Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvor langt kan en motor køre ?
#1
Hej.

Jeg ville lige spørge, hvor langt man kan regne med at motoren holder (hvor langt den kan køre), hvis man ikke laver de store ting ved den ?

Og hvad er de typiske ting der går i stykker ?

De fleste scootere jeg har set der er til salg har maks. kørt 16.000 km. Så da jeg læste at jps´s BIG har kørt 84.000 km (dog med et par cylinderskift) blev jeg rimelig overrasket.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Da jeg i sin tid skulle have ny knallert(scooter) i 2001, og spurgte til de forskellige mærker var det gennemgående svar omkring motor, at ved de 8- 10.000 km, begyndte "problemerne". Dvs. at her begyndte motoren at drille med diverse defekter. Så jeg blev faktisk frarådet at købe en scooter hos 2 forhandlere. Jeg skulle holde mig til de gamle knallerter, eller købe en offroader.

En totalt standard scooter, kan vel i dag køre mindst det dobbelte antal km som jeg nævner(alt efter, hvordan man behandler den), før der skal skiftes dele i den?
Svar
#3
Min gilera kørte stortset std. dog med en 48cyl den kørte ca. 28.000km, da lejerne røg!
Svar
#4
Min Piaggio Skipper 150cc 2-takter fra 1997 døde i 2006 efter 115.000 km (!) - Stellet var tæret op ved motorophænget - så jeg turde ikke længere køre på den.

Men motoren funkede stadig 8)

Ej - må hellere lige tilføje at krumtap + lejer var skiftet 2 gang i tidens løb :roll:
Svar
#5
quint Skrev:Hej.

Jeg ville lige spørge, hvor langt man kan regne med at motoren holder (hvor langt den kan køre), hvis man ikke laver de store ting ved den ?

Min Piaggio Zip 4T har lige rundet de 4 år og 39.000 km uden at der har været det mindste i vejen med motoren.
Den har altid kørt ubegrænset og løber fint 65 km/h. Daglig kørselsbehov er ca 2 x 25 km + det løse. Sommer og vinter.
Det skal siges at den er europæisk fremstillet, men næsten alle komponenterne ligner til forveksning de motordele der sidder på Kina scooterne.

Jeg tror at holdbarheden er meget afhængig af kørselsmåde, fornuftig tilkørsel fra ny, overholdte intervaller for olieskift (gerne oftere) og en virkelig kvalitetsolie.

Scootere der fra nye af helst skal op på 80+ km/h samtidig med hjulspin etc., spår jeg ikke lang levetid i motoren.
--
Hilsen Ole
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Det længste jeg har kendskab til, er en MBK (Yamaha) Evolis m. Minarellimotor, der havde gået 116.000km før den så skulle have en opboring af cyl., nyt stempel, og en ny kobling. Det var en ældre tysk herre, der kørte flere hundrede km hver dag i sit distrikt.
Har også set en del Peugeot'er og Piaggio'er der har rundet de 50.000km uden de store problemer/omkostninger, kun serviceudgifter.
Svar
#7
Kan lige tilføje, at jeg kørte med Malossi 172cc tuncylinder fra km 37.000 til 84.000 - så det har jo nok belastet lejerne yderligere.

Der var under alle omstændigheder betragtelig mere kraft i den, end standard-cylinderen som var på 15 hk :wink:
Svar
#8
Mortdk Skrev:Kan lige tilføje, at jeg kørte med Malossi 172cc tuncylinder fra km 37.000 til 84.000 - så det har jo nok belastet lejerne yderligere.

Der var under alle omstændigheder betragtelig mere kraft i den, end standard-cylinderen som var på 15 hk :wink:

Mener det er noget med 22hk de lover, det er ihvertfald en god raket ved lyskrydsene.
Svar
#9
Har hørt at nyere scootere ligger på 40 kilo ...
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
En skam det kun har været Kreidlerfabrikken der gav guld, sølv og bronzenåle, for et vist antal km med en uåbnet motor. Mener det var 100.000 km, for at få guldnålen??
Svar
#11
2hvybg3yb Skrev:Har hørt at nyere scootere ligger på 40 kilo ...

Vægt eller hvad? Grin
Svar
#12
Jps Skrev:Vægt eller hvad? Grin

Ja.. den må kun veje 40 kilo og det er så også med belastning.. :P

Nej. 40.000 KM. Grin
Svar


Forum spring: