Søg Garagen Hej Gæst! Register

VGA Tuning
#25
(12-10-2016, 11:44)ScooterKurt Skrev: Jacob: Skruede topstykket af og kørte stemplet tilbage. Der var ikke umiddelbart noget at se.
Jeg har ikke eksperimenteret med justering af dyser endnu, da hoveddysen jo, som du siger, kun kan indstilles ved fuld gas og indtil jeg har mulighed for at give fuld gas over en længere strækning, kan jeg ikke rigtig gøre noget på den front.

Har sat 85 i nu og det har den kørt med siden jeg gik tilbage til det originale luftfilter. Jeg har en dyse 100 også. Vil du mene jeg skal prøve at skrue den i, bare for at sikre at den får nok juice indtil tunet er kørt til?
Hov forresten. Da jeg gik tilbage til 85 dysen, firtaktede den så meget at den ikke kunne køre. Så hev jeg indgangsrøret til luftfilteret ud og så fik den for meget luft.

Har så hjemmefusket en mellemting mellem de to indgangs diametre og ganske stille og roligt øget diameteren i luftindtaget indtil motoren gik som den skulle.
Og så har jeg ikke gjort mere ved det siden, da jeg er under indtryk af, at først finder man hoveddysen og så arbejder man ud fra det. (?)

Tiggi:
Så er det vidst ved at være på tide, med udskiftning af rør. Du kan jo bare udskifte til et nyt af samme mærke og type. Gnisten bliver jo svagere og svagere efterhånden, og det går ud over din motors forbrænding.
Det kan godt være det gamle stadig virker, men et nyt tændrør en gang om året, gavner både din motor, din benzinøkonomi og i sidste ende dig og din pengepung.
Og til 50kr eller hvad sådan et kan koste, er det da et dumt sted at spare, vil jeg mene.

En varmesætning kan være så lille at det umiddelbart ikke har nogen betydning, tilgengæld kan en enkelt dysestørrelse gøre forskellen Smil

Jeg mente nu ikke at du skulle fjerne tragten helt, men du kunne bore diameteren op hvis den var meget lille Smil
På min egen scooter var hullet i tragten på størrelse med en lillefinger. Jeg skiftede hele kassen (Da det utrolig nok var billigere, end et nyt filterindlæg) og den nye kasse havde markant større hul (stor tommelfinger, hvis vi skal blive i fingerverdenen Grin) den skulle omkring 10 numre op i dyse, før den kørte som før igen Smil

Find en holdbar og varig løsning med dit luftfilter (hver gang du laver de mindste ændringer, skal du lege med karburatoren igen)
Start med en dyse der er for stor (så den 4-takter) og arbejd dig derefter ned af i dysestørrelse (Ikke de voldsomme spring fra 100# til 80# fx. Spring en dysestørrelse af gangen, et dysesæt er guld værd her Blink med øjet )
Når du er nede i dyse, så den kører og trækker rent så er du på den sikre side! Der er mere effekt at hente ved at finde præcis den rigtige, men under tilkørsel er det fint nok (better safe than sorry)

Når kittet er tilkørt og du kan give den fuld Allan, kan du arbejde dig yderligere ned i dyse, og bruge tændrøret som guide Smil

Jeg er en af dem der ikke "tror" på tilkøring. Så at ligge i eks 100km med 1/4 gas, efterfulgt af 200km med 1/2 gas osv, har jeg aldrig gidet :P
Rigtig dyse, lad den blive varm = kør Smil
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#26
(12-10-2016, 12:40)Jacob k Skrev: En varmesætning kan være så lille at det umiddelbart ikke har nogen betydning, tilgengæld kan en enkelt dysestørrelse gøre forskellen Smil

Jeg mente nu ikke at du skulle fjerne tragten helt, men du kunne bore diameteren op hvis den var meget lille Smil
På min egen scooter var hullet i tragten på størrelse med en lillefinger. Jeg skiftede hele kassen (Da det utrolig nok var billigere, end et nyt filterindlæg) og den nye kasse havde markant større hul (stor tommelfinger, hvis vi skal blive i fingerverdenen Grin) den skulle omkring 10 numre op i dyse, før den kørte som før igen Smil

Find en holdbar og varig løsning med dit luftfilter (hver gang du laver de mindste ændringer, skal du lege med karburatoren igen)
Start med en dyse der er for stor (så den 4-takter) og arbejd dig derefter ned af i dysestørrelse (Ikke de voldsomme spring fra 100# til 80# fx. Spring en dysestørrelse af gangen, et dysesæt er guld værd her Blink med øjet )
Når du er nede i dyse, så den kører og trækker rent så er du på den sikre side! Der er mere effekt at hente ved at finde præcis den rigtige, men under tilkørsel er det fint nok (better safe than sorry)

Når kittet er tilkørt og du kan give den fuld Allan, kan du arbejde dig yderligere ned i dyse, og bruge tændrøret som guide Smil

Jeg er en af dem der ikke "tror" på tilkøring. Så at ligge i eks 100km med 1/4 gas, efterfulgt af 200km med 1/2 gas osv, har jeg aldrig gidet :P
Rigtig dyse, lad den blive varm = kør Smil

Jeg forsøgte at bore tragten op, men det blev aldrig rigtig godt. Så smed tragten over skulderen og lavede en ny, jeg kunne arbejde med.
Havde kun dyse 85 (eller 84/86) da jeg rodede med det og måtte derfor udvide tragten til det passede nogenlunde til dysen.
Vil tro der er omkring et 17mm hul i tragten nu, men ja, den skal dyses rigtigt ind.

Nå men det lyder som om jeg lige skal have fat i dyser og så bare igang med den lange lange lange vej til korrekt blanding. Du skulle vel aldrig bo i vestsjælland Blink med øjet
Svar
#27
Synes altså ikke det er særlig nemt at høre om den firtakter. Ved godt at man skal øge dysen gradvist, men prøvede lige at smide en 100 dyse i (før 86) for sjov og for at jeg kunne se, høre og mærke forskellen. Går ud fra den nu får for meget benzin, men tror sq ikke mine ører er gode nok til at kunne høre det ordentligt.

Der hvor jeg kan mærke forskel er at den er blevet sløvere. Ikke nær så hidsig og topper ud 10-15 km/t før end hvad den gjorde med 86. Som om den også tog flere snoninger med 86.
Til gengæld var der ikke nogen varmesætning idag, trods jeg smed alt sund fornuft samme sted hen som lufttragten og gav den fuld spade stort set hele vejen.
Så må konkludere at en 86 nok er for lille, og en 100 er for stor - og at dyse størrelsen nok er tættere på de 86 end den er på de 100.

Er her ikke er klogt hovede her på siden som bor ved Kalundborg (Gørlev) der gider at give mig en hjælpende hånd. Skal nok få fat i alle dyser mellem 86 og 100 og selv skifte dem osv, hvis du bare gider at prøvekøre den og høre når jeg rammer den rigtige dyse?

Så kunne jeg måske lære det.

Forresten... på køre turen her til aften opdager jeg at der sidder et kæmpe blad inde i indsugningen til kølehjulet... magen til dem vi har i gårdspladsen hvor jeg kørte speedway igår.
Så den har sq nok fået suget det ind der.
Når sådan et blad blokerer det meste af indsugningen, må det da også give et drastisk fald i køleevnen, og måske endda det er derfor at den blev for varm igår?!
Svar
#28
(12-10-2016, 23:14)ScooterKurt Skrev: Synes altså ikke det er særlig nemt at høre om den firtakter. Ved godt at man skal øge dysen gradvist, men prøvede lige at smide en 100 dyse i (før 86) for sjov og for at jeg kunne se, høre og mærke forskellen. Går ud fra den nu får for meget benzin, men tror sq ikke mine ører er gode nok til at kunne høre det ordentligt.

Der hvor jeg kan mærke forskel er at den er blevet sløvere. Ikke nær så hidsig og topper ud 10-15 km/t før end hvad den gjorde med 86. Som om den også tog flere snoninger med 86.
Til gengæld var der ikke nogen varmesætning idag, trods jeg smed alt sund fornuft samme sted hen som lufttragten og gav den fuld spade stort set hele vejen.
Så må konkludere at en 86 nok er for lille, og en 100 er for stor - og at dyse størrelsen nok er tættere på de 86 end den er på de 100.

Er her ikke er klogt hovede her på siden som bor ved Kalundborg (Gørlev) der gider at give mig en hjælpende hånd. Skal nok få fat i alle dyser mellem 86 og 100 og selv skifte dem osv, hvis du bare gider at prøvekøre den og høre når jeg rammer den rigtige dyse?

Så kunne jeg måske lære det.

Forresten... på køre turen her til aften opdager jeg at der sidder et kæmpe blad inde i indsugningen til kølehjulet... magen til dem vi har i gårdspladsen hvor jeg kørte speedway igår.
Så den har sq nok fået suget det ind der.
Når sådan et blad blokerer det meste af indsugningen, må det da også give et drastisk fald i køleevnen, og måske endda det er derfor at den blev for varm igår?!

Ikke øge gradvis, men gå ned i dysestørrelse gradvist Smil Du kan ikke ødelægge noget ved en for stor dyse, du risikerer blot at alt soder til, og du brænder tændrør af i det lange løb, samt du ikke får alt effekten Smil

Ud over at man kan høre når den 4-takter så kan man også tydeligt mærke det Smil

Prøv at se denne video fra 1.40 ca.


Hvis du har en øde vej tilgængelig, hvor du kan indstille, så kan du være endnu mere "ufornuftig" og glemme hjelmen.. Så er det altså en del nemmere at høre de forskellige toner udstødningen spytter ud Smil

Om bladet i blæseren har haft noget at sige, ved jeg ikke, men det er godt at få kigget der jævnligt, så der pludselig ikke sidder en masse skidt Smil

Nej jeg bor i Kbh desværre Smil (Er dog fra Næverly hills Grin)
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
#29


Her er der også tydeligt at høre forskel, når han accelererer trækker den rent som den skal, men så snart han enten slipper gassen eller triller med meget lidt gas, så 4 takter den Smil
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#30
Nå, men altså nu har jeg rodet rundt med det dyse fis i lang tid og jeg er altså åbenbart for døv eller for dum.
Købte så en 21mm r-setup karburator igår, og monterede den sammen med mit skumfilter. Instant wheelspin in gravel! Så var lidt træt af jeg lige havde revet gårdspladsen, for det kan jeg så gøre igen idag.

Men med skumfilteret monteret er den temmelig kvik til og med 1/2 gas. Over halv gas larmer den bare mere, men trækker ikke hårdere... altså lyder lidt som om den bare sluger en masse luft. Så tænker den medfølgende 92 dyse bare lige skal opgraderes. Det har jeg ikke lige fået gjort noget ved.

Har prøvet både med original luftfilter og med skum, den føles hurtigere med skum og har en højere topfart.
Men så har jeg jo også lidt at få weekenden til at gå med.
Så vidt jeg ved er karburatoren en dellorto.

Der er 2 studser/slangetilslutninger, en på hver side af gasspjældet. De er vinklet og peger ned mod bundkar.
Efter montering af benzin og vakum dryppede der benzin ud af den ene af dem.
Nogen der ved hvad de er til og om de bare skal blændes eller?
Svar
#31
Nå så er den vidst ved at være der efterhånden.
Skal vidst lige endnu en dyse ned, men her er resultatet indtil videre.
Målt med telefon GPS - 88km/t og fint træk hele vejen.
   
Svar
#32
Godt at du har fået et tilfredsstillende resultat! Smil

Det kan være noget rigtig lort at indstille karburator.. Men det er bare lækkert når det spiller Smil

Fandt en "formel" på det kære internet der sagde Karburatorens størrelse i mm x 5 x en faktor på 0.9 hvis den er standard eller 1 hvis den kører stærkt. Bruges som tommelfingerregel Grin (Ved ikke helt hvor godt det virker..)

21x5 = 105# - Er det deromkring du ligger?

Jeg har lige skiftet karburator og udstødning på min lillebrors knallert.. 17.5x5x0.9 = 78.75# - Så jeg lod den 80# der fulgte med blive i karburatoren. Smil
Det kan den sagtens køre med, og den trækker fint rent, og stopper med at 4-takte så snart chokeren slår fra..
Men den kunne godt tage et par numre mindre, da tændrøret er alt for mørkt Smil
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
#33
(22-10-2016, 09:28)ScooterKurt Skrev: Nå, men altså nu har jeg rodet rundt med det dyse fis i lang tid og jeg er altså åbenbart for døv eller for dum.
Købte så en 21mm r-setup karburator igår, og monterede den sammen med mit skumfilter. Instant wheelspin in gravel! Så var lidt træt af jeg lige havde revet gårdspladsen, for det kan jeg så gøre igen idag.

Men med skumfilteret monteret er den temmelig kvik til og med 1/2 gas. Over halv gas larmer den bare mere, men trækker ikke hårdere... altså lyder lidt som om den bare sluger en masse luft. Så tænker den medfølgende 92 dyse bare lige skal opgraderes. Det har jeg ikke lige fået gjort noget ved.

Har prøvet både med original luftfilter og med skum, den føles hurtigere med skum og har en højere topfart.
Men så har jeg jo også lidt at få weekenden til at gå med.
Så vidt jeg ved er karburatoren en dellorto.

Der er 2 studser/slangetilslutninger, en på hver side af gasspjældet. De er vinklet og peger ned mod bundkar.
Efter montering af benzin og vakum dryppede der benzin ud af den ene af dem.
Nogen der ved hvad de er til og om de bare skal blændes eller?

Jeg er ikke sikker, men det kunne være til vandkøling/opvarmning af karburatoren såfremt scooteren er LC Smil
Det forklarer dog ikke at der kommer benzin ud af der... Rullende øjne
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: