Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
03-01-2016, 14:50
(Dette opslag var sidst ændret: 03-01-2016, 17:30 af Baddi.)
Halløjsa.
Jeg undskylder at jeg ikke lige har set dit indlæg før, men jeg har nogle kommentarer til det med tilkørsel, som måske kan blotlægge, hvorfor du har oplevet en forskel på aluminium og støbejern.
Støbejern er lavet ved at man har en blanding af kulstof i jern der er højere end, hvad der kan være opløst ved de temperaturer hvor det er brugbart. Når støbejernet køler af sker det så hurtigt at ikke alt kulstoffet når at udfældes under nedkøling, men at det derimod samles i små lommer/klumper af rent kulstof inde i materialet. Når man så laver cylindren hones denne godt nok, hvilket er det der giver slibemærkerne på kryds inde i cylinderforingen, som vi kan se der, men der vil så stadig være små "lommer" af kulstof i overfladen. Herunder er et billede af overfladen på to slags gråt støbejern ("normalt" støbejern), hvor der er forstørret 100 gange. Alt det sorte er kulstof.
Kulstof er fint som smøremiddel, men kun til meget meget lave hastigheder og belastninger, så det er ikke helt det vi ønsker i overfladen på vores cylinder. Til gengæld vil kulstoffet blive slidt af og de fordybninger der efterlades er meget mere tilfældige end vi kan lave med værktøj og uden at have en for stor ruhed (dybde). Dette gør at så snart kulstoffet er slidt af er der en overflade, hvor olien meget bedre kan bide fast i og der dermed skal mere til før oliefilmen brydes.
Hvis du giver fuld gas for tidligt er der ikke nok smørelse, fordi olien ikke har den rigige overflade at bide fast i og fordi kulstoffet ikke er godt til at smøre ved høje hastigheder og belastninger og så får man små-revner i cylinder der er så store at de kan vokse sig større og det går ud over levetiden.
Med aluminium har man ikke dette kulstof i overfladen, så der må man sørge for at klare behandlingen af overfladen så meget som muligt fra fabrikken og så ellers overlade resten til de tilfældige ridser der må opstå under drift.
Jeg ved dog ikke nær så meget om, hvad man så gør ved aluminium for at få en god overflade til olie, men et eller andet må man jo gøre.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 37
Tråde: 3
Tilmeldt: Dec 2015
04-01-2016, 14:15
(Dette opslag var sidst ændret: 04-01-2016, 14:17 af Horatio.)
Tak for alt den gode infomation Baddi ! Nu får jeg helt lyst til at tage mit usb mikroskob og zoome ind på nogle cylindere :P Jeg tror jeg går med Dellorto black edition 19mm - den der stage6 ting. Siden det er Dellorto må det jo være fint nok. Og noget siger mig at det kun bliver en fordel at der er manuel choker på, lang tid siden jeg har kørt med det' men tænker især på at jeg ofte har oplevet med el choker at den tager alt for mange omdrejninger pludselig hvis det er koldt f.eks - lige ved start, det er ikke ideelt hvis man tilkøre eller i det hele taget.
Nothing so needs reforming as other people’s habits. Fanatics will never learn that though it be written in letters of gold across the sky. It is the prohibition that makes anything precious--Mark twain
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
04-01-2016, 15:12
(Dette opslag var sidst ændret: 04-01-2016, 15:14 af Baddi.)
(04-01-2016, 14:15)Horatio Skrev: Tak for alt den gode infomation Baddi ! Nu får jeg helt lyst til at tage mit usb mikroskob og zoome ind på nogle cylindere :P Jeg tror jeg går med Dellorto black edition 19mm - den der stage6 ting. Siden det er Dellorto må det jo være fint nok. Og noget siger mig at det kun bliver en fordel at der er manuel choker på, lang tid siden jeg har kørt med det' men tænker især på at jeg ofte har oplevet med el choker at den tager alt for mange omdrejninger pludselig hvis det er koldt f.eks - lige ved start, det er ikke ideelt hvis man tilkøre eller i det hele taget.
Jeg googlede lige lidt mere på det og fandt frem til dette dokument, hvor der blandt andet er en liste over nogle støbejernstyper. Ved gråt støbejern fremhæves det er godt til at holde på oliefilm, men det kræver jo så at kulstoffet slibes af under tilkørsel.
Jeg har også fundet dette dokument, hvor der på side 13 beskrives at det yderste aluminium slibes af, så de hårdere krystaller af silicium stikker frem og dermed laver en overflade der på det mikroskopiske niveau er ujævnt og derfor kan holde olien, men uden at det kræver en egentlig tilkørsel.
Jeg har ikke læst nogen af dokumenterne igennem, men kun skimmet.
Det med choker tror jeg dog er at overdrive, da du ved ikke at aktivere chokeren vil køre magert. Så tror jeg det vil være bedre, hvis du starter den når lufttemperaturen ikke er helt i bund når du lader den stå i tomgang i starten af din tilkørsel, som du har beskrevet.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 2.917
Tråde: 91
Tilmeldt: Jul 2011
(04-01-2016, 15:12)Baddi Skrev: Jeg googlede lige lidt mere på det og fandt frem til dette dokument, hvor der blandt andet er en liste over nogle støbejernstyper. Ved gråt støbejern fremhæves det er godt til at holde på oliefilm, men det kræver jo så at kulstoffet slibes af under tilkørsel.
Jeg har også fundet dette dokument, hvor der på side 13 beskrives at det yderste aluminium slibes af, så de hårdere krystaller af silicium stikker frem og dermed laver en overflade der på det mikroskopiske niveau er ujævnt og derfor kan holde olien, men uden at det kræver en egentlig tilkørsel.
Jeg har ikke læst nogen af dokumenterne igennem, men kun skimmet.
Det med choker tror jeg dog er at overdrive, da du ved ikke at aktivere chokeren vil køre magert. Så tror jeg det vil være bedre, hvis du starter den når lufttemperaturen ikke er helt i bund når du lader den stå i tomgang i starten af din tilkørsel, som du har beskrevet.
Og så må du lige forklare forskellen på mineralsk og syntetisk olie, specielt under tilkøring
Mener at have læst et sted, at den syntetiske olie groft sagt laver en hinde, som så rent faktisk forhindrer at delene slides til (hinanden).
Venligst Erik.
Svar: 2.917
Tråde: 91
Tilmeldt: Jul 2011
04-01-2016, 20:47
(Dette opslag var sidst ændret: 04-01-2016, 21:55 af Scooterballe.)
På side 6 er der noget der måske minder om en forklaring. I alt dette ved jeg så ikke om forskellene også gælder 2-takts-motorer. http://www.mx5klub.dk/Portals/0/Teknik/G...%20MX5.pdf
Venligst Erik.
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
04-01-2016, 21:22
(Dette opslag var sidst ændret: 04-01-2016, 21:22 af Baddi.)
(04-01-2016, 20:37)Scooterballe Skrev: Og så må du lige forklare forskellen på mineralsk og syntetisk olie, specielt under tilkøring
Mener at have læst et sted, at den syntetiske olie groft sagt laver en hinde, som så rent faktisk forhindrer at delene slides til (hinanden).
Venligst Erik.
Mineralsk er noget man har hevet op af jorden mens syntetisk er noget der er fremstillet ud fra andre stoffer. Altså syntetiseret.
Fordelene ved den syntetiske er at de folk der har lavet den har haft meget mere kontrol over, hvilke molekyler der er i blandingen og dermed hvilke egenskaber den har. Dette tillader producenten at lave et større viskositetsspænd.
Mineralsk olie har den fordel at det er billigere. Derudover, så bruges det oftest på gamle/slidte motorer netop fordi viskositetsspændet er mindre og det derfor er mere tyktflydende når det er koldt. Dette kan være en fordel på netop gamle motorer fra tiden før man havde computere til at lave advancerede beregninger af varmeudvidelse, så motorerne havde større spillerum ved kolde temperaturer...
Om der er nogen fordel ved at bruge mineralsk ved tilkørsel har jeg aldrig hørt om.
På side 6 i hvilket af dokumenterne står det?
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 2.917
Tråde: 91
Tilmeldt: Jul 2011
Ups! Nu har jeg lige tilføjet et link ovenover. Og jo, den er go nok med tilkørsel og mineralsk olie, det har jeg læst om et par gange.
Venligst Erik.
Svar: 2.917
Tråde: 91
Tilmeldt: Jul 2011
"Mineralsk er noget man har hevet op af jorden mens syntetisk er noget der er fremstillet ud fra andre stoffer"
Nej. De er begge fremstillet ud fra råolie, men den syntetiske er mere raffineret, f.eks. kan man lave alle molekyler i samme størrelse og lave en olie med en mere ensartet egenskab. Ja vel lave mange forskellige egenskaber som hver især passer til givne forhold.
Venligst Erik.
Svar: 4.965
Tråde: 106
Tilmeldt: Jul 2007
Enten Semi syntetisk olie eller fuld syntetisk olie.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar: 37
Tråde: 3
Tilmeldt: Dec 2015
05-01-2016, 18:44
(Dette opslag var sidst ændret: 05-01-2016, 18:46 af Horatio.)
Jeg har altid brugt denne olie, jeg håber da den er ok at tilkøre og i det hele taget køre med. (castrol racing 2t) Jeg har nu læst en masse steder efterhånden at kittet skal ligges i "blød" natten over inden man montere det. Er det virkeligt nødvendigt ? Troede det var nok at smøre det ind i olie inden montering.
Nothing so needs reforming as other people’s habits. Fanatics will never learn that though it be written in letters of gold across the sky. It is the prohibition that makes anything precious--Mark twain
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
(05-01-2016, 18:44)Horatio Skrev: https://dyncdn.thg.dk/img/99444200019_0_m_400_700.jpg
Jeg har altid brugt denne olie, jeg håber da den er ok at tilkøre og i det hele taget køre med. (castrol racing 2t) Jeg har nu læst en masse steder efterhånden at kittet skal ligges i "blød" natten over inden man montere det. Er det virkeligt nødvendigt ? Troede det var nok at smøre det ind i olie inden montering.
Jeg har altid lagt stemplet i olie i et døgns tid, så det kan suge olie til sig. Cylinderen har jeg bare givet olie inden monteringen.
Ivecar plus 2023.
Svar: 37
Tråde: 3
Tilmeldt: Dec 2015
(05-01-2016, 18:53)Jps Skrev: Jeg har altid lagt stemplet i olie i et døgns tid, så det kan suge olie til sig. Cylinderen har jeg bare givet olie inden monteringen.
Tak for det ! :P Tror jeg vil gøre som du, og give cylindervæggen lidt også et par timer inden jeg går igang så den ikke er tørstig, tænker bare 24 timer var lidt vildt
Nothing so needs reforming as other people’s habits. Fanatics will never learn that though it be written in letters of gold across the sky. It is the prohibition that makes anything precious--Mark twain
|