modeller.

Intil videre har jeg:
- Fjernet studsen (friskluftsenhed) på udstødningen.
- Pillet skiven i variatoren.
- Udskiftet CDI til en ubegrænset Naraku.
- Luftfilteret er udskiftet til skumfilter fra TaiWansen.
- Karburator dyset ind så blandingsforholdene er ok (std dyse 58 - ny dyse 130)

Dvs. karburator (Dell Orto 12mm), topstykke, cylinder og udstødning er stadig det originale, eneste deciderede tunings del der er indkøbt er skumfilter og CDI.

Med standard ruller (5,2g) kører den ca. 75-80km/t på toppen og med Malossi 4,2g ruller kører den omkring 70km/t. men trækker bedre fra start.

Mit problem er at den trækker ok (men ikke nok) op til ca. 50 og så går det ret langsomt derfra.
Ud af lige vej kører den 60-65km/t, men går det så lidt ned af bakke stiger farten til 70-75 og så kan den egentlig godt holde omkring 70km/t så længe det ikke går op ad igen.
En topfart på 70-80 km/t er fint til mig, men gad godt at den selv kan trække derop ud af lige vej - Der skal sq ske noget når man vrider håndtaget.

Så hvad kan jeg gøre for at give den et rigtig godt træk fra start til topfart?
Tænker princippet nok er det samme, hvad enten man kører på en billig VGA eller en af de dyrere scootere.
Så er det nyt cylinder kit jeg skal ud i? og hvor stort?
Skal jeg have en anden udstødning?
Anden karburator?
Kan jeg gøre noget ved kobling eller andet, som kan hjælpe det lidt på vej?
Andre ændringer som ikke kræver nye dele?

Det er ikke noget jeg vil ofre en helt masse på, da den kun er til sjov, fordi jeg har bil ved siden af. Men hvis jeg kan få det sjovt for 1000-2000 kroner, så kan jeg godt gå med til det.
Indtil videre har jeg kun brugt omkring 500kr og synes egentlig resultatet er blevet ret godt i forhold til udgifter, men der må sq godt ske lidt mere.
Med hensyn til politiet, så kører den som oftest kun steder, hvor de ikke kommer særlig tit, så at man kan høre og se at den er tunet, er ikke noget problem.

Please help!!!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
(02-10-2016, 12:59)ScooterKurt Skrev: Intil videre har jeg:
- Fjernet studsen (friskluftsenhed) på udstødningen.
- Pillet skiven i variatoren.
- Udskiftet CDI til en ubegrænset Naraku.
- Luftfilteret er udskiftet til skumfilter fra TaiWansen.
- Karburator dyset ind så blandingsforholdene er ok (std dyse 58 - ny dyse 130)

Dvs. karburator (Dell Orto 12mm), topstykke, cylinder og udstødning er stadig det originale, eneste deciderede tunings del der er indkøbt er skumfilter og CDI.

Med standard ruller (5,2g) kører den ca. 75-80km/t på toppen og med Malossi 4,2g ruller kører den omkring 70km/t. men trækker bedre fra start.

Synes det lyder utroligt, hvis den kan køre (ægte) 80 km/t med de ændringer. Mon ikke dit speedometer viser for meget - det er ikke ualmindeligt. Blink med øjet
Geely Grand Puma 150 '05 - 76.000 km
Haojin HJ125 '07 - 71.000 km (tidligere MC)
Svar
#3
(02-10-2016, 12:59)ScooterKurt Skrev: Hej

Er lidt ny inden for scooter tuning.

Har en VGA Trevis 30km og så vidt jeg ved, har den samme motor LJ50Q eller noget i den stil, som de fleste andre kina scootere/VGA modeller.

Intil videre har jeg:
- Fjernet studsen (friskluftsenhed) på udstødningen.
- Pillet skiven i variatoren.
- Udskiftet CDI til en ubegrænset Naraku.
- Luftfilteret er udskiftet til skumfilter fra TaiWansen.
- Karburator dyset ind så blandingsforholdene er ok (std dyse 58 - ny dyse 130)

Dvs. karburator (Dell Orto 12mm), topstykke, cylinder og udstødning er stadig det originale, eneste deciderede tunings del der er indkøbt er skumfilter og CDI.

Med standard ruller (5,2g) kører den ca. 75-80km/t på toppen og med Malossi 4,2g ruller kører den omkring 70km/t. men trækker bedre fra start.

Mit problem er at den trækker ok (men ikke nok) op til ca. 50 og så går det ret langsomt derfra.
Ud af lige vej kører den 60-65km/t, men går det så lidt ned af bakke stiger farten til 70-75 og så kan den egentlig godt holde omkring 70km/t så længe det ikke går op ad igen.
En topfart på 70-80 km/t er fint til mig, men gad godt at den selv kan trække derop ud af lige vej - Der skal sq ske noget når man vrider håndtaget.

Så hvad kan jeg gøre for at give den et rigtig godt træk fra start til topfart?
Tænker princippet nok er det samme, hvad enten man kører på en billig VGA eller en af de dyrere scootere.
Så er det nyt cylinder kit jeg skal ud i? og hvor stort?
Skal jeg have en anden udstødning?
Anden karburator?
Kan jeg gøre noget ved kobling eller andet, som kan hjælpe det lidt på vej?
Andre ændringer som ikke kræver nye dele?

Det er ikke noget jeg vil ofre en helt masse på, da den kun er til sjov, fordi jeg har bil ved siden af. Men hvis jeg kan få det sjovt for 1000-2000 kroner, så kan jeg godt gå med til det.
Indtil videre har jeg kun brugt omkring 500kr og synes egentlig resultatet er blevet ret godt i forhold til udgifter, men der må sq godt ske lidt mere.
Med hensyn til politiet, så kører den som oftest kun steder, hvor de ikke kommer særlig tit, så at man kan høre og se at den er tunet, er ikke noget problem.

Please help!!!

130# MålløsMålløs Kan den køre med det (og gå godt samtidig) så er din motor hamrende utæt et sted.
Smid det "power" filter over skulderen og sæt den originale filterkasse på igen! (du kan alternativt, fjerne "røret" i kassen, hvis det er af meget lille diameter)

Billigste power du kan få udover at fjerne de begrænsninger som du allerede har, er dette sæt:
http://www.msp-tuning.dk/scooterdele/vga...supersport

Kombineret med en 17.5mm karburator (eller 19mm) http://www.msp-tuning.dk/scooterdele/vga...uel-choker

Samt en god variator http://www.msp-tuning.dk/scooterdele/vga...i-multivar

Samlet 1900kr ca, dertil kommer et sæt prøveruller, dysesæt, et chokerkabel (alt efter hvilken karburator du vælger) og muligvis en lidt hårdere trykfjeder.

Så får du ikke mere fart for pengene uden at det går udover holdbarheden Smil

75-80km/t med nuværende setup er vist ned af bakke og med hjemve, samt en chauffør på 40kg lænende over styret Fræk
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
#4
(03-10-2016, 15:05)Jacob k Skrev: 75-80km/t med nuværende setup er vist ned af bakke og med hjemve, samt en chauffør på 40kg lænende over styret Fræk

Nej, den er sq god nok. Havde den oppe at vende på mellem 75 og 80 stregen,(tror måske endda jeg har et billede) men skidt nu med det. Det er datid. Har købt r-sport tilbuddet med 9k udstødning, malossi 4,2gr ruller, monteret original luftfilter og kylet røret væk. Stadig original karburator med dyse 86 (som er lidt for meget) men hellere lidt for meget benz under indkøring.

Nå men nu ønsker jeg mig i hvert fald et større speedometer. Viseren rammer siden af instrumenthuset og går vel i nærheden af de 90.

Har lige hentet en gps speedometer app, så når det engang bliver lyst, skal det afprøves.
I øvrigt har jeg så lige idag fået Polini vario, Malossi koblingsklokke og Stage6 Torque control kobling.
Skal monteres efter prøveturen med gps speedo.
Svar
#5
(03-10-2016, 15:05)Jacob k Skrev: 130# MålløsMålløs Kan den køre med det (og gå godt samtidig) så er din motor hamrende utæt et sted.
Smid det "power" filter over skulderen og sæt den originale filterkasse på igen! (du kan alternativt, fjerne "røret" i kassen, hvis det er af meget lille diameter)

Billigste power du kan få udover at fjerne de begrænsninger som du allerede har, er dette sæt:
http://www.msp-tuning.dk/scooterdele/vga...supersport

Kombineret med en 17.5mm karburator (eller 19mm) http://www.msp-tuning.dk/scooterdele/vga...uel-choker

Samt en god variator http://www.msp-tuning.dk/scooterdele/vga...i-multivar

Samlet 1900kr ca, dertil kommer et sæt prøveruller, dysesæt, et chokerkabel (alt efter hvilken karburator du vælger) og muligvis en lidt hårdere trykfjeder.

Så får du ikke mere fart for pengene uden at det går udover holdbarheden Smil

75-80km/t med nuværende setup er vist ned af bakke og med hjemve, samt en chauffør på 40kg lænende over styret Fræk


Vil da lige skyde ind at 2 takter vga wersus som i grunden er samme motor og kaburator bruger inden den kommer til Danmark ( inden den er gjort dansklovlig ) 74# dyse , fandt det et sted på modellen på en italiensk side som lingji.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(09-10-2016, 08:43)tiggi Skrev: Vil da lige skyde ind at 2 takter vga wersus som i grunden er samme motor og kaburator bruger inden den kommer til Danmark ( inden den er gjort dansklovlig ) 74# dyse , fandt det et sted på modellen på en italiensk side som lingji.

Ok? Ikke så underligt at de dysse ned når de bliver begrænset Smil
130# til en standard cylinder var stadig helt hen i vejret Cool
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
#7
(09-10-2016, 03:35)ScooterKurt Skrev: Nej, den er sq god nok. Havde den oppe at vende på mellem 75 og 80 stregen,(tror måske endda jeg har et billede) men skidt nu med det. Det er datid. Har købt r-sport tilbuddet med 9k udstødning, malossi 4,2gr ruller, monteret original luftfilter og kylet røret væk. Stadig original karburator med dyse 86 (som er lidt for meget) men hellere lidt for meget benz under indkøring.

Nå men nu ønsker jeg mig i hvert fald et større speedometer. Viseren rammer siden af instrumenthuset og går vel i nærheden af de 90.

Har lige hentet en gps speedometer app, så når det engang bliver lyst, skal det afprøves.
I øvrigt har jeg så lige idag fået Polini vario, Malossi koblingsklokke og Stage6 Torque control kobling.
Skal monteres efter prøveturen med gps speedo.

Super !
Mht til hastigheden så er speedometer meget gavmildt og 80 kan ligeså godt være 60 ægte kmt men det finder du ud af med din GPS app (kan anbefale ulysses speedometer app hvis du har android Smil

Vil du have et andet speedometer kan du kigge på det store orange fra Stage6. JPS kan måske melde ind her med lidt råd/vejledning

Ved variator skift så vær obs på at få shimmet den korrekt ind, det overser mange, og der ligger mange kmt gemt her Cool
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
#8
Lidt om Stage6 speedometeret Grin.

Stage6.

Stage6-1.
 46 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 18.000 km VGA Mover 2016 6.600 km.
Svar
#9
Haha okay okay... Jeg trækker mine ord i mig.. ca. 15km/t fejlvisning på speedo efter jeg sammenlignede med GPS.

Nu har det nye cylinder kit ikke kørt mere end ca 150 km endnu, så tør ikke vride hanen i bund ret lang tid af gangen, men den hurtigst målte fart var 76km/t på GPS.. Glæder mig til at kunne give ordentlig gas og se hvad den kan.

Varioen skal shimmes? hvad f. betyder det?
Men desværre er varioen endnu ikke monteret. Der var ikke nylonstyr med til bagpladen (købt brugt), så det skal jeg lige have fat i.
Torque control koblingen viste sig at være en sport pro, så har ikke været super heldig med den handel. Har dog monteret koblingen og den er knap så sløv de første meter, men problemet er ikke ude af verden.
Der sidder medium tryk og trim på koblingen, så tænker at jeg vil prøve med nogen hårde trimfjedre inden koblingen bliver kasseret helt. Som kompensation for den lidt fejlslåede handel, får jeg dog en 24mm karburator, som jeg er spændt på at få monteret.

Longjia Trevis som min VGA egentlig hedder i virkeligheden, kører dog med minarelli motorer (Jog-R) så der burde være potentiale nok i den.

130'er dysen er faktisk ikke den største jeg har kørt med, da jeg endte med at file 130 dysen op, for at se om jeg kunne ændre på tændrørs farven. Men den kørte egentlig okay og tog fint snoninger osv.

En af jer der har forstand på det med koblingen? Den skal højere op i omdrejninger inden den tager fat.
Og da jeg kørte en tur efter at have monteret koblingen, og lige skød den af (de 76km/t) en kort periode, og derefter gassede lidt ned, var det som om den ikke rigtig ville tage snoninger efterfølgende. Som om den stod i for højt gear. Endte med at gasse endnu mere ned og vred så gassen igen, hvorefter den opførte sig normalt.
Men kan ikke helt blive enig med mig selv om, om den kørte bedre med original kobling - Bortset lige fra at den er hurtigere fra start med den nye.

En af jer der ved om der sker noget ved at afmontere hele kickstart med alle dele?
Synes det klonker lidt inde fra variatorhuset i tomgang og ved høje omdrejninger, men ved ikke om det har noget med sagen at gøre.

Hvad med 24mm karb til min opsætning? For stor? og hvad sker der ved det, hvis den er for stor?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(09-10-2016, 23:39)ScooterKurt Skrev: Haha okay okay... Jeg trækker mine ord i mig.. ca. 15km/t fejlvisning på speedo efter jeg sammenlignede med GPS.

Nu har det nye cylinder kit ikke kørt mere end ca 150 km endnu, så tør ikke vride hanen i bund ret lang tid af gangen, men den hurtigst målte fart var 76km/t på GPS.. Glæder mig til at kunne give ordentlig gas og se hvad den kan.

Varioen skal shimmes? hvad f. betyder det?
Men desværre er varioen endnu ikke monteret. Der var ikke nylonstyr med til bagpladen (købt brugt), så det skal jeg lige have fat i.
Torque control koblingen viste sig at være en sport pro, så har ikke været super heldig med den handel. Har dog monteret koblingen og den er knap så sløv de første meter, men problemet er ikke ude af verden.
Der sidder medium tryk og trim på koblingen, så tænker at jeg vil prøve med nogen hårde trimfjedre inden koblingen bliver kasseret helt. Som kompensation for den lidt fejlslåede handel, får jeg dog en 24mm karburator, som jeg er spændt på at få monteret.

Longjia Trevis som min VGA egentlig hedder i virkeligheden, kører dog med minarelli motorer (Jog-R) så der burde være potentiale nok i den.

130'er dysen er faktisk ikke den største jeg har kørt med, da jeg endte med at file 130 dysen op, for at se om jeg kunne ændre på tændrørs farven. Men den kørte egentlig okay og tog fint snoninger osv.

En af jer der har forstand på det med koblingen? Den skal højere op i omdrejninger inden den tager fat.
Og da jeg kørte en tur efter at have monteret koblingen, og lige skød den af (de 76km/t) en kort periode, og derefter gassede lidt ned, var det som om den ikke rigtig ville tage snoninger efterfølgende. Som om den stod i for højt gear. Endte med at gasse endnu mere ned og vred så gassen igen, hvorefter den opførte sig normalt.
Men kan ikke helt blive enig med mig selv om, om den kørte bedre med original kobling - Bortset lige fra at den er hurtigere fra start med den nye.

En af jer der ved om der sker noget ved at afmontere hele kickstart med alle dele?
Synes det klonker lidt inde fra variatorhuset i tomgang og ved høje omdrejninger, men ved ikke om det har noget med sagen at gøre.

Hvad med 24mm karb til min opsætning? For stor? og hvad sker der ved det, hvis den er for stor?


Søg oppe i feltet ang. "shimmes".
Svar
#11
24mm bliver alt for stort. Du vil miste mye effekt på lave/middels omdreininger.
Svar
#12
(09-10-2016, 23:39)ScooterKurt Skrev: Haha okay okay... Jeg trækker mine ord i mig.. ca. 15km/t fejlvisning på speedo efter jeg sammenlignede med GPS.

Nu har det nye cylinder kit ikke kørt mere end ca 150 km endnu, så tør ikke vride hanen i bund ret lang tid af gangen, men den hurtigst målte fart var 76km/t på GPS.. Glæder mig til at kunne give ordentlig gas og se hvad den kan.

Varioen skal shimmes? hvad f. betyder det?
Men desværre er varioen endnu ikke monteret. Der var ikke nylonstyr med til bagpladen (købt brugt), så det skal jeg lige have fat i.
Torque control koblingen viste sig at være en sport pro, så har ikke været super heldig med den handel. Har dog monteret koblingen og den er knap så sløv de første meter, men problemet er ikke ude af verden.
Der sidder medium tryk og trim på koblingen, så tænker at jeg vil prøve med nogen hårde trimfjedre inden koblingen bliver kasseret helt. Som kompensation for den lidt fejlslåede handel, får jeg dog en 24mm karburator, som jeg er spændt på at få monteret.

Longjia Trevis som min VGA egentlig hedder i virkeligheden, kører dog med minarelli motorer (Jog-R) så der burde være potentiale nok i den.

130'er dysen er faktisk ikke den største jeg har kørt med, da jeg endte med at file 130 dysen op, for at se om jeg kunne ændre på tændrørs farven. Men den kørte egentlig okay og tog fint snoninger osv.

En af jer der har forstand på det med koblingen? Den skal højere op i omdrejninger inden den tager fat.
Og da jeg kørte en tur efter at have monteret koblingen, og lige skød den af (de 76km/t) en kort periode, og derefter gassede lidt ned, var det som om den ikke rigtig ville tage snoninger efterfølgende. Som om den stod i for højt gear. Endte med at gasse endnu mere ned og vred så gassen igen, hvorefter den opførte sig normalt.
Men kan ikke helt blive enig med mig selv om, om den kørte bedre med original kobling - Bortset lige fra at den er hurtigere fra start med den nye.

En af jer der ved om der sker noget ved at afmontere hele kickstart med alle dele?
Synes det klonker lidt inde fra variatorhuset i tomgang og ved høje omdrejninger, men ved ikke om det har noget med sagen at gøre.

Hvad med 24mm karb til min opsætning? For stor? og hvad sker der ved det, hvis den er for stor?

60-65km/t lyder også meget mere "normalt" Smil

At en variator shimmes betyder kort fortalt, at du flytter variatoren frem og tilbage på krumtappen, så remtrækket bliver 100% lige. Det gøres ved at sætte små shimskiver bag ved variator, eller ved blæsehjulet.
Kører trækket ikke lige starter remmen ikke helt i bunden af variator, og "topper" ud før den når helt ud til kanten af variatorskålen Smil
Der findes mange guides til dette, speedline sælger skiverne Smil

24mm karburator er ALT for stort, som andre også har skrevet Smil

Kopi af minarelli, den er ikke magen til dem der sidder på eks Jog R. (Mange dele passer dog lige over)

Trimfjedrene styrer ved hvilke rpm koblingen slår til, strammere fjedre = senere tilkobling med flere Rpm

Du kan sagtens fjerne kickstarter stumperne, du får dog et hul i skjoldet, som der kan komme skidt ind af.
Er der noget der "klonker" derfra ville jeg se efter om alt sidder som det skal, Kickstarteren har intet med remtrækket at gøre så snart maskinen er startet
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar


Forum spring: