Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tilkøring af støbejernscylindre
#1
Halløjsa. Grin

Jeg har lige nu en lektion om støbejern og jeg fik lige en detalje om motordele, som forklarer, hvorfor støbejernscylindre bruges på trods af at de er dårligt varmeledende i forhold til stål og alu. Grin

I forhold til stål er det nemmere at bearbejde og i forhold til alu er det billigere, men det har også en god egenskab i forhold til smøring af motordele under brug. Smil

Støbejern indeholder rigtig meget kulstof. En af de store forskelle på støbejern og stål er at støbejern har alt for meget kulstof så det ikke kan opløses i materialet, hvilket giver nogle "lommer" med kulstof i. Dette kulstof giver så i indkøringen en let smørende effekt efterhånden som kulstoffet sliddes af, men når kulstoffet så er væk giver det nogle fordybninger der er rigtig gode til at holde olien fast. Grøn grin

Så udover at tilkøringen har til formål at få metalstøv fra overfladen væk, så har den på støbejernscylindre også til formål at få dette kulstof væk, så man får de fine porer at olien kan hænge fast i. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Tak for en god lektion. Grin

Men det giver vel egentlig også ret god mening, et eller andet sted. Feks. en solid jernprofil har jo kun den halve styrke af en hul.

Så en støbt masse, med mange små "lommer" har vel også mere styrke end 100% fast masse. Om det er en 50cc cylinder, eller et led i en gummiged, (http://www.billig-scooter.dk/showthread....38&page=59) kommer vel ud på et, fysikken er den samme, går jeg ud fra?
Svar
#3
Super så lærte jeg noget nyt.

(Baddi du er en nørd, men på den gode måde Grin)
Svar
#4
(23-05-2015, 23:44)Polywog Skrev: Tak for en god lektion. Grin

Men det giver vel egentlig også ret god mening, et eller andet sted. Feks. en solid jernprofil har jo kun den halve styrke af en hul.

Så en støbt masse, med mange små "lommer" har vel også mere styrke end 100% fast masse. Om det er en 50cc cylinder, eller et led i en gummiged, (http://www.billig-scooter.dk/showthread....38&page=59) kommer vel ud på et, fysikken er den samme, går jeg ud fra?

Vi tager lige et off-topic her, fordi det er spændende og der åbenbart ikke var flere kommentarer til det med olien. Grin

Nej, rent styrkemæssigt er en 100% solid og ensformig masse altid den stærkeste og huller og fordybninger i overfladen vil altid koncentrere spændinger, så det hele bliver svagere. Grin
Grunden til at man på mange konstruktioner, som blandt andet gummigedens arm der, har fjernet noget materiale i siden er at man på denne måde kan få en mere stiv konstruktion i forhold til, hvor meget materiale man bruger. Dette bliver man nødt til ved stort set alt andet end wirere, fordi der enten er et moment der får det til at bøje eller at konstruktionen på grund af manglende stivhed kan komme til at "bukle" (søjle der slår ud). Smil

Det man gør ved at have en I-formet konstruktion er at man øger inertimomentet . I denne sammenhæng er inertimomentet af en profil fordelingen af materiale på profilet i forhold til en akse. Man ønsker at vide inertimomentet om en akse der går gennem profilens centroide (massemidtpunkt), da det er om denne akse at den vil prøve at bøje.
Det man gør er at man ser på hvor meget materiale der ligger hvor langt væk fra denne akse.
Pointen er så at det materiale der ligger langt fra den centrale akse vil gøre mere godt end det der ligger tæt på. Derfor kan man lave en form, hvor der er mere materiale længere væk end tættere på.

Problemet med den del af gummigeden du viser er så at spændingen som følge af bøjning er større end konstruktionen har kunnet klare. Dette har så gjort at der i en lille fordybning eller revne i overfladen er kommet en koncentration af denne spænding, således at revnen er revet dybere og dybere, indtil det hele er faldet fra hinanden som man kan se. Blink med øjet


Tilbage på topic:
Der er ikke nogen særlig belastning af cylindren og derfor er den ikke dimensioneret i forhold til styrke. Den er derimod dimensioneret efter varmeforhold. Fordybningerne i cylinderforingens overflade, som kommer når kulstoffet er lidt væk vil derimod være godt fordi olien kan fastholdes og oliefilmen så kan tage større kræfter.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#5
Sjovt nok så har en cylinder til en puch maxi en eller anden form for chrom eller anden hårdmetal belægning indvendig.
Resten af cylinderen er jo lavet af støbegods ligsom topstykket.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: