Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
(18-01-2015, 21:50)Fut Skrev: Bare lige til orientering. Man honer ikke en cylinder hvis man vil have overstørrelse stempel i. (med mindre man er ligeglad med om cylinderen er cylindrisk eller oval) hvis diameteren skal øges borer man den op og så honer man den for at få en glat overflade.
Honing af en brugt cylinder bryder den glasagtige overflade der dannes af sliddet fra stempelringene, det gør at nye stempelringe slides til og holder på gassen.
Pointen var nu ikke at jeg ville have en større boring, men nu bare at der var noget belægning på tændrøret som jeg mente kunne være olie og at enten tilstedeværelsen af olie i forbrændingskammeret eller årsagen til at olien er kommet der, kan være årsag til at den har det svært i tomgangen når den er kold.
Hvis det er fordi cylindren er slidt har jeg dog ikke tænkt mig at hone den op, for jeg har allerede købt en naraku 50cc cylinder, som jeg sidste år målte lidt på og vejede lidt på stemplet og sådan noget.
(18-01-2015, 21:10)stormbringer Skrev: http://www.amazon.com/Engine-Cylinder-In...984&sr=1-2
Men istedet for at måle, så honer man vel bare til en stempelring - skubbet ned med stemplet, så den sidder rigtigt - har minimums-åbningen mellem enderne. Husk at prøve efter i både top, bund og på midten. Cylinderen bliver med tiden tøndeformet Og honeværktøjet fjerner 'tønden' ved at slibe top og bund op.
Har du i øvrigt overvejet om det er olieværnene der er gået til? Du ved nok, de små pakninger som sidder på ventilstammerne inde bag fjedrene.
Fedt instrument og med gratis fragt kunne det da være at den skulle købes når vi runder den første.
Jeg kan dog se at jeg også må skaffe mig lidt mere værktøj så, i følge denne video:
Anyway. Jo, jeg har overvejet at det kunne være ved ventilerne at den er utæt, men det er lidt der min problemstilling ligger: Jeg aner ikke, hvordan jeg skal undersøge det.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 3.546
Tråde: 67
Tilmeldt: Aug 2013
(19-01-2015, 01:37)Baddi Skrev: Pointen var nu ikke at jeg ville have en større boring, men nu bare at der var noget belægning på tændrøret som jeg mente kunne være olie og at enten tilstedeværelsen af olie i forbrændingskammeret eller årsagen til at olien er kommet der, kan være årsag til at den har det svært i tomgangen når den er kold.
Hvis det er fordi cylindren er slidt har jeg dog ikke tænkt mig at hone den op, for jeg har allerede købt en naraku 50cc cylinder, som jeg sidste år målte lidt på og vejede lidt på stemplet og sådan noget.
Fedt instrument og med gratis fragt kunne det da være at den skulle købes når vi runder den første.
Jeg kan dog se at jeg også må skaffe mig lidt mere værktøj så, i følge denne video:
https://www.youtube.com/watch?v=n572qMo3g0A
Anyway. Jo, jeg har overvejet at det kunne være ved ventilerne at den er utæt, men det er lidt der min problemstilling ligger: Jeg aner ikke, hvordan jeg skal undersøge det.
Hvad med og pille topstykket af og rense det så godt du kan, for så og hælde noget vand i toppen af det og noget køkkenrulle under.
Så ville man vel kunne se om der trænger noget igennem mens ventilerne er lukket, på køkkenrullen vil der så være våde pletter.
Da vand jo er tyndere end olie vil det jo ha nemmere ved og trænge igennem en utæthed.
Bare en ide aner ikke om det virker, men det er vel et forsøg værd og ofre et par timer på.
Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar: 776
Tråde: 60
Tilmeldt: Jul 2011
(19-01-2015, 01:37)Baddi Skrev: Jo, jeg har overvejet at det kunne være ved ventilerne at den er utæt, men det er lidt der min problemstilling ligger: Jeg aner ikke, hvordan jeg skal undersøge det.
Jeg mener at have hørt at ventilens skuldre bliver fyldt med snask, hvis olieværnet er gået. Velsagtens mest udpræget på udblæsningsventilen?
Undersøgelse må vel være ensbetydende med at rykke ventilerne ud. Til dét formål skal du bruge en ventiltang i en passende størrelse.
Men inden du går igang, er det nok en ide at undersøge om du overhovedet kan få nye olieværn - det ku' jo være GY6-topstykker var ligesåmeget engangs-stumper som de tilhørende cylindre?
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar: 3.546
Tråde: 67
Tilmeldt: Aug 2013
(19-01-2015, 09:35)stormbringer Skrev: Jeg mener at have hørt at ventilens skuldre bliver fyldt med snask, hvis olieværnet er gået. Velsagtens mest udpræget på udblæsningsventilen?
Undersøgelse må vel være ensbetydende med at rykke ventilerne ud. Til dét formål skal du bruge en ventiltang i en passende størrelse.
Men inden du går igang, er det nok en ide at undersøge om du overhovedet kan få nye olieværn - det ku' jo være GY6-topstykker var ligesåmeget engangs-stumper som de tilhørende cylindre?
Det kan godt lade sige gøre og få nye dele til topstykket.
http://www.thansen.dk/scooter-knallert-m...251483940/
Ligesom indsugning´s og udstødning´s ventiler og fjeder top og bund og fjedre og låse clips osv osv alt fås i enkelt dele.
Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
(19-01-2015, 09:35)stormbringer Skrev: Jeg mener at have hørt at ventilens skuldre bliver fyldt med snask, hvis olieværnet er gået. Velsagtens mest udpræget på udblæsningsventilen?
Undersøgelse må vel være ensbetydende med at rykke ventilerne ud. Til dét formål skal du bruge en ventiltang i en passende størrelse.
Men inden du går igang, er det nok en ide at undersøge om du overhovedet kan få nye olieværn - det ku' jo være GY6-topstykker var ligesåmeget engangs-stumper som de tilhørende cylindre?
Hmm. Jeg kan ikke helt gennemskue, hvordan jeg ved at pille ventilerne ud kan se om der lækkes for meget olie langs med ventilstammerne.
Men det med om der er snavset bag ventildækslet vil jeg da kigge på, for jeg tror da gerne på at der vil komme udstødningsgas op forbi ventilstammen, hvis ikke den er ordenligt tæt. Men så mangler jeg stadig en måde at tjekke indsugningsventilen, for hvis der kommer olie ind i forbrændingskammeret må det vel enten være indsugningsventilen eller cylindren.
Det kan da også være at jeg bare skal købe nogle af de oliedimser der til ventilerne og skifte dem og så se på det bagefter, om det har ændret noget.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
|