Søg Garagen Hej Gæst! Register

Krumtap udskiftning: hvornår og hvor meget?
#1
Hej.

Jeg har et par spørgsmål omkring udskiftning af slidt krumtap:

1) Kan man overhovedet vide, hvor mange km en slidt krumtap+leje vil holde? Jeg fik repareret min scooter, men "den lyder ikke godt", som mekanikeren sagde. Har I nogle erfaringer?

(Den larmer allerede fra tomgang og mere når den kommer i omdrejninger. Den buldrer næsten som en udstødning, ikke sjovt på lange ture).

2) Kan man lige så godt bruge uoriginale krumtap + leje?

3) Leje: Der er store prisforskel, fra 60 til 250 kr. stykket. Er der nogle I kan anbefale? Det er til en Peugeot 2T. Jeg har kigget på delene hos Thansen og Kgi.

4) Skal der købes 2 leje og to simringer?

5) Kan det passe, at en reparation vil løbe i 6000 kr. eller mere? Jeg skal finde ud af, om jeg skal have den lavet nu, men til den pris ved jeg sgu ikke.

Tak på forhånd!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
(22-09-2016, 13:21)Lenny Skrev: Hej.

Jeg har et par spørgsmål omkring udskiftning af slidt krumtap:

1) Kan man overhovedet vide, hvor mange km en slidt krumtap+leje vil holde? Jeg fik repareret min scooter, men "den lyder ikke godt", som mekanikeren sagde. Har I nogle erfaringer?

(Den larmer allerede fra tomgang og mere når den kommer i omdrejninger. Den buldrer næsten som en udstødning, ikke sjovt på lange ture).

2) Kan man lige så godt bruge uoriginale krumtap + leje?

3) Leje: Der er store prisforskel, fra 60 til 250 kr. stykket. Er der nogle I kan anbefale? Det er til en Peugeot 2T. Jeg har kigget på delene hos Thansen og Kgi.

4) Skal der købes 2 leje og to simringer?

5) Kan det passe, at en reparation vil løbe i 6000 kr. eller mere? Jeg skal finde ud af, om jeg skal have den lavet nu, men til den pris ved jeg sgu ikke.

Tak på forhånd!

Det ikke til at vide hvornår den brækker sig.
Man kan sagtens bruge uoriginale lejer og krumtapper, der findes mange kvalitets dele, dermed ikke sagt man skal tage det billigste af det billigste.

Mht leje ville jeg ikke selv nødvendigvis købe de dyreste, men ville sikre mig at det er et anerkendt mærke, det er trodsalt en reperation man ikke har lyst til at udføre mere end engang (hvis aldrig!)

Prisen kender jeg ikke, men med værksteds pris på 500 - 600 pr påbegyndt time så kan det sikkert nok løbe derop af?

Jeg skulle have boret en bolt 6mm ud og lavet nyt gevind, 1200kr på værksted.


Så hvis det ikke noget du selv har mod på at lave så ville jeg sælge scooteren mens den stadig kan køre, og købe noget andet, eller finde en anden motor hvis du kan skifte rundt.
Knallert lagt på hylden for nu.

PT kørende i en splinterny Renault Twingo fra 21/1 2014

Smuksere min dejlige Fym A3 125'er :)
Svar
#3
Det er en større operation, hvis det skal gøres ordentlig, og det bør det. Alle tætninger skal skiftes, såvel pakninger som simmerringe. Hvordan har stempel og cylinder det? Hvis det er almindelig slid, som er skyld i mislyde fra krumtappen, er der stor sandsynlighed for at andre dele også er slidt.

Man ærger sig, hvis laver et stort arbejde og så motoren alligevel går lidt halvskidt med mislyde fra stempe eller krydspind. Vær endelig opmærksom på at mange krumtapper kræver opvarmning af krumtaphus for at lejer kan monteres. Man kan ikke bare presse delene sammen.

Mvh Bigfoot
Svar


Forum spring: