Søg Garagen Hej Gæst! Register

Kunsten i at vedligeholde en udstødning
#1
Jeg ved godt der findes indlæg omkring dette emne, og at bl.a. Tempo har givet det råd, at man maler udstødningen flere gange med varmefast maling (800-850 grader). Mener det var 3-4 gange Smil. Udstødningen skal så på og afmonteres efter hvert lag maling, så udstødningen bliver kørt varm og malingen bliver tør hver gang Smil Så burde den holde noget længere. Men det skal gøres, når den er helt ny, vil jeg mene. Jeg ved, at når man maler en godt brugt udstødning, så holder malingen ikke længe, desværre. Desuden skal den slibes helt ned til den bliver blank, inden den males.

Her ser jeg så et problem mht. garantien. Jeg tror ikke garantien dækker, hvis man har malet udstødningen og det viser sig, at den er defekt. Det kan jo nok ses at den er blevet malet. Så tror jeg ikke den kan byttes. Jeg fik nemlig det råd, at male min nyindkøbte udstødning til Big'en, af mekanikeren. Han sagde godtnok at garantien, stadig ville dække. Men det kan jo være at chefen, har en anden mening om det.

Jeg læste så proceduren på spraydåsen, og her er fremgangsmåden noget anderledes.

At emnet (udstødningen) skal være pinlig ren for fedt, snavs og rust, ved alle, vel? Blink med øjet. Det er bedst at male i temperaturer mellem 15-25 grader, og malingen skal påføres i flere tynde lag. Herefter skal udstødningen så ligge til tørre, i stuetemperatur i en time. Derefter skal den varmes op til 160 grader, i 30-60min. (hvor gør man lige det? (Ikke i min ovn ihvertfald Smil ) Desuden udvikles der røg i den forbindelse, så det skal jo nok foregå udendørs, for malerlugt/røg, er nok ikke sundt at indånde.

Jeg kunne jo så nøjes med kun, at male svanehalsen. Men det ser nok lidt dumt ud, at den så ser nyere ud end resten af udstødningen, når rusten begynder at dukke op Smil.

Så lige pt, ved jeg ikke om jeg skal male den. Grin
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Når nu mekanikeren siger, garantien dækker, TROR du så ikke, det er chefens holdning også? Blink med øjet Du er sateme da så mistroisk, lad nu være Smil Ellers ring dog og hør chefen hvis du ikke tror på det Smil
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#3
(01-07-2015, 10:06)K. Hansen Skrev: Når nu mekanikeren siger, garantien dækker, TROR du så ikke, det er chefens holdning også? Blink med øjet Du er sateme da så mistroisk, lad nu være Smil Ellers ring dog og hør chefen hvis du ikke tror på det Smil

Ja, jeg er sg* mistroisk, og det vil jeg ha' lov til at være Smil. Og nej, det er ikke altid at chefens holdning er den samme, som mekanikerens Blink med øjet.
Ivecar plus 2023.
Svar
#4
Garanti spørgsmålet ender alligevel i sidste ende ved producenten af udstødningen, da det er dem der skal dække.
Forhandleren skal jo i sidste ende ha sine penge tilbage ved producenten eller en ny udstødning.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#5
(01-07-2015, 10:38)Quiks Skrev: Garanti spørgsmålet ender alligevel i sidste ende ved producenten af udstødningen, da det er dem der skal dække.
Forhandleren skal jo i sidste ende ha sine penge tilbage ved producenten eller en ny udstødning.

Ja, men det er så ikke mit problem. Blink med øjet
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Nej det er det ikke, men mon ikke chefens svar er det samme som producentens.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#7
(01-07-2015, 11:53)Quiks Skrev: Nej det er det ikke, men mon ikke chefens svar er det samme som producentens.

Der er som regel en væsentlig forskel på det svar man får på en standard forespørgsel, og det man får når man står med problemerne og det kan ende med at koste forhandleren penge.

Så lige i dette tilfælde, kan jeg godt forstå Jps' tilbageholdenhed.
Svar
#8
Tillader mig lige at gnubbe lidt salt i såret Grin

Rustfri udstødning, 10 år gammel, ikke en plet nogen steder, en smule blåtone på svanehalsen, ellers ingen tegn på brug.

Synd det ikke er standard på alle modeller Fortvivlet
Svar
#9
(01-07-2015, 18:22)TOCA Skrev: Tillader mig lige at gnubbe lidt salt i såret Grin

Rustfri udstødning, 10 år gammel, ikke en plet nogen steder, en smule blåtone på svanehalsen, ellers ingen tegn på brug.

Synd det ikke er standard på alle modeller Fortvivlet

Du kan såmænd også få rustfri udstødninger til Big'en. Det kræver bare man finder en forkromningsanstalt, og får det gjort inden den kommer i brug. Jeg tror dog ikke, at dem med kat i har godt af et forkromningsbad Smil Hvad det koster, aner jeg ikke.
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(01-07-2015, 18:27)Jps Skrev: Du kan såmænd også få rustfri udstødninger til Big'en. Det kræver bare man finder en forkromningsanstalt, og får det gjort inden den kommer i brug. Jeg tror dog ikke, at dem med kat i har godt af et forkromningsbad Smil Hvad det koster, aner jeg ikke.

Det er dyrt at få ting forkromet, man betaler pr. kg. - en kofanger til en Cadillac koster ca. 15.000,- nu ved jeg godt at den er tung.

Jeg tror nu heller ikke at en med kat har særlig godt af de syrebade som emnet skal igennem Blink med øjet
Svar
#11
(02-07-2015, 12:31)netuse Skrev: Jeg tror nu heller ikke at en med kat har særlig godt af de syrebade som emnet skal igennem Blink med øjet

Sæt en prop i hver ende. Grin
Svar
#12
(02-07-2015, 12:37)Teddy Skrev: Sæt en prop i hver ende. Grin

Nemlig, det gør de også når de forcromer/forgylder osv ting med meget præcise dimisioner feks huller til en split på et våben og den slags.

Så det kan de vel også gøre med en udstødning.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar


Forum spring: