Søg Garagen Hej Gæst! Register

ABS på motorcykel - også i Indien.
#1
ABS bremsere bliver snart obligatioriske på alle nye motorcykler der sælges i Indien over 125cc.
http://www.team-bhp.com/news/arai-wants-...uipped-abs

Fra april måned bliver ABS obligatorisk på alle andre køretøjer.
http://www.team-bhp.com/news/abs-will-be...april-2015

Det bliver spændende at se, hvordan det påvirker prisudviklingen, på både Motorcykler med ABS og biler som Tato Nano.

Fra april måned, skal Tato nano være forsynet med ABS bremsere, hvis den skal sælges i Indien. Og det vil den sikkert blive.

Kvalitetsniveauet i Indien høj.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(04-01-2015, 19:37)Super 8 Skrev: Kvalitetsniveauet i Indien (er)? høj.

Det er kørselsniveauet så til gengæld ikke. Det kan ABS ikke rette op på.!

Svar
#3
Det kan jeg godt lide at høre Grin

Indien har så vidt jeg har forstået ekstremt mange motorcykler fordi de er mere økonomiske end at have en bil. Jeg kommer så straks til at tænke på, at hvis meget store markeder kræver et eller andet, så vil producenterne begynde at sætte det på som standart på alle sammen, fordi det så kan ende med at være en nicheproduktion at lade være.
Og køretøjsproducenter kan jo godt lide stordriftsfordele, hvilket man jo ikke har med nicheproduktioner. Blink med øjet

Selvom man bremser bedre, hvis man kan få bremset til lige inden man mister grebet end, hvis man bruger ABS har man jo bevist at ABS bremser øger trafiksikkerheden fordi der ikke kræves lige så store evner for at bremse godt. Så er der jo også det med at man kan gå i panik når der pludselig er noget foran en og komme til at trykke hårdere på bremsen end når man har øvet sig på en tom vej. Grin

Prisen på motorcykler stiger muligvis en smule med ABS på alle sammen, men prisen for selve ABS systemet vil falde på grund af stordriftsfordele og det vil ikke være så meget en større udgift at købe en med ABS. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#4
(04-01-2015, 23:54)Baddi Skrev: Prisen på motorcykler stiger muligvis en smule med ABS på alle sammen.
Hvilket i min optik gør indkøb af en ny MC endnu mere umuligt. Heldigvis er der masser af sjove og velkonstruerede brugt-cykler at vælge imellem.

Jeg mener - hvorfor købe en bovlam ny Honda CTX700 (under 50 heste) til 130 kilokroner, når man kan få en knap så bovlam brugt Blackbird (over 150 heste) til cirka 50 kilo? Blackbirden har jo osse ABS.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#5
(05-01-2015, 08:32)stormbringer Skrev: Hvilket i min optik gør indkøb af en ny MC endnu mere umuligt. Heldigvis er der masser af sjove og velkonstruerede brugt-cykler at vælge imellem.

Jeg mener - hvorfor købe en bovlam ny Honda CTX700 (under 50 heste) til 130 kilokroner, når man kan få en knap så bovlam brugt Blackbird (over 150 heste) til cirka 50 kilo? Blackbirden har jo osse ABS.

Heldigvis er der jo folk med lommen fuld af guld der køber nye motorcykler og på et eller andet tidspunkt sætter dem til salg, så selvom der fra den vinkel går lidt længere tid vil det stadig smitte af på hele vognparken. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jeg tror det hjælper positivt på priserne, at Indien tilslutter sig ABS.

Her i Europa er det besluttet. Når indien også beslutter sig, vil prisen på ABS helt sikkert blive meget lavere. En ABS bremse kan laves billigt, specielt når de massefremstilles i Indien. Tænk på, hvad Tato Nano koster. Mit gæt er, at omkostningen til ABS bremser er på max 500-1000 kr. I nogle tilfælde går produktionspriserne ned, når der ændres på et produkt, fordi man ved samme lejlighed prisoptimerer produktet. Mange scootere og motorcykler er ikke prisoptimeret, selvom de sælges billigt. Biler er langt mere optimale i konstruktionen og billige at fremstille, i forhold til det kunden får.

Tiltag som ABS, mindre forurening mv. kan derfor meget vel få priserne ned, fordi det tvinger producenterne til, at bruge ny teknologi. Når den nye teknologi massefremstilles, reduceres prisen ofte.

Skulle jeg lave en scooter, var jeg for længst gået bort fra gammeldags teknologi. En mekanisk kilometertæller, koster mere end en elektronisk. Tænk på, hvad en elektronisk koster på en cykel - de kan fås til mindre end kilometerkablet til en scooter. Wires til gasspjæld, kan stort set ikke betale sig - og meromkostningen ved at styre den med en elmotor er beskeden, hvis der er en. En el-motor, der er kraftig nok, koster nogle få kroner, og formentligt mindre end kabel. Der bruges alt for mange kabler i scootere - det er billigere med en chip og at bruge en seriel bus, som på biler, eller at bruge LED'er, og anvende spændingen kan reverseres og effekten kan reduceres til bremselys. Ikke mindst, er det for dyrt at finde fejl på systemet. På et mere moderne system, vil systemet analysere sig selv. Det er standard i dag på alle biler. Ellers havde de været langt dyere. I starten bliver prisen sikkert højere - men en "modernisering" vil åbne for, at priserne på sigt, falder langt mere end ellers kunne ske. En stor del, kan gøres automatisk og af robotter - det er næsten umuligt i dag, med den måde at ledninger og kabler er monteret. Dertil kommer, at mange scootere ikke er servicevenlige. Det er ikke ualmindeligt, at der skal en større operation til, for at skifte en pære. Måske betyder det ikke så meget ved produktionen, men scootere er hellerikke udviklet til at være nemme at samle og teste for fejl. Den nemme løsning, er at motorer, elektronik og kabler testes automatisk, eller ved der tilkobles et stik.

Jeg tror at større miljøkrav, ABS bremsere, og de andre lovbestemte forbedringer, på sigt får priserne længere ned. Det dyreste er EURO 3 standarden, da den kræver en bunke af følere. Alligevel, er priserne på scootere og MC'er kun et par tusind højere i salgsprisen. En af årsagerne er sikkert, at f.eks. gasspjældet styres elektronisk, og det er med til at reducere udgiften. Følerne reducerer desværre ikke udgiften. (Andet end på benzin.)

En ABS bremse giver teoretisk en merudgift, men hvis scooterne og motorcyklerne samtidigt gennemgår en modernisering i deres design, så medfører det lavere priser. Måske stiger prisen en smule, men forbedret benzinøkonomi gør at de forurener mindre.
Svar


Forum spring: