Svar: 2.280
Tråde: 58
Tilmeldt: Dec 2009
En 2 takter, hvor den er ualmindelig død i optrækket de første 2 sekunder man giver gas. Herefter fiser den op på 8000 omdrejninger, hvor den bliver til topfart er nået.
Altså fuld gas = ingen optræk før efter 2 sekunder, herefter rigtig godt træk.
Standard afdroslet maskine.
Hvad skal der stilles på?
Vh Jacob.
Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar: 8.172
Tråde: 168
Tilmeldt: Jul 2008
Sikkert luftskruen.
Hvis du er heldig at have colortune, så sæt det på og juster. Det er et fantastisk stykke værktøj. Bruger den på biler, og virker også på 2taktere.
Svar: 2.280
Tråde: 58
Tilmeldt: Dec 2009
Luftskruen er 1½ omgange ud.
Den starter fint, og står fint i tomgang. Når den er forbi "punktet" tager og slipper den gassen rigtig pænt! (Desuden er tomgangsskruen groet så godt fast, at den er umulig at stille på, så det er svært at fin indstille blandingsskruen.. )
Er lidt i tvivl om det er dysen der er for stor (Tændrøret er en god nøddebrun farve, men ikke den helt lyse cocio farve) Vil jo ikke have at lortet sætter sig.
Der er kommet ny luftfilterkasse på, hvor indsugnings hullerne er markant større, end på den originale, hvilket medfører en dyse 68# (Std #45 samme setup med original kasse 56#)
Om det har givet noget som helst ved jeg faktisk ikke.. Med original kasse og 56# dyse, havde den tildens til at miste pusten lidt når den var rigtig godt varm.. Nu er det samme træk om den har kørt 1 eller 10 km
Vh Jacob.
Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar: 141
Tråde: 4
Tilmeldt: Feb 2015
Er det motoren der ikke reagerer med omdrejninger i samme øjeblik du giver gas, eller er det scooteren der ikke rigtigt flytter sig før de 8k?
Svar: 2.280
Tråde: 58
Tilmeldt: Dec 2009
Som en bil hvor du lige rører gassen, den stiger lidt i omdrejninger mens den flytter sig, herefter trykker du pedalen i bund og så er der træk og omdrejninger.
Vh Jacob.
Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar: 2.280
Tråde: 58
Tilmeldt: Dec 2009
Men ja den reagerer ikke voldsomt med omdrejninger når man giver gas, som om der er forsinkelse på.
Vh Jacob.
Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar: 141
Tråde: 4
Tilmeldt: Feb 2015
OK, så er jeg med
Velkommen til Variomatic gearets forunderlige verden.
Når du drejer gashåndtaget, så sker der en hel masse, nede bag remdækslet, til gengæld er du fri for at tænke. Først når koblingen det antal omdrejninger, hvor den tager fat, og scooteren begynder at trille, typisk omkring 2-3000 o/min, så stiger omdrejningerne langsomt til der hvor motoren har sit optimale moment, omkring de 6000 o/min, så begynder rullerne at bevæge sig ud, og det er nu "gearkassen", der styrer farten, mens motoren holdes i sit optimale område, når rullerne så er helt ude, og du er i højeste gear, må motoren yde resten, til du når topfarten.
Din acceleration sker altså i 3 trin: Start - optimale omdrejninger, Optimal motorydelse - max gearing og fra max gearing til max fart, trin 2 er der hvor der sker noget.
Du kan begynde at rode lidt med vægten på rullerne, og hoved fjederen på de bagerste remskiver, til du får den acceleration, som passer til dig, og ved de fjedre som holder koblingsbakkerne inde, så den tager ved, ved et andet antal omdrejninger, men det kræver tålmodighed, masser af tid, og en halvstor bankkonto, da det er "learning by doing"
Der er to alternativer: Giv maskinen flere kræfter, det er ulovligt, eller byt til en med manuelle gear og kobling, det er lovligt, men lidt dyrt.
Svar: 2.280
Tråde: 58
Tilmeldt: Dec 2009
(29-06-2015, 17:12)TOCA Skrev: OK, så er jeg med
Velkommen til Variomatic gearets forunderlige verden.
Når du drejer gashåndtaget, så sker der en hel masse, nede bag remdækslet, til gengæld er du fri for at tænke. Først når koblingen det antal omdrejninger, hvor den tager fat, og scooteren begynder at trille, typisk omkring 2-3000 o/min, så stiger omdrejningerne langsomt til der hvor motoren har sit optimale moment, omkring de 6000 o/min, så begynder rullerne at bevæge sig ud, og det er nu "gearkassen", der styrer farten, mens motoren holdes i sit optimale område, når rullerne så er helt ude, og du er i højeste gear, må motoren yde resten, til du når topfarten.
Din acceleration sker altså i 3 trin: Start - optimale omdrejninger, Optimal motorydelse - max gearing og fra max gearing til max fart, trin 2 er der hvor der sker noget.
Du kan begynde at rode lidt med vægten på rullerne, og hoved fjederen på de bagerste remskiver, til du får den acceleration, som passer til dig, og ved de fjedre som holder koblingsbakkerne inde, så den tager ved, ved et andet antal omdrejninger, men det kræver tålmodighed, masser af tid, og en halvstor bankkonto, da det er "learning by doing"
Der er to alternativer: Giv maskinen flere kræfter, det er ulovligt, eller byt til en med manuelle gear og kobling, det er lovligt, men lidt dyrt.
Jeg takker for det udførelige svar, dog er intet nyt da jeg sagtens kender til trimfjedre, trykfjeder, ruller, shims osv osv. Så "Variomatic gearets forunderlige verden" er en klub jeg efterhånden er godt kendt i
Ruller er indstillet (5g i en polini speedcontrole variator) Den udnytter variatoren fuldt ud (har måske 1½mm tusch streg tilbage, på de forreste remskiver / variator, men imo skal den rem ikke længere ud)
Af en standard maskine, finder jeg det mystisk, hvis jeg skal til at rode med trimfjedre, men det er åbenbart der "fejlen" ligger, da den slår ud og tager fat alt for tidligt. Det er ikke meningen at den skal gå som en bane maskine, men det døde punkt i starten må gerne elimineres.. Jeg har ingen problemer med remmen der fedter, så tænker at den originale trykfjeder er stram nok.
Jeg var mere ude i, om en smule for stor dyse, kan få den til at "tøve" i starten, men om man giver 1/4, ½ eller hel gas, er samme resultat..
Vh Jacob.
Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar: 141
Tråde: 4
Tilmeldt: Feb 2015
For stor dysse burde ikke give forsinkelse, men bare kvæle motoren med for meget benzin, i forhold til luften, især ved fuld gas.
At den ikke tager fulde omdrejninger, i samme øjeblik du vrider håndtaget skyldes manglende kræfter, den skal lige arbejde sig op til der hvor den har moment nok, ½ sekunds forsinkelse fra du drejer, til der sker noget som helst er vist normalt, men så heller ikke meget mere, den skal jo lige have trukket benzinen fra karburatoren forbi reed ventilen og helt ind i cylinderen, før den har noget at arbejde med.
Du kan også rode med at øge tomgangen, så den er tætter på der hvor koblingen griber fat, det koster lidt på benzinforbruget, men du kommer 1/4 sekund hurtigere afsted
Svar: 2.280
Tråde: 58
Tilmeldt: Dec 2009
30-06-2015, 20:13
(Dette opslag var sidst ændret: 30-06-2015, 20:14 af Jacob k.)
(30-06-2015, 17:36)TOCA Skrev: For stor dysse burde ikke give forsinkelse, men bare kvæle motoren med for meget benzin, i forhold til luften, især ved fuld gas.
At den ikke tager fulde omdrejninger, i samme øjeblik du vrider håndtaget skyldes manglende kræfter, den skal lige arbejde sig op til der hvor den har moment nok, ½ sekunds forsinkelse fra du drejer, til der sker noget som helst er vist normalt, men så heller ikke meget mere, den skal jo lige have trukket benzinen fra karburatoren forbi reed ventilen og helt ind i cylinderen, før den har noget at arbejde med.
Du kan også rode med at øge tomgangen, så den er tætter på der hvor koblingen griber fat, det koster lidt på benzinforbruget, men du kommer 1/4 sekund hurtigere afsted
Jeg kan faktisk ikke huske hvordan den står i tomgang. Mener det er omkring 1000-1400 rpm når den er kold og 1600-1800 rpm når den er varm (Det mener brormand ihvertfald)
Mener faktisk at den hiver baghjulet med rundt i tomgang, hvilket vel ikke er normalt når den står så lavt?
Bliver trimfjedrene slidt som sådan? Den har gået 16tkm, og der har aldrig været åbnet til koblingen
Burde tage mig sammen og få skudt en video af trækket
Vh Jacob.
Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar: 141
Tråde: 4
Tilmeldt: Feb 2015
Du slider koblingen, hvis hjulet løber i tomgang!
Alle fjedre bliver blødere med tiden.
|