Søg Garagen Hej Gæst! Register

Chip til Vision 110
#1
http://www.magnumtuning.com/en/detail/ev...vision-110

Tror i det virker?
PGO T-Rex 110 :) (sød knallert)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Jeg vil sige bullshit, kan ikke se hvordan noget med den tilslutning skulle have en positiv effekt.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#3
Umiddelbart ser det ud som om den blot ændrer signalet til intake air temp sensor, så ECU'en tror at luften er koldere (og tættere) end den er og dermed giver mere benzin. Dennne ekstra benzin kan så give flere kræfter, hvis din maskine er lavet til at køre lidt magert for at spare benzin, men også fordi den højere koncentration af benzinmolekyler gør at forbrændingsprocessen går lidt hurtigere.

Alt efter hvordan de har lavet motorstyringen kan det dog godt være at motoren justerer tændingen lidt senere når den med lambda-sensoren måler en fed blanding og så er effektforøgelsen som følge af benzinblandingen hurtigt tabt, da du så ikke har hævet gennemsnitstrykket i motoren.

For at få mere power ud af samme boring/slaglængde skal gennemsnitstrykket i forbrændingskammeret hæves. Dette sker enten ved at man får mere luft/benzinblanding ind i forbrændingskammeret, ved at antænde benzinen tidligere (så trykket bliver højt mens volumen stadig er lille) eller ved at hæve kompressionen.

Det første du kan gøre er så at gå indsugningssystemet igennem og tjekke om der er nogen indsnævringer eller skarpe overgange i diameter i luftens vej. Er der det skal det fjernes/glattes ud. Tjek også om den passage hvor luften kommer ind i luftfileteret er mindre end gasspjældshusets diameter. Det er en relativt normal ting i scootere at begrænse luften i indsugningen, da man så kan bruge mindre benzin og også sørge for at der ikke kommer så meget NOx ved fuld gas. Jeg ved ikke om det er noget de bruger på større maskiner end de 50cc'ere jeg har rodet i, men du kan jo altid tjekke. Fordi din er med indsprøjtning burde den selv justere sig ind, og hvis du lader være med at bruge fuld gas ofte bør din benzinøkonomi ikke få et voldsomt stort slag.

Dernæst bør du skifte til et iridium tændrør, hvis ikke du allerede bruger et. Grunden til dette er at den tyndere elektrode gør det nemmere for flammefronten at brede sig og man derfor (i lille grad) får samme effekt som at rykke tændingen tidligere, men uden risikoen for tændingsbanken. Grøn grin
Dette burde give dig bedre koldstarte og (lidt) bedre benzinøkonomi.

Kan du finde et højkompressionsstempel til din maskine vil det også hæve effekten meget og uden at bruge mere benzin, således at du får en bedre benzinøkonomi samtidig med mere effekt. Her er dog en stor risici for tændingsbanken, som kan ødelægge motoren, så det anbefales normalt ikke, medmindre man har styr på hvad man laver og er klar på at satse og eksperimentere. Fræk

En fjerde måde at effekten kan hæves på er ved at rykke tændingen. Det sker normalt inde i motorens ECU, men da den højest sandsynligt er helt umulig at gøre noget ved, så kan du prøve at rykke selve føleren lidt, så den får signalet tidligere. Mål og regn dig frem til hvor meget den skal rykkes for at du får et givent antal grader, for du bør nok ikke flytte den mere end et par grader tidligere, da der kan komme chance for fejltænding og du jo rykker over hele feltet, så det kan måske påvirke noget tomgang eller jeg ved ikke hvad. Fræk
Anyway. At rykke tændingen er også en måde at få flere kræfter der ikke bruger benzin, så det forbedrer benzinøkonomien samtidig med. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#4
(17-09-2015, 14:37)Baddi Skrev: Umiddelbart ser det ud som om den blot ændrer signalet til intake air temp sensor, så ECU'en tror at luften er koldere (og tættere) end den er og dermed giver mere benzin. Dennne ekstra benzin kan så give flere kræfter, hvis din maskine er lavet til at køre lidt magert for at spare benzin, men også fordi den højere koncentration af benzinmolekyler gør at forbrændingsprocessen går lidt hurtigere.

Alt efter hvordan de har lavet motorstyringen kan det dog godt være at motoren justerer tændingen lidt senere når den med lambda-sensoren måler en fed blanding og så er effektforøgelsen som følge af benzinblandingen hurtigt tabt, da du så ikke har hævet gennemsnitstrykket i motoren.

For at få mere power ud af samme boring/slaglængde skal gennemsnitstrykket i forbrændingskammeret hæves. Dette sker enten ved at man får mere luft/benzinblanding ind i forbrændingskammeret, ved at antænde benzinen tidligere (så trykket bliver højt mens volumen stadig er lille) eller ved at hæve kompressionen.

Det første du kan gøre er så at gå indsugningssystemet igennem og tjekke om der er nogen indsnævringer eller skarpe overgange i diameter i luftens vej. Er der det skal det fjernes/glattes ud. Tjek også om den passage hvor luften kommer ind i luftfileteret er mindre end gasspjældshusets diameter. Det er en relativt normal ting i scootere at begrænse luften i indsugningen, da man så kan bruge mindre benzin og også sørge for at der ikke kommer så meget NOx ved fuld gas. Jeg ved ikke om det er noget de bruger på større maskiner end de 50cc'ere jeg har rodet i, men du kan jo altid tjekke. Fordi din er med indsprøjtning burde den selv justere sig ind, og hvis du lader være med at bruge fuld gas ofte bør din benzinøkonomi ikke få et voldsomt stort slag.

Dernæst bør du skifte til et iridium tændrør, hvis ikke du allerede bruger et. Grunden til dette er at den tyndere elektrode gør det nemmere for flammefronten at brede sig og man derfor (i lille grad) får samme effekt som at rykke tændingen tidligere, men uden risikoen for tændingsbanken. Grøn grin
Dette burde give dig bedre koldstarte og (lidt) bedre benzinøkonomi.

Kan du finde et højkompressionsstempel til din maskine vil det også hæve effekten meget og uden at bruge mere benzin, således at du får en bedre benzinøkonomi samtidig med mere effekt. Her er dog en stor risici for tændingsbanken, som kan ødelægge motoren, så det anbefales normalt ikke, medmindre man har styr på hvad man laver og er klar på at satse og eksperimentere. Fræk

En fjerde måde at effekten kan hæves på er ved at rykke tændingen. Det sker normalt inde i motorens ECU, men da den højest sandsynligt er helt umulig at gøre noget ved, så kan du prøve at rykke selve føleren lidt, så den får signalet tidligere. Mål og regn dig frem til hvor meget den skal rykkes for at du får et givent antal grader, for du bør nok ikke flytte den mere end et par grader tidligere, da der kan komme chance for fejltænding og du jo rykker over hele feltet, så det kan måske påvirke noget tomgang eller jeg ved ikke hvad. Fræk
Anyway. At rykke tændingen er også en måde at få flere kræfter der ikke bruger benzin, så det forbedrer benzinøkonomien samtidig med. Blink med øjet

Det ville sgu være fedt, at have dig som hjælpsom nabo, så meget du ved om sagerne Smil
Nu er jeg langt fra mekanikker, men jeg kan da nok skrue luftkassen/filteret af og kigge lidt på det.
Hvis bare den kunne holde 90 reelle km/t og være nogenlunde stabil der, så ville det være perfekt. Motorvejskørsel, kommer alligevel aldrig på tale, med sådan en bette maskine.
Der må være folk derude et sted, som har kigget nærmere, på denne lille og ellers fine scooter Smil
PGO T-Rex 110 :) (sød knallert)
Svar
#5
(16-09-2015, 22:35)DarkSide Skrev: Jeg vil sige bullshit, kan ikke se hvordan noget med den tilslutning skulle have en positiv effekt.

Nej, jeg ville heller ikke købe sådan noget, uden jeg hørte om gode erfaringer med det da!
PGO T-Rex 110 :) (sød knallert)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: