03-08-2015, 19:12
Halløjsa.
Dette opslag indeholder noget af den information jeg er nået frem til i forbindelse med en undren som jeg så har forsøgt at tilfredsstille ved søgninger på nettet, men er der nogen der ved mere om elektronik end jeg, så byd endelig ind!
Her i ferien snakkede jeg lidt med min kærestes far, som arbejder med elektronik og snakken gik på, hvorfor nye biler må køre med baglygterne slukket uden for lygtetændingstiden og han mente at det måtte være fordi man på den måde kunne spare benzin på grund af at generatoren trak mindre mekanisk kraft fra krumtappen ved mindre strømforbrug.
Så jeg begyndte selvfølgelig straks at tænke på om alt mit elektriske ekstraudstyr på scooteren stjal unødigt mange kræfter og også på om der af denne grund er noget at vinde ved at benytte innerrotor. Fordelen ved innerrotor er normalt at der er mindre inerti, hvilket gør at man hurtigere kan ændre omdrejninger på bekostning af stabilitet ved tomgang i lave omdrejninger, men derudover har innerrotorkits jo også kun én spole til at drive en AC-CDI, så gad vide om der er noget specielt at vinde ved dette.
Spændingsregulator:
Jeg ved desværre ikke helt, hvordan spændingsregulatoren i scooteren virker, da det lader til at der er mange forskellige typer og jeg ikke ved, hvorfor man burde vælge en frem for en anden.
Gætter vi dog på at spændingen reguleres efter diodebrokoblingens "ensretning" fra AC til DC og gøres med en elektromekanisk (eller transistorbaseret) spændingsregulator, bliver der ikke dumpet strøm til stel, som jeg ellers har fået fortalt, men der bliver blot åbnet og lukket for en kontakt der er drevet af spændingen. Billeder fra Wikipedia herunder.
Hvis spændingsregulatoren virker sådan at statorens kredsløb kun er fuldendt når der er brug for det og at der ingen strøm er i statorens spoler vil det mekaniske tab som følge af strømproduktion være lig med den energi man bruger.
Strømforbrug:
Så når mit indsprøjtning trækker 2,5A ved 14,5V vil det være 36,25W, hvilket er ca. 1% af motorens effekt (ifølge servicemanualen), der går til at drive indsprøjtningen. Størstedelen går dog til benzinpumpen, hvis strømforbrug er opgivet til "under 2A".
Styringen til wideband lambda sensoren bruger 50mA mens selve sensoren bruger ca. 1A til at varme sig op, så det første korte stykke tid har jeg mindre kraft, men når motoren er varm sørger udstødningsgassen for at holde sensoren så varm at der næsten intet strøm bruges. Altså når jeg kører bruger sensoren (lidt over) 0,005% af motoreffekten, så den ignorerer vi, da der nok er en større forskel i effekt alt efter vejret.
Lyset tager strømmen inden ensretningen og bruger dermed strøm hele tiden. Forlygten bruger 35W og baglygten bruger 5W, så belysning tager også lige over 1% af motorens effekt.
Derudover kommer digitalspeedometeret, som jeg ikke ved, hvor meget strøm bruger, men det kan ikke være meget, da ledningerne var meget tynde.
Så var verdenen perfekt ville det elektriske system trække mellem 2 og 3% af motorens maksimaleffekt. Dertil kommer så at batteriet skal lades for det man har brugt i tomgang og tab som følge af modstand i ledninger, hvilket jeg ikke har styr på hvor meget strøm der går til.
Statoren på Agility 50 er ifølge importøren opgivet til at kunne yde maks. 144W ved 5000 omdrejninger, så det er 4% af den maksimale effekt ved 7500 omdrejninger. Ved højere omdrejninger kan statoren dog levere en større effekt, så det mekaniske tab fra krumtappen er muligvis større, hvis man trækker alt hvad statoren kan levere.
Effekttab:
Derudover er der nogle andre elektriske effekttab som også stjæler mekanisk kraft fra krumtappen. En af dem er at strømmen i statoren danner varme, som går tabt. Dette effekttab udregnes som strøm i andenpotens ganget med modstanden, så når strømmen fordobles firdobles effekttabet.
Modstanden i statoren er ved 20 grader 0,2-1,2 ohm og modstanden i spolen til lys (som også går hen i spændingsregulatoren) er 0,1-1 ohm, men hvor meget strøm der går igennem dem ved jeg ikke lige, så jeg ved ikke hvor meget der går tabt her.
Når spolerne varmes op stiger modstanden og ifølge denne side er modstanden ca. 15% højere ved 60 grader og 30% større ved 80 grader. Hvor varme spolerne bliver aner jeg ikke, da strømmen jo laver varme og motoren bliver omkring 80 grader varm, men at spolerne jo sidder i nærheden af køleluften.
En anden ting der stjæler strøm er at der inde i jernkernen i hver spole induceres en lille strøm, kaldet Eddy strøm. Dette effekttab kommer an på hvad materiale kernen er lavet af (oftest jern), om den er solid eller lamineret (tror den er solid i vores små motorer), hvor meget materiale der er, hvor kraftig magneten er og hvor mange omdrejninger der køres med. Altså har strømforbruget intet at gøre med hvor stort dette effekttab er.
Jeg ved ikke hvor stort effekttabet er, men jeg kunne godt forestille mig at den mekaniske kraft der trækkes fra krumtappen ender med at være dobbelt så stor som den effekt man bruger i det elektriske system, så det kan være op mod 8-10% af motorens effekt, så man skal vel tænke sig godt om med hensyn til hvor meget elektrisk gøgl man putter på.
Konklusion:
Jeg tror så ikke på at de 100W strømforbrug fra lys på en bil betyder meget, men det er nok tankegangen med "mange bække små" der gør at de har fået ændret lovgivningen så lyset bagpå kan slukkes.
På en scooter forstår jeg dog bedre, hvorfor man til banekørsel fjerner alt strømforbrugende og skifter til innerrotor med færre spoler, da man så kan spare et par procent. Selvom det jo vægtmæssigt også er en stor fordel at fjerne lys som man ikke bruger på banen.
Med hensyn til strømforbruget på scooteren, så er det bestemt ikke spildt at jeg bruger ekstra strøm på indsprøjtningen, for jeg har jo oplevet over 50 km/l på dette års hjulby tur, men jeg tror nu at jeg fjerner den tryksensor jeg havde sat på for at kunne se trykket i indsugningen på styret.
Den effekt jeg har regnet med fra motoren er 3600W ved 7500 omdr.
Dette opslag indeholder noget af den information jeg er nået frem til i forbindelse med en undren som jeg så har forsøgt at tilfredsstille ved søgninger på nettet, men er der nogen der ved mere om elektronik end jeg, så byd endelig ind!
Her i ferien snakkede jeg lidt med min kærestes far, som arbejder med elektronik og snakken gik på, hvorfor nye biler må køre med baglygterne slukket uden for lygtetændingstiden og han mente at det måtte være fordi man på den måde kunne spare benzin på grund af at generatoren trak mindre mekanisk kraft fra krumtappen ved mindre strømforbrug.
Så jeg begyndte selvfølgelig straks at tænke på om alt mit elektriske ekstraudstyr på scooteren stjal unødigt mange kræfter og også på om der af denne grund er noget at vinde ved at benytte innerrotor. Fordelen ved innerrotor er normalt at der er mindre inerti, hvilket gør at man hurtigere kan ændre omdrejninger på bekostning af stabilitet ved tomgang i lave omdrejninger, men derudover har innerrotorkits jo også kun én spole til at drive en AC-CDI, så gad vide om der er noget specielt at vinde ved dette.
Spændingsregulator:
Jeg ved desværre ikke helt, hvordan spændingsregulatoren i scooteren virker, da det lader til at der er mange forskellige typer og jeg ikke ved, hvorfor man burde vælge en frem for en anden.
Gætter vi dog på at spændingen reguleres efter diodebrokoblingens "ensretning" fra AC til DC og gøres med en elektromekanisk (eller transistorbaseret) spændingsregulator, bliver der ikke dumpet strøm til stel, som jeg ellers har fået fortalt, men der bliver blot åbnet og lukket for en kontakt der er drevet af spændingen. Billeder fra Wikipedia herunder.
Hvis spændingsregulatoren virker sådan at statorens kredsløb kun er fuldendt når der er brug for det og at der ingen strøm er i statorens spoler vil det mekaniske tab som følge af strømproduktion være lig med den energi man bruger.
Strømforbrug:
Så når mit indsprøjtning trækker 2,5A ved 14,5V vil det være 36,25W, hvilket er ca. 1% af motorens effekt (ifølge servicemanualen), der går til at drive indsprøjtningen. Størstedelen går dog til benzinpumpen, hvis strømforbrug er opgivet til "under 2A".
Styringen til wideband lambda sensoren bruger 50mA mens selve sensoren bruger ca. 1A til at varme sig op, så det første korte stykke tid har jeg mindre kraft, men når motoren er varm sørger udstødningsgassen for at holde sensoren så varm at der næsten intet strøm bruges. Altså når jeg kører bruger sensoren (lidt over) 0,005% af motoreffekten, så den ignorerer vi, da der nok er en større forskel i effekt alt efter vejret.
Lyset tager strømmen inden ensretningen og bruger dermed strøm hele tiden. Forlygten bruger 35W og baglygten bruger 5W, så belysning tager også lige over 1% af motorens effekt.
Derudover kommer digitalspeedometeret, som jeg ikke ved, hvor meget strøm bruger, men det kan ikke være meget, da ledningerne var meget tynde.
Så var verdenen perfekt ville det elektriske system trække mellem 2 og 3% af motorens maksimaleffekt. Dertil kommer så at batteriet skal lades for det man har brugt i tomgang og tab som følge af modstand i ledninger, hvilket jeg ikke har styr på hvor meget strøm der går til.
Statoren på Agility 50 er ifølge importøren opgivet til at kunne yde maks. 144W ved 5000 omdrejninger, så det er 4% af den maksimale effekt ved 7500 omdrejninger. Ved højere omdrejninger kan statoren dog levere en større effekt, så det mekaniske tab fra krumtappen er muligvis større, hvis man trækker alt hvad statoren kan levere.
Effekttab:
Derudover er der nogle andre elektriske effekttab som også stjæler mekanisk kraft fra krumtappen. En af dem er at strømmen i statoren danner varme, som går tabt. Dette effekttab udregnes som strøm i andenpotens ganget med modstanden, så når strømmen fordobles firdobles effekttabet.
Modstanden i statoren er ved 20 grader 0,2-1,2 ohm og modstanden i spolen til lys (som også går hen i spændingsregulatoren) er 0,1-1 ohm, men hvor meget strøm der går igennem dem ved jeg ikke lige, så jeg ved ikke hvor meget der går tabt her.
Når spolerne varmes op stiger modstanden og ifølge denne side er modstanden ca. 15% højere ved 60 grader og 30% større ved 80 grader. Hvor varme spolerne bliver aner jeg ikke, da strømmen jo laver varme og motoren bliver omkring 80 grader varm, men at spolerne jo sidder i nærheden af køleluften.
En anden ting der stjæler strøm er at der inde i jernkernen i hver spole induceres en lille strøm, kaldet Eddy strøm. Dette effekttab kommer an på hvad materiale kernen er lavet af (oftest jern), om den er solid eller lamineret (tror den er solid i vores små motorer), hvor meget materiale der er, hvor kraftig magneten er og hvor mange omdrejninger der køres med. Altså har strømforbruget intet at gøre med hvor stort dette effekttab er.
Jeg ved ikke hvor stort effekttabet er, men jeg kunne godt forestille mig at den mekaniske kraft der trækkes fra krumtappen ender med at være dobbelt så stor som den effekt man bruger i det elektriske system, så det kan være op mod 8-10% af motorens effekt, så man skal vel tænke sig godt om med hensyn til hvor meget elektrisk gøgl man putter på.
Konklusion:
Jeg tror så ikke på at de 100W strømforbrug fra lys på en bil betyder meget, men det er nok tankegangen med "mange bække små" der gør at de har fået ændret lovgivningen så lyset bagpå kan slukkes.
På en scooter forstår jeg dog bedre, hvorfor man til banekørsel fjerner alt strømforbrugende og skifter til innerrotor med færre spoler, da man så kan spare et par procent. Selvom det jo vægtmæssigt også er en stor fordel at fjerne lys som man ikke bruger på banen.
Med hensyn til strømforbruget på scooteren, så er det bestemt ikke spildt at jeg bruger ekstra strøm på indsprøjtningen, for jeg har jo oplevet over 50 km/l på dette års hjulby tur, men jeg tror nu at jeg fjerner den tryksensor jeg havde sat på for at kunne se trykket i indsugningen på styret.
Den effekt jeg har regnet med fra motoren er 3600W ved 7500 omdr.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".