Søg Garagen Hej Gæst! Register

Bøde regler
#37
Ifølge loven må en knallert kunne køre 20% for hurtigt. Det vil sige, at en 30 knallert må kunne køre op til 36 km/t. Dertil kommer de 3 km/t som der lægges til, og dermed er grænsen på rullefelt 39 km/t. Endeligt, kommer de +/- 1 km/t, og det betyder at politiet accepterer rullefeltet viser op til 39.9 km/t. Fra 40 km/t og op betragtes den som tunet. Der er intet nyt i disse regler. Hvis politiet lægger ekstra 1% på, så er de mere flinke end loven kræver.

Ovenstående er med hensyn til tuning. Med hensyn til fartbøder, så får du fart bøde fra 30 km/t og op, det vil sige at der lægges 1 km/t på af hensyn til usikkerheden, så det er fra 31 km/t og op du kan få fartbøde.

Du bør undgå at tune knallerten til at køre over 40 km/t.

Hvis du kører korrekt på vejen (i højre side, eller på cykelsti), så er det også uforsvarligt at køre hurtigere.

Knallert 45 kører på vejen som motorcykel, men kan ikke følge bilernes hastighed - så her kan diskuteres, om det vil være mere eller mindre farligt, at køre hurtigere end 46 km/t, som loven tillader. Det giver klip i kørekortet med hastighed der er større end +30%.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#38
(21-03-2016, 19:54)Super 8 Skrev: Knallert 45 kører på vejen som motorcykel, men kan ikke følge bilernes hastighed - så her kan diskuteres, om det vil være mere eller mindre farligt, at køre hurtigere end 46 km/t, som loven tillader. Det giver klip i kørekortet med hastighed der er større end +30%.

Min kører 57-58 km/t, det er lige på grænsen til bøde osv. Og der er en hverden til forskel fra da den kørte 43 km/t - det har bilisterne SLET ikke tålmodighed til, og dermed opstår farlige forbikørsler helt tæt på.
Svar
#39
(21-03-2016, 21:23)Teddy Skrev: Min kører 57-58 km/t, det er lige på grænsen til bøde osv. Og der er en hverden til forskel fra da den kørte 43 km/t - det har bilisterne SLET ikke tålmodighed til, og dermed opstår farlige forbikørsler helt tæt på.

Jeg er helt enig - 45 km/t er direkte farligt i trafikken. Kommer du op på ca. 55 km/t så kører den 60 km/t ifølge de fleste bilisters kilometertæller, og så har de større tålmodighed. Min kører også ca. 55 km/t, og bilisterne normalt pænt bag ved indtil de får mulighed for at overhale. Køres kun 45 - 48 km/t, så er der uafbrudt hazarderede overhalinger, og nogle bilister kører tæt på - det virker som om, at de skal vise deres utilfredshed ved at køre tæt på, og næsten ramme nummerpladen. Ofte kombineres med dytten, og kraftig accelleration ved overhalingen.

En knallert 45 skal helst højst kunne køre 57,9 km/t. Over dette betragtes den som tunet. Samtidigt, gives klip i kørekortet, hvis der køres hurtigere. Indtil 57,9 km/t er der kun risiko for fartbøde på 1000 kr. og det er måske farligere at køre 45 km/t end at være villigt til at betale det.

Min erfaring er, at hvis man holder sig under 53-55 km/t på en knallert 45, så vil politiet normalt ikke tage en, med mindre det er razzia. De har andet at lave, hvis der ikke køres uforsvarligt.

En knallert 30 bør helst ikke køre meget over 30 km/t. Den skal køre i højre side, på samme måde som cykelisterne. Det er helt uforsvarligt at køre over 30 km/t i højre side af vejen. Og også på cykelsti. Min knallert 30 kører ca. 28 km/t, og jeg kører så langt til højre, at bilisterne normalt kan overhale uden at gøre det hazarderet.
Svar


Forum spring: