Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ny hjelm
#25
(13-12-2015, 14:12)Teddy Skrev: Mærket skal være synligt tilstede. Mange hjelme har det på indersiden - hvor synligheden kan diskuteres.

Ja, det mente jeg nok Smil
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#26
(13-12-2015, 14:12)Teddy Skrev: Mærket skal være synligt tilstede. Mange hjelme har det på indersiden - hvor synligheden kan diskuteres.
Har lige checket min hjelm (Schuberth C3) - intet mærke på ydersiden. Mener der sidder en mærkat eller flap et sted - sikkert samme sted som serienummeret.

Omkring pasform og brugsrigtighed: Jeg vil mene Russer har fat i det rigtige - at man skal føle sig godt tilpas med hjelmen på. Er den til gene, flaprer rundt på skallen af én, når man drejer hovedet eller hælder vand ind de sjoveste steder - så er det ikke iorden. Pris underordnet.
Første del af 'iorden' er at man som køber formår at vælge en korrekt pasform. Mit indtryk er at folk gerne vælger en hjelm et nummer for stort; når man står i butikken tænker man ikke at den vil 'sætte sig' og vælger sådan lidt konservativt. "Jeg skal jo kunne leve med den til hverdag"...
Yeah right! Skidtet sætter sig og begynder at flapre rundt som en bedre malerspand med glughuller Ked af det
En del af dette skal man simpelthen erfare sig til.

Begynd med at indse at en hjelm er en sliddel. Ja, du har betalt X00 kroner for din nuværende - men det gør den ikke til 'the one and only - forever'.
Nogen har nævnt fordelen ved at have indbygget solbrille. Pinlock har også været oppe og vende som komfort-detalje.

Netop.

Så i stedet for at sidde dér og brokke sig over alle dem som 'smider omkring sig med pengene' skulle man måske overveje om det ville være fedt med en ny velour-overtrukket lænestol til hovedet med ordentlig ventilation og lidt lækker-faktor. På indersiden, vel at mærke. Alverdens popsmart staffering udenpå er aldeles trestjernet ligemeget! Skidtet skal passe, befordre brugerens opmærksomhed i trafikken og i det hele taget være noget man gider bruge.

Lad os foretage en simpel rundspørge. Hvornår har du sidst skiftet dit sengetøj? Og hvornår har du sidst vasket indtrækket i din hjelm?

Jeg mener - hvem ønsker at kravle ind under en kold, klæbrig og klistret dyne og placere frisuren på en ligeså klam hovedpude, som ikke er blevet vasket i to år?

Nej, vel.

Så tilbage til hjelmene: En hjelm som ikke har udtageligt indtræk er i min optik uanvendelig. Kanhænde den er godkendt - det vil jeg sk*de på, den ender stadig med at være en ulækker malerspand man ækles ved at skulle trække ned over kinderne. Nej tak!

Min pointe er at man skal ØNSKE at ta' sin hjelm på. For at undgå fluer i øjnene, undgå vådt hår, undgå vindstøjen, undgå at blive slået ihjel - helst alle de nævnte. Pris har ikke en sk*d med sagen at gøre.

Det svære er at finde den rette hjelm. Heldigvis gør øvelse mester - så køb en ny hjelm med jævne mellemrum! Brug dine indsamlede erfaringer og bliv en bedre hjelmkøber Og hjelmbruger.

Mig? Jeg ta'r min hjelm på fordi det er dérinde jeg kan høre nyhederne på vej til arbejde. Indbygget radio og lækkert, nyvasket betræk som holder mig tør... Som bonus undgår jeg vådt hår, fluer - og at blive slået ihjel.

Hvorfor ta'r DU hjelm på? For ikke at blive stoppet af strisserne?


Ovennævnte tekst indeholder provokerende udsagn!
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#27
Uha, jeg tør ikke tænke på hvad polstringen af min hjelm indeholder efter 62.000 scooter-km. Nu har jeg heldigvis ikke så meget hår, så det er nok mest pandefedtGrin
Hvis jeg måtte, kørte jeg garanteret uden hjelm indimellem om sommeren visse steder på landet. En pragtfuld følelse at få vind i hovedet.

Venligst Erik.
Svar
#28
Køre altid med hjelm, og skal snart ha en ny men ikke før jeg har råd til en med bluetooth i ligesom min gamle hjelm.
Har man først haft det vil man helst ikke undvære det igen.
Og det med indbygget solbriller det går jeg ikke så meget op i har istedet købt et tonet visir til mon hjelm.
Og det skærmer for solen men det er alligevel ikke så mørkt at man ikke kan køre med det nede i regnvejr om natten.
Ser bare sådan ud ude fra, men indefra er det bare som og køre uden visir på en gråvejrsdag.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#29
(18-12-2015, 20:48)stormbringer Skrev: Har lige checket min hjelm (Schuberth C3) - intet mærke på ydersiden. Mener der sidder en mærkat eller flap et sted - sikkert samme sted som serienummeret.

Omkring pasform og brugsrigtighed: Jeg vil mene Russer har fat i det rigtige - at man skal føle sig godt tilpas med hjelmen på. Er den til gene, flaprer rundt på skallen af én, når man drejer hovedet .........

Ovennævnte tekst indeholder provokerende udsagn!

Sådan, super skrevet Grin
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#30
(18-12-2015, 21:36)Scooterballe Skrev: Hvis jeg måtte, kørte jeg garanteret uden hjelm indimellem om sommeren visse steder på landet. En pragtfuld følelse at få vind i hovedet.

Så er det godt du helst tager den med ro. Det mindsker risikoen for at få klasket insekter i ansigtet - de kan simpelthen bedre nå at undvige Smil

Af egen erfaring ved jeg at selv en 45'er er 'for hurtig' til de ellers så fredelige og kønne humlebier.

Og så er vi tilbage til det med gerne at ville ha' sin hjelm på - selv på en varm sommerdag. Det stiller krav til hjelmens ventilationsanlæg - og måske også til farvevalget?

Omkring farver: Jeg undres over hvor populære sorte hjelme er. De er mindst synlige og de bliver varmest på en sommerdag. Hvorfor køber folk dog den slags? Fordi 'det var det eneste forhandleren havde'? Det passer ihvertfald meget godt hvis man kigger hos THansen; sikken et sørgeoptog - lutter sort! Som inspiration har jeg grebet en nær-tilfældig alternativ forhandlers hjelm-udvalgs-side her! Og der er garanteret andre muligheder.

Lidt inspiration - leveret af legenden over dem alle; Joey Dunlop, som altid kørte med en gul hjelm
   

Jovel, fluorescerende gul eller orange - eller grøn! - kan måske synes knapt så moderigtige, men se nu hvor populære HiViz-veste er blevet; det kan faktisk godt bruges. Og hjelmens skrig-farver sidder lige det rigtige sted - på toppen at dét køretøj som har allermest brug for at blive set af de andre trafikanter. Nemlig dit!

Mig? Jeg har en motorcykelbetjent-hvid model Smil Og jeg bilder mig selv ind at 'æggeskal'-effekten gør mig lige så synlig som var jeg iført en fluo-gul type. Et voila; nogenlunde stilfuld - og dog noget som bliver lagt mærke til.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#31
(18-12-2015, 20:48)stormbringer Skrev: Har lige checket min hjelm (Schuberth C3) - intet mærke på ydersiden. Mener der sidder en mærkat eller flap et sted - sikkert samme sted som serienummeret.

Omkring pasform og brugsrigtighed: Jeg vil mene Russer har fat i det rigtige - at man skal føle sig godt tilpas med hjelmen på. Er den til gene, flaprer rundt på skallen af én, når man drejer hovedet eller hælder vand ind de sjoveste steder - så er det ikke iorden. Pris underordnet.
Første del af 'iorden' er at man som køber formår at vælge en korrekt pasform. Mit indtryk er at folk gerne vælger en hjelm et nummer for stort; når man står i butikken tænker man ikke at den vil 'sætte sig' og vælger sådan lidt konservativt. "Jeg skal jo kunne leve med den til hverdag"...
Yeah right! Skidtet sætter sig og begynder at flapre rundt som en bedre malerspand med glughuller Ked af det
En del af dette skal man simpelthen erfare sig til.

Begynd med at indse at en hjelm er en sliddel. Ja, du har betalt X00 kroner for din nuværende - men det gør den ikke til 'the one and only - forever'.
Nogen har nævnt fordelen ved at have indbygget solbrille. Pinlock har også været oppe og vende som komfort-detalje.

Netop.

Så i stedet for at sidde dér og brokke sig over alle dem som 'smider omkring sig med pengene' skulle man måske overveje om det ville være fedt med en ny velour-overtrukket lænestol til hovedet med ordentlig ventilation og lidt lækker-faktor. På indersiden, vel at mærke. Alverdens popsmart staffering udenpå er aldeles trestjernet ligemeget! Skidtet skal passe, befordre brugerens opmærksomhed i trafikken og i det hele taget være noget man gider bruge.

Lad os foretage en simpel rundspørge. Hvornår har du sidst skiftet dit sengetøj? Og hvornår har du sidst vasket indtrækket i din hjelm?

Jeg mener - hvem ønsker at kravle ind under en kold, klæbrig og klistret dyne og placere frisuren på en ligeså klam hovedpude, som ikke er blevet vasket i to år?

Nej, vel.

Så tilbage til hjelmene: En hjelm som ikke har udtageligt indtræk er i min optik uanvendelig. Kanhænde den er godkendt - det vil jeg sk*de på, den ender stadig med at være en ulækker malerspand man ækles ved at skulle trække ned over kinderne. Nej tak!

Min pointe er at man skal ØNSKE at ta' sin hjelm på. For at undgå fluer i øjnene, undgå vådt hår, undgå vindstøjen, undgå at blive slået ihjel - helst alle de nævnte. Pris har ikke en sk*d med sagen at gøre.

Det svære er at finde den rette hjelm. Heldigvis gør øvelse mester - så køb en ny hjelm med jævne mellemrum! Brug dine indsamlede erfaringer og bliv en bedre hjelmkøber Og hjelmbruger.

Mig? Jeg ta'r min hjelm på fordi det er dérinde jeg kan høre nyhederne på vej til arbejde. Indbygget radio og lækkert, nyvasket betræk som holder mig tør... Som bonus undgår jeg vådt hår, fluer - og at blive slået ihjel.

Hvorfor ta'r DU hjelm på? For ikke at blive stoppet af strisserne?


Ovennævnte tekst indeholder provokerende udsagn!

Selvfølgelig betyder prisen OGSÅ noget - overført til bilverden så ville der nok ikke blive solgt så mange af de der små usikre blikspande, hvis ikke prisen betød noget.

Men lige netop MIT valg af THansen hjelm opfylder alle mine behov - godkendt, passer mit hoved 100 %, kan tage betrækket ud og vaske det. At der er vindstøj og knap så regntæt betyder det ikke store for mig, da jeg sidder bagved min store vindskærm og dermed ikke får vind/vand i hovedet i nævneværdige mængder. At hjelmen så tilfældigt også var billig betyder så også noget for mig.

Og det valg må andre bare respekterer - kan godt være andre vil købe en hjelm til 3-4000 kr og det valg respekterer jeg - hvis jeg skal skældes ud og kritiseres så voldsomt for mit valg af en GODKENDT (men billig) hjelm - så skal jeg nok lade være med at skrive mere om mine indkøb/erfaringer med diverse ting - og var det ikke det man efterlyste herinde på et tidspunkt ??
Yamaha Virago 920 årg 1983 til daglig brug i tørvejr året rundt.
BMW E61 535d
Kymco Agility 200i solgt
Svar
#32
(21-12-2015, 11:37)JanVen Skrev: Selvfølgelig betyder prisen OGSÅ noget - overført til bilverden så ville der nok ikke blive solgt så mange af de der små usikre blikspande, hvis ikke prisen betød noget.

Men lige netop MIT valg af THansen hjelm opfylder alle mine behov - godkendt, passer mit hoved 100 %, kan tage betrækket ud og vaske det. At der er vindstøj og knap så regntæt betyder det ikke store for mig, da jeg sidder bagved min store vindskærm og dermed ikke får vind/vand i hovedet i nævneværdige mængder. At hjelmen så tilfældigt også var billig betyder så også noget for mig.

Og det valg må andre bare respekterer - kan godt være andre vil købe en hjelm til 3-4000 kr og det valg respekterer jeg - hvis jeg skal skældes ud og kritiseres så voldsomt for mit valg af en GODKENDT (men billig) hjelm - så skal jeg nok lade være med at skrive mere om mine indkøb/erfaringer med diverse ting - og var det ikke det man efterlyste herinde på et tidspunkt ??

Det vigtige er, at du har en hjelm, som du er tilfreds med, og som du ikke har lyst til at køre uden, og til en pris der ikke ødelægger humøret, når den skal udskiftes pga. slag eller ridser Smil

Min næste hjelm bliver sikkert også en flip up model, da de er lettere at tage på end full face modeller, uden at rive ørene af, og jeg bryder mig ikke om at køre over 20 km/t uden at have ansigtet beskyttet mod insekter og evt. uheld, så pilothjelm er udelukket. Om det bliver den samme model igen, er til gengæld tvivlsomt, man skal jo prøve noget nyt, ind imellem, og en ny hjelm er jo stadig billigere end en ny maskine Smil
Svar
#33
(21-12-2015, 13:21)TOCA Skrev: Det vigtige er, at du har en hjelm, som du er tilfreds med, og som du ikke har lyst til at køre uden, og til en pris der ikke ødelægger humøret, når den skal udskiftes pga. slag eller ridser Smil

Min næste hjelm bliver sikkert også en flip up model, da de er lettere at tage på end full face modeller, uden at rive ørene af, og jeg bryder mig ikke om at køre over 20 km/t uden at have ansigtet beskyttet mod insekter og evt. uheld, så pilothjelm er udelukket. Om det bliver den samme model igen, er til gengæld tvivlsomt, man skal jo prøve noget nyt, ind imellem, og en ny hjelm er jo stadig billigere end en ny maskine Smil

Kan anbefale en flipup med hagebeskyttelse - så får man ikke kold luft ind i hjelmen om vinteren - og ja, det har THansen hjelmen og det havde min gamle BMW hjelm.
Yamaha Virago 920 årg 1983 til daglig brug i tørvejr året rundt.
BMW E61 535d
Kymco Agility 200i solgt
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#34
(21-12-2015, 11:37)JanVen Skrev: Selvfølgelig betyder prisen OGSÅ noget - overført til bilverden så ville der nok ikke blive solgt så mange af de der små usikre blikspande, hvis ikke prisen betød noget.

Men lige netop MIT valg af THansen hjelm opfylder alle mine behov - godkendt, passer mit hoved 100 %, kan tage betrækket ud og vaske det. At der er vindstøj og knap så regntæt betyder det ikke store for mig, da jeg sidder bagved min store vindskærm og dermed ikke får vind/vand i hovedet i nævneværdige mængder. At hjelmen så tilfældigt også var billig betyder så også noget for mig.

Og det valg må andre bare respekterer - kan godt være andre vil købe en hjelm til 3-4000 kr og det valg respekterer jeg - hvis jeg skal skældes ud og kritiseres så voldsomt for mit valg af en GODKENDT (men billig) hjelm - så skal jeg nok lade være med at skrive mere om mine indkøb/erfaringer med diverse ting - og var det ikke det man efterlyste herinde på et tidspunkt ??
Selvfølgelig betyder pris noget - det kommer lige efter kravet om sikkerhed (med hvad dette indbefatter af 'slagstyrke', komfort, pasform, synlighed osv). Godkendt jvf dansk lov betyder sikker.

En hjelm er imidlertid kun sikker hvis den bæres under kørslen. Den skal passe, den skal være sikker (med hvad dette indbefatter af 'slagstyrke', komfort, pasform, synlighed osv) og først og fremmest skal den være på læserens hovede - ikke albuen.
Jeg tror på en positiv tilgangsvinkel; er der fordele og 'noget rart' forbundet med brug af hjelm øges chancen for at det sker.
Klamt, klistret indtræk, dug og vindstøj duer ikke. En svag duft af skyllemiddel og beskyttelse mod elementerne - evt. suppleret med lidt sød musik duer nok noget bedre.

Du må endelig ikke ta' mine udtalelser som sur kritik. Du har gjort et bevidst valg og det vil ingen forhindre dig i. Vi vil garanteret allesammen gerne anbefale dig dit og dat og noget helt tredje, men lad være med at tage det som andet end velmente råd.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#35
(21-12-2015, 17:03)stormbringer Skrev: Selvfølgelig betyder pris noget - det kommer lige efter kravet om sikkerhed (med hvad dette indbefatter af 'slagstyrke', komfort, pasform, synlighed osv). Godkendt jvf dansk lov betyder sikker.

En hjelm er imidlertid kun sikker hvis den bæres under kørslen. Den skal passe, den skal være sikker (med hvad dette indbefatter af 'slagstyrke', komfort, pasform, synlighed osv) og først og fremmest skal den være på læserens hovede - ikke albuen.
Jeg tror på en positiv tilgangsvinkel; er der fordele og 'noget rart' forbundet med brug af hjelm øges chancen for at det sker.
Klamt, klistret indtræk, dug og vindstøj duer ikke. En svag duft af skyllemiddel og beskyttelse mod elementerne - evt. suppleret med lidt sød musik duer nok noget bedre.

Du må endelig ikke ta' mine udtalelser som sur kritik. Du har gjort et bevidst valg og det vil ingen forhindre dig i. Vi vil garanteret allesammen gerne anbefale dig dit og dat og noget helt tredje, men lad være med at tage det som andet end velmente råd.

Det er så DINE prioriter - mine er at få beskyttet mit hoved billigt og lovligt med en hjelm der passer til mit hoved - vindstøj/dug/regn er ikke noget problem, fordi jeg alligevel har ørepropper i og sidder bagved min store vindskærm. Og jeg har også sød musik i ørerne - eller retter hører jeg nyheder på vej ind til arbejdet med et par in-ear headset til min tlf og det fungerer også rigtig fint for mig - behøver ikke bluetooth til dette Blink med øjet

Tror vist også jeg nævnte at hvis/når jeg fik en anden "rigtig" mc, så skulle jeg have en anden hjelm, for at køre over 90 km/t uden at have en vindskærm foran mig duer den billige THansen hjelm ikke til - dertil er der for meget larm og den er for utæt, men for nuværende er den optimal.
Yamaha Virago 920 årg 1983 til daglig brug i tørvejr året rundt.
BMW E61 535d
Kymco Agility 200i solgt
Svar
#36
Fatter ikke at i tør køre med musik i ørene, men det er måske kun her i hovedstadsområdet trafikken er så skræmmende, at man konstant må flakke med øjnene mellem sidespejle og hele synsfeltet, samt har ørene rettet mod den mindste ændring i lydbilledet?
Det er kun udenfor byen jeg tør tænde for GPSen, indenfor Ring 3 er det SQ for farligt :/
Svar


Forum spring: