Søg Garagen Hej Gæst! Register

Forbremse klikker og bremser umotiveret
#1
Hej BS,

Håber I kan hjælpe mig.

Har en Giantco Sprint med en forbremse der driller.
Bremsen klikker når jeg kører, og ved lav hastighed, kan jeg risikere at der kommer høje lyde fra den og den bremser kortvarigt.

Den får også forhjulet til at slingre eller virke skævt ved kørsel.

Fandt tidligere ud af, efter den startede med at lave høje lyde, at mine bremseskiver var nedslidte, så skiftede dem.
Efter skiftet havde min slange kørt mod et sted, så der var gået hul på.

Min kammerat, der har kigget på det hele for mig, skiftede slangen, og klodserne i håb om at det blev bedre.
Til at starte med var slingren i hjulet meget slemt, men det gik hurtigt over, men er aldrig helt forsvundet.

Vi har selvfølgelig særget for at lufte systemet ud og hældt væske på, men bremsen driller stadig.

Vil selvfølgelig gerne undgå at skulle bruge 400 kr. på en ny bremsekaliber og værkstedsregning hos T. Hansen, så håber nogle af jer evt. har et tip til hvad problemet kan være, eller kan svare på om det er min kaliber der er slidt.

Har nogle af jer evt. også en guide, gerne med billeder, der viser hvordan man vedligeholder sådan et bremsesystem?

På forhånd tak for hjælpen.

//Rasmus
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Har du prøvet at afbalancerer hjulet?
Svar
#3
Kig efter om det skulle være slidte forhjuls lejer der er skyld i det.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#4
Kig om din kaliber har sat sig skævt, eller om Bremse skiven er blevet bøjet.
Sku vi ik tag og trille en tur :P ?
Svar
#5
Forhjuls lejer, kronrørs lejer, forkert monteret kabiber/skive/klodser.

Den må IKKE slingre umotiveret, ej heller bremse, men hvis forhjulslejerne er kaput vil skiven støde umotiveret mod klodserne og bremse.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Da jeg oplevede slidte forhjulslejer begyndte den til allersidst at gøre sådan, fordi kuglerne var hoppet ud af lejet.

Grunden til at bremsen var mærkelig for mig var at hjulet kørte skævt og derfor trykkede klodserne tilbage. Hvis man når så meget at klodserne ikke kan flytte sig mere og der opstår ordenlig kontakt mellem skive og klodser kan jeg da godt forestille mig at den kan bremse af det. Grin

Min erfaring om ødelagt forhjulsleje og hvordan det blev skiftet kan du læse om her
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar


Forum spring: