Søg Garagen Hej Gæst! Register

Mail fra Trafikministeren
#25
(08-09-2016, 18:36)Russer60 Skrev: Dårlig undskyldning. Der findes gamle MC med tromlebremse foran. Så?????????
tror sgutte der findes nogle scootere idag der har tromlebremse foran af nyere dato. Så kom igen

Man kan jo ikke forvente eller forlange at gamle motorcykler eller knallerter har samme teknik som i dag. Du forventer vel heller ikke at en bil fra 1950 har ABS eller airbags?
Jeg snakker om nye knallerter, hvor nogen herinde synes det er ok at de må køre 60 km/t og skal typegodkendes på samme vilkår som nuværende 30'er.
Dvs at hvis en importør skulle få lyst til at importere en container kinesiske 30'ere med tromlebremser foran, så skulle de kunne gøres ubegrænset og køre 60 km/t. Det synes jeg lyder lidt farligt når vi skriver 2016.
Der findes masser af fabriksnye knallerter fra Kina med tromlebremse foran, her er et lille udpluk. Så kom selv igen Blink med øjet

[Image: hSVZB.jpg]
[Image: y2EW.jpg]
[Image: 6eW8T.jpg]
[Image: fTJQd.jpg]
[Image: KgnYy.jpg]
[Image: 3jwsM.jpg]
[Image: fMOAm.jpg]
[Image: mBAhr.jpg]
[Image: H9SE.jpg]
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#26
Jeg tror vi bliver ved at have 45 og 30 knallert i Danmark. Årsagen er, at det er svært at smide alle 30 knallerter bort - de har jo eksisteren en tidsalder, og der vil altid være nogle gamle der kører rundt.

Da 30 knallert og 45 knallert kører forskelligt i trafikken, og 30 knallert er bedre egnet til at køre på cykelsti, så tror jeg også at det gør det er svært at fjerne knallert 30.

Det som vi kan, er at ændre hastigheden for knallert 30 til kun 25 km/t, som det er i mange EU lande. Men vi vil være nød til at acceptere 30 km/t på ældre typer - ihvertfald en overgangsperiode. Jeg syntes at 30 km/t er en mere passende hastighed end 25 km/t, men reelt kan de fleste 25 km/t knallerter køre 29-30 km/t, og mange af dem som sælges i dag er 25 km/t knallerter.

Jeg tror det er dumt at fjerne 30 knallerter, og så egentligt helst, at alle kørte lovlig 30 knallert en periode (f.eks. et år), inden de sætter sig op på en 45 knallert, og kører ude blandt bilerne. Jeg syntes at 45 knallerternes hastighed er for langsom da de ikke passer til hastigheden på vejen. Min knallert 45 kører 55 km/t, og det passer langt bedre til trafikken.

Med den nuværende lov er 30 knallert lovligt fra 15 år, og 45 samt MC bliver tidligst lovligt fra 16 år. Jeg tror det er en god idé, at have en forskel på 1 år, og håber at de fleste starter med lille knallert - det tror jeg øger trafiksikkerheden væsentligt.


Reelt må vi nok acceptere, at det bliver EU der bestemmer lovene. Og det betyder vi får 25 km/t knallerter og 45 km/t knallerter, samt MC'er fremover. Jeg syntes selv det er trist at 30 knallerten er på vej ud, da jeg mener den er mere sikker end 25 km/t knallerter. Problemet ved 25 km/t knallerter er, at de kører langsommere end cykelisterne, og derfor hele tiden overhales. Det giver nogle sikkerhedsmæssige risici da knallertkøren ikke kan høre cykelister. Cykelisterne overhaler desuden ofte langsomt, da de ikke har tilstrækkelige kræfter til hurtig overhaling.


Den går nok ikke med EU - men jeg tror det vil være en god idé, at tillade knallerter og lille MC op til 60 km/t på bilkørekort.
Svar
#27
Uanset hvad, er 45 en Bastard. Her i byen, er der flere veje, hvor 60 er tilladt.
Så hvis man tøffer afsted på en lovlig 45'er bliver man hurtigt trængt.

Hvis man holder sig midt på kørebanen, trækker man hurtigt en kø bag sig.
Hvis man holder sig til venstre, overhales man indenom, (Bøde + klip til bilisten).
Hvis man holder sig til højre, Ja så bliver du nødt at lave et "30'er sving", næste gang du skal til venstre.

Sån glider trafikken.

Svar
#28
Hej .
Den sidste knallert på dem der oplagt, den der Sachs Saxy er den tysk og kan den købes i dk, nogle der ved det ?
Vh Cb
Svar
#29
(08-09-2016, 19:20)KymcoSuper8-125 Skrev: Man kan jo ikke forvente eller forlange at gamle motorcykler eller knallerter har samme teknik som i dag. Du forventer vel heller ikke at en bil fra 1950 har ABS eller airbags?
Jeg snakker om nye knallerter, hvor nogen herinde synes det er ok at de må køre 60 km/t og skal typegodkendes på samme vilkår som nuværende 30'er.
Dvs at hvis en importør skulle få lyst til at importere en container kinesiske 30'ere med tromlebremser foran, så skulle de kunne gøres ubegrænset og køre 60 km/t. Det synes jeg lyder lidt farligt når vi skriver 2016.
Der findes masser af fabriksnye knallerter fra Kina med tromlebremse foran, her er et lille udpluk. Så kom selv igen Blink med øjet

Der skal være et krav om skivebremse på forhjulet som et minimum, hvis de skal ha lov og køre 50-60 km/t.
Skivebremsen på forhjulet bremser jo de første 75% af scooter/knallerten´s bremse evne.

Kan da huske at min maxi 2 havde rimelig lang bremselængde når den kom over 60 km/t og tør slet ikke tænke på bremselængden når den var oppe i topfart omkring de 100 km/t.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#30
Har set nogle af de billige kinøjser-MCér har tromlebremse foran, og også bagpå. Iføge nogen af jer´s logik, skal de vel så også køre 30 km/t? Tror ikke så meget det handler om, at de har tromle, som det handler om kvaliteten af dem. Men vil nu selv foretrække bremseskive foran, og hvis det var til at få, bagpå også.
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#31
(11-09-2016, 18:28)cb Skrev: Hej .
Den sidste knallert på dem der oplagt, den der Sachs Saxy er den tysk og kan den købes i dk, nogle der ved det ?
Vh Cb

Der er ikke nogen dansk importør, mig bekendt. Men du kan jo selv hente den, i Tyskland. Husk bare, at den ikke må ændres til 30 km/t Blink med øjet.
Ivecar plus 2023.
Svar
#32
(11-09-2016, 21:49)K. Hansen Skrev: Har set nogle af de billige kinøjser-MCér har tromlebremse foran, og også bagpå. Iføge nogen af jer´s logik, skal de vel så også køre 30 km/t? Tror ikke så meget det handler om, at de har tromle, som det handler om kvaliteten af dem. Men vil nu selv foretrække bremseskive foran, og hvis det var til at få, bagpå også.

Rigtigt. F.eks. havde Haojin HJ125 (kopi af Honda CG125 fra 1976) tromlebremser både for og bag. Men det blev også "forbudt" at sælge den som ny (fra 2009 mener jeg). På grund af at bremse-egenskaberne var for dårlige.
Geely Grand Puma 150 '05 - 107.000 km
Haojin HJ125 '07 - 71.000 km (tidligere MC)
Svar
#33
(11-09-2016, 18:28)cb Skrev: Hej .
Den sidste knallert på dem der oplagt, den der Sachs Saxy er den tysk og kan den købes i dk, nogle der ved det ?
Vh Cb

Ville også foretrække den fremfor en plastic-scooter Smil
Geely Grand Puma 150 '05 - 107.000 km
Haojin HJ125 '07 - 71.000 km (tidligere MC)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#34
(11-09-2016, 22:08)Mortdk Skrev: Rigtigt. F.eks. havde Haojin HJ125 (kopi af Honda CG125 fra 1976) tromlebremser både for og bag. Men det blev også "forbudt" at sælge den som ny (fra 2009 mener jeg). På grund af at bremse-egenskaberne var for dårlige.

Okay, det var jeg så ikke klar over, tak for info Smil
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#35
Tror ikke den danske trafikminister bestemmer noget. Fremtiden er EU25 og EU45. Uanset, om det passer til danske veje.

Måske kan man justere bøden, så der ikke gives bøder for EU25 hvis de ikke kører over 39 km/t.
Og ikke gives bøder for EU45, hvis de ikke kører over 57 km/t.

Så har vi på en gang fastslået at EU lov er dansk lov, og samtidigt muliggjort, at vi i danmark ikke giver hinanden bøder, for at køre med passende hastigheder.
Svar


Forum spring: