Je' ku' godt li' Kymco 400'eren!
Omkring emnet med 'ikke for stor og ikke for stærk', som Russer bragte op, så vil jeg være overvejende enig. Smølfen er ikke så tung som man tror. Hvad der også er relevant i den sammenhæng er den kørestilling man ender med at sidde i - det betyder en hel del for oplevelsen om man sidder ganske opret som på en chopper eller er krøllet helt og aldeles sammen på een af raserimaskinerne. Hvilket er med til at forklare begrebet 'touringmaskine', netop den kategori jeg ville placere smølfen i. Rummelig og behagelig. Langturs-egnet. At man så samtidig har et solidt spark-i-r*ven liggende klar i højre håndled er blot en behagelighed. Men
hvilken behagelighed...
Det er ikke nødvendigt at vælge en lille model. Forskellen på f.eks. min beskedne CB500 og en Blackbird er noget i retning af 50 kilo og 10 cm i længden, men solsorten har tre gange så mange kræfter, aaalt i udstyr og er mere egnet til turkørsel. Hvilket betyder at CB'en tilgengæld er mere væver og 'vims' i byen. Jeg har med held haft den parkeret blandt cyklerne på Silkeborg torv - lige ud for Jensens bøfhus, så jeg ku' holde et øje med den mens jeg spiste frokost. For mig erCBen et godt valg fordi jeg (for) sjældent kører touring, men det er ikke fordi jeg ikke *kunne* bruge en Blackbird i stedet. Den passer helt fint i mit skur. Jeg
har målt efter
Hvilket bringer os til 'trikes'.
Gider nogen lige forklare mig hvad det er der er så dejligt ved den slags køretøjer?
Jeg spørger fordi:
Jeg husker med gru tilbage på min oplevelse med en sidevognsmotorcykel ifbm. kørekortundervisning. Jeg har lovet mig selv aldrig nogensinde mere at føre en sådan himstregims. Føj for den lede!
Een af de store fordele ved en MC er at den er smal og kan komme frem gennem trafikken. Prøv at lanesplitte med en trike...
Flere af de afbilledede modeller er med førerhus. Sikkert også med gulvtæpper, loftslys og friskluftdyser. Det er IKKE motorcykler med et ekstra hjul, men derimod amputerede biler.
I min optik kaster man med en trike alle fordelene ved "movin' and groovin'" bort og beholder alle ulemperne ved den traditionelle hold-i-kø-på-ringvejen-kasse bedre kendt som 'bil'.