Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ampere til GPS
#1
Hej.

Jeg fik fornylig sat et USB-stik på min scooter (der af en eller anden grund har et blåt LED-lys inde i stikket, der lyser konstant og dræner batteriet, men det er en anden snak).

Meningen er, at jeg skal have strøm til min GPS, men der er 2 stik. Et med 1A og et med 2.1A - og jeg har snorksovet i fysiktimen, så er der nogen der ved, hvor mange amperer GPS'en skal i? Eller er det hip som hap?

Mvh.
Michael
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(05-06-2015, 11:37)mikedk2100 Skrev: Hej.

Jeg fik fornylig sat et USB-stik på min scooter (der af en eller anden grund har et blåt LED-lys inde i stikket, der lyser konstant og dræner batteriet, men det er en anden snak).

Meningen er, at jeg skal have strøm til min GPS, men der er 2 stik. Et med 1A og et med 2.1A - og jeg har snorksovet i fysiktimen, så er der nogen der ved, hvor mange amperer GPS'en skal i? Eller er det hip som hap?

Mvh.
Michael

Et USB stik giver en spænding fra sig på 5V. Det er ikke muligt, da scooteren kører på 12V. Derfor, så indeholder et sådan stik en spændingskonverter, og den bruger strøm. Du skriver, at der tilmed også er en lysdiode. Alt i alt, så dræner det naturligvis batteriet. Et scooterbatteri indeholder ikke meget energi, og selv en lysdiode med forbrug på 20mA, vil dræne batteriet på få dage (under en uge med et 5AH batteri - på 7 dage er 1,6AH tilbage, og batteriet bør højst aflades til 2.5AH - hvis den skal kunne starte).

Derfor, må et sådan stik ikke få strøm når scooteren er slukket. Du skal sørge for, at stikket kun får strøm, når scooteren kører. Den skal monteres efter tændingskontakten. Normalt, vil scooterens generator levere så meget strøm, at batteriet ikke går død, når motoren kører.

Det som betyder noget er ikke antallet af ampere - men spændingen. Din GPS skal have 5V, og begge stik skal gerne levere 5V. Det eneste antallet af ampere betyder, er hvor "stærk" strømmen er - og, der skal være strøm nok til GPS'en. En GPS bruger under 1A, så du kan sætte den i begge stik, forudsat at der er 5V i begge stik.
Svar
#3
Jeg er tilfældigvis lige igang med at montere samme usb lader på min scooter, og er kommet til strøm tilslutningen. Medfølgende tegning viser blot direkte tilslutning til batteriet, hvilket jo som beskrevet giver konstant forbrug.

http://www.thansen.dk/product.asp?n=1387...-598537162

Man kan vælge at sætte en vippeafbryder ind imellem, eller forbinde den til strøm via tænding. Men kan nogen beskrive hvor man finder den rette ledning at koble den på, for at den kun er tændt, når der er sat tænding på.
Svar
#4
(09-06-2015, 12:52)VGAtorben Skrev: Jeg er tilfældigvis lige igang med at montere samme usb lader på min scooter, og er kommet til strøm tilslutningen. Medfølgende tegning viser blot direkte tilslutning til batteriet, hvilket jo som beskrevet giver konstant forbrug.

http://www.thansen.dk/product.asp?n=1387...-598537162

Man kan vælge at sætte en vippeafbryder ind imellem, eller forbinde den til strøm via tænding. Men kan nogen beskrive hvor man finder den rette ledning at koble den på, for at den kun er tændt, når der er sat tænding på.

Det nemmeste er hvis du har diagrammet. Med lidt øvelse, kan man følge ledningerne fra batteriet, gennem sikringen, og tændingskontakten. Og på diagrammet står ledningsfarverne - og så er det bare at finde rette ledning.
Svar
#5
(11-06-2015, 21:34)Super 8 Skrev: Det nemmeste er hvis du har diagrammet. Med lidt øvelse, kan man følge ledningerne fra batteriet, gennem sikringen, og tændingskontakten. Og på diagrammet står ledningsfarverne - og så er det bare at finde rette ledning.

Jeg har fundet den ved at måle på bagsiden af tændingslåsen. Det var den sorte Cool
Hvis jeg klipper den ledning og samler den med laderen, vil den jo blive forsynet via hovedsikringen ved batteriet. Da max. belastning på usb laderen er 3 ampere betyder det også en merbelastning på hovedsikringen på 3 ampere. Kan det mon give problemer med driften eller at hovedsikringen springer nemmere.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(11-06-2015, 22:13)VGAtorben Skrev: Jeg har fundet den ved at måle på bagsiden af tændingslåsen. Det var den sorte Cool
Hvis jeg klipper den ledning og samler den med laderen, vil den jo blive forsynet via hovedsikringen ved batteriet. Da max. belastning på usb laderen er 3 ampere betyder det også en merbelastning på hovedsikringen på 3 ampere. Kan det mon give problemer med driften eller at hovedsikringen springer nemmere.

Hvis du kun anvender en GPS, tror jeg ikke du får problemer. Den bruger 500mA, og max 1A.

Desuden dividerer USB stikket måske strømforbruget med to, da spændingen kun er 5V og ikke 12V. Transformeres spændingen ned, bliver strømoutputtet større, for samme inputstrøm.

Hvor stor er den nuværende hovedsikring? Og hvor sidder den - efter batteriet? Hvis det er en T-Hansen er sikringen normalt efter batteriet, og på 15A. Den burde ikke springe selvom der trækkes ekstra.

Når du kører på knallerten giver generatoren strøm, og batteriet oplades. Hvis sikringen sidder efter batteriet, så bliver strømmen i sikringen mindre, da den oplades mindre. Så det betyder, at det nok ikke giver et problem, andet end når du holder stille med motoren slukket, og alt lyset tændt. Mit gæt er at sikringen er rigeligt højt dimmensioneret, til at klare GPS'en. Og når du kører bliver strømmen mindre, da batteriet oplades mindre.
Svar
#7
Tak for kompetent svar Super8. Det er netop en Thansen classic, nemlig en Giantco g-buddy Blink med øjet
Jeg sætter den ind over tændingsstrømmen. Det er også den mest praktiske løsning, da man ikke risikerer at dræne batteriet.
Svar


Forum spring: