Søg Garagen Hej Gæst! Register

3D print af skjolde
#1
Halløjsa. Grin
Jeg har på motorcyklen været en papand og har knækket den skærm der sidder over kæden, så nu er jeg gået i gang med at lave en ny. I første omgang i 3D print, men fungerer det, så vil jeg bruge den erfaring til at printe en form, så jeg kan lave skjoldet ud af kulfiber. Grøn grin

   

Den er blevet tegnet i to dele som kan limes og/eller nittes sammen, da en hel skærm simpelthen er for stor til at kunne printes på SDU Devlabs Makerbot Replicator 2 printere. Første forsøg på første del har de udfordringer at den skal have 3 huller til at være de rigtige steder, så det passer med resten af konstruktionen samt at det skal uden om et rør for at komme til en bolt. Den blev printet, men passede desværre ikke ordenligt, så hullerne på oversiden blev rykket 7 mm og det på siden blev hevet mm yderligere udad, så så må vi håbe at det passer næste gang. Nå, her er billeder fra det første (mislykkede) forsøg. Printet er med en lagtykkelse på 0,1mm og tog 11 timer og 53 minutter at printe.

   

Som det ses var det ikke helt kønt. Printeren har åbenbart "ramt ved siden af" en masse, samt at der er lidt support struktur der skal sørge for at den ikke printer ud i luften.

   

Efter at have været i gang med en fil og hobbykniv er (næsten) alt support strukturen fjernet.

   

   

Hullerne, hvor den skulle sidde på bagskærmen passede næsten, så en mindre ændring og så var den i vinkel. Desværre passede det nu ikke sammen med, hvor den skulle sidde på stellet, så det måtte ændres.

   

   

Anden del er i printeren nu og så i aften kan jeg måske sætte den reviderede første del i printeren, hvis jeg gider køre på tværs af byen for det. Grin

Og så trænger motorcyklen til at blive vasket, men det bliver ikke lige nu. Blink med øjet


Edit: Jeg har lige været henne og kigge på den anden halvdel og på grund af varmeudvidelsen har den trukket sig så meget sammen at den har sluppet pladen og den bliver derfor noget mere buet end planlagt, men nu må vi se, hvordan resultatet bliver. Smil
Den printer er i hvert fald ikke så god til at printe lange ting, så duer det stadig ikke, så må jeg printe den på hovedet og så få en masse support materiale der ind hvor kæden normalt går.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Har mere end en gang overvejet, at få plastikdele printet ud, i stedet for de sindssyge priser, der er på dem, i butikkerne, men tænker lidt at det nok alligevel løber op, hvis man selv skal betale for det hele, plus tid til at designe og male m.m.

Hvad ville din kædeskærm have kostet, hvis du ikke havde haft fri adgang til SDU's printer?
Svar
#3
(18-09-2015, 16:14)TOCA Skrev: Har mere end en gang overvejet, at få plastikdele printet ud, i stedet for de sindssyge priser, der er på dem, i butikkerne, men tænker lidt at det nok alligevel løber op, hvis man selv skal betale for det hele, plus tid til at designe og male m.m.

Hvad ville din kædeskærm have kostet, hvis du ikke havde haft fri adgang til SDU's printer?

Jeg har fundet den til 67 kroner plus fragt på en tysk hjemmeside, så det er ikke fordi det er så voldsomt dyrt, så det kan være at jeg ender med at købe en dér inden den skal sælges videre om 10 måneders tid. Smil

Jeg har dog fået printet delene færdig, så det passer med hullerne, selvom det endnu engang krævede en lille smule manuel flytning af huller.
Min største udfordring med dette lige nu har været at materialet har trukket sig sammen, så det i enderne ikke har passet helt og så printet har løftet sig fra pladen. Jeg har lige en smule arbejde med en fil tilbage for at få det hele til at passe, hvor de to halvdele mødes, men ellers ser resultatet i første omgang okay ud. Smil
Jeg synes dog umddelbart at det kunne pynte, hvis skærmen også nåede ned og dækkede for kæden fra siden bagerst. Kæden er jo ikke just køn med al det hvide smøremiddel på siden. Grøn grin

PS: Undskyld at det tog så lang tid at svare. Jeg har lige haft lidt travlt med skolen og med racerteamet her den sidste uges tid. Grøn grin


Vedhæftede filer Billed(er)
       
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar


Forum spring: