Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ny dyt (igen igen)
#61
(19-05-2015, 09:50)Teddy Skrev: Hvis de ikke bliver passet ordentligt, kommer utæthederne. Det siger sig selv. Der skal olieskift og andre service dele til. Min påstand er, at de ældre biler der taber en del olie, ikke har fået den fornødne service.

Min den får sørme service på et værksted hver gang den beder om et service - det begiver jeg mig ikke selv ud i.
Også fordi værkstedet tit finder ting der er stået af uden at jeg har lagt mærke til det eller gør det i nærmeste fremtid - og så kan man lige så godt få det skiftet jo Grin
Yamaha Virago 920 årg 1983 til daglig brug i tørvejr året rundt.
BMW E61 535d
Kymco Agility 200i solgt
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#62
En V6 i en mondeo SKAL bruge olie, bum Blink med øjet
Ford mekaniker og flere ford ejere har fortalt mig det.
Tidligere:
Baotian BT49QT-7. Peugeot Speedfight 3. Hyundai i10. Ford Mondeo. Aprillia Ditech.
CPI Hussar. Nissan Primera eGT. Alfa Romeo 156. Ford Mondeo V6. VW Polo Fox. Nissan Almera. Mitsubishi Galant V6. Nissan Micra
Nuværende:
Saab 900
Svar
#63
(19-05-2015, 16:38)Jes P Skrev: En V6 i en mondeo SKAL bruge olie, bum Blink med øjet
Ford mekaniker og flere ford ejere har fortalt mig det.

Så lad mig vende den om og spørge: Hvor forsvinder den olie hen?

Det er nemmere at bilde ejerne ind at de skal bruge lidt olie, end at skille hele motoren ad for at finde lækagen. For en sådan, må der nødvendigvis være.
Svar
#64
(19-05-2015, 18:26)Teddy Skrev: Så lad mig vende den om og spørge: Hvor forsvinder den olie hen?

Det er nemmere at bilde ejerne ind at de skal bruge lidt olie, end at skille hele motoren ad for at finde lækagen. For en sådan, må der nødvendigvis være.

Nej, det er "billigere" for ejeren at bare hælde lidt olie på, en at skulle ha skidt motoren ad for at få renoveret motoren. Folk vil ikke hive de penge op af lomme for at få skildt motoren ad, få den diagnostiseret og fikset. De fleste mekanikere fortæller kunden hvordan det er, og at sådan en operation godt ka blive dyr, og så må kunden jo tage op med sig selv om han vil bruge de penge.
Det sgu ikke os mekanikere den er galt med, det er kunderne der er nærige.

Olien ka forsvinde flere steder hen, selvfølgelig når en bil bruger olie tjekker man den for udvendige lækager. Olie på gruspladsen på motorblokken osv. De ka også være en pakning ved krumtappen, med det vil opdages når koblingen begynder og glide fordi der kommer olie på den.
toppakninger ka det også være, så ka olien ende i kølervæsken, eller blive forbrændt i motoren.
Så er der ventil pakingerne, de kan også blive utætte så olien kommer ind i cylindren den vej.
og så er der selvfølge stempleringenen som kan blive slidte så de ikke fjerne "nok" olie til at oliestanden ikke falder.

Men under alle omstændigheder for at finde en forbrænding af olie skal topstykket af, og så hedder det ny toppakning under alle omstændigheder. Så må man jo se om man ka diagnostisere ud fra hvordan aflejringerne i motoren ser ud hvor groft man skal gå til. Om man kan holde sig til en ny toppakning, eller man skal ha nye ventilpakninger. Eller om Stemplerne skal ud af blokken for at skifte ringene.
Thybo af guds nåde.
Min Gilera Stom
Puch Maxi renovering (Projekt håbløs)


" Remember. Four wheels move the body, but two wheels move the soul."
Hvil i fred Kragen.
Svar
#65
(19-05-2015, 18:26)Teddy Skrev: Så lad mig vende den om og spørge: Hvor forsvinder den olie hen?

Det er nemmere at bilde ejerne ind at de skal bruge lidt olie, end at skille hele motoren ad for at finde lækagen. For en sådan, må der nødvendigvis være.

Ja hvordan den bliver forbrændt ved jeg ikke, men ford oplyser også selv at deres 2.5 DOCH 24V skal bruge olie..
Er udentvivl overrasket over at den bruger så meget olie, men som nævnt tidligere, brugere den det som manualen siger den skal.
Der er absolut ingen tegn på olie brug, hverken i røg eller motorrum Smil
Tidligere:
Baotian BT49QT-7. Peugeot Speedfight 3. Hyundai i10. Ford Mondeo. Aprillia Ditech.
CPI Hussar. Nissan Primera eGT. Alfa Romeo 156. Ford Mondeo V6. VW Polo Fox. Nissan Almera. Mitsubishi Galant V6. Nissan Micra
Nuværende:
Saab 900
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#66
Nu når du plapre løs om dårlig service og den så æder olie. Min fiat med FULD servicebog bruger olie, så ja alle biler bruger olie, har brugt ca 4 liter på 37.000km/10 måneder.
Bil: Audi A4, 2.0 TDI 207/445 HK/NM. 
Knallert: ingen pt. 
Husdyr: 3 katte. 
Arbejde: lastbilchauffør. 
For sjov/projekter: mini chopper. 
Uddannelse: lastbilchauffør med speciale i gods transport. 
Svar
#67
Jeg skal hverken have en Ford eller Fiat, kan jeg læse. Rullende øjne

Svar
#68
(19-05-2015, 19:16)Jes P Skrev: {..}men ford oplyser også selv at deres 2.5 DOCH 24V skal bruge olie..

Arh du digter du vist lige rigeligt. Blink med øjet

Svar
#69
(19-05-2015, 23:08)barden Skrev: Jeg skal hverken have en Ford eller Fiat, kan jeg læse. Rullende øjne

Så skal du heller ikke ha VW, Toyota, Peugeot, Volvo, Nissan osv. osv. alle biler ka begynde og bruge olie, det kommer an på slid, om motoren har fået tæsk når den er kold, om lige præcis de pakinger/stempelringe der er brugt er lidt skrøbelige. Nogle biler er mere skrøbelige angående det at bruge olie, men ALLE biler kan begynde og bruge olie. køber du en bil fra ny, ved du hvordan den bliver kørt, men brugte biler ka ha fået mange koldstart, korte ture og kolde tæsk, så slider det på motoren, og det vil begynde og bruge olie.
Thybo af guds nåde.
Min Gilera Stom
Puch Maxi renovering (Projekt håbløs)


" Remember. Four wheels move the body, but two wheels move the soul."
Hvil i fred Kragen.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#70
(19-05-2015, 23:15)Thyboen Skrev: Så skal du heller ikke ha VW, Toyota, Peugeot, Volvo, Nissan osv. osv. alle biler ka begynde og bruge olie, det kommer an på slid, om motoren har fået tæsk når den er kold, om lige præcis de pakinger/stempelringe der er brugt er lidt skrøbelige. Nogle biler er mere skrøbelige angående det at bruge olie, men ALLE biler kan begynde og bruge olie. køber du en bil fra ny, ved du hvordan den bliver kørt, men brugte biler ka ha fået mange koldstart, korte ture og kolde tæsk, så slider det på motoren, og det vil begynde og bruge olie.

Tja, jeg har nu en fra VW koncernen. Og den bruger måske en deciliter pr 5000km. Det er så lidt så det definerer jeg ikke som "at forbruge olie". Nu roder jeg også selv med bilmotorer, og jo de bruger da olie allesammen. Men prøv nu lige at tage jer sammen. En motor er slidt når den bruger så meget olie i de mængder som folk lystig påstår i denne tråd.

Man kan også prøve at skifte et andet olie mærke, eller viskositet. Det kan i nogen tilfælde mindske forbruget.

Men jeg har aldrig nogensinde hældt så meget olie i en mine biler , og jeg har haft en del: 3 Fiestaer, Puma, Citroen Saxo VTS, Suzuki Swift, og nu en bette Citigo. 4 som nye og resten brugte.

Nb. Jeg har en anden bil jeg roder med. Og den bruger fantastisk meget olie, og det er fordi den er slidt så man skulle tro det var løgn. Stempler er så slidte at olien presses med op til forbrændingskammeret.

Svar
#71
(19-05-2015, 23:13)barden Skrev: Arh du digter du vist lige rigeligt. Blink med øjet

Nej det gør jeg ikke, skal nok prøve at finde det i manualen næste gang jeg er i bilen Smil
Tidligere:
Baotian BT49QT-7. Peugeot Speedfight 3. Hyundai i10. Ford Mondeo. Aprillia Ditech.
CPI Hussar. Nissan Primera eGT. Alfa Romeo 156. Ford Mondeo V6. VW Polo Fox. Nissan Almera. Mitsubishi Galant V6. Nissan Micra
Nuværende:
Saab 900
Svar
#72
Uanset stempler i servicebogen osv, så kan der være mangler ved servicen, for langt mellem service, bilen kørt for hårdt osv. osv.

Der er ingen garantier, måske lige med undtagelse af at man selv har kørt samtlige km.

1 dl på 5000 km vil jeg heller ikke kalde, at bilen bruger olie. Det kan f.eks. sidde i aflejringer inden i systemet, og vil komme ud hvis man laver en komplet rens. Men det er der ingen grund til, når tabet er så lidt at det nærmest ikke kan måles.

Thyboens lange, og ellers ganske gode, forklaring går jo netop på biler der er slidt op/kørt i sænk. Du ser jo ikke nær så mange på værkstedet af dem, der er kørt pænt og ikke har de store skavanker.

På trods af mange gode input for/imod olieforbrug, ser jeg endnu ikke et klart bevis på at en bils motor skal bruge olie. Og her snakker vi selvfølgelig ikke om veteranerne med karburator, det er jo et helt andet system. De er sikkert også piv utætte Grin
Svar


Forum spring: