01-07-2015, 10:04
Jeg ved godt der findes indlæg omkring dette emne, og at bl.a. Tempo har givet det råd, at man maler udstødningen flere gange med varmefast maling (800-850 grader). Mener det var 3-4 gange . Udstødningen skal så på og afmonteres efter hvert lag maling, så udstødningen bliver kørt varm og malingen bliver tør hver gang Så burde den holde noget længere. Men det skal gøres, når den er helt ny, vil jeg mene. Jeg ved, at når man maler en godt brugt udstødning, så holder malingen ikke længe, desværre. Desuden skal den slibes helt ned til den bliver blank, inden den males.
Her ser jeg så et problem mht. garantien. Jeg tror ikke garantien dækker, hvis man har malet udstødningen og det viser sig, at den er defekt. Det kan jo nok ses at den er blevet malet. Så tror jeg ikke den kan byttes. Jeg fik nemlig det råd, at male min nyindkøbte udstødning til Big'en, af mekanikeren. Han sagde godtnok at garantien, stadig ville dække. Men det kan jo være at chefen, har en anden mening om det.
Jeg læste så proceduren på spraydåsen, og her er fremgangsmåden noget anderledes.
At emnet (udstødningen) skal være pinlig ren for fedt, snavs og rust, ved alle, vel? . Det er bedst at male i temperaturer mellem 15-25 grader, og malingen skal påføres i flere tynde lag. Herefter skal udstødningen så ligge til tørre, i stuetemperatur i en time. Derefter skal den varmes op til 160 grader, i 30-60min. (hvor gør man lige det? (Ikke i min ovn ihvertfald ) Desuden udvikles der røg i den forbindelse, så det skal jo nok foregå udendørs, for malerlugt/røg, er nok ikke sundt at indånde.
Jeg kunne jo så nøjes med kun, at male svanehalsen. Men det ser nok lidt dumt ud, at den så ser nyere ud end resten af udstødningen, når rusten begynder at dukke op .
Så lige pt, ved jeg ikke om jeg skal male den.
Her ser jeg så et problem mht. garantien. Jeg tror ikke garantien dækker, hvis man har malet udstødningen og det viser sig, at den er defekt. Det kan jo nok ses at den er blevet malet. Så tror jeg ikke den kan byttes. Jeg fik nemlig det råd, at male min nyindkøbte udstødning til Big'en, af mekanikeren. Han sagde godtnok at garantien, stadig ville dække. Men det kan jo være at chefen, har en anden mening om det.
Jeg læste så proceduren på spraydåsen, og her er fremgangsmåden noget anderledes.
At emnet (udstødningen) skal være pinlig ren for fedt, snavs og rust, ved alle, vel? . Det er bedst at male i temperaturer mellem 15-25 grader, og malingen skal påføres i flere tynde lag. Herefter skal udstødningen så ligge til tørre, i stuetemperatur i en time. Derefter skal den varmes op til 160 grader, i 30-60min. (hvor gør man lige det? (Ikke i min ovn ihvertfald ) Desuden udvikles der røg i den forbindelse, så det skal jo nok foregå udendørs, for malerlugt/røg, er nok ikke sundt at indånde.
Jeg kunne jo så nøjes med kun, at male svanehalsen. Men det ser nok lidt dumt ud, at den så ser nyere ud end resten af udstødningen, når rusten begynder at dukke op .
Så lige pt, ved jeg ikke om jeg skal male den.
Ivecar plus 2023.