Søg Garagen Hej Gæst! Register

Kymco Agility alarm
#25
(12-02-2015, 16:28)mads180 Skrev: Skal den pink og hvide så sættes på den samme ledning? Og hvad for en skal den på?
Blå og orange hvad skal de føres hen til? Ved den blå skal noget med start, men relæ eller noget andet ved jeg ikke.

Spørger ikke efter farven på ledning på scooteren, men hvad ledningen skal føres hen til.
Har monteret et par alarmer før men har været uden fjernstart, og med en dansk manual, og andre farver.
Jeg aner ikke lige hvad off wire er, eller postive output er.

Den hvide ledning, er den som normal er grå. Se på T-Hansens oversigt. Som du kan se, så skal ledningen der går til tændingen, og blokerer for start skæres over. Og den ene ende, sættes på den grå (på din den hvide ledning), mens den anden ende sættes på den lyserøde. På Kymco Agility, kan du se på diagrammet, at der er et stik på den pågældende ledning oppe fra tændingskontakten. Dette stik, tager du fra hinanden. Og så køber du de rund-stik og bøsninger som passer til hos T-Hansen. Så skal ikke skæres ledning over.

Du skal være opmærksom på, at når du trækker stikket fra hinanden - eller klipper den over - så kan scooteren ikke stoppe. Og, den kan faktisk starte, hvis motoren drejes rundt, eller du bruger kickstarter. At trække ledningen fra hinanden, svarer helt til at sætte tændingslåsen på tændt, selvom der ikke er lys og strøm på. Den starter derfor, hvis der trædes på kickstarteren. Og den stopper først, når du sætter ledningen sammen igen, eller der ikke er mer benzin.

Formålet med at sætte ledningen til alarmen, er at den bruges til startspærre. Med ledningen monteret, så vil alarmen afbryde tændingen. På nogle alarmer, er de kommet til at bygge den lysserøde og den hvide ledning. Jeg ved ikke, hvad der sker ved det. Men, det giver problemer med enten autostart eller startspærren.

Autostart virker ved, at alarmen kutter forbindelsen, og samtidigt aktiverer startmotoren. Skal autostart fungere, så må de derfor ikke være forbundet sammen.

Selve autostart ledningen er den blå. Når den sættes til plus 12V, så skal startmotoren gerne starte.

På Kymco Agility, sker det igennem bremsepæren. Så autostart fungerer kun, hvis din bremsepære ikke er sprunget.

Den blå ledning, sættes normalt til ledningen ved startknappen. Når den sættes til 12V, og der ikke samtidigt trykkes på bremsen, så vil strømmen løbe den modsatte vej, af når den normalt startes, og der trykkes på bremsen. Det betyder at den starter med modsat polaritet på start relæet.

Det betyder dog også, at den blå ledning lægges til plus 12V. Og trykkes samtidigt på start-knappen, så lægges den også til stel, da startknappen sætter startrelæets ene side til stel når der startes. Det giver en kortslutning, og batteriets sikring går, hvis du holder start knappen inde, samtidigt med at auto start aktiveres.

Som nævnt, går strømmen også igennem bremsepæren, fordi at den er sat til start relæet i den modsatte side af start knappen. Det forudsætter, at du ikke trykker på bremsen. Trykkes på bremsen, så hives den til 12V på den side, og der er ingen spænding på relæet, når autostart aktiveres. Autostart virker kun, når bremsen ikke er trukken.

Man kan sige, at funktionen er "omvendt" af når du bruger start knappen. Her kræves, at du trykker både start knappen ind, og trykker samtidigt på bremse. Når der bruges autostart, så må du ikke trykke start knappen, da det springer sikringen. Og du må ikke trykke bremsen, for det vil forhindre autostart.
Strømmen løber omvendt, og det er bremsepæren som hiver spændingen til stel, på den modsatte side af start relæet. Derfor, skal bremsepæren fungere, for at du kan bruge autostart. Og, du må naturligvis ikke anvende LED pærer til bremselys, med mindre der sættes belastningsmodstand på bremsepæren.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#26
Her kan du se, hvordan det skal forbindes, i følge Agilitys ledningsdiagram.
Ledningerne som skal bruges, er ved henholdsvis tændingslåsens 6 polet stik,
samt det 9-polede stik, der går op til styr.


Ledninger ved tændingslåsens 6 pols stik:

Grøn (ved tændingslås på Agility), er stel, og skal til sort på alarm.

Rød (ved tændingslås), er konstant på 12V også når scooter er slukket. Den skal til Rød på alarm.
Nogle forbinder den direkte til batteriets plus, men derved går man udenom scooterens sikring ved autostart. Så det er - efter min mening - bedre at sætte en 10A sikring i.

Sort-blå eller sort ledning på tændingslås (sat sammen i 6 polet stik), skal til orange på alarm.
(denne sætter tænding på ved autostart, selvom tændingsnøglen er på slukket)


Sort-hvid (fra tændingslås) skal til hvid på din alarm.

Blå-gul (mod pulser/CDI) skal til lyserød på alarm.

Sort-hvid og Blå gul er sat sammen i rund-stik ved tændingslåsen. De skal tages fra hinanden.
Monteres rundstik på alarmens ledning, kan den sættes i rundstikkene, der tages fra hinanden,
så du skal ikke klippe ledninger over.

Bemærk noten om, at når de to ledninger er taget fra hinanden, så er scooteren at betragte som at have tænding på.



Ledninger ved 9-polet multistik, der går op til styr:

Gul-Rød (Startknap, findes i 9-pol stik til styret) skal til blå på alarm.

Lyseblå (blink højre, findes i 9-pol stikket til styr) skal til den ene gule på alarm (blink)

Orange (blink venstre, findes i 9-pol stikket til styr), skal til den anden gule på alarm (blink)


Virker autostart ikke, så kan det være at alarm producenten har fået ombyttet den lyserøde og hvide ledning, så de skal byttes.
T-Hansen bruger grå i stedet for lyserød, og lyserød i stedet for hvid. Så på deres alarm, er det modsat. Jeg har skrevet hvid skal til tændingslåsens sort-hvide, da det vises på din tegning fra alarm producent. Nogle alarm producenter, har endog ændret i deres diagrammer, så de to ledninger er ombyttet i de senere diagrammer, hvilket medfører at autostart ikke fungerer. Måske, er det netop formålet med at gøre det forkert i senere brugsanvisninger, da autostart ikke altid er lovligt i EU.
Svar
#27
Min scooter kan som sagt starte med autostart/fjern start men bruger det jo aldrig.

For det første ser det lidt kriminelt ud og køre rundt på en scooter uden tændningsnøgle og gider ikke tilkalde mig politiéts opmærksomhed hvis det kan ungåes.

Og somregel skal man jo alligevel ha nøglen frem og i tændningslåsen for og låse sin ratlås op ellers kommer man sgu ingen steder.Blink med øjet

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#28
(15-02-2015, 02:06)Quiks Skrev: Min scooter kan som sagt starte med autostart/fjern start men bruger det jo aldrig.

For det første ser det lidt kriminelt ud og køre rundt på en scooter uden tændningsnøgle og gider ikke tilkalde mig politiéts opmærksomhed hvis det kan ungåes.

Og somregel skal man jo alligevel ha nøglen frem og i tændningslåsen for og låse sin ratlås op ellers kommer man sgu ingen steder.Blink med øjet

Jeg har aldrig oplevet en scooter hvor det ikke var nødvendigt at benytte nøglen selvom maskinen blev startet med fjernstart, hvis man ikke satte nøglen i og drejede til ON, så ville motoren såmænd blot slukke igen efter et kort øjeblik.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#29
(15-02-2015, 13:39)DarkSide Skrev: Jeg har aldrig oplevet en scooter hvor det ikke var nødvendigt at benytte nøglen selvom maskinen blev startet med fjernstart, hvis man ikke satte nøglen i og drejede til ON, så ville motoren såmænd blot slukke igen efter et kort øjeblik.

Hvis jeg ikke låser ratlåsen på min så behøver jeg ikke bruge nøglen og kan sagtens køre rundt uden brug af nøglen.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#30
(15-02-2015, 13:44)Quiks Skrev: Hvis jeg ikke låser ratlåsen på min så behøver jeg ikke bruge nøglen og kan sagtens køre rundt uden brug af nøglen.

Og du er positiv på at den ikke selv slukker efter X antal minutter ? Det gør min thansen alarm ihvertfald.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#31
(15-02-2015, 19:53)DarkSide Skrev: Og du er positiv på at den ikke selv slukker efter X antal minutter ? Det gør min thansen alarm ihvertfald.

Det gjorde min 1800 kroners alarm på Vivacityen ikke. Men jeg ville godt beholde maskinen, så jeg brugte aldrig den knap. Smil
Svar
#32
(15-02-2015, 20:33)Teddy Skrev: Det gjorde min 1800 kroners alarm på Vivacityen ikke. Men jeg ville godt beholde maskinen, så jeg brugte aldrig den knap. Smil

Braller alarm. Blink med øjet

Man skulle ellers mene det var en standard funktion på alle alarmer med fjernstart, ideen er jo netop man lige kan varme maskinen op, så den er varm til man skal afsted.

Selv den helt gamle alarm der sad på den første Aprilia SR 50 jeg kørte på (Det var i 2002) den slukkede selv efter omkring 5 minutter hvis ikke nøglen blev aktiveret.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#33
(15-02-2015, 19:53)DarkSide Skrev: Og du er positiv på at den ikke selv slukker efter X antal minutter ? Det gør min thansen alarm ihvertfald.

Det gør min ikke og den er også fra TH men fra 2011.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: