Søg Garagen Hej Gæst! Register

Kymco super 8 4T bedre økonomi og motorgang.
#1
Hej alle. Jeg har købt en Kymco 30 sidste år (fra ny), ja faktisk har jeg købt 2?. Knægten fik en mage til, blot i 2-takt, og sikke en forskel. Den går altså godt i 2-takt læs: stærkt uden at have pillet ved den, blot kørt den til inden han overtog den. Men jeg er nu mere til den mere rolige motorgang i den 4-t version.

Dog har jeg brug for et par gode råd, da jeg ikke er den store ørn i det hersens scooterhalløj, variomatic osv. Jeg er selv fra en svunden tid, hvor det hed Kreidler Floret, større cylindre, megakarburator og gearing på den lav-praktiske måde vha tandhjuls-skift?. Det jeg ønsker er : at få den til at køre mere økonomisk, og måske en anelse stærkere, og her snakker vi måske reelle 40-45 km/t, så ikke noget vildt.

Jeg fik Michellin vinterdæk på sidste år, da de originale virkede ret glatte især i smattet føre, og da det her er mit primære transportmiddel de næste 4-5 år, skal den være stabil og forsvarlig at køre på i al slags føre. De nye dæk er dog noget større, så den reelle hastighed er vel 2-4 km/t lavere end de 32-34 km/t speedometeret viser, så der er vel lidt spillerum at gøre med, uden at risikere bøde fra ordensmagten.

Jeg har søgt, og læst diverse poster fra andre, og deres erfaringer mht gliderør, variomatic osv, men tænkte at I derude garanteret har en superløsning til mig. Der er ihvertfald nogen af Jer derude der kan jeres kram med de her typer motorer, kraftoverførings-princippet i variomatic systemet og feinschmecker justering af karburator og deslige. Indtil videre er jeg bestemt på at prøve en ubegrænset version af gliderøret, men da jeg ikke ønsker at køre vildt stærk, skal jeg vel regulere gearingen? Nogen forslag?..
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hvis du nøjes med at sætte glat gliderør i, så render den ca 47 km/t, og skulle gerne kører over 40 km/l. Det hjælper intet, at pille ved gearingen, når det kun er ringen der fjernes. Hvis en ændring af gearingen skal ha' en effekt, så skal der et tunsæt på på f.eks 92 kubik.

Du kan også klippe begrænserledningen på på stikket til cdi'en, så får du 10 km/t mere (når ringen også er væk). Karburatorens indstilling skal der ikke pilles ved efter min mening, når det kun er 2 ting der fjernes. Angående dæk, ja så er de originale absolut intet værd. Jeg købte også et sæt vinterdæk til min 4takter. Det var noget der hjalp, især i regnvejr og selvfølgelig på sneglatte veje. Du skriver du har sat større dæk på, det skulle gerne gøre, at du køre en smule hurtigere. Normalen er 2-3 km/t pr dæk. Det har jeg selv erfaret.

Det er muligt du skal eksperimentere med rullevægten, så du får det bedste optræk. Standard er 6,5 grams på Super8. Jeg kører med 7,5 grams, Kilerem fra en Dr. Big, og en kobling fra en Peugeot Speedfight 2. Efter en lang tilkørselsperiode, har det givet et rimeligt optræk på min. Men en 4takter har jo en lidt svagere motor end en 2takter, derfor oplever du en forskel i kraft og optræk på de 2.
Ivecar plus 2023.
Svar
#3
Hvorfor kilerem fra Dr Big og Peugeot kobling om jeg må være så fri at spørge? Ville jeg ikke kunne opnå noget blot ved at øge ruller fra de 6,5 til de 7,5 som du skriver? Det jeg ønsker, er ikke en raket, blot en mere økonomisk maskine der udnytter de få kræfter bedst muligt op til de ca 40-45 km/t så er jeg er glad mand?

Og sikke da et bøvl at skifte til vinterdæk, forøvrigt. Endte med at hæve forskærmen med andre beslag, da der ikke var plads til et efter dækskifte, og jeg syntes ikke det var forsvarligt at køre med nedsat dæktryk for at der var plads til dækket.
Gliderør uden begrænsning er bestilt, så det er jeg da spændt på at montere. Føler meget, at motoren bliver begrænset original som den er nu, så motoren må vel også have bedst af at køre med det moment som den er beregnet til. Og forøvrigt, Jps, tak for et hurtigt svar?
Svar
#4
(11-07-2016, 16:12)Friedlev Skrev: Hvorfor kilerem fra Dr Big og Peugeot kobling om jeg må være så fri at spørge? Ville jeg ikke kunne opnå noget blot ved at øge ruller fra de 6,5 til de 7,5 som du skriver? Det jeg ønsker, er ikke en raket, blot en mere økonomisk maskine der udnytter de få kræfter bedst muligt op til de ca 40-45 km/t så er jeg er glad mand?

Og sikke da et bøvl at skifte til vinterdæk, forøvrigt. Endte med at hæve forskærmen med andre beslag, da der ikke var plads til et efter dækskifte, og jeg syntes ikke det var forsvarligt at køre med nedsat dæktryk for at der var plads til dækket.
Gliderør uden begrænsning er bestilt, så det er jeg da spændt på at montere. Føler meget, at motoren bliver begrænset original som den er nu, så motoren må vel også have bedst af at køre med det moment som den er beregnet til. Og forøvrigt, Jps, tak for et hurtigt svar?

Jeg var ikke tilfreds med optrækket på min. Den originale kilerem (Bando) var tilmed slidt for meget ned, efter nogle få hundrede km. Og den originale kobling var for stram efter min mening, så jeg købte en Peugeot kobling, som jeg ved holder bedre. Pgo remmen er sjovt nok også en Bandorem, men den holder meget bedre. Måske skyldes det hurtige slid på den anden, at den er lidt længere. Men jeg ved det faktisk ikke. Ang. rullerne, så satte jeg 7,5 grams i, fordi jeg følte at trækket var bedre, med dem i. Det er dog stadig ikke supergodt Smil.

Når du skal skifte gliderør, skal du bruge et specielt stykke værktøj til at holde startertandhjulet, så du kan få løsnet møtrikken.

http://speedline.dk/thump.php?src=images...=262&w=350

Hvis du har mod på det, er her lidt læsestof Smil
http://www.billig-scooter.dk/showthread....723&page=2
Ivecar plus 2023.
Svar
#5
Tak for info, Jps. Jeg afventer stadig det ubegrænsede gliderør, og så tager jeg den derfra når det er monteret mht om jeg skal skifte variator, ruller og kobling på sigt. Mon ikke det kan lade sig gøre at komme ind til gliderøret med en slagnøgle? Det prøver jeg ihvertfald. Har forøvrigt læst den tråd du sendte mig, og jeg er nok ligesom dig.

Der gik ikke længe fra at jeg begyndte selv at rode med Kymco'en trods garanti. Dog tog jeg første service (1000 km) hos forhandlere, hvor de stilede ventiler. Det er dog noget jeg selv har tænkt mig at gøre fremadrettet, så gode råd er velkomne. Fandt forøvrigt en vacumslange der ikke sad fast på karburatoren den anden dag, da det undrede mig at den ind imellem døjede med at holde tomgang når den er varm, så forhandleren giver jeg ikke meget for.

Derudover har jeg haft afmonteret central og side-støtteben og givet dem zink-body 100-og almindelig sort i nævnte rækkefølge, da den originale malingstykkelse- og art, slet ikke egner sig til det danske klima, originale glatte dæk er udskiftet til Michelin vinterdæk, og forskærm hævet 3,5 cm for at give plads til det lidt større hjul. Oplever den slet ikke som stiv, som du beskriver, Jps, men jeg satte også indstillingen i hver side til blødest muligt fra start blot med en rørtang, en klud omkring og lidt forsigtighed.

Min søn's Kymco super 8 2t er betydelig hårdere selvom den kun har en fjeder. Når jeg får tid til det, kaster jeg mig over en maling af diverse skjolde på min egen, da jeg alligevel skal ind til stellet og rustbeskytte, så har interreseret læst om dine erfaringer med at komme til diverse skruer. Der må være en måde at komme til samtlige på, uden at vride sig selv, og værktøj ad led? Er lige ved at montere en Sym Orbit i ledige stunder, og den giver også hovedbrud ind imellem.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Alle 4takt køre langt på literen, så længe de er ubegrænset.
Jeg har været oppe på ca 55 km/L på min Baotian men det var også uden brug af fuld gas osv.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar


Forum spring: