Søg Garagen Hej Gæst! Register

16 årige på 45'er og lille mc?
#13
Afdroslet køretøj, er du svimmel mand ?
Så skal vi da først have overbevist dem inde på borgen og Henrik fra politirazzia om at vores knallerter rent faktisk er bygget til at køre mere end 30 / 45 km/t Grøn grin

Desuden kræver det jo også en lovændring, da det i øjeblikket ikke er tilladt at lave konstruktive ændringer på vore 2 hjulere. Rullende øjne
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
(31-03-2016, 22:58)onza Skrev: Afdroslet køretøj, er du svimmel mand ?
Så skal vi da først have overbevist dem inde på borgen og Henrik fra politirazzia om at vores knallerter rent faktisk er bygget til at køre mere end 30 / 45 km/t Grøn grin

Desuden kræver det jo også en lovændring, da det i øjeblikket ikke er tilladt at lave konstruktive ændringer på vore 2 hjulere. Rullende øjne

Tidligere stod hastigheden i stelnummeret, og knallerten var produceret til f.eks. kun 30 km/t.

I dag anvendes danske stelnumre ikke mere, og knallerterne produceres oftest til 45 km/t.

Importeres en 45 knallert, skal den synes. Den kan synes som enten 30 eller 45 knallert.

Så kombineres lidt eksport og import, er måske muligt at konstruktiv forvandle en knallert fra 30 til 45 udenfor Danmark eller EU.
Svar
#15
(31-03-2016, 23:54)Super 8 Skrev: Jo, det er det blevet. Det kræver - så vidt jeg ved - at stelnummeret ikke angiver at det er en 25/30 knallert. Hvis producenten har produceret det som en 30'er og det er en del af stelnummeret, kan det vist ikke ændres på dette. I så fald, er knallerten jo bygget af producenten til kun 30 km/t.

Ændrer du dit køretøj fra en 30'er til en 45'er eller omvendt, er det stadigt en konstruktiv ændring, og der kræves derfor et syn, der foretages i de synshaller som også syner motorcykler.

Nummerpladen skal naturligvis også samtidigt ændres, så det koster udover syn også lidt til skat.

De fleste nye knallerter har ikke mere hastigheden som del af stelnummeret, og importøren kan både sælge dem som 30'er eller 45'er, afhængigt af nummerpladen.

Ældre knallerter uden nummerplade har hastigheden i stelnummeret, og kan så vidt jeg ved ikke ændres.

Det er normalt muligt at ændre alle nye knallerter, der sælges både som 30'er og 45'er. Vi anvender ikke det danske typegodkendelsessystem mere, og der er derfor ikke et dansk stelnummer, som angiver maksimum hastigheden.

Du har helt ret i at en 30ér ikke må ændres til en 45 er uden at man skifter til et stel med 45 stelnummer, ellers er det konstruktive ændringer og det står i loven at det ikke er muligt uanset om det 30-45 eller 45-30.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#16
(01-04-2016, 00:16)Quiks Skrev: Du har helt ret i at en 30ér ikke må ændres til en 45 er uden at man skifter til et stel med 45 stelnummer, ellers er det konstruktive ændringer og det står i loven at det ikke er muligt uanset om det 30-45 eller 45-30.

Det er korrekt at det står stadigt i loven - jeg har redigeret i min tekst efter jeg så det.

Men jeg mener, at det burde kunne gøres udenfor Danmark.

En importeret knallert skal igennem et syn, og synes der som enten 30 eller 45 knallert.

I dag står det ikke i stelnummeret om det er en 30 eller en 45 knallert.
Men de holder styr på det hos skat, når en knallert synes, eller af importøren får et dansk stelnummer, hvis de har fået lavet en dansk typegodkendelse.

Jeg er i tvivl om de nye knallerter, som ikke har dansk typegodkendelse, kan laves om fra 30 til 45 og omvendt, men umiddelbart er der ingen teknisk hindring for, at det skulle kunne gøres ved et syn.
Svar
#17
Sakset fra en anden side:

Kørekort til 16 årige kommer nærmere
B79 til 1. behandling d. 21. april 2016

MagaCin:

Af Tommy Rønn:
5/4-2016 kl. 11:45 Nyheder
Så går det endelig i den rigtige retning for motorcykelkørekort til de unge på 16 i Danmark. Beslutningsforslaget B79, som er forslaget til folketingsbeslutning om kørekort til stor knallert og lille motorcykel for 16-årige, skal til første behandling d. 21. april 2016. Altså om godt to uger.

Forslaget er fremstillet af Kim Christiansen (DF), Villum Christensen (LA) og Rasmus Jarlov (KF).

Det betyder ikke B79 bliver endelig vedtaget d. 21. april 2016. Dertil kræves endnu en behandlings-runde, men det betyder at processen nu er igang for vedtagelse af B79.

Ønsker du selv at følge processen kan den følges her.:
http://www.ft.dk/samling/20151/beslutnin...dsplan.htm

Læs hele beslutningsforslaget her.:
http://www.ft.dk/RIpdf/samling/20151/bes...remsat.pdf
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Jamen det bliver jo så spændene om det bliver vedtaget og hvad prisen vil være for et 45er kort når man er over 18? år, og vil man kunne få lov til et indregistrer en 30er som er eu knallert før der kom nummer plade på 30er til 45er og det samme med dem med den gule nummer plade på ?.
Det kunne jo være rigtig spændene om man vil give lov til det så man ikke skal ud og købe en brugt 45er eller en ny evt.
Men kunne også forstå at de vil beholde 30erne for dem som der har dem i forvejen, men om de så bliver afskaffet så der ikke kan købes nye 30er er jo så også et godt spørgsmål ?.
På lange ture kunne det være en fordel med en 45er men by kørsel er det hurtigere at komme frem på en 30er.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#19
Hvis 45 kørekort bliver lige så dyrt som idag.
Så køber jeg sgu en 45ér og køre uden kørekort, ja man får en bøde hvis man bliver stoppet men det får man også ved og køre ulovligt på en 30ér.Blink med øjet

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#20
Prisen på 45'r kortet bliver ikke billigere, er jeg ret sikker på. Pt ligger det på højde med bil/mc kortets pris, hernede på Ø'erne.
Ivecar plus 2023.
Svar
#21
Jeg forstår ikke lige hvad de mener med det her.

Citat:

Forslagsstillerne opfordrer til, at der bliver lavet en overgangsordning,
så borgere over 18 år, der i dag har knallertkørekort
til knallert 30, ikke tvinges til at tage et knallertkø-
rekort. Dette skyldes, at vi skal tage hensyn til de nuværende
ejere af knallert 30, herunder lavindkomstgrupper, der ofte
er meget afhængige af deres knallerter.

Citat/

Vil det sige, hvis jeg tager et knallertkørekort nu, så kan jeg lovligt køre på en 45'er hvis det bliver vedtaget?
Hvis det er tilfældet, er det så ikke bare med at tage et knallertkørekort.
Kymco Super 8 2014. (29.000 km.)
VGA Mover 2016 (1.100 km)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
(07-04-2016, 10:06)netuse Skrev: Jeg forstår ikke lige hvad de mener med det her.

Citat:

Forslagsstillerne opfordrer til, at der bliver lavet en overgangsordning,
så borgere over 18 år, der i dag har knallertkørekort
til knallert 30, ikke tvinges til at tage et knallertkø-
rekort. Dette skyldes, at vi skal tage hensyn til de nuværende
ejere af knallert 30, herunder lavindkomstgrupper, der ofte
er meget afhængige af deres knallerter.

Citat/

Vil det sige, hvis jeg tager et knallertkørekort nu, så kan jeg lovligt køre på en 45'er hvis det bliver vedtaget?
Hvis det er tilfældet, er det så ikke bare med at tage et knallertkørekort.


Politikersprog er en en svær en, at kunne forstå, Netuse Grin.

Men hvis jeg som jo har traktorkort, kunne få lov at køre på en 45'r istedet, for en 30'er, ja så køber jeg en 45'r med det samme Smil.
Ivecar plus 2023.
Svar
#23
Jeg tror ikke du får lov til at køre på 45'er med et traktorkørekort, det står der jo ikke noget om i forslaget, men et kørekort til knallert i dag koster jo ikke så meget, så ved jeg ikke om det er lige så svært at tage, som det er til bil og motorcykel Blink med øjet
Kymco Super 8 2014. (29.000 km.)
VGA Mover 2016 (1.100 km)
Svar
#24
(07-04-2016, 10:30)netuse Skrev: Jeg tror ikke du får lov til at køre på 45'er med et traktorkørekort, det står der jo ikke noget om i forslaget, men et kørekort til knallert i dag koster jo ikke så meget, så ved jeg ikke om det er lige så svært at tage, som det er til bil og motorcykel Blink med øjet

Det sjove er jo at traktorkortet gælder som knallertkørekort, eftersom jeg tog det før D. 19 jan 2013. Efter D 19. Jan. kan det ikke bruges af nye knallertkørere. Her skal man ha' det nye knallertkørerkort. Det er derfor jeg stadig bringer traktorkortet frem, som et knallertkørekort, for mit vedkommende Blink med øjet. At jeg så godt ved, at det nok ikke kan bruges til en 45'r, er en anden sag. Men det bruges jo i bl.a. Sverige som 45'r kort, så hvorfor ikke i DK? Smil.
Ivecar plus 2023.
Svar


Forum spring: