Jps Skrev:Det er jo fordi de kan bruges til både knallert/scooter og MC.
Det er vel ret naturligt, idet "scooter" ikke eksisterer i lovgivningen. Enten er det en lille knallert - hvor hjelmen ikke behøver den højeste godkendelse, eller også er det en stor knallert, hvor kravene er de samme, som til motorcykel. Den go'e gamle scooter (Vespa, Lambretha, Heinkel..) er en motorcykel - det samme gælder "maxiscooter".
Jeg har tidligere haft stor fornøjelse af Vespa, Lambretha samt Heinkel, og havde først en hvid "æggeskald", og senere det, der idag kaldes en pilothjem med lille skygge, og som dengang hed en scooterhjelm ( jeg havde selvfølgelig også de obligatoriske "scooterstøvler", nogle 3/4 lange støvler med foer og lynlås i siden). Det var først, da jeg fik motorcykel, at man kunne tillade sig motorbriller a la dem, piloter brugte i åbne fly. På scooter, var det korrekte udstyr solbriller, medmindre man kørte på langtur. Så var motorbriller og lang (læder)frakke ok! Forøvrigt kunne man køre uden hjelm på scooter, uden at få vrøvl med politiet. Det var især pigerne, der havde problemer med hjelme - de ødelagde frisuren - så de nøjedes med et lille tørklæde om håret. Drenge med "anderumpefrisure" og Brylcreme, kørte heller ikke med hjelm.
Personligt foretrækker jeg en flip-hjelm eller en pilothjem, når jeg kører knallert.