Søg Garagen Hej Gæst! Register

Lidt nyheder om 4-taktere fra Parkhave
#1
Lidt nyheder om 4 taktere

Det er rigtigt at Texas kommer med en 4 takts 30 km/t scooter
Den hedder Flash 30 og kan ses her: http://www.texas.dk/texas/product/info.j...ductMenu=1
Pris kr. 10.995 + lev. omkostninger.
Det er en forholdsvis høj pris og jeg er sikker på den nok skal blive overtrumfet af andre.

Sådan generelt betragtet vedr. leverandører af scootere ved jeg godt at jeg er lidt partisk som forhandler.
Men jeg mener jeg har valgt mine leverandører med et meget kritisk øje og derfor kan tilbyde de mest seriøse i dk.
Det er Texas ( Free 50-4, Flash 30 m.m), P.lindberg (Listo), og Asian Motor Company ( geely, loncin, regal raptor m.m.)

Men som der også er skrevet andre steder i forum'et har man med texas som leverandør en helt helt anden sikkerhed for service, reservedele, reklamationsarbejde og meget mere. Texas er så store i DK at de altid vil kunne hjælpe med de maskiner de har solgt. Bl.a. er alle reservedelstegninger lagt på nettet så kunden selv kan kigge efter.
Forhandler nettet er det største DK, dermed altid mulighed for at bestille/købe reservedele og få lavet service.

P-Lindberg har som deres primærområde salg af alt muligt til landmænd og landbrug. De har en seperat afdeling der hedder Lindberg motor der udelukkende gør i ATV, scooter m.m.
Det var Lindberg der for alvor satte gang i 4-takts markedet med den kendte Listo 45 Scooter. Og jeg tvivler på at andre vil kunne overtrumfe det antal maskiner de har sendt på vejene i de sidste 2 år.
Men alt godt får jo en ende og Lindberg vil ikke fremover have 2 hjulede på programmet. ( jeg må hellere gardere mig og sige - Man skal aldrig sige aldrig)
De har valgt i den nye sæson at koncentrere kræfterne om salget af ATV i flere forskellige modeller. De nye er på vej og vil om kort tid kunne ses på fx min hjemmeside.
Lindbergs service og værkstedsafdeling har også været forbilledlige i brachen mht. hjælpsomhed og gode tiltag.
Så til dem der havde håbet på en opgraderet version er det desværre dårligt nyt.
Men Lindberg vil fortsat være det sted du kan få flest reservedele til Listo'en og alle andre beslægtede 4 taktere fra kina.

Så har vi Asian Motor Company som jo primært har haft med motorcykler at gøre.
De har bevidst holdt sig fra det "lille" scooter segment og istedet fået DK's uden tvivl bedste chopper motorcykel fra Regal Raptor.
Vi er flere forhandlere der glæder os over at vi kan præsentere både en 45 km/t chopper og en 30 km/t chopper om meget snart. ( 45'eren står i forretningen og blinker til mig hvergang jeg går forbi.)
Den er i opbygning meget lig Texas's chopper der er en Kinroad, hvilket er den eneste der hidtil har kunnet fåes fra flere forskellige steder.
Desværre ikke jordens bedste efter min mening.
Det vi håber med Regal-Raptor er at kvaliteten fra deres MC'er har smittet af på deres knallerter.
Og som de første have en rigtig 4 gears knallert igen til 30 km/t.
Mange har allerede været inde på siden og kigge på den eller set den på udstillinger i vinter. Og glædeligt for en forhandler er der en del der har så stor tiltro til os som forhandler og AMC som importør at de har valgt at forudbestille med depositum for at være sikker på at få en.
AMC var jo dem der startede det hele med at tage kinesiske MC'er til danmark og har hele tiden holdt et meget højt service niveau, selv da de var de eneste der forhandlede maskinerne. Det er så vokset til + 15 forhandlere på landsplan. Ove er som indehaver meget vidende om de forskellige motorer og har tit en løsning på div. problemer.

Dette var lidt om de leverandører jeg har valgt.
Jeg ved jo at der er mange andre i DK som gerne vil importere og sælge disse maskiner.
Og det er naturligvis velkomment idet den fri konkurrence efter min mening ikke er til skade for nogen, tværtimod. Den giver bedre og billiger produkter til kunderne og sørger for at forhandlere er oppe på dupperne.

Det jeg ikke bryder mig om er de mange der tager en enkelt 20" container hjem og mener de kan score den store gevinst der.
Det er kunderne der bliver ladt i stikken, når de om et år eller to ikke kan få stumper, fordi vedkommende er holdt eller har fundet nogle andre produkter.
Kenneth Skou

Fun is not a straight line
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hej Kenneth, tak for alle oplysningerne herinde, de er altid velkomne Grin
Det er da sørgeligt at Lindberg ikke vil forsætte med at sælge scootere, de har jo, som du selv er inde på, æren i at den billige 4-takts scooter kom til Danmark.

Citat:Det jeg ikke bryder mig om er de mange der tager en enkelt 20" container hjem og mener de kan score den store gevinst der.
Det er kunderne der bliver ladt i stikken, når de om et år eller to ikke kan få stumper, fordi vedkommende er holdt eller har fundet nogle andre produkter.

Nemlig! Mange QXL-sælgere har jo også forsøgt sig med at sælge scootere over auktionsiden, disse folk der har købt gennem QXL, tvivler jeg på får noget service overhovedet af sælgeren. Træls.
Svar
#3
Jeg har i øjeblikket en atv inde som er købt på auktion, for at vurdere hvor meget der skal laves før den kommer til at køre, og maskinen er ny!
Kenneth Skou

Fun is not a straight line
Svar
#4
Dejligt at der er en forhandler der gider skrive om ny tiltag indenfor de små 2hjulede, når vi(jeg ) ikke selv kan finde noget Smil. Jeg er forøvrigt spændt på billeder af bl.a. Stranger X-Fight(C.Reinhardt), men de er ikke til at finde nogen steder. Græder
Svar
#5
Typegodkendelser, Regal Raptor MC'erne.
Hey Kenneth

Det tog lidt tid men jeg fandt ud af at FMC's nye Regal Rator modeller på typegodkendelserne hedder DADYW ???

Det tog lidt tid, men jeg kiggede på:
FMC Regal Raptor 125ccm 2 cyl luftkølet

I det engelske datablad du har på siden kan jeg se modellen hedder DD125E (http://www.ajsmotorcycles.co.uk/docs/Rap...5B1%5D.pdf)

Jeg søgte så typegodkendelsen på Færdselsstyrelsens hjemmeside (http://www.fstyr.dk), men kunne ikke finde nogen FMC.

Jeg tjekkede alle ukendte mærker - og faldt over DADYW. Der fandt jeg typegodkendelse for model DD125E (DADYW - (E14747) udstedt 21-12-2005)

Jeg kan se det er Asian Motorcycle company - e.g. Geely i Skørping, som står som Anmelder.

Hvordan kan det tænkes, at der er så meget navneforvirring?

Bør den ikke registreres som en FMC og ikke en DADYW??? Der er slet ikke noget på Færdselsstyrelsens hjemmeside derhedder FMC.

Jeg er forvirret. Kender flere der ikke har ret gode erfaringer med varerne fra Geely i Skørping - desværre, og er således en lille smule skeptisk når jeg ser han står som importør. Geelyen er her i Nordjylland kendt for at rasle fra hinanden på under 1 år (og ruste på 14 dage selv i højt solskin).

Men det kan være du kan give et svar som kan berolige mig. Jeg havde nemlig tænkt på en kina-chopper her til sommer - og havde kig på FMC, men nu ved jeg ikke hvad jeg skal tro når jeg ser at det er en FMC/DADYW(Geely)..who knows what klon???

Håber du forstår min skepsis?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hej Nighthawk.
Jeg tror det er et spørgsmål om hvad der lyder bedst og er nemmest at udtale.
Selvfølgelig er det rigtigst at kalde den for en dadyw, men helt ærligt er det ikke et pænt ord hverken på dansk eller engelsk.
FMC står egentlig for Freedo motor company
Regal Raptor er en modelbetegnelsen og vil være den der skrives og siges om maskinerne.
Mht. geely kan jeg da give dig delvis ret også selv om jeg forhandler geely.
Fra geely er der jo kommet en del maskiner. Nogle af dem har ove sendt retur eller taget af sortimentet igen, fordi de ikke levede op til de standarder vi gerne ville have.
Når det er sagt så er fx grand pumaen jo en maskine til 10.000 for en ny cykel. Og mig bekendt har alle der har været interessere i disse maskiner fået at vide at rust ville blive et problem hvis ikke man gjorde noget ved det.
Rasle fra hinanden kender jeg kun fra maskiner hvor ejeren ikke har fulgt den vejledning der er på maskinerne, med bl.a ventiljustering og især tilkørselsvejledning. Det er simpelthen fordi vi danskere ikke vil læse en simpel manual, men sætter sig på en ny maskine, gir den bundgas og forventer at man for 10K er lykkelig kørende i al evig fremtid.
Jeg ved bare at har der været problemer med komponenter til bl.a grand puma er ove den hurtigste til at sende reservedele u/B.
Grand puma ejere har faktisk deres eget forum i stil med dette.

Men Regal raptor er i særklasse, også over alle de andre kinesere vi indtil nu har set.
Se om du kan finde en forhandler der har en stående sammen med en af konkurrenternes, så kan du se forskel.
ps. skriver mere lidt senere
Kenneth Skou

Fun is not a straight line
Svar
#7
Nighthawk kom lige med endnu et sted at foretage research.
http://www.fstyr.dk/sw22275.asp

Efter nogen tid fandt jeg denne (hele linien er kopieret fra siden.)
Baotian BT49PY-2B (E14806) udstedt 10-01-2006

Desværre nok ikke den BaoTian 30'er, jeg har hørt om. En 45 på 8" hjul!? En let sag med en egenvægt på 66kg og en total på 146kg.

Og så er der
Piaggio Zip 50 (E14739) udstedt 19-12-2005
Bygget af Chongquin Zongshen (lyder meget kinesisk)

Og endelig et første glimt!
Giantco Sprint SE (E14667) udstedt 21-11-2005
en 4T fra T.Hansen.
Ca. 2 heste (1,5 kW)? det var ikke meget!
12" dæk, det hjælper lidt på det!

Tilsyneladende lister man slet ikke 30'ere. Jeg har i hvert fald ikke fundet en eneste!? Selv PGO Comet vises som 45. Og Piaggio Ciao findes slet ikke!?
Sidstnævnte er nu også ur-gammel. Jeg så et billede i Berlingeren forleden fra 1974. "Byens ungdom samles ved pøslevognen" Forrest holdt en Ciao.
Indskanning kan leveres på opfordring Blink med øjet

Halløjsa
Baotian BT50QT-9 (E14737) udstedt 16-12-2005
fra Texas.

og
Baotian BT50QT-9 (E14761) udstedt 03-01-2006
fra House of Sourcing.

Jeg ved nu, at begge er på vej med en 30'er, men den samme ?

Et hav af de godkendelser har for øvrigt Bike Danmark i Ikast som anmmelder.
Svar
#8
Hey Kenneth

Tak for svaret. jeg vil gerne tro at FMC er en bedre kvali end Geely - med rasle fra hinanden mener jeg bogstaveligt - akselbolte der går løs under kørsel, skruer der falder ud og lignende - men de børnesygdomme kan sagtens være løst.

Anyway - et lille tillægsspørgsmål.

Hvis vi tager som eksempel den nye Regal Raptor DD125E (2 cyl 125 cc) så skriver i tophastighed 100 km/t ... på typegodkendelsen står der 85 km/t - det er en væsentlig difference på 15 km/t... altså godt 18%.

Hvad skal man tro på?

Til eksempel oplyser PGO omkring deres T-Rex 110 (14.995,00 kr. incl moms) at den kører 90-95 km/t - typegodkendelsen siger 94 km/t så det passer meget godt.

Er jeres opgivelser "speedometernål"-opgivelser, og typegodkendelsen den aktuelle målte hastighed eller?

Til jeres forsvar vil jeg sige at næste alle kinesermodeller opgiver for meget, JinLun, Keeway, FYM, Geely, Jincheng og lign - alle opgiver minimum 10 km/t mere end typegodkendelsen hvilket undrer mig.

Der er væsentlig forskel for mig om jeg køber en 100 km/t maskine eller en 85 km/t maskine. (det er forskellen mellem at følge trafikken sikkert, eller være konstant til gene for trafikken - og her taler vi landeveje).
Svar
#9
Citat:(det er forskellen mellem at følge trafikken sikkert, eller være konstant til gene for trafikken).
Lige præcis og netop årsagen til at jeg mest går efter en 30'er løsning.

Med 45-55 (ca. lovligt på en 45) vil man konstant være til gene, når bilerne må køre 60 eller, gys, 70.
Og sådan er forholdende nu engang på over 50% af min kommende rute! Godt nok 4-spors vej de fleste steder, men ...
(Og der findes IKKE brugbare alternativer, med mindre jeg da skal køre store omveje, gennem villakvarterer, ad stilleveje samt andre krumspring.)

Til gengæld er der cykelsti hele vejen!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Det vi oplever med Regal Raptoren er at kunder der virkelig kører maskinen rigtig til, opnår en højere topfart end den der er opgivet.
125'eren kender vi i sagens natur endnu ikke så meget til da jeg har leveret de første 2 stk her d. 15 jan i snestorm og kunderne ikke regnede med at skulle ud at køre forløbig.
Det mest reelle er at give svar ud fra den vandkølede 250 cm som vi har solgt hele sidste år.
Den er opgivet til max. hastighed 115 km/t
Alle de kunder jeg har solgt denne model til kan presse den op på 125-130 , og her snakker vi speedometervisning.
Enkelte siger 140 km/t.
Men det afhænger meget af førerens vægt samt forholdene hvorunder den er tilkørt.
Og så skal det endelig siges at mange af dem der er købere til chopper modellerne ALDRIG nogensinde vil afprøve tophastigheden.
Det er hvad kunderne siger.
Kørestilling m.m. indbyder jo til rolig crusing og ikke ræs.
Så skal man vælge noget andet!
Kenneth Skou

Fun is not a straight line
Svar
#11
Hey Kenneth

Jeg forstår godt dit svar - men du tager ikke stilling til differencen mellem det i "sælger" den på og det som typegodkendelsen angiver.

Nej jeg er klar over at en chopper er til cruise - og ikke til ræs, men uanset hvem du spørger - bessefar med Iwo Jima natpotten eller en ung knejt på 25, så er det frustrerende hvis man har købt en maskine som man - med rette - idet det står i salgsmaterialet - kan følge med trafikken på en almindelig dansk landevej (90 km/t) - og så finder ud af, at man alligevel ikke kan... at man netop skal presse den til "tophastighed" for stadigt at være generet af den omgivende trafik.

Jeg forventer ikke at en FMC kan følge med en Honda CBR125 (30.000) eller sågar en Yamaha YBR125 (19.000) - men det jeg forventer når jeg køber en maskine, det er at den kan holde den fart der gør jeg kan følge trafikken - og ikke være til gene - hvis det er stillet mig i udsigt at jeg kan følge med trafikken.

Jeg går ud fra at Færdselsstyrelsens opgivelse er på bagrund af en måling - jeg kunne ikke forestille mig at en statslig myndighed sjusser sig frem til noget.

Jeg vil helst ikke skulle ligge med bundgas konstant - så jeg vil gerne kunne trække en 10-15% fra tophastigheden og stadigt være tilfreds. Så vil jeg med en 100 km/t maskine kunne køre ca 85 og med en 85 km/t kunne køre 70 km/t... Det betyder en stor forskel både i køreglæde, men så sandelig også i maskinens holdbarhed.
Svar
#12
Det har du da ret i.
Privat kører jeg i en Lancia 2.5 TDI, men jeg kunne da nøjes med en 1.1 motor til de 80 man må køre herhjemme.
Men det er frustrerende at ligge med 5-6000 omdr i en bil for at følge trafikken. Så hellere 1800 omdr. ved samme hastighed. LOL

Mht. DD125E så opgiver jeg vist slet ikke nogen max. hastighed .
Importør skriver 95 km/t.
De 100 må du have et andet sted fra ??
Jeg tror ikke færdselsstyrelsen måler noget som helst, de bruger de oplysninger de får fra fabrikken, så vidt jeg ved.

Jeg har lige tjekket mine papirer.
Det er producentens tal (e.g. de 85 km/t)
Færdselsstyrelsens dokumenter ( data-erklæring) der følger motorcyklen indeholder ingen angivelse af fart overhovedet, kun vægt grænser og længde m.m.
Kenneth Skou

Fun is not a straight line
Svar


Forum spring: