10-08-2016, 20:28
(Dette opslag var sidst ændret: 06-09-2016, 22:38 af KymcoSuper8-125.)
Jeg har købt en 5 år gammel Kymco Super 8 125cc scooter, og har i den forbindelse nogle spørgsmål jeg håber I kan hjælpe med:
** Tekst rettet 6/9-16**
1)
Hvordan skifter man bagpærerne (alle 3)? Foran kan man skrue blinklysglasset ud og dermed skifte pæren. Men det kan man ikke bagpå. Der skal man ind bagfra og tage pæren ud. Men hvordan? Jeg håber ikke at man skal have toppladen af ved baggagebæreren, da jeg har baggageboks-plade på som er skruet godt fast til håndtagene. Jeg har spurgt på et aut. Kymco værksted, men det havde de aldrig prøvet før, så deres svar var "muligvis af med sidepanelerne"
Tank og sidepaneler og baggagebærer måtte af, før jeg kunne komme ind til alle 3 pærer. Billeder af det længere nede på siden. Føj hvor et arbejde.
2)
Hvilke(n) pære bruges i instrumentbelysningen?
Ser ud til at være en W5W type.
3)
Og så vil jeg skifte benzinfilteret. Er det en speciel vacum-type filter der skal bruges? Der er 9 mm benzinslange på (udvendigt mål). Det originale filter Kymco koster 293 kr!
Da filteret skal sættes på før vacumhanen, så er det ikke et specielt filter. Jeg købte et helt alm. filter hos det lokale Kymco center til 30 kr. (fra firma Mahle)
4)
Scooteren har kørt 13.000 km med samme kilerem og ruller. Det lyder i mine ører af meget. Hvad er skifteintervallet ved 50cc modellen? Mon det er det samme ved 125cc?
Der sidder en Malossi X-Kevlar rem nr. 6113148 på motoren nu. Den ser egentlig fin ud. Billeder længere nede. Den måler 19,69 mm i bredden. Servicelimit er 16,5 mm (jeg har fået tilsendt en Super 8 125cc servicemanual i PDF fra Kymco importøren).
Jeg er dog lidt i tvivl om de 19,69 og 16,5 mm. Fordi i manualen står, at remmen skal være 17,5 mm fra ny og slidgrænsen går ved 16,5 mm. Dvs 1 mm. Men en Malossi rem er fra ny 19,8 mm. Så vil slidgrænsen være ved 18,8 mm. Og min er på 19,6 mm hvilket jo er fint nok. Jeg tænker mere på alderen og gummiet. Om den er ved at være færdig. Ser den slidt ud på billederne?
5)
Jeg har hørt, at en vindskærm kun må være 38 cm høj før der skal vinduesvisker på. Er det 38 cm totalhøjde? Eller 38 cm højere end hvad?
Jeg har en Biondi vindskærm på 68 cm liggende som er for stor og som jeg gerne vil have skåret mindre. Nogen forslag til hvordan jeg skærer i en plexiglasplade (eller hvad den nu er lavet af)?
Maskineriet kører pt. 33,2 km/l efter 2 optankninger og rimelig pæn kørsel. Jeg havde forventet lidt mere.
Er nu kommet op på 34 km/l efter 7 optankninger.
6)
Kan I starte jeres 50cc Super 8 på kick-starteren? Jeg har prøvet både kold og varm men det virker ikke helt. Der er modstand/kompression men det er svært at få jokket ordentligt igennem. På el-start er der dog ingen problemer med at starte.
7)
Når jeres scooter står på dobbeltstøttefoden med motoren tændt og i tomgang, kører baghjulet så også langsomt rundt? Jeg vil bare vide om koblingen er slidt siden den gør det. Omdrejningstallet på motoren kender jeg ikke, men synes det står ret lavt, så jeg kan ikke sætte det ned for at få hjulet til at stoppe helt.
8)
Jeg ville justere luftskruen til de ca. 3 omgange ud som er standard på denne 125-model. Men til min overraskelse stod den på 8 omgange ud. Jeg fik den finjusteret til at ende på 7 omgange ud, men det er da meget stor forskel ifht. de 3 som er foreskrevet. Hvis jeg sætter den på 3 ud, så skal tomgangsskruen sættes meget op, ellers går motoren ud. Men det er jo et spørgsmål om hvor den forbrænder mest optimalt... så lidt vejledning modtages gerne.
Impotøren har oplyst, at den bør stå på 3½ omdrejninger ud. Det er hermed gjort. Tomgangsskruen og ventilerne justeret, så nu lyder den mere "rigtig" i motoren end før.
** Tekst rettet 6/9-16**
1)
Hvordan skifter man bagpærerne (alle 3)? Foran kan man skrue blinklysglasset ud og dermed skifte pæren. Men det kan man ikke bagpå. Der skal man ind bagfra og tage pæren ud. Men hvordan? Jeg håber ikke at man skal have toppladen af ved baggagebæreren, da jeg har baggageboks-plade på som er skruet godt fast til håndtagene. Jeg har spurgt på et aut. Kymco værksted, men det havde de aldrig prøvet før, så deres svar var "muligvis af med sidepanelerne"
Tank og sidepaneler og baggagebærer måtte af, før jeg kunne komme ind til alle 3 pærer. Billeder af det længere nede på siden. Føj hvor et arbejde.
2)
Hvilke(n) pære bruges i instrumentbelysningen?
Ser ud til at være en W5W type.
3)
Og så vil jeg skifte benzinfilteret. Er det en speciel vacum-type filter der skal bruges? Der er 9 mm benzinslange på (udvendigt mål). Det originale filter Kymco koster 293 kr!
Da filteret skal sættes på før vacumhanen, så er det ikke et specielt filter. Jeg købte et helt alm. filter hos det lokale Kymco center til 30 kr. (fra firma Mahle)
4)
Scooteren har kørt 13.000 km med samme kilerem og ruller. Det lyder i mine ører af meget. Hvad er skifteintervallet ved 50cc modellen? Mon det er det samme ved 125cc?
Der sidder en Malossi X-Kevlar rem nr. 6113148 på motoren nu. Den ser egentlig fin ud. Billeder længere nede. Den måler 19,69 mm i bredden. Servicelimit er 16,5 mm (jeg har fået tilsendt en Super 8 125cc servicemanual i PDF fra Kymco importøren).
Jeg er dog lidt i tvivl om de 19,69 og 16,5 mm. Fordi i manualen står, at remmen skal være 17,5 mm fra ny og slidgrænsen går ved 16,5 mm. Dvs 1 mm. Men en Malossi rem er fra ny 19,8 mm. Så vil slidgrænsen være ved 18,8 mm. Og min er på 19,6 mm hvilket jo er fint nok. Jeg tænker mere på alderen og gummiet. Om den er ved at være færdig. Ser den slidt ud på billederne?
5)
Jeg har hørt, at en vindskærm kun må være 38 cm høj før der skal vinduesvisker på. Er det 38 cm totalhøjde? Eller 38 cm højere end hvad?
Jeg har en Biondi vindskærm på 68 cm liggende som er for stor og som jeg gerne vil have skåret mindre. Nogen forslag til hvordan jeg skærer i en plexiglasplade (eller hvad den nu er lavet af)?
Maskineriet kører pt. 33,2 km/l efter 2 optankninger og rimelig pæn kørsel. Jeg havde forventet lidt mere.
Er nu kommet op på 34 km/l efter 7 optankninger.
6)
Kan I starte jeres 50cc Super 8 på kick-starteren? Jeg har prøvet både kold og varm men det virker ikke helt. Der er modstand/kompression men det er svært at få jokket ordentligt igennem. På el-start er der dog ingen problemer med at starte.
7)
Når jeres scooter står på dobbeltstøttefoden med motoren tændt og i tomgang, kører baghjulet så også langsomt rundt? Jeg vil bare vide om koblingen er slidt siden den gør det. Omdrejningstallet på motoren kender jeg ikke, men synes det står ret lavt, så jeg kan ikke sætte det ned for at få hjulet til at stoppe helt.
8)
Jeg ville justere luftskruen til de ca. 3 omgange ud som er standard på denne 125-model. Men til min overraskelse stod den på 8 omgange ud. Jeg fik den finjusteret til at ende på 7 omgange ud, men det er da meget stor forskel ifht. de 3 som er foreskrevet. Hvis jeg sætter den på 3 ud, så skal tomgangsskruen sættes meget op, ellers går motoren ud. Men det er jo et spørgsmål om hvor den forbrænder mest optimalt... så lidt vejledning modtages gerne.
Impotøren har oplyst, at den bør stå på 3½ omdrejninger ud. Det er hermed gjort. Tomgangsskruen og ventilerne justeret, så nu lyder den mere "rigtig" i motoren end før.