Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tuning af elscooter. hvis nogle har mod til at prøve.
#1
Hej med jer.

Hvis nogle af jer tænker på det her med at tune en elscooter, men ik ved hvordan. Så er løsning lige her.

Batteri kvalitet er meget vigtigt, Det koster mange ampere. Batteri Volt er ik så vigtigt, andet end jo flere volt, jo mindre ampere har du brug for , for at nå en given effekt. mindre ampere, er mindre stress på batteri.

Men det hele gælder om at hæve spændingen, og have power nok bagved. dobbelt volt, giver 4 x effekt på elmotor.

Idag kan man købe step up, boost kredsløb. Boost kredsløb er ligeglad med hvilke batteri der sidder foran. 12 - 24 -36V den spytter de volt ud, du har sat den til. f.eks 48V uanset indgangs spænding. Men for at få 10A ved 48V = 480W der skal boost kredsløb trække 40A ved 12V = 480W. så derfor er det en god ide at have 24 - 36V på batterisiden, så du ik koger det hele af med alt for mange ampere.


boost kredsløb kan sættes i parallel, hvis de er justeret til ens spænding, individuelt. så man kan sagtens sætte 2-3 step up kredsløb på. de koster ca 50kr pr stk fra de varme lande. Og har du så f.eks 24V på en 200W motor, så kan du ved at step spændingen op til 48V få en motor der trækker 800W. 800/48 = 16,6A ved 48V på boost siden. hvilket så bliver 800w/24V på batteri siden = 33,3A

Så det kræver et boost kredsløb der minimum kan tage 35A vdc 24V inrush current, og aflevere 20A ved 48V. 3 i parallel af 600W boost kredsløb til 50kr pr stk. klarer 45A inrush current, og output på 30A


Dernæst skal du have en PWM motor controller, der kan magte de 16A ved 48v. Men sådan en findes til ca 75kr, der tager 10-60V ved 20A . Motor bremse er der intet der hedder noget af, Men ved at lave backemf filtrering, kan man lave resistive load bremse. Eller direkte bruge køretøjs enerti når gassen slippes, til at lade batteriet, hvilket giver motorbremse ligeledes. kredsløb til backemf regenerativ battery recharge kan tegnes på papir, så du kan du også få sådan et kredsløb på, det koster som egentligt kun nogle moster dioder og brug af en 40w loddekolbe. Så bremses køretøjet, så snart du slipper gassen. Men det er et kapitel for sig selv.
.

Bak funktion er også sat ud af spillet. Men hvis man køber en dyrer controller, kan man få bak gear. omvendt, kan man også købe en motor direction switch, så kan man skifte mellem frem og tilbage.

Men en lille advarsel, 48V giver stød, 60V giver endnu mere stød. Det er mange Ampere der er på spil, så pas på. husk sikringer, eventuelt en autosikring.

Jeg har selv udført overstående, og har nu en elscooter/spasser jeep der kan gå på baghjul. ;-)
Adskillige bt-49qt xx , texas xt-4 chopper, med alverdens forskellige CCM og sammenbygning & Nu med vandkølet 2 takts Suzuki Zillion den absolute bedste scooter jeg har haft til D.D.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hej

Har fået en El EU45 fra TH  https://www.thansen.dk/scooter-knallert-...242604924/

Er der nogle muligheder at tune den uden at skulle til at have købt de svinedyre batterier
da den ikke lever op til mine forventninger af hastighed ?

Max 45 ned af bakke , ligeud ca 40-41 op af bakke 34-36 målt med GPS 
Jeg forventede bare at den kunne køre de 45 km/t som den jo ikke rigtigt gør.

Ellers hvis du gider og guide mig med de der Boost kredsløb og evt smid link til hvor de kan købes. 

/John
Svar
#3
Som skrevet overfor er det batterierne der bestemmer hvor kraftigt et elkøretøj er. Det nytter ikke noget at sætte en kraftigere motor på eller bruge boost kredsløb, hvis ikke batterierne kan levere effekten. Derfor findes ikke nogen nemme (billige) genveje til at få mere fart på et elkøretøj. Jeg er ret sikker på at fabrikanten trækker så meget effekt ud af batterierne som muligt under hensyn til deres levetid. Det ville jo være ærgeligt at få et hurtigere køretøj og så skullle hen at købe nye batterier i utide, fordi de gamle er slidt ned pga. overbelastning.

Med venlig hilsen
Bigfoot
Svar


Forum spring: