Ifølge loven må en knallert kunne køre 20% for hurtigt. Det vil sige, at en 30 knallert må kunne køre op til 36 km/t. Dertil kommer de 3 km/t som der lægges til, og dermed er grænsen på rullefelt 39 km/t. Endeligt, kommer de +/- 1 km/t, og det betyder at politiet accepterer rullefeltet viser op til 39.9 km/t. Fra 40 km/t og op betragtes den som tunet. Der er intet nyt i disse regler. Hvis politiet lægger ekstra 1% på, så er de mere flinke end loven kræver.
Ovenstående er med hensyn til tuning. Med hensyn til fartbøder, så får du fart bøde fra 30 km/t og op, det vil sige at der lægges 1 km/t på af hensyn til usikkerheden, så det er fra 31 km/t og op du kan få fartbøde.
Du bør undgå at tune knallerten til at køre over 40 km/t.
Hvis du kører korrekt på vejen (i højre side, eller på cykelsti), så er det også uforsvarligt at køre hurtigere.
Knallert 45 kører på vejen som motorcykel, men kan ikke følge bilernes hastighed - så her kan diskuteres, om det vil være mere eller mindre farligt, at køre hurtigere end 46 km/t, som loven tillader. Det giver klip i kørekortet med hastighed der er større end +30%.
Ovenstående er med hensyn til tuning. Med hensyn til fartbøder, så får du fart bøde fra 30 km/t og op, det vil sige at der lægges 1 km/t på af hensyn til usikkerheden, så det er fra 31 km/t og op du kan få fartbøde.
Du bør undgå at tune knallerten til at køre over 40 km/t.
Hvis du kører korrekt på vejen (i højre side, eller på cykelsti), så er det også uforsvarligt at køre hurtigere.
Knallert 45 kører på vejen som motorcykel, men kan ikke følge bilernes hastighed - så her kan diskuteres, om det vil være mere eller mindre farligt, at køre hurtigere end 46 km/t, som loven tillader. Det giver klip i kørekortet med hastighed der er større end +30%.