21-04-2015, 09:35
Halløj folkens.
I en tidligere tråd konstaterede jeg at motoren brændte olie af, fordi den gik ujævnt og nu har jeg mellem skole, kæreste og dårligt vejr endelig haft en god dag i solskin at få beskidte hænder.
Det første jeg gjorde var at hive topstykket af og hive det fra hinanden for at mishandle indsugningen lidt.
Jeg har nemlig en gang ved tidligere lejlighed slebet og grovpoleret overfladen for at få den så glat som muligt så der kom mindst muligt luftmodstand, men det lader til at jeg har misforstået et par småting.
Den første er at indsprøjtningen åbenbart ikke sprøjter benzinen ind i løbet af indsugningstakten, da ét kort sprøjt ville give en fed blanding nogen steder og mager andre. I stedet sprøjtes benzinen ind i indsugningskanalen og ind på ventilen, i løbet af kompressionstakten, således at der er 3 takte til at fordampe, så benzinen fordeles mere ligeligt i luften i indsugningen og så det kan fordampe ud i den luft der suges ind når den går forbi.
Derfor ønsker man i indsugningen et stort overfladeareal, så benzinen kan fordampe, og en ru overflade der giver turbulent flow nær indsugningsvæggen og dermed slynger den fordampede benzin ud i indsugningsluften. Derfor har jeg slebet indsugningen med korn 80 og derefter lavet golf-bold agtige fordybninger med et rundt slibehoved.
Jeg har også kopieret nogle billeder jeg så på nettet, hvor golfbold mønsteret var helt ind i forbrændingskammeret omkring indsugningsventilen.
Jeg monterede så topstykket på den gamle cylinder i tilfælde af at ikke alle metalspåner var blevet fjernet og med det samme holdte den tomgangen bedre og var lidt mindre "træls".
Så efter en lille tur blev olien tappet og cylindren hevet af. Det syn der mødte mig var at stemplet var helt sodet til, men at det ligesom var blevet "vasket væk" ved oversiden af stemplet, enten på grund af overdrevet meget benzin eller utætte stempelringe.
Jeg hev cylindren af, men der var ingen slibespor i hverken cylinder eller på stempel, så jeg tænker at det må være stille og roligt slid der er kommet over tid, hvis det er.
Så på med Naraku V2 cylinderkit og noget god fuldsyntetisk Castro 5W40 olie der dufter så godt at jeg selv fik lyst til at drikke det. Men lod være.
Den går nu meget bedre i tomgang og kører mere stabilt, men jeg er lige lidt sød ved den og kører den til før jeg giver den gas, så jeg ved endnu ikke om der er kommet mere effekt på. Jeg fornemmer dog at mit pilleri i topstykket har rykket effektbåndet opad, for den virker som om den lige skal til at give gas lige inden omdrejningsbegrænsningen rammes.
Og så skal jeg også finde en lang tur at køre, hvor olien fra monteringen helt kan brændes af.
I en tidligere tråd konstaterede jeg at motoren brændte olie af, fordi den gik ujævnt og nu har jeg mellem skole, kæreste og dårligt vejr endelig haft en god dag i solskin at få beskidte hænder.
Det første jeg gjorde var at hive topstykket af og hive det fra hinanden for at mishandle indsugningen lidt.
Jeg har nemlig en gang ved tidligere lejlighed slebet og grovpoleret overfladen for at få den så glat som muligt så der kom mindst muligt luftmodstand, men det lader til at jeg har misforstået et par småting.
Den første er at indsprøjtningen åbenbart ikke sprøjter benzinen ind i løbet af indsugningstakten, da ét kort sprøjt ville give en fed blanding nogen steder og mager andre. I stedet sprøjtes benzinen ind i indsugningskanalen og ind på ventilen, i løbet af kompressionstakten, således at der er 3 takte til at fordampe, så benzinen fordeles mere ligeligt i luften i indsugningen og så det kan fordampe ud i den luft der suges ind når den går forbi.
Derfor ønsker man i indsugningen et stort overfladeareal, så benzinen kan fordampe, og en ru overflade der giver turbulent flow nær indsugningsvæggen og dermed slynger den fordampede benzin ud i indsugningsluften. Derfor har jeg slebet indsugningen med korn 80 og derefter lavet golf-bold agtige fordybninger med et rundt slibehoved.
Jeg har også kopieret nogle billeder jeg så på nettet, hvor golfbold mønsteret var helt ind i forbrændingskammeret omkring indsugningsventilen.
Jeg monterede så topstykket på den gamle cylinder i tilfælde af at ikke alle metalspåner var blevet fjernet og med det samme holdte den tomgangen bedre og var lidt mindre "træls".
Så efter en lille tur blev olien tappet og cylindren hevet af. Det syn der mødte mig var at stemplet var helt sodet til, men at det ligesom var blevet "vasket væk" ved oversiden af stemplet, enten på grund af overdrevet meget benzin eller utætte stempelringe.
Jeg hev cylindren af, men der var ingen slibespor i hverken cylinder eller på stempel, så jeg tænker at det må være stille og roligt slid der er kommet over tid, hvis det er.
Så på med Naraku V2 cylinderkit og noget god fuldsyntetisk Castro 5W40 olie der dufter så godt at jeg selv fik lyst til at drikke det. Men lod være.
Den går nu meget bedre i tomgang og kører mere stabilt, men jeg er lige lidt sød ved den og kører den til før jeg giver den gas, så jeg ved endnu ikke om der er kommet mere effekt på. Jeg fornemmer dog at mit pilleri i topstykket har rykket effektbåndet opad, for den virker som om den lige skal til at give gas lige inden omdrejningsbegrænsningen rammes.
Og så skal jeg også finde en lang tur at køre, hvor olien fra monteringen helt kan brændes af.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".