Søg Garagen Hej Gæst! Register

Cylinder skiftet og topstykke pillet ved
#1
Halløj folkens. Grin

I en tidligere tråd konstaterede jeg at motoren brændte olie af, fordi den gik ujævnt og nu har jeg mellem skole, kæreste og dårligt vejr endelig haft en god dag i solskin at få beskidte hænder. Grin

Det første jeg gjorde var at hive topstykket af og hive det fra hinanden for at mishandle indsugningen lidt.
Jeg har nemlig en gang ved tidligere lejlighed slebet og grovpoleret overfladen for at få den så glat som muligt så der kom mindst muligt luftmodstand, men det lader til at jeg har misforstået et par småting.
Den første er at indsprøjtningen åbenbart ikke sprøjter benzinen ind i løbet af indsugningstakten, da ét kort sprøjt ville give en fed blanding nogen steder og mager andre. I stedet sprøjtes benzinen ind i indsugningskanalen og ind på ventilen, i løbet af kompressionstakten, således at der er 3 takte til at fordampe, så benzinen fordeles mere ligeligt i luften i indsugningen og så det kan fordampe ud i den luft der suges ind når den går forbi.

Derfor ønsker man i indsugningen et stort overfladeareal, så benzinen kan fordampe, og en ru overflade der giver turbulent flow nær indsugningsvæggen og dermed slynger den fordampede benzin ud i indsugningsluften. Derfor har jeg slebet indsugningen med korn 80 og derefter lavet golf-bold agtige fordybninger med et rundt slibehoved.
Jeg har også kopieret nogle billeder jeg så på nettet, hvor golfbold mønsteret var helt ind i forbrændingskammeret omkring indsugningsventilen. Grøn grin

   

   

   

   

   

   

   

Jeg monterede så topstykket på den gamle cylinder i tilfælde af at ikke alle metalspåner var blevet fjernet og med det samme holdte den tomgangen bedre og var lidt mindre "træls". Smil

Så efter en lille tur blev olien tappet og cylindren hevet af. Det syn der mødte mig var at stemplet var helt sodet til, men at det ligesom var blevet "vasket væk" ved oversiden af stemplet, enten på grund af overdrevet meget benzin eller utætte stempelringe.

   

Jeg hev cylindren af, men der var ingen slibespor i hverken cylinder eller på stempel, så jeg tænker at det må være stille og roligt slid der er kommet over tid, hvis det er. Smil

   

   

   

Så på med Naraku V2 cylinderkit og noget god fuldsyntetisk Castro 5W40 olie der dufter så godt at jeg selv fik lyst til at drikke det. Men lod være. Blink med øjet
Den går nu meget bedre i tomgang og kører mere stabilt, men jeg er lige lidt sød ved den og kører den til før jeg giver den gas, så jeg ved endnu ikke om der er kommet mere effekt på. Jeg fornemmer dog at mit pilleri i topstykket har rykket effektbåndet opad, for den virker som om den lige skal til at give gas lige inden omdrejningsbegrænsningen rammes. Grin

Og så skal jeg også finde en lang tur at køre, hvor olien fra monteringen helt kan brændes af. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hvor langt køre du på literen?
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#3
(21-04-2015, 09:49)MSJ1982 Skrev: Hvor langt køre du på literen?

Det ved jeg ikke lige nu. Grin

Tidligere har den ligget omkring de 50 km/l, men nu har den kørt mindre tilfredsstillende i noget tid inden skiftet, hvor den vist også har ligget helt nede på 34-40 km/l. Fræk
Jeg kører dog ikke særlig meget og jeg har lige opdaget at jeg har glemt at vaske den inden jeg hoppede op på motorcyklen, så den har salt over det hele, speedometeret og omdrejningstælleren virker ikke rigtig. Hvis jeg kan finde de stik jeg skal bruge laver jeg et ledningsnet fra bunden selv, så jeg kun har de stik jeg skal bruge og så jeg kan få jævnspænding på lyset og LED pærer i. Blink med øjet

Det var dog i går at jeg pillede ved topstykke og skiftede cylinder, så jeg har ikke kørt til jeg har kunnet regne benzinøkonomi og jeg har ikke pillet ved benzinblandingen endnu. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#4
Hmm. Den er ikke blevet tydeligt meget mere kraftfuld efter cylinderskiftet, hvilket jeg dog er lidt skuffet over.

Jeg har dog lagt mærke til at omdrejningerne når jeg bare "cruiser" er ekstremt lave, nede omkring 6200, så jeg tror at variosystemet også lige skal have en overhaling med ny rem og nye ruller. Grin
Nu har den kevlar rem og de Dr. Pulley glidere også holdt længe nok efterhånden. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#5
Remmen og gearolie er skiftet, men det har dog ikke hjulpet det helt store.
Kevlarremmen var gået hen og havde fået en del revner og var derudover helt gummi-klistret på siderne i modsætning til den nye originale Bando rem. Grin

Men nu må jeg så hen og se om jeg kan finde slibepastaen til at slibe ventilsæderne op med og se om den får pusten tilbage. Hvis man skifter alle delene ud bør det jo fungere som nyt. Blink med øjet

I får forresten også lige et par af billederne af det "golf-bold" mønster i fuld størrelse, da det lader til at de blev skrumpet lidt for meget i første omgang. Grin


Vedhæftede filer Billed(er)
       
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jeg ville nok sætte et nyt topstykke på og smide det gamle langt væk til metal affald.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#7
(11-05-2015, 16:48)Johannes Johansen Skrev: Jeg ville nok sætte et nyt topstykke på og smide det gamle langt væk til metal affald.

Tjaaa, jeg kan jo prøve med et af de andre jeg har liggende. Grøn grin
Nu har jeg brugt det der så længe, fordi jeg har haft taget mig tiden og slebet det op således at diameteren i starten af indsugningen er de 24mm som indsprøjtningen også er, men det kan da godt være at ventilsæderne er ved at være døde efter at være blevet slebent op så mange gange uden at være blevet skåret til de korrekte vinkler. Grøn grin

Værktøjet til at skære ventilsæderne op koster jo mere end et nyt topstykke og så skal der bruges 3 af dem, fordi ventilerne skal have 3 vinkler.
At skære selve ventilen til kræver blot en drejebænk. Smil
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar


Forum spring: