Søg Garagen Hej Gæst! Register

30 og 45 knallerter i udlandet?
#1
Hej.

Jeg undrer mig lidt over om det kun er her i DK, hvor man har både 30 og 45 knallerter?

Kan nemlig ikke finde andre steder, hvor der står noget om det...
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Nej, det er ikke kun i Danmark. I f.eks. Tyskland har man 15'ere Fortvivlethock: , 25'ere, 30'ere samt EU-45'ere. Bortset fra den første, kræver resten forskellige kørerkort. Vil du køre hurtigere, hedder det motorcykel (hvis de taler dansk :P ), og inddeles i grupper efter kubik, og igen med forskellige kørekort. Jeg har ikke tjek på, hvor grænserne går, men der er vel en 4-5 "stempler", man skal have, fra man kan stige af en 50 kubik og til man kan sætte sig på Kawa 1100.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
15 knallerter, det må være nedern x)
Svar
#4
Hemmerz Skrev:15 knallerter, det må være nedern x)
De regnes som cykler "med hjælpemotor", og kræver ikke kørekort og har lavere "lavalder". Det er også for at have en kategori for diverse former for handicap/seniorkøretøjer med motor.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
kragen Skrev:De regnes som cykler "med hjælpemotor", og kræver ikke kørekort og har lavere "lavalder". Det er også for at have en kategori for diverse former for handicap/seniorkøretøjer med motor.

Okay, sådan nogen cykler har jeg vist set før.
de kan også fås i Danmark
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
I Norge hedder det ikke Eu-knallert, men de har de samme regler som her, de må max køre 45, dog må man køre dem fra man er 16, og over 18 uden kørekort. Men deroppe skal alle køre på vejen.

Og der findes ikke 30'ere kun 45
Svar
#7
Hemmerz Skrev:Okay, sådan nogen cykler har jeg vist set før.
de kan også fås i Danmark
De cykler, du kan få i Danmark i dag, er cykler med en el-hjælpemotor, der også slår fra.
I "gaaamle" dage, da jeg var dreng, hed en knallert (et navn, der vandt konkurrencen i Politiken) i virkeligheden en cykel med hjælpemotor i loven. De første knallerter, var også almindelige cykler med en motor og tank monteret på bagagbæreren og rulle eller remtræk til baghjulet. Jeg "arvede" en efter min onkel, og den kørte ca. 60 km/t og var ikke til at bremse Fortvivlethock:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#8
kragen Skrev:De cykler, du kan få i Danmark i dag, er cykler med en el-hjælpemotor, der også slår fra.
I "gaaamle" dage, da jeg var dreng, hed en knallert (et navn, der vandt konkurrencen i Politiken) i virkeligheden en cykel med hjælpemotor i loven. De første knallerter, var også almindelige cykler med en motor og tank monteret på bagagbæreren og rulle eller remtræk til baghjulet. Jeg "arvede" en efter min onkel, og den kørte ca. 60 km/t og var ikke til at bremse Fortvivlethock:

BFC og Disella .. :wink: og 60km/t. - på et forstærket cykelstel.. Fortvivlethock:
Svar
#9
kragen Skrev:De første knallerter, var også almindelige cykler med en motor og tank monteret på bagagbæreren og rulle eller remtræk til baghjulet. Jeg "arvede" en efter min onkel, og den kørte ca. 60 km/t og var ikke til at bremse Fortvivlethock:
- Og uden sidespejle!
Så for Søren. - Nu går der også selvsving i tråden her. :whip:
--
Hilsen Ole
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
OlePagh Skrev:- Og uden sidespejle!
Så for Søren. - Nu går der også selvsving i tråden her. :whip:

Hehe den var ellers god.

Hvad med den der "Velo Solex" hvilken kategori falder den under?
Svar
#11
Futte.com Skrev:I Norge hedder det ikke Eu-knallert, men de har de samme regler som her, de må max køre 45, dog må man køre dem fra man er 16, og over 18 uden kørekort. Men deroppe skal alle køre på vejen.

Og der findes ikke 30'ere kun 45
Det er rigtigt, at Norge kun har 45'ere, men det kræver iflg § 3-16 'Førerretten i klasse M kode 146' - altså kørekort. Grunden til, at Norge kun har en slags er, at da reglerne skulle revideres i forbindelse med EU-kravet, ønskede Danmark at bibeholde maks. hastigheden på 30 km/t, mens Norge (ikke medlem, associeret) og andre lande ønskede 60 km/t. Kompromiset blev 30+60=90 delt med 2=45. Da man i Norge alligevel skulle have kørekort, droppede man 30'erne. Sverige derimod, har bibeholdt 25'eren, 30'eren sammen med 45'eren.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#12
kragen Skrev:Det er rigtigt, at Norge kun har 45'ere, men det kræver iflg § 3-16 'Førerretten i klasse M kode 146' - altså kørekort. Grunden til, at Norge kun har en slags er, at da reglerne skulle revideres i forbindelse med EU-kravet, ønskede Danmark at bibeholde maks. hastigheden på 30 km/t, mens Norge (ikke medlem, associeret) og andre lande ønskede 60 km/t. Kompromiset blev 30+60=90 delt med 2=45. Da man i Norge alligevel skulle have kørekort, droppede man 30'erne. Sverige derimod, har bibeholdt 25'eren, 30'eren sammen med 45'eren.

Det forklarede jo så det hele på en gang. Takker.
Svar


Forum spring: