Søg Garagen Hej Gæst! Register

Mail fra Trafikministeren
#1
Halløjsa, her er et lidt længere indspark, første gang jeg prøver det Smil

Jeg sendte 23/11 - 15 følgende spørgsmål til Hans Christian.

"Hej Hans Christian Schmidt

Jeg læser til min store glæde regeringen vil gøre noget ved vort forældede system vedr. alder og kørekort, jeg har dog et par forslag til jeres udspil.
1. I England triller nye trafikanter rundt med et hvidt mærke med et stort L på deres køretøj, måske dette var en ide at indføre herhjemme også, så man kunne se det er en ”nybegynder” der kommer kørende.
2. Vedr. ny alder for knallert kørere, fra 16 til 15, hvorfor ikke samtidig fjerne typerne lille og stor knallert, og lade knallerten køre det de er bygget til, begrænsningerne på knallerterne i dag svare til man kun må bruge 1. og 2. gear i bilen hvilket gør de forurener mere, mit eget eksempel. Lovligt køre min egen knallert 38 km/t og 22 km/l, med begrænsningerne fjernet køre den 55 km/t og 43 km/l.

Med venlig hilsen

Kim Nielsen"

Jeg har i dag modtaget svar på den mail, ja de er hurtige derinde.

"Kære Kim Nielsen
Tak for din henvendelse af 23. november 2015 med forskellige forslag til ændringer af færdselsloven.
For så vidt angår hastighedsbegrænsningerne for knallerter, skelnes der – som du også påpeger i din henvendelse – i færdselsloven mellem lille og stor knallert med en maksimalhastighed på henholdsvis 30 og 45 km i timen.
Det er i den forbindelse vigtigt, at hastighedsbegrænsningerne for de enkelte motorkøretøjer giver mening for den enkelte trafikant og samtidig er færdselssikkerhedsmæssigt forsvarlige.
I relation til hastighedsbegrænsningen for stor knallert kan jeg oplyse, at der i EU er fastsat regler om, at en knallert må have en konstruktivt bestemt maksimalhastighed på højst 45 km i timen. På baggrund af disse EU-regler er det derfor i Danmark – og i de andre EU-lande – kun tilladt at kunne køre op til 45 km i timen på (stor) knallert, og det er ikke muligt at fastsætte andre regler i Danmark, som afgiver herfra.
For så vidt angår dit forslag om at fjerne kategorierne lille og stor knallert kan jeg oplyse, at hastighedsbegrænsningen på 30 km i timen for lille knallert bl.a. afspejler de tekniske krav, der stilles til lille knallert (herunder indretning af den lille knallerts bremsesystem).
Jeg har i øvrigt noteret mig dine synspunkter og forslag – herunder markeringen af nybegynderbilister – og jeg vil gerne takke dig for dit engagement i sagerne.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt."

Jeg lure lidt på hans svar vedr. fælles EU hastighed og tekniske krav til lille / stor knallert.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Han burde få fortalt at 30 knallerter udover begrænsingen er identisk med 45 knallerter så den med indretningen ikke duer som begrundelse. Derudover er mange (primært 4-taktere med vægt omkring 90-100 kg) udstyret med samme bremser som 125cc modellerne der har tophastigheder omkring 90 km/t. Smil


Det med fælles kategorier i hele EU giver dog god mening. Vi har været med til sammen med de resterende lande at lave en aftale om at have det ensartet i hele EU så trafikanter nemmere og mere sikkert kan begive sig i trafikken når man rejser på tværs af landegrænserne i Europa. Smil
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#3
(06-09-2016, 13:31)Baddi Skrev: Han burde få fortalt at 30 knallerter udover begrænsingen er identisk med 45 knallerter så den med indretningen ikke duer som begrundelse. Derudover er mange (primært 4-taktere med vægt omkring 90-100 kg) udstyret med samme bremser som 125cc modellerne der har tophastigheder omkring 90 km/t. Smil


Det med fælles kategorier i hele EU giver dog god mening. Vi har været med til sammen med de resterende lande at lave en aftale om at have det ensartet i hele EU så trafikanter nemmere og mere sikkert kan begive sig i trafikken når man rejser på tværs af landegrænserne i Europa. Smil

De tror inde på borgen at en 45'r har bedre bremser end en 30'r, uanset at flere modeller er 99.9% identiske, altså lige pånær begrænsningerne, som der afgør fartforskellen. Det skulle ha' været med i mailen, til fjolset. De fatter ikke en s.k.i.d derinde. Grin

Må jeg foreslå en ny mail med billeder af f.eks Pgo Dr. Big/T:Rex med specifikationer på de 2 modeller, som bortset fra begrænsningerne og dermed farten, er 100% identiske Smil.
Ivecar plus 2023.
Svar
#4
Man kan nok ikke lave ens regler for 30 og 45 knallerter, da nogle 30'ere kun har tromlebremse foran (selvom det ikke er så mange). Og lade en 30'er køre ubegrænset med tromlebremse, ser jeg som uforsvarligt. Der kan jo pludselig komme et hav af kinesiske 30'ere til landet med tromlebremse, og hvad gør man så? Hvis der skal ens regler, gælder det vel også el-knallerter? Skal de også køre 60 km/t med tromlebremse? Det håber jeg ikke.

Men ellers er argumentet med forurening ret relevant, synes jeg. De få knallerter i DK der kører som fx 2-takt med 1000000000 omdrejninger og blå røg bagved er træls, selvom de nok ikke ødelægger verdensklimaet, men ejernes pengepung vil kunne mærke en halvering af benzinforbruget. Og støjniveauet vil også falde.

Jeg kører både bil og knallert og mc, og jeg vil sige, at man som billist tit kan blive overrasket hvis der kommer en knallert med 60 km/t. De er ikke så nemme at se pga. deres fysiske størrelse, og de skal i hvert fald ud på vejen at køre med den hastighed. Og så får vi en masse unge mennesker ud blandt bilerne med en hastighed der nogen gange kan være lidt farlig især i byerne.

Jeg synes sådan set at regler er ok som de er nu (dog er argumentet med 45'er der hæves til 55 km/t fint med mig), dog synes jeg at man skulle ændre det således at man kunne få lettere adgang til at køre 125cc. Fx et bilkørekort skulle være nok og ikke et decideret mc-kørekort til 5-6000 kr. samt fjerne registreringsafgiften på 125cc.
Til gengæld synes jeg ikke at alderen for hverken bilkørekort er valgret skal ændres i nedadgående retning Blink med øjet Knallertkørekort som 15-årig kunne sandsynligvis godt være en idé. Men ikke hvis de må køre 60 km/t.
Svar
#5
Den med tromlebremserne er jeg ikke med på, de "gamle" knollerter man lå og racede rundt på da jeg var knægt havde for det meste tromlebremser og dem kan man få omregistreret til mc.
Alt andet lige vil jeg også mene bremserne i dag er bedre end dem der fandtes i 70erne, både skive og tromle.

Den jeg gerne vil til livs er "myten" om der er forskel på en 30 og en 45 scooter, selv strømerne tror jo på det.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(06-09-2016, 23:46)onza Skrev: Den med tromlebremserne er jeg ikke med på, de "gamle" knollerter man lå og racede rundt på da jeg var knægt havde for det meste tromlebremser og dem kan man få omregistreret til mc.

Så bliver det vel en veteranknallert? Smil Mon veteraner bremser særlig godt? Og ja, jeg havde også en Yamaha FS1 fra 1978 med tromlebremse, og nej, den kunne ikke bremse særlig godt. Især ikke i forhold til skivebremser. Tromlebremser foran på nye køretøjer burde forbydes. Selv cykler har i dag skivebremser.

(06-09-2016, 23:46)onza Skrev: Den jeg gerne vil til livs er "myten" om der er forskel på en 30 og en 45 scooter, selv strømerne tror jo på det.

Det er oftest kun motoren hvor der er udskiftet et par ting eller fem. Hastighedsforskellen på 15 km/t mellem de to typer retfærdiggør heller ikke en kæmpe ændring af køretøjet. Kan den bremse ved 30 km/t så kan den også bremse ved 45 km/t. Min 125cc har endda samme bremser som 50cc modellen. Og samme dimension af forgaffel osv.
Svar
#7
Sandheden er, at politikerne holder fast i nogle forældede, forkerte og stupide oplysninger, som intet har på sig. Det kræver en fundamental holdningsændring på Borgen, hvilket ikke sker med de gamle stivstikkere og EU-elskere, vi har siddende i dag. Basta.
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#8
(07-09-2016, 12:10)K. Hansen Skrev: Sandheden er, at politikerne holder fast i nogle forældede, forkerte og stupide oplysninger, som intet har på sig. Det kræver en fundamental holdningsændring på Borgen, hvilket ikke sker med de gamle stivstikkere og EU-elskere, vi har siddende i dag. Basta.

Grøn grin

[Image: mafalda-basta.jpg]
Ivecar plus 2023.
Svar
#9
I andre Eu lande findes 30eren slet ikke men fks i tyskland har de kun 25er og 45er så at han mener at man har harmoniseret reglerne passer ikke Griner.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(07-09-2016, 19:56)Johannes Johansen Skrev: I andre Eu lande findes 30eren slet ikke men fks i tyskland har de kun 25er og 45er så at han mener at man har harmoniseret reglerne passer ikke Griner.

Vi har også kun 25'ere og 45'ere Blink med øjet. Ihvertfald er mange nye kun 25ére. Min Kymco kører jo max 28-29 km/t Ked af det.
Ivecar plus 2023.
Svar
#11
(07-09-2016, 20:42)Jps Skrev: Vi har også kun 25'ere og 45'ere Blink med øjet. Ihvertfald er mange nye kun 25ére. Min Kymco kører jo max 28-29 km/t Ked af det.

Hvis 25 eller 28 km/t ikke er hurtigt nok, hvorfor køber I ikke bare et hurtigere køretøj, i stedet for at ærgre sig over gældende regler? Blink med øjet
Svar
#12
(08-09-2016, 00:52)KymcoSuper8-125 Skrev: Hvis 25 eller 28 km/t ikke er hurtigt nok, hvorfor køber I ikke bare et hurtigere køretøj, i stedet for at ærgre sig over gældende regler? Blink med øjet

Det har jo nok noget med et kørekort at gøre Blink med øjet
Kymco Super 8 2014. (29.000 km.)
VGA Mover 2016 (1.100 km)
Svar


Forum spring: