Svar: 138
Tråde: 10
Tilmeldt: Nov 2012
09-07-2015, 11:36
(Dette opslag var sidst ændret: 09-07-2015, 11:57 af lasse.j.)
Hejsa.
Nu er min Dr.Big blevet sløvere og sløvere, i går blev jeg overhalet af nogle cyklister op af en bakke og så siger jeg sgu stop
Jeg startede med at tjekke kobling og variator. Ingen problemer der, ruller ok, kobling kunne nemt glide ind og ud i dens styr og remmen er lige under 18mm bred. Nu har jeg selv haft på fornemmelsen at det var et cylinder eller stempel problem og har derfor udsat det igennem længere tid. Den var begyndt at firtakte med jævne mellemrum og har gået dysestørrelser ned og kan jeg ikke blive ved med.
Nå men efter stort besvær fik jeg cylinderen af, den var groet fast til to at pindboltene
En stor hammer , en mejsel og et brækjern kan gøre underværker og så skulle den masseres med en fast hånd.
Kæft jeg savnede de gamle Puch maxi dage, der var der aldrig problemer med fast groet cylindre. På mine Yamaha`er heller ikke, for der kunne man jo nemt se hvis jern cylinderen var godt rustet og trængte til en kærlig hånd.
Som man så kan se på de næste 2 billeder , så er udstødningshullet ved at stoppe helt til
Så der er bestilt ny cylinder .. Top Performances Black Trophy 50ccm - ø10mm , nu skal jeg forhåbentlig ikke overhales op af bakkerne mere
Mvh Lasse
Svar: 141
Tråde: 4
Tilmeldt: Feb 2015
Det var da vist i sidste øjeblik, du fik den cylinder af, den ligner jo noget der har ligget i en mose, siden jernalderen
Tror det er sundt at skille sin motor ad, omkring hvert andet år, så alle sliddelene kan ses efter, og få et nyt lag fedt eller olie, og alle pakninger bliver set efter, og ja, det var lettere i gamle dage, hvor tingene sad synligt og tilgængeligt
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
(09-07-2015, 12:44)TOCA Skrev: Det var da vist i sidste øjeblik, du fik den cylinder af, den ligner jo noget der har ligget i en mose, siden jernalderen
Tror det er sundt at skille sin motor ad, omkring hvert andet år, så alle sliddelene kan ses efter, og få et nyt lag fedt eller olie, og alle pakninger bliver set efter, og ja, det var lettere i gamle dage, hvor tingene sad synligt og tilgængeligt
Der er 2 grunde til, at en cylinder ser sådan ud. Den ene er placeringen tæt på vejbanen, så skidt og snavs kan sætte sig fast på cylinderen, trods kappen der sidder omkring den. Tilføres regnvand, ja så har vi balladen med rust. Den 2. grund er manglende vedligeholdelse af cylinderen . Jeg tjekkede selv udstødningsporten på min Big for første gang, efter 20.300 km. Der var heldigvis ikke så meget sod i den, som der er på Lasse J's.
Og at skille sin motor ad hvert andet år, holder ikke. Det skal ske 1-2 gange om året, at den gå'es 100% efter.
Ivecar plus 2023.
Svar: 138
Tråde: 10
Tilmeldt: Nov 2012
(09-07-2015, 12:44)TOCA Skrev: Det var da vist i sidste øjeblik, du fik den cylinder af, den ligner jo noget der har ligget i en mose, siden jernalderen
Tror det er sundt at skille sin motor ad, omkring hvert andet år, så alle sliddelene kan ses efter, og få et nyt lag fedt eller olie, og alle pakninger bliver set efter, og ja, det var lettere i gamle dage, hvor tingene sad synligt og tilgængeligt
Ja det tror jeg på
Ja det var nemmere, er godt nok glad for min motorcykel lift ellers havde det været umuligt
Svar: 138
Tråde: 10
Tilmeldt: Nov 2012
09-07-2015, 13:36
(Dette opslag var sidst ændret: 09-07-2015, 13:40 af lasse.j.)
(09-07-2015, 13:22)Jps Skrev: Der er 2 grunde til, at en cylinder ser sådan ud. Den ene er placeringen tæt på vejbanen, så skidt og snavs kan sætte sig fast på cylinderen, trods kappen der sidder omkring den. Tilføres regnvand, ja så har vi balladen med rust. Den 2. grund er manglende vedligeholdelse af cylinderen . Jeg tjekkede selv udstødningsporten på min Big for første gang, efter 20.300 km. Der var heldigvis ikke så meget sod i den, som der er på Lasse J's.
Og at skille sin motor ad hvert andet år, holder ikke. Det skal ske 1-2 gange om året, at den gå'es 100% efter.
Korrekt med placering og det plastskjold. Jeg købte scooteren af en som intet gjorde og lignende en der havde stået i en
salt dynge Så gjorde cylinderen ren som jeg bedst kunne uden at skille den ad. Min har kun kørt 13000 km
Men nu skal den skiftes pga den lette massage Hehehe.
Skiller du hele motoren ad ? Også pille krumtap ud mm ?
Svar: 4.965
Tråde: 106
Tilmeldt: Jul 2007
Det samme problem hvade jeg med min Gilera Runner, den kokser også til i udstødnings porten åbenbart helt normalt på standart cylenderer?.
Jeg prøver så at køre uden risten med hullerne i kaburatoren nu så den får merer luft til forbrandingen, jeg håber så at det er nok, ellers så er det svært at undgå.
Jeg tager kun min udstødning af hvids at dækket skal skiftes, ved service kan jeg komme til bagbremse kaliberen ved at skrue baghjulet løst og det står på skrå så kan jeg komme til bremsen.
Jeg gad ikke at forsøge at rense den gamle cylender, jeg skiftede den ud med en ny Rms 50cc og topstykke og nye pakninger ,så kørte den igen.
Min 4 taktede også helt vildt inden at jeg skiftede min cylender, så det er et tegn på at den er blevet trat.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar: 2.280
Tråde: 58
Tilmeldt: Dec 2009
Føj den er sat godt til. Kørte du begrænset? Hvad med olie? Hvilket tændrør?
Der har jo været noget galt når den ikke har kunne brænde rent.
Vh Jacob.
Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar: 138
Tråde: 10
Tilmeldt: Nov 2012
(09-07-2015, 13:43)Johannes Johansen Skrev: Det samme problem hvade jeg med min Gilera Runner, den kokser også til i udstødnings porten åbenbart helt normalt på standart cylenderer?.
Jeg prøver så at køre uden risten med hullerne i kaburatoren nu så den får merer luft til forbrandingen, jeg håber så at det er nok, ellers så er det svært at undgå.
Jeg tager kun min udstødning af hvids at dækket skal skiftes, ved service kan jeg komme til bagbremse kaliberen ved at skrue baghjulet løst og det står på skrå så kan jeg komme til bremsen.
Jeg gad ikke at forsøge at rense den gamle cylender, jeg skiftede den ud med en ny Rms 50cc og topstykke og nye pakninger ,så kørte den igen.
Min 4 taktede også helt vildt inden at jeg skiftede min cylender, så det er et tegn på at den er blevet trat.
Hvilken rist i karburatoren?
Nej en rust bunke som min,køles sikkert heller ikke ret godt, så en ny må give en hel anderledes scooter at køre på
Svar: 138
Tråde: 10
Tilmeldt: Nov 2012
(09-07-2015, 13:46)Jacob k Skrev: Føj den er sat godt til. Kørte du begrænset? Hvad med olie? Hvilket tændrør?
Der har jo været noget galt når den ikke har kunne brænde rent.
Nej ubegrænset. Kører med iridium tændrør Bpr 7Hix.
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
(09-07-2015, 13:36)lasse.j Skrev: Korrekt med placering og det plastskjold. Jeg købte scooteren af en som intet gjorde og lignende en der havde stået i en
salt dynge Så gjorde cylinderen ren som jeg bedst kunne uden at skille den ad. Min har kun kørt 13000 km
Men nu skal den skiftes pga den lette massage Hehehe.
Skiller du hele motoren ad ? Også pille krumtap ud mm ?
Det er ikke nødvendigt at skille motoren ad, så krumtappen pilles ud . Medmindre at lejerne eller krumtappen, er gået sig en tur. På Big1 røg lejerne ved krumtappen, da jeg havde passeret de 55.000 km. Alle km, blev kørt med sportstun.
Ved at prøve at vrikke krumtapspinden op/ned, så finder du ud af om lejerne er gået. Den må ikke kunne rokkes den vej. Hvis du hiver "pinden" ind/ud, må den kunne rokkes 1 mm.
Ivecar plus 2023.
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
(09-07-2015, 13:50)lasse.j Skrev: Hvilken rist i karburatoren?
Nej en rust bunke som min,køles sikkert heller ikke ret godt, så en ny må give en hel anderledes scooter at køre på
Der er ikke en rist i Big'en, men en tragt ved membranen. Runneren har en rist, med et hul i .
Ivecar plus 2023.
Svar: 4.965
Tråde: 106
Tilmeldt: Jul 2007
Der er mange huller i den plade der sidder i kaburatoren på en Runner.
http://www.kgi.dk/product-9399-1775.php
Den ses på det første billed.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
|