Søg Garagen Hej Gæst! Register

Olietemperatur.
#1
Jeg mener, at nogle herinde har en olietemperaturmåler på deres 4-takter. I så fald vil jeg gerne bede Jer oplyse, hvis I altså har målt det (ellers få fingeren ud og få det gjort)Grin; Hvad er temperaturen ved driftvarm motor? Hvornår når temperaturen derop ved start af kold motor? Ved 3,5,10,15 minutters kørsel?

Ved godt at der er mange faktorer der spiller ind, men sådan et slag på tasken kunne være rart at vide. Jeg vrider helst ikke håndtaget i bund på min Yamaha før efter 8-10 minutters kørsel. Måske overdrevet, så jeg kunne godt tænke mig Jeres erfaringer/input.

Venligst Erik.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Jeg vil så vende den lidt om og spørge, har du nogensinde hørt om en mc'ist der kører trillekørsel indtil motoren er varm? Jeg har ikke, de får tæv fra første sekund (eller tæt på).
Svar
#3
60-80°c tid, tja når jeg triller ned i byen for at handle og retur, ca. 3-4km så ligger temperaturen på 40-50°c afhængig af sommer/vinter temperaturen.

Giver ikke over 1/2 gas de første 2-300 meter, bor i villa kvarter på 30km veje så det passer fint med hovedvejen, bruger dog 5w-40 Castrol olie så kunne måske godt give den tæv fra starten af.
VGA Firefox "Ad vitam aut culpam"
Ny 20.April 2017  -  Nu +1.000km
Svar
#4
(13-09-2015, 22:38)Teddy Skrev: Jeg vil så vende den lidt om og spørge, har du nogensinde hørt om en mc'ist der kører trillekørsel indtil motoren er varm? Jeg har ikke, de får tæv fra første sekund (eller tæt på).

Ja det har jeg da bestemt. Det er go latin blandt folk der gerne vil passe på deres køretøjer. Men problemet er vel mindsket, da man har udviklet bedre smøremidler.

Venligst Erik.
Svar
#5
(14-09-2015, 08:13)René 7620 Skrev: 60-80°c tid, tja når jeg triller ned i byen for at handle og retur, ca. 3-4km så ligger temperaturen på 40-50°c afhængig af sommer/vinter temperaturen.

Giver ikke over 1/2 gas de første 2-300 meter, bor i villa kvarter på 30km veje så det passer fint med hovedvejen, bruger dog 5w-40 Castrol olie så kunne måske godt give den tæv fra starten af.

Tak for svar. Det indikerer da, at det tager lidt tid at varme olien op. Jeg kører selv 10w-40, så der er olien lidt tykkere ved lav temperatur (som jeg har forstået det).

Venligst Erik.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(13-09-2015, 22:38)Teddy Skrev: ...har du nogensinde hørt om en mc'ist der kører trillekørsel indtil motoren er varm? Jeg har ikke, de får tæv fra første sekund (eller tæt på).
Blandt dem jeg kender er det nu almindelig praxis at ta' den sådan lidt med ro de første par kilometer. Og ka' man begynde at vride øret om på svinet...
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#7
(14-09-2015, 09:42)Scooterballe Skrev: Ja det har jeg da bestemt. Det er go latin blandt folk der gerne vil passe på deres køretøjer. Men problemet er vel mindsket, da man har udviklet bedre smøremidler.

Venligst Erik.

Ja jeg plejer og gi motoren 1-2 minutter i tomgang, til lige og få trukket olie rundt i motoren også køre jeg som jeg plejer og køre uden og tænke på det.
Køre selv med 10W40 olie, og har da godt nok købt sådan en fint olietermometer der skrues i istedet for oliemåle pinden.
Men ved ikke rigtigt om lortet virker, så den ligger bare i en kasse med div andre småting til scooteren.Blink med øjet

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#8
Jeg havde engang et olietermometer, men det gik i stykker kort efter det blev taget i brug, så jeg nåede aldrig at få nogen ordenlig statistik på det.
Jeg kan dog berette at temperaturen på ventildækslet først er ved driftstemperatur (over 70 grader) efter ca. 10 minutter i sommertiden og at den i vintertiden aldrig er nået op på driftstemperatur. Det skal dog bemærkes at dette er med en tvungent luftkølet motor, som også har haft en oliekøler monteret.
På motorer der har termostater til at styre kølingen nås driftstemperaturen hurtigere uanset vejrforhold. Grin

Jeg har dog desværre ingen målinger overhovedet på en original motor og ej heller på en motor med vandkøling.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#9
Takker for svar. Jamen det gir da efterhånden en indikation om at det tager mere end 2-3 minutter at opnå driftstemperatur. Og med mange faktorer der spiller ind.

Venligst Erik.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
På mine to 125cc'ere nås de 60-80 grader C først efter 10-15 km.
Geely Grand Puma 150 '05 - 107.000 km
Haojin HJ125 '07 - 71.000 km (tidligere MC)
Svar
#11
Mener bestemt at der stod i min Giantco manual, at scooteren skulle varme op inden kørsel, altså på center benet et par min
Det har jeg dog aldrig gjort..

Jeg har en måler, og den bruger jeg nærmest aldrig, da den kun måler til 90 (mener jeg)
Alle gange jeg har prøvet at køre med den, viser den maks, så ved ikke om jeg stoler på den.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#12
Mener at have læst, at temperaturen skulle være nær de 100 grader ved driftstemperatur. Men det må vel også bero på belastningen af motoren.

Venligst Erik.
Svar


Forum spring: