Søg Garagen Hej Gæst! Register

Listo45 og Giantco Sprint, er de ens?
#1
Hejsa.

Jeg kører Listo 45, og nu er jeg nok kommet dertil at jeg skal ud og have fat i reservedele.. Men som mange af jer nok i forvejen ved er der ikke ret mange i DK som forhandler dem og tilsvarende ikke har deres reservedele.

Jeg så et link herinde hvor en skrev at man kunne bruge næsten alle dele fra en Giantco Sprint, dertil vil jeg så gerne høre.. Er det virkelig rigtig at man kan bruge de samme dele til dem begge? - Det vil jo gøre sagen meget fordelagtig for os Listo ejere, for T-hansen er jo i mange byer.. også Skive hvor jeg bor!

Har jeg fået rigtig fat i det? Jeg har været inde på thansen´s side og se på den.. og må sige at de minder rigtig rigtig rigtig meget om hinanden.. ell. sagt på anden måde, jeg kan ikke se ret meget som afviger fra min Listo.

Jeg håber I kan besvare mit spørgsmål.

Mvh. Lars.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
De er 99% identiske.
CDI-enheden er nok den eneste jeg ville tøve lidt med at købe fra Giantco til Listoen.
Svar
#3
Først mange tak for dit svar Admin.

Jeg er ny herinde, så har jo været rundt og set mig omkring på siden (flot i øvrigt). Smil

Se så kommer vi til det: CDI-enheden... Hvad er det så lige det er, har set det omtalt mange gange herinde, men jeg ved ikke hvad det er.. Kan du forklare det? Eller evt. et billede til at illustere det?

På forhånd tak.

Lars.
Svar
#4
Udformingen kan variere fra model til model, men ellers ser den ser sådan ud:
[Image: reservedele%20110%20atv%20001.jpg]
Svar
#5
Hej igen.

Jeg fandt ud af på scootercity.dk at de 2 vist er meget ens.. Altså til en 30 og 45 når der er tale om 4 takter. Men mange tak for billede, det gav et rigtig godt billede. Jeg har dog stadig ikke fundet ud af hvad den skal bruges til!?

Kan ud også sige mig det?

Lars.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Munkholm99 Skrev:Hej igen.

Jeg fandt ud af på scootercity.dk at de 2 vist er meget ens.. Altså til en 30 og 45 når der er tale om 4 takter. Men mange tak for billede, det gav et rigtig godt billede. Jeg har dog stadig ikke fundet ud af hvad den skal bruges til!?

Kan du også sige mig det?

Lars.


Uden at vide det 100%, så bruges Cdi'en vist til at sende elektriske impulser til motoren så motoren enten bliver begrænset så den ikke kommer over et bestemt antal omdrejninger, eller også giver frit løb(en ubegrænset).

Men som sagt er ikke 100% sikker. Fortvivletad:
Svar
#7
Lad os lige slå en ting helt fast: CDI enheden er den elektoniske tænding. Det er en lille slags computer der fortæller tændrøret hvornår det skal slå en gnist. Tændingen/ CDI tændingen sidder mellem svinghjulet og tændspolen. Denne er næsten uopslidelig og erstatter den "gamle" måde med platiner og rotorer der hele tiden skulle justeres. (se feks en gammel maxi).

En CDI kan være begrænset således at den max vil give x antal tændinger pr. sekund = y antal omdrejninger

Hvis f.eks CDI'en er begrænset til 3500 tændinger pr. sekund, giver det en max rpm på 4-taktere på 7000. (en 4. takter tænder som bekendt kun hver anden omdrejning).

I modsætning til ring, blindrør og andre mekaniske begrænsninger som dæmper topfarten men samtidigt får maskinen til at forurene mere end nødvendigt, er CDI begrænsningen den "rigtige" set fra et miljø-synspunkt. Den forhindrer motoren i at tage (for mange) omdrejninger, men uden at gå på kompromis med mekanikken eller spilde unødige dråber.

Det er kan være ulempen er, hvis begrænsningen ligger under det omdrejningstal, hvor maskinen har sit bedste moment/ydelse. Så udnyttes motoren ikke optimalt, man kan ikke udnytte kræfterne til optræk/fremdrift. Det er set på mange af markedets billigste scootere, som derved bliver sløvere end en Ciao efterspændt en campingvogn.

Tag f.eks min T-Rex 150. Den yder max effekt på 11,2 HK ved 6750 o/min og har sit bedste moment (10 Nm) ved 6250 o/min. Det er der hvor maskinen yder mest. Variatortransmissionen er afstemt til at geare lige præcis i området mellem 6250 og 6750 rpm, altså den mest optimale udnyttelse af motorens kræfter.

Hvis nu der var en begrænsning i CDI'en omkring 5500 o/min ville jeg miste optræk, moment og topfart. Ligger begrænsningen ved 7500 ville jeg miste lidt på toppen, men bevare moment og optræk. Den er begrænset ved 9500 rpm (redline er 9000) for ikke at overdreje motoren og beskadige lejerne. (Topfart omkring 105-110 km/t ved 9500 rpm ned af bakke).

Mange af de nye scootere er begrænset i CDI'en for at forhindre brugerne i at afdrosle maskinen ved at fjerne ring eller andre "nemme" begrænsinger. Samtidigt, som ovenfor beskrevet, er det også et miljømæssigt synspunkt.

Ved at skifte til en ubegrænset CDI opnår man derved at maskinen kan tage flere omdrejninger = højere topfart. Det er en ændring maskinen ikke tager skade af, men, hvis ikke CDI'en er lavet ok, kan motoren overdrejes (tager alt for mange omdrejninger), hvilket kan resultere i motorhavari.

Jeg har læst flere indlæg rundt omkring hvor der bliver spurgt om maskinen bliver hurtigere hvis man fjerner CDI'en. Svaret er NEJ. Gør man det, kan maskinen ikke starte! Denne del kan IKKE undværes.

Jeg håber at dette indlæg har besvaret alle spørgsmål.

Rexman
Svar
#8
Munkholm99 Skrev:Hej igen.

Jeg fandt ud af på scootercity.dk at de 2 vist er meget ens.. Altså til en 30 og 45 når der er tale om 4 takter. Men mange tak for billede, det gav et rigtig godt billede. Jeg har dog stadig ikke fundet ud af hvad den skal bruges til!?

Kan ud også sige mig det?

Lars.
Hej Lars!

Tja, jeg behøver vist ikke at gå i yderligere detaljer mhp hvordan en CDI virker - dette har "Rexman" vist fået beskrevet og uddybet til UG med kryds & slange Griner

Men falder lige over dit link ovenfor, for scootercity.dk indeholder ingen detaljer omkring CDI så jeg formoder at det er vores shop du rereferer til og vil lige sende det hele korrekte link så :wink:

http://www.cityscootershop.dk/group.asp?group=3&sub=10

Det er korrekt at de er identiske - og endda 100% set udefra, men er elektronisk forskellige jvf "Rexman's" forklaringer...
Hilsen - Henrik
tidl. CityScooter.dk
Svar
#9
Fin og let beskrivelse Rexman :thumpup:
For ikke at afskrække, kunne man måske tilføje, at man normalt ikke behøver at lede mellem svinghjulet og tændspolen for at finde selve enheden. På min Agility, ligger den lille CDI-boks (på størrelse med en pakke cigaretter) i en holder ved siden af batteriet i bundpanelet, og er forbundet med to stik, der kan "klikkes" på og af. Hvis man vil udskifte den med en, der ikke "jorder" ved et bestemt omdrejningstal, skal man sørge for, at få fat i en af god kvalitet, der er lavet til netop ens egen knallert - og ikke bare vælge den billigste (priserne varierer fra kr. 400-1.000). Hele operationen tager under fem minutter, og giver på en Agility med "udroslet" rør og standarddyse mellem 5 og 10 km/t på toppen - på en knallert med flere hk, måske mere. Der er ingen forskel i optrækket.
NB! "Åbne" cdi'er må ikke forhandles i Danmark, da de betragtes som "tundele".
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Kragen. Ja, det har du ret i - det jeg mener er hvor CDI'en sådan rent elektrisk befinder sig i systemet, hvis du forstår.

Fysisk er den som regel placeret i batteriboksen eller påmonteret stellet et eller andet sted.

Alle ændringer for at få en maskine til at køre hurtigere er jo en konstruktiv ændring, og som sådan ulovligt. Den diskussion vil jeg slet ikke blande mig i, det er folks eget ansvar og moral, der må stå sin prøve.

Hvis der ingen forskel er på optrækket på en agility, uanset om det er en begrænset eller ubegrænset CDI, betyder det jo bare, at begrænsningen ligger på den rigtige side af moment/effekt toppen, således at du udnytter motores kræfter, men blot ikke får de sidste omdrejninger på toppen (og dermed begrænser topfarten).

Stort plus til Agilityen. Sød lille scooter forresten. Ser flere der kører på sådan en hver dag. Men de kan nu ikke følge med mig 8) 0-60 km/t på knap 4 sek. Så kommer man først over lyskrydsene. :cooldance:

Rexman
Svar
#11
Jeg vil sige 1000 tak for alle jeres svar.

Jeg tror endda også jeg forstod det med den bette boks du fik fortalt så godt om Rexman, nu ved jeg blot ikke hvor meget min boks er stillet til..

Kan du eller en anden egentlig fortælle mig om jeg kan gøre noget ved scooteren så den bliver lidt hurtigere (gerne i optræk men også gerne i topfart uden at pille ringen?) - Den er blevet usædvanlig sløv her efter vinter.. jeg ved ikke hvad den fejler, det går jeg og arbejder på at finde ud af her i fritiden.. men jeg har ikke fundet ud af det endnu. Kan I egentlig give en forklaring om det?

Jeg og en ven har set til benz filter - det er rent, drivremmen er ikke slap eller mør og ser helt ny ud.. tros de snart 13000 km. jeg har kørt på den fra ny af.

Renset tandrøret er gjort (kører med NGK) og tilsvarende hætten dertil.. Har I hørt om det før?

Før den blev sløv både i topfart så vel som optræk kørte den mel. 60-63 km/timen og nu kun mel. 40-45 og max. 48.. Dertil skal lige nævnes igen at ringen stadig sidder i!!!!

Håber I kan hjælpe mig endnu en gang Grin

Lars.
Svar
#12
City Scooter Skrev:Hej Lars!

Tja, jeg behøver vist ikke at gå i yderligere detaljer mhp hvordan en CDI virker - dette har "Rexman" vist fået beskrevet og uddybet til UG med kryds & slange Griner

Men falder lige over dit link ovenfor, for scootercity.dk indeholder ingen detaljer omkring DCI så jeg formoder at det er vores shop du rereferer til og vil lige sende det hele korrekte link så :wink:

http://www.cityscootershop.dk/group.asp?group=3&sub=10

Det er korrekt at de er identiske - og endda 100% set udefra, men er elektronisk forskellige jvf "Rexman's" forklaringer...


Yes, det var lige præcis den side jeg talte om Smil - mange tak for det :o)

Jeg har lige en ting mere.. Endnu en gang.. Jeg læste jo lige før at I siger disse 2 scootere er 99-100 % ens, og så kommer det smarte sp. - er det så såvel indvændig altså motor såvel som udenvændig?

Er det så rigtig? Er de bare end lige bortset fra ganske få dele?

Det er mugligvis et dumt spørgsmål (selvom jeg plejer at sige at ingen sp. er dumme - kun dumme svar)! Grin

Lars.
Svar


Forum spring: