Søg Garagen Hej Gæst! Register

Pexma 30 problemer
#1
Jeg er førstegangs scooter ejer ( har købt en Pexma 30 i December05)
Så jeg vil lige til at starte med, én gang for alle sige undskyld for alle fremtidige dumme spørgsmål der måtte kommer herfra.. :-)

Da jeg købte min scooter kørte den helt fantastisk.. stabilt på 50km/t.. og på lange stræk kommer den helt op på 70 km/t.. uden at der er blevet pillet med den, vel at mærke.. cool nok
Men.. Nu har det jo været frost i et stykke tid, hvilket har bevirket at den er knap så stabil længere... den er MEGET svær at starte om morgenen, selv når det kun er -1°.
Den kunne lige pludselig ikke holde tomgangen når jeg holdt for rødt.
Det fik fik jeg dog løst ved at hælde karburatorsprit i tanken..

Men nu er den så begyndt på et nyt problem..
Jeg har to gange indenfor en uge oplevet at den startede, men havde meget svært ved at tage gas, faktisk var den lige ved at sætte ud bare jeg rørte gashåndtaget.
I begge tilfælde når jeg med hiv og sving at køre ca. 500 m før skidtet sætter ud, og ikke er til at starte igen.. overhovedet. Første gang det skete kom den på det lokale scooterværksted, men de ville slet ikke røre ved den da de ikke kendte det mærke, den stod dog natten over inde på hans værksted, og det havde åbenbart hjulpet, for dagen efter startede den og spandt som en mis.
men nu her anden gang har jeg ikke mulighed for at stille den indenfor, og et eller andet sted mener jeg heller ikke at det kan være rigtigt at en helt ny scooter ikke kan tåle en smule frost...
Er der nogen her der kan fortælle mig hvad jeg skal gøre for at få min scooter ud af vinterdepressionen?
evt. en guide i hvordan man vinterklargører sådan en svend..
Jeg har hørt at man bla. skal skifte tændrøret til et tændrør der er bygget til koldt vejr... passer det?

Mange spørgsmål... men jeg håber at der er nogen her der kan hjælpe for jeg er totalt lost, og forhandleren bor desværre 30 km. væk, så det er ikke lige at trække den ned til ham.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Uden bare tilnærmelsesmæssigt at kunne kaldes ekspert (er stadig på jagt efter min første scooter) så lyder det som nogle af de ret banale problemer, der ret ofte er blevet beskrevet her på forum.

Fugt!

Specielt tyder erfaringerne på tændrør og højspændingskabling.

Aftørring og silikonespray.
Hvilket opholdet under betryggende forhold hos reparatøren også peger på Smil
Svar
#3
Nybegynder Skrev:Den kunne lige pludselig ikke holde tomgangen når jeg holdt for rødt.
Det fik fik jeg dog løst ved at hælde karburatorsprit i tanken..

Men nu er den så begyndt på et nyt problem..
Jeg har to gange indenfor en uge oplevet at den startede, men havde meget svært ved at tage gas, faktisk var den lige ved at sætte ud bare jeg rørte gashåndtaget.
I begge tilfælde når jeg med hiv og sving at køre ca. 500 m før skidtet sætter ud, og ikke er til at starte igen.. overhovedet. Første gang det skete kom den på det lokale scooterværksted, men de ville slet ikke røre ved den da de ikke kendte det mærke, den stod dog natten over inde på hans værksted, og det havde åbenbart hjulpet, for dagen efter startede den og spandt som en mis.

Kunne jo godt tyde på noget karburatoris.
Ellers fugt i tændrørshætten / ledningen.

Citat:men nu her anden gang har jeg ikke mulighed for at stille den indenfor, og et eller andet sted mener jeg heller ikke at det kan være rigtigt at en helt ny scooter ikke kan tåle en smule frost...
Er der nogen her der kan fortælle mig hvad jeg skal gøre for at få min scooter ud af vinterdepressionen?

Jeg ville starte med at se om tændrøret gnister. - Dette er jo lidt alfa og omega for at skabe en eksplosion :wink:
Hvis tændrøret gnister ville jeg efterse karburator / benzintilførsel.

Citat:evt. en guide i hvordan man vinterklargører sådan en svend..
Jeg har hørt at man bla. skal skifte tændrøret til et tændrør der er bygget til koldt vejr... passer det?

Om der findes tændrør der er bedre i vinterperioden end normalt ved jeg ikke, men på disse billige kina scootere skal der spares et sted, og dette er typisk tændrørshætten. Så den ville jeg skifte i en fart, for den vil sikkert give problemer senere hen, hvis det ikke allerede er den der driller nu Blink med øjet

Leg evt. også med luftskruen.
Du kan finde lidt info her:

http://billig-scooter.dk/viewtopic.php?t...luftskruen
http://billig-scooter.dk/viewtopic.php?t...=luftskrue

Held og lykke Grin
Svar
#4
Stig

Man kan købe tændrør med platinstift i midten og med 2 "kroge" ind mod stiften, til 2 taktere,(mon ikke også til firtaktere?? ). Jeg tror det vil hjælpe sammen med en ny NGK hætte?
Svar
#5
Jps Skrev:Stig

Man kan købe tændrør med platinstift i midten og med 2 "kroge" ind mod stiften, til 2 taktere,(mon ikke også til firtaktere?? ). Jeg tror det vil hjælpe sammen med en ny NGK hætte?

Helt bestemt Blink med øjet Det første jeg fik skiftet på min Listo var tændrør og hætte ved et serviceeftersyn, selvom det intet fejlede på daværende tidspunkt, eller havde forvoldt gener - endnu :roll: :P
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hej igen...
Mange tak for jeres hurtige svar... Det kunne godt lyde som om at jeg skal udskifte de ting i siger..
Når jeg kigger på T.hansen er der jo masser af tændrør at vælge imellem, alle med et typenr. men ingen med beskrivelser, så hvordan finder jeg ud af hvilket et jeg skal bruge?
Kan i anbefale et supergodt tændrør og hætte der passer til en Pexma?
Svar
#7
Nu snakker I om at der typisk er problemer med tændrørerne på de billigere kinesiske 4-takts scootere.

Kan det i virkeligheden ikke betale sig at skifte disse "skod"-dele med det samme, så man sparer besværet og irritationsmomentet ved at scooteren ikke kan starte eller lign.
Svar
#8
Jo det kan man lige så godt, specielt hvis det er op imod vinter.
TruckStar
Svar
#9
Tændrøret på pexmaen er af så dårlig en kvalitet og egner sig ikke til det danske vejr.. henvend dig til din forhandler og jeg vil mene han burde sende dig et nyt tændrør og tændrørs hætte uden beregning.

OG sørg for det er NGK.

Vil mene dette vil løse dit problem

Held og lykke
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jeg har for nylig købt min egen Pexma 4-takter den kører som en drøm, har aldrig haft problemer med den, den står dog indenfor i et tørt rum med en temperatur på mellem 15 og 17 grader.
Du skal huske at når du køber en kineser skal den gerne stå varmt, i kina har de jo ikke frost på noget tidspunkt og derfor er scooteren ikke bygget til at stå hvor den får frost og fugt.
Den kan dog godt klare at køre i det danske vejr.

Knallerten er heller ikke lavet til at køre så hurtigt maks 45, derfor skader det også motoren at køre mere end den er bygget til, desuden er det ulovligt.
Ingen maskine har godt af at blive mishandlet ved overdrejning. Overvej derfor næste gang du kører mere end maskinen er bygget til, om det er det værd. Kig eventuelt i manualen for at se maksimal-hastighed.

Hilsner med forhåbninger om forbedringer i motorgangen ;-)
Svar
#11
Nu er det jo et stykke tid siden at jeg startede denne tråd, så jeg skylder vist lige at komme med en tilbagemeldning.
Siden sidst har min scooter været til 1000km eftersyn, hvor jeg samtidig forklarede forhandleren om mine kvaler. Han skiftede så tændrøret, tændrørshætten og rykkede tændingsspolen længere op under sædet så den ikke var så udsat på sne og sjap.
Siden da har den faktisk kørt som en drøm. Jeg er dog lidt påpasselig med ikke at køre for meget i sne da jeg ikke har noget sted den kan få lov at tø op.

Og så skulle jeg altså lige hilse og sige til dem som ikke kender deres planet, at der både findes hård frost og høj fugtighed i Kina ;-)

mvh
Ulrik Nielsen
Svar
#12
Citat:Og så skulle jeg altså lige hilse og sige til dem som ikke kender deres planet, at der både findes hård frost og høj fugtighed i Kina ;-)
Ja, Gobi er ikke ligefrem kendt for at være stegende hed i vinterhalvåret, og mine forældre stønnede angiveligt temmelig voldsomt i en lummerhed Beijing.

Jeg har selv kun oplevet Bangkok i slutningen af monsunen, men det var heller ikke altid lige behageligt.
Svar


Forum spring: