Søg Garagen Hej Gæst! Register

Startvanskeligheder
#1
Hej,
Som automekaniker skruer jeg selv på mine egne køretøjer, men her har jeg fået et problem med min Peguot Vivacity 45 scooter, som jeg tilsyneladende ikke kan klare.

Efter den har stået stille i små 2 år, vil jeg have gang i den igen, men den vil ikke starte.
Min egen kontrol er følgende:
Nyt tændrør.
Kontrol af tætte vacumslanger til bensinhane ok.
Kontrol af elektronisk choker, som virker.

Tændrøret giver gnist, men efter min menning for svag.
Efter et par sprøjt bensin i tændrørshullet kommer der ikke liv motoren.

For enden af tændrørskablet sidder noget som normal ville være en tændspole, er den det ?
de to ledninger som kommer frem til den har varierne volt når startermotoren kører rundt.

Mit eget bud er platinerne, men for poker, hvor sidder disse ? og tændspolen ?

Spændt på at høre fra jer eksperter.

Hilsen
Velo
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hov,

Glemte lige at fortælle bensinen selvfølgelig er skiftet ud med en frisk årgang.

Hilsen
Velo
Svar
#3
Tændspolen sidder for enden af kablet til tændrøret. En sandsynligvis firkantet klods monteret på stellet med en skrue.

Platiner? Der er såvidt jeg ved elektronisk tænding (CDI) på din Pøgøjter. Den finder du med stor sandsynlighed i batteriboksen.

Har du tjekket, at dyserne og bundkarret i karburatoren er rene og fine? En snavset karb er roden til alt ondt, og har den stået i 2 år kan det godt være groet til dernede. Det kan være nålen eller svømmeren ikke kan bevæge sig.

Hvis du har mod på det, så skil karb'en helt ad og rens den - gerne med trykluft.

Når du alligevel har den af, så skru studsen af og tjek om vakuum-membranen (reed-ventilen) er tæt.

Når alt er blæst igennem og rengjort og samlet, så kan du give et par kick for at fylde bundkarret igen. Tjek ved at åbne tømmerskruen i bundne af karb om der vitterligt er kommet benzin i.

Hvis ellers batteriet er opladet (og du ikke bruger et større som backup - jeg har et løst 12V/12A som jeg bruger som hjælpestarter), skulle den gerne kunne komme i gang.

Rexman
Svar
#4
Hej igen,

Karburatoren har nu været adskildt og renset uden synlig tegn på skidt.
Stadig ingen start.

Fundet noget der ligner et relæ i batteriboxen og dette er ikke et blinkrelæ.
Al ir er renset af stikkene uden et bedre resultat.

Gnisten ser stadig ikke så kraftig ud som på en bil og jeg har prøvet flere tændrør.

Når startermotoren drejer rundt og jeg holder for indsugningen kan jeg mærke den suger samt får bensin i hånden , så kompressionen fejler sikkert ikke noget.

Selve den mekanisme der giver impulser fra motoren til tændspolen er ikke lige til at finde.

Motoren bør give et par eksplosioner når jeg sprøjter lidt bensin ned i tændrørshullet og det gør den ikke, så mon ikke det er tændingen ?

Håber på jer specialister kan komme med et godt råd.

Bedste hilsner
Velo
Svar
#5
Jeg har selv haft problemer med ikke at kunne starte, selv om der var en smule gnist.
Det jeg fandt ud af var nede ved svinghjulet, der var ikke ordentlig kontakt mellem den lille forhøjning på svinghjulet og den lille sorte pickup.
Forsigtig rengøring og en lille sænkning af pickup hjalp på mit problem.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hej velo.

Nu er min viden ikke for stor mht scooter endnu.

Har du tjekket din menbran??. Jeg ved fra min tid med gokart, kunne vi få startproblemmer hvis pladerne enten var flosede eller blevet hårde.
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar
#7
Igen forsøgt at gennemblæse karburatoren uden held.
Renset svinghjulsmagnet samt impulsgiver til denne, stadig uden held.
Kontroleret membranen for urenheder, OK.

Giver strøm fra et større batteri så motoren drejer rundt med fin kompression.
Gnisten på tændrøret synes jeg stadig er lidt for svag, da den ikke er fin blå ligesom en bil.

Har gennem tiderne hovedrepareret flere biler og motorcykler, så det er en noget skuffet mekanikker der smider håndklædet i ringen.

Tak for hjælpende hånd.
Velo
Svar
#8
Mit bud er CDI'en. De har det med at dø, hvis man ikke benytter et tændrør med modstand (R).
En CDI fra PGO kan benyttes, og er en de billigere end den orig. Peugeot CDI.
Svar
#9
Hejsa,

Ved simpelhen ikke hvad en CDI er på en scooter ?

Hilsen
Plus
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
En bette sort boks ved siden af batteriet. Der står lidt om funktionen her : http://www.crustyquinns.com/tech/cdi.html
Svar
#11
Hej Velo.

Jeg faldt lige over denne http://www.wildscooter.1go.dk/ Jeg ved ikke om den kan hjælpe dig og andre.


Link rettet, da det viste "siden kan ikke vises". SmilJPS.
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar


Forum spring: