Søg Garagen Hej Gæst! Register

Lysrelæ defekt?
#1
Hej, har idag haft et irriterende problem med min scooter. Det drejer sig om en Baotian bt49qt-9f3 eagle, årg 2010, kørt 1.800 km. Det er lyset, eller rettere kun forlygtepærene der driller. Når scooteren startes og køres, går der nogle minutter før end forlygtepærene - blinkende - (Nogle gange MEGET hurtige blink i starten) begynder at lyse, for derefter at lyse som de skal, både langt og kort lys.

Når så scooteren har været slukket nogle minutter, så starter hele balladen forfra igen når den startes. Alt andet lys lyser som det skal, og der er 2 forlygtepærer der blinker/lyser synkront. Er det mon lysrelæet eller kan der være andre muligheder. Batteriet er meget dårligt, og det kan kun lige akkurat trække selvstarteren langsomt rundt, men springer alligevel igang hver gang, da motoren starter let. Jeg har tidligere ladet batteriet op, men det falder hurtigt tilbage til den meget lave effekt. Håber på nogle gode bud.

Venlig hilsen, og tak fra Henrik

   


Vedhæftede filer Billed(er)
   
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Nu kan jeg ikke finde et el-diagram inde på scootergrisen der passer lige præcis til 9f3, men kun til 9'eren. Jeg har prøvet at følge ledningerne på det diagram jeg fandt her og det lader til at strømmen til forlygten kommer fra spændingsregulatoren, igennem kontakten og så ud i lygterne. Smil

I så fald at din - som det jeg fandt et diagram af - ikke har noget lysrelæ, men er opbygget på den måde, må det være spændingsregulatoren der ikke fungerer ordenligt.
Har frekvensen af blinkeriet noget at gøre med omdrejningerne? Smil
Kan du prøve at tjekke om baglyset også blinker på samme måde? Smil


Hvis det forsvinder når du har kørt lidt kan det godt være at din spændingsregulator bruger så meget strøm på at prøve at oplade batteriet at den ikke hele tiden har strøm til lyset også. Jeg har nemlig holdt en del øje med strømmen på min scooter. Når jeg drejer nøglen er spændingen omkring 11,4V, når jeg kører stiger den til 13V og så op til 14,4V som er den normale ladespædning. Når jeg så holder ved lyskryds og der ikke længere lades falder spændingen igen, men hvor meget den falder kommer an på, hvor længe jeg har kørt. Hvis jeg har kørt længe holder den sig over 12V indtil jeg har stået i tomgang i 5 minutter eller at motoren har været slukket i 30 minutter. Smil

Så jeg vil sige at det første trin vil være at prøve med et andet batteri, hvis du har mulighed for det. Grin

Et helt andet spørgsmål, der er ren nysgerrighed: Hvor mange ventiler har din motor i topstykket? Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#3
Hej Baddi.
Mange tak for dit svar. Jeg tror at scooteren hedder 9F som du skriver, og ikke 9f3 som jeg skrev.
Nej jeg mener ikke at blinkene har noget at gøre med omdrejningstallet.
Alt andet lys lyser præcist som det skal, og begge forlygter lyser/blinker altid på en helt ens måde.
Jeg har kunnet få lyset til at lyse, ved at slå til denne lille boks, som jeg vedlægger billede af. Men det var fra morgenstunden, her til aften vil den slet ikke, men ville nok komme hvis jeg lod scooteren køre nogle minutter. Boksen har lagt på radiatoren hele dagen, da hele scooteren og boksen indimellem har fået en grundig vask.
Umiddelbart tror jeg at modellen har én indsugningsventil og én udstødningsventil, men jeg har endnu ikke stillet ventiler på den, men mener jeg har læst det et sted.


Vedhæftede filer Billed(er)
   
Svar
#4
Hmm, det ser umiddelbart ikke ud til at ledningsnettet er som jeg fandt et diagram over, så. Ked af det

Men hvis det er et relæ til lyset lyder det da meget rigtigt at det kan være et problem derigennem. I så fald gætter jeg enten på en fejl inde i selve relæet eller at der er et problem med strømtilførslen til relæet. Grin

Angående ventilerne, så er det endnu en skuffelse. Baotian har haft lavet en scooter med 4ventilet topstykke, men der blev kun solgt meget få af dem og det er tæt på umuligt at opdrive delene. Det billigste jeg har haft fundet var 3-4.000 kroner for at købe en hel motor og det er lige i overkanten, hvis man kun er ude efter stempel og topstykke. Så siden jeg ikke har set din model før håbede jeg at det måske var en ny model, og så kunne man jo være heldig at de havde relanceret det specielle topstykke. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#5
Nå nu har jeg prøvet at udskifte batteriet, men det hjalp overhovedet ikke.

Kan man undlade relæet, eller på en eller anden måde køre uden om det? Kortslutning? Et eller andet?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hej.

Har sådan et relæ liggende du kan teste med bor lidt udenfor Ringkøbing.
Svar
#7
(23-12-2014, 19:25)Jens Roos Skrev: Hej.

Har sådan et relæ liggende du kan teste med bor lidt udenfor Ringkøbing.

Hej Jens.

Det lyder godt, det vil jeg gerne Grin

Har juleferie, så kommer gerne forbi dig, når det passer dig.

Hilsen Henrik.
Svar
#8
Jeg har også juleferie så er hjemme.
Svar
#9
(23-12-2014, 23:46)Jens Roos Skrev: Jeg har også juleferie så er hjemme.

Super, jeg har ingen planer i julen, så du siger bare til, så lægger jeg lige vejen forbi dig Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: