Søg Garagen Hej Gæst! Register

Kørekultur på motorveje er ikke eksisterende
#1
Ond Kører i denne tid fra Skødstrup til Randers via motorvej det meste af vejen. Det er der selvfølgelig intet galt i men hvad fand** sker der for visse mennesker i deres blikæske?
På strækninger med 110km/t køres der konsekvent omkring de 90km/t og det uagtet at man kører i ydersporet. Samme når der overhales, så hedder den ..... måske svimlende 100km/t, stadig i en 110km/t zone og flytte sig ind til siden, næhhh nej det gør man ikke for: "Jeg kører jo næsten det jeg må og så kan de andre blive bagved" eller?

"Ok, kan se jeg trækker en lang kø, og hvad så JEG kører det jeg må så pyt med at dem der gerne vil køre det de må ifølge skiltene skal bremse ned for mig når jeg nu overhaler denne lastvogn med små 10km mere i timen end han kører." Latterligt og potentielt farligt?

Ifølge almen undervisning SKAL man holde til højre i enhver situation hvor det er muligt men det har curlingforældrene åbenbart ikke fattet?

Lider jeg af roadrage? Nej men det er dæleme tæt på.

Samme scenario ses ved 130km/t. Måtte seriøst bremse hårdt ned et par gange eller 3 da bilen foran mig opdagede en lastbil i det fjerne, læs flere hundrede meter borte og åbenbart synes det var ok at trække ud trods det jeg kom med større hastighed end han kørte med og selvfølgelig lige foran næsen på min vogn. Kørekultur er sgutte noget der findes i DK. Pyhhh det hjalp da lidt at få dette skrevet. Hvad mener I der kører dagligt?
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Kunne det tænkes at vejbanerne er kolde så folk er ekstra forsigtige.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#3
(11-01-2016, 19:18)MSJ1982 Skrev: Kunne det tænkes at vejbanerne er kolde så folk er ekstra forsigtige.

Kunne det ja selvfølgelig men det ændrer ikke ved min opfattelse af a
t blikæskerne ikke kører korrekt. Er "du" bange for kolde vejbaner, SÅ BLIV I DET INDERSTE SPOR og lad vi andre om at tage chancen istedet for at være et irritationsmoment ude i ydersporet i sneglefart!!!

Kør langsomt i ydersporet i f.eks Tyskland og man finder lynhurtigt ud af at der skal man ikke opholde sig med mindre man har et potent køretøj. Bare til sammenligning har jeg kørt 220km/t i ydersporet på MCC. Der lå der en bil i røven af mig og blinkede fordi han vill forbi. Har intet med dette at gøre som sådan, kun illustrerer det hvad jeg mener .... tror jeg? Grin

Andre skal sgu ikke bestemme om jeg skal være ekstra forsigtig, vel?
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#4
(11-01-2016, 20:34)Russer60 Skrev: Kunne det ja selvfølgelig men det ændrer ikke ved min opfattelse af a
t blikæskerne ikke kører korrekt. Er "du" bange for kolde vejbaner, SÅ BLIV I DET INDERSTE SPOR og lad vi andre om at tage chancen istedet for at være et irritationsmoment ude i ydersporet i sneglefart!!!

Kør langsomt i ydersporet i f.eks Tyskland og man finder lynhurtigt ud af at der skal man ikke opholde sig med mindre man har et potent køretøj. Bare til sammenligning har jeg kørt 220km/t i ydersporet på MCC. Der lå der en bil i røven af mig og blinkede fordi han vill forbi. Har intet med dette at gøre som sådan, kun illustrerer det hvad jeg mener .... tror jeg? Grin

Andre skal sgu ikke bestemme om jeg skal være ekstra forsigtig, vel?

Mener også at det faktisk er ulovligt at køre under 80-90 i ydersporet. Men er ikke helt sikker, synes bare jeg har hørt om det, fik ikke lige undervisning i motorvejskørsel, da jeg tog mit traktorkort Blink med øjet
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#5
(11-01-2016, 21:37)K. Hansen Skrev: Mener også at det faktisk er ulovligt at køre under 80-90 i ydersporet. Men er ikke helt sikker, synes bare jeg har hørt om det, fik ikke lige undervisning i motorvejskørsel, da jeg tog mit traktorkort Blink med øjet

Jerg kører ofte under 80 km/t i yderste overhalingsspor. I morges, holdt jeg et kort øjeblik stille. Og nej, det er ikke lovbrud - men skyldes kø. Blink med øjet

Der er ingen fast grænse da det afhænger af situationen. Man må ikke køre så langsomt at det udsætter andre for unødig fare. Kører du 60 km/t på motorvejen, vil det normalt blive tolket som ulovligt - uden for myldretid osv, forstås!

Og Russer jeg kender alt for godt til dine frustrationer osv. men faktum er, at du ikke kan ændre på dine medtrafikanters opførsel, men blot din egen. Dine kraftige opbremsninger læser jeg som at du ikke har holdt den sikkerhedsmæssige nødvendige afstand til forankørende. Jeg har alt for ofte lignende oplevelser Flov men brokker mig ikke da jeg ved jeg selv har en stor del af skylden.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(11-01-2016, 22:53)Teddy Skrev: Jerg kører ofte under 80 km/t i yderste overhalingsspor. I morges, holdt jeg et kort øjeblik stille. Og nej, det er ikke lovbrud - men skyldes kø. Blink med øjet

Der er ingen fast grænse da det afhænger af situationen. Man må ikke køre så langsomt at det udsætter andre for unødig fare. Kører du 60 km/t på motorvejen, vil det normalt blive tolket som ulovligt - uden for myldretid osv, forstås!

Og Russer jeg kender alt for godt til dine frustrationer osv. men faktum er, at du ikke kan ændre på dine medtrafikanters opførsel, men blot din egen. Dine kraftige opbremsninger læser jeg som at du ikke har holdt den sikkerhedsmæssige nødvendige afstand til forankørende. Jeg har alt for ofte lignende oplevelser Flov men brokker mig ikke da jeg ved jeg selv har en stor del af skylden.

Ja ok, den bad jeg selv om Grøn grin
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#7
I bl.a. Tyskland ser man ofte (mest når der er 3 eller flere spor i hver retning!), at der er en nedre hastighedsgrænse (typisk omkring 70-80) for de ydre spor. I bakket terræn kan der være sat forskellig grænse for de inderste 2 spor. Kører du langsommere, har du værsgo at blive inde ved lastbilerne.

Og det der med fri hastighed på de tyske Autobahns skal man efterhånden lede efter.
Kører man meget over de anbefalede 130 (jeg synes at have hørt 140) og bliver involveret i et uheld, vil man automatisk få en del af skylden!

På den anden side ser man stadig potensforlængerbiler, der ser den største fornøjelse i at spurte hen og blokere for ens overhaling af et lastvognstog.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#8
(11-01-2016, 20:34)Russer60 Skrev: Kunne det ja selvfølgelig men det ændrer ikke ved min opfattelse af a
t blikæskerne ikke kører korrekt. Er "du" bange for kolde vejbaner, SÅ BLIV I DET INDERSTE SPOR og lad vi andre om at tage chancen istedet for at være et irritationsmoment ude i ydersporet i sneglefart!!!

Kør langsomt i ydersporet i f.eks Tyskland og man finder lynhurtigt ud af at der skal man ikke opholde sig med mindre man har et potent køretøj. Bare til sammenligning har jeg kørt 220km/t i ydersporet på MCC. Der lå der en bil i røven af mig og blinkede fordi han vill forbi. Har intet med dette at gøre som sådan, kun illustrerer det hvad jeg mener .... tror jeg? Grin

Andre skal sgu ikke bestemme om jeg skal være ekstra forsigtig, vel?

Nej du har ret i at andre ikke skal bestemme om du vil risikere dit liv på og køre stærkt i vejr med risiko for is på vejbanen.
Men du har en forpligtelse til og køre efter omstændighederne og når det er vinter med tø og frost skiftevis nat og dag så er risikoen for sort is meget stor.
Altså udsætter du dine med traffikanter for unødig fare.
Prøv og tænk på hvordan du vil ha det med og leve med og ha slået et andet menneske ihjeld, hvis det en dag går rigtigt galt.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#9
(11-01-2016, 22:53)Teddy Skrev: Dine kraftige opbremsninger læser jeg som at du ikke har holdt den sikkerhedsmæssige nødvendige afstand til forankørende.

Øhhh læs nu, hvordan skal jeg holde en sikkerhedsafstand når jeg kører i ydersporet, på vej til at overhale den billist der opdager nævnte lastbil og så vedkommende beslutter sig for at trække ud foran næsen på mig? Du mener jeg skal forudse at tumpen i blikæsken kan finde på at trække ud så jeg skal holde mig bag ham??? eller?
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(12-01-2016, 08:51)Quiks Skrev: Nej du har ret i at andre ikke skal bestemme om du vil risikere dit liv på og køre stærkt i vejr med risiko for is på vejbanen.
Men du har en forpligtelse til og køre efter omstændighederne og når det er vinter med tø og frost skiftevis nat og dag så er risikoen for sort is meget stor.
Altså udsætter du dine med traffikanter for unødig fare.
Prøv og tænk på hvordan du vil ha det med og leve med og ha slået et andet menneske ihjeld, hvis det en dag går rigtigt galt.


Skal nok huske næste gang at undersøge for sort is og snelag osv Grin Jeg overholder hastighederne og følger dig et stykke men det er også en egenvurdering der skal tages stilling til. Hvilken hastighed er passende hvis man tror der er risiko for glatte veje? 60-80-eller X km/t.
Kan vi blive enige om ikke at være enige?
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#11
(12-01-2016, 17:20)Russer60 Skrev: Skal nok huske næste gang at undersøge for sort is og snelag osv Grin Jeg overholder hastighederne og følger dig et stykke men det er også en egenvurdering der skal tages stilling til. Hvilken hastighed er passende hvis man tror der er risiko for glatte veje? 60-80-eller X km/t.
Kan vi blive enige om ikke at være enige?

Hej Russer60
Jeg forstår din frustration. Jeg var en gang en der brugte motorvejen dagligt, der var problemet der allerede. Synes problemet voksede år for år , om det var antallet af biler ved jeg ikke. Men et fåtal kørte rent faktisk det man måtte. Kan huske hvis jeg satte fartpiloten på 130 , så var der max et par stykker der ville overhale mig. Resten kørte aldrig det de måtte (jeg blæste forbi dem) , hverken i 110 eller 130 km zonerne.
Problemet voksede og til sidst kunne det ikke betale sig at bruge fartpilot, for der lå altid en og trykkede fart i nedadgående retning. Det er hele året rundt og ikke kun i vinterperioden.
Jeg kørte mellem Randers og Århus.
Svar
#12
(12-01-2016, 17:43)lasse.j Skrev: Hej Russer60
Jeg forstår din frustration. Jeg .........

Grin Takker for det er netop hvad jeg oplever i denne tid. Lidt "sjovt" at ligge bag ved en f.eks stor Audi eller Mercedes og så "blive nødt til" at overhale.
Kører en lille Suzuki Alto Cool
En anden ting jeg vist ikke bragte op er tilkørselsbanerne og afkørselsbanerne. Jeg lærte i sin tid og også til både MC og lastvogn at man først måtte sætte hastigheden ned når man VAR inde på frakørselsbanen. Der bremses der også lystigt ned INDEN man når den.
Tilkørselsbanerne skal man op på hastigheden der køres med på motorvejen som minimum men her fortsættes også lystigt med 80km/t ud på motorvejen.

Alt dette er da frustrerende og ved godt jeg intet kan gøre ved det men hvad pokker er det for en kørekultur. Er vi blevet så meget km forskrækkede her i lille latterlige Danmark?

Det er meningen at dette skal være en debat så kom lystigt med indput. personangreb gider jeg dog ikke så hold dem for jer selv hvis nogen tænker i den bane. Lad os få lidt debat og snak her i de stille vintermåneder.

Dog står jeg inde for at roadrage ligger lige under overfladen på mig med den ageren på motorvejen. Sjovt nok ikke på MC. Måske fordi jeg har kræfterne der til bare at flytte mig hurtigere væk end i bil eller???? Ved det ikke. Kører heller ikke fover hastighedsgrænsen på 2 hjul.
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar


Forum spring: