Svar: 182
Tråde: 15
Tilmeldt: Apr 2010
10-01-2015, 18:41
(Dette opslag var sidst ændret: 10-01-2015, 19:02 af Rasmus L.)
I morgen lander en baotian bt49 qt-12, og den skal have en overordentligt opfrisker.
Jeg skal ligge lidt billeder op, så dem af jer der ikke helt ved hvordan man gør kan få en ide om fremgangs metoden, og hvordan man dyser sådan en i kombination med modificering af luftfilteret.
Der er 3 cylindere på billedet, for at vise størrelses forskellen fra 50cc over til 82cc og så til forextreme 90cc.
90cc kittet er det største af slagsen med extra store ventiler i topstykket, samt skarp knast, og højkompression stempel. Og det vil jeg krydre jeg med en 19mm vacuum styret fladspjælds karburator, og en forextreme racing tænding, og en større studs end original.
Tror ejermand bliver noget overraskede over resultatet i morgen.
Adskillige bt-49qt xx , texas xt-4 chopper, med alverdens forskellige CCM og sammenbygning & Nu med vandkølet 2 takts Suzuki Zillion den absolute bedste scooter jeg har haft til D.D.
Svar: 4.269
Tråde: 273
Tilmeldt: Apr 2010
Er det fra tyskland?
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
- 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar: 182
Tråde: 15
Tilmeldt: Apr 2010
Ja det er fra Gy6-motor. Kan simpelhent ikke finde dele billigere i Europa, og levering er promte.
Adskillige bt-49qt xx , texas xt-4 chopper, med alverdens forskellige CCM og sammenbygning & Nu med vandkølet 2 takts Suzuki Zillion den absolute bedste scooter jeg har haft til D.D.
Svar: 4.269
Tråde: 273
Tilmeldt: Apr 2010
Bestiller os selv derfra havde overvejet om jeg skulle prøve wt 90.
Har kun, prøvet 72, og det er lækkert.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
- 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar: 182
Tråde: 15
Tilmeldt: Apr 2010
Jeg vil sige. 72ccm er kun ½ tuning. 72cc kører som en ubegrænset 50ccm 45-50 op af bakke, 65-70 på flad vej. Det kører ok, men fra 72ccm til 82ccm er der en meget stor forskel, spec hvis man husker at montere en større karburator. Det 82cc kit der ligger på billedet der i midten, er fra min gamle gy6, og det kørte noget friskere end 72cc.
Så fra 82cc til et forextreme 90ccm må der være lige så stor forskel .
Men i morgen når jeg monterer det og den er justeret, og ejermand skal prøvekører, så skal jeg self følge efter ham på min 70cc lavkompression vandkølet Suzuki. Den kører hammer fedt, så hvis han futter fra mig på 90ccm, så er det noget der virker.
Opdatering følger self.
Adskillige bt-49qt xx , texas xt-4 chopper, med alverdens forskellige CCM og sammenbygning & Nu med vandkølet 2 takts Suzuki Zillion den absolute bedste scooter jeg har haft til D.D.
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
(10-01-2015, 19:44)Rasmus L Skrev: Jeg vil sige. 72ccm er kun ½ tuning. 72cc kører som en ubegrænset 50ccm 45-50 op af bakke, 65-70 på flad vej. Det kører ok, men fra 72ccm til 82ccm er der en meget stor forskel, spec hvis man husker at montere en større karburator. Det 82cc kit der ligger på billedet der i midten, er fra min gamle gy6, og det kørte noget friskere end 72cc.
Så fra 82cc til et forextreme 90ccm må der være lige så stor forskel .
Men i morgen når jeg monterer det og den er justeret, og ejermand skal prøvekører, så skal jeg self følge efter ham på min 70cc lavkompression vandkølet Suzuki. Den kører hammer fedt, så hvis han futter fra mig på 90ccm, så er det noget der virker.
Opdatering følger self.
Har du målt boringen?
De fleste kits, hvadenten de sælges som 80, 90 eller 100cc er sjældent, hvad de lover.
Flere steder sælges kits med boringer på 50mm som værende 90 eller 100cc, hvilket ikke passer, når man regner volumen af cylindren ud, hvilket du skal bruge slaglængden til også og den har du jo ikke ændret på.
Hvis det du har købt der er dette med en boring på 52mm har det en volumen på næsten 88cc. Den største cylinder jeg har kunnet finde har været Naraku 90cc, som med sin boring på 52,4mm er på 89,2cc, når man har den originale slaglængde på 41,4mm
En ting jeg dog er lidt forundret over, er at køleribberne ikke er gjort synligt større, så man ender nok med at motoren bliver noget varmere, hvilket er skidt for oliens levetid. En oliekøler kunne være noget man skulle overveje så. Den er hammer nem at montere.
Man kan også male cylinder og topstykke sort udenpå, da en sort overflade er den bedste emitter af varmestråling.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 4.269
Tråde: 273
Tilmeldt: Apr 2010
Tror ikke den bliver meget varmere end 72 f.eks.
Har godt set de 100ccm de reklamere med på ebay, det er ikke andet end 80
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
- 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
(11-01-2015, 19:33)MSJ1982 Skrev: Tror ikke den bliver meget varmere end 72 f.eks.
Har godt set de 100ccm de reklamere med på ebay, det er ikke andet end 80
Kort og groft forsimplet, så hvis den har en højere effekt bliver den varmere.
Lidt mindre forsimplet, så hvis den har højere effekt uden at være mere effektiv, bliver den varmere.
Når man brænder benzin af frigives en energi.
Noget af denne energi går til at udføre et arbejde på stemplet og er derfor ikke noget der bidrager til varmen. Resten af energien er at de gasser der er inde i forbrændingskammeret bliver varme og så er der noget varme der overføres til stemplet, cylindren, topstykket og ventilerne, som alt sammen skal køles.
Hvor meget energi der bliver til bevægelsesenergi kommer an på, hvor thermisk effektiv motoren er. At hæve den thermiske effektivitet gøres ved at have så højt et tryk på stemplet i så lang tid af stemplets bevægelse som muligt. Dette kan gøres ved at hæve kompressionen, rykke tændingen tidligere eller ved at udforme ventiler, stempel eller forbrændingskammer til at have et turbulent flow inde i forbrændingskammeret.
At have en stor boring og lav slaglængde har også den ulempe at der er længere afstand fra tændrøret og til det punkt i forbrændingskammeret længst fra tændrøret og dermed tager forbrændingen længere tid og højeste tryk derfor kommer senere i rotationen, hvilket giver mindre thermisk effektivitet.
Anyway. Hvor meget varmere den bliver kommer i høj grad an på, hvor mange flere kræfter man får da kræfterne kommer af at der afbrændes mere benzin.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 182
Tråde: 15
Tilmeldt: Apr 2010
11-01-2015, 23:29
(Dette opslag var sidst ændret: 12-01-2015, 15:34 af Rasmus L.)
Om det er 88ccm eller 90ccm. kan vel komme ud på et.
Men maskinen er sendt afsted, ejer var ganske ovenud tilfreds. Og jo self vil en 90ccm blive varmere end en 72ccm. mere power = mere varme. Men det er stadivæk en tvangsluftkølet motor, tager man tilsvarrende 70ccm på en 2 takter med 15hk så der heller ikke meget mere køleprofil derpå. Der er rigeligt køling på. Faktisk så meget at den led forfærdeligt af karburator is inden cylinderskifte. Så vi håber at den hævet motor effekt, og den modificering jeg har lavet på varmeskjoldet, indsugning, og luftfilteret virker. Således at den bruger motorkøle luften til at varme bunden af karburator op med, Så forhåbentligt er karburator is er en ting af fortiden.
Olie køler er nok at skyde fugle med kanoner, det er ikke en monkey/dax. Men en scooter med tvangskøling. Havde det været blottet cylinder i fri luft, kunne det være en god mulighed, men har kørt med 90ccm og 110 og 125ccm på en texas chopper, uden probs, selv om sommeren. Tager man en tilsvarrende gy6 Qmb152 / 125ccm scooter, har den ej heller olie køler på.
Mangler at skiftte ruller, der skal noget tunge ruller i. Og så skal den dyses en tand op yderligere. Jeg har kompentseret med en blindrør i luftfilteret, men den skal lige have det sidste med, når tid er.
Men nu kan den kører med 50km/t de næste 100km. Og så bliver den lige justeret ind så det stemmer. Og sådan en baotian her, er født med knæk resonance udstødning. Af hvilke genial årsag til man sætter en resonance potte på en 4 takter, må være mig en gåde af propotioner. Så den bliver nok også skiftet til en rigtigt 4 takts udstødning. Men jeg gidder ik mere i dag.
Adskillige bt-49qt xx , texas xt-4 chopper, med alverdens forskellige CCM og sammenbygning & Nu med vandkølet 2 takts Suzuki Zillion den absolute bedste scooter jeg har haft til D.D.
|