Søg Garagen Hej Gæst! Register

El scootere i Norge
#1
Fandt denne Norske side om elscootere. Ganske interessant synes jeg, men prisen er noget høj. Og rækkevidden er stadig ikke god nok (ihvertfald ikke til mig).

Norge er jo nok det land i Europa, der er længst fremme, mht. elkøretøjer på vejene?

http://www.norsktilhengersenter.no/govec...ooter.html
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Dem havde Evscandia i deres program. Det gik vist ikke så godt. Mon ikke det var prisen på over 30.000kr der hæmmede dem "lidt". Fortvivlet Smil

Svar
#3
(06-12-2014, 10:39)barden Skrev: Dem havde Evscandia i deres program. Det gik vist ikke så godt. Mon ikke det var prisen på over 30.000kr der hæmmede dem "lidt". Fortvivlet Smil

Ja for den mindste er det 30.990.00 kr (45 km/t) og den i midten koster 47.990.00 kr (45 km/t) og den dyreste koster 53.500.00 kr men den render så også 80-85 km/t.

Så den vil ikke ha en chance i Danmark, tvivler på de ville kunne sælge ret mange.
Vi er nok for nærige til og gi så meget for en scooter.Grin

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#4
Fedt! Grin

Men ja, desværre hæmmer prisen. Smil
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#5
(06-12-2014, 16:32)Baddi Skrev: Fedt! Grin

Men ja, desværre hæmmer prisen. Smil

Dyrt er det umiddelbart. Men omvendt - farvel til benzinregningen de næste 50.000 kilometer. Farvel til stort set alt vedligehold.

Sætter vi benzinen til 30 øre/kilometer (slag på tasken) bli'r det en udgift på 15.000 kroner man ikke skal ha'.

Vedligehold over 50.000 km? Den er svær, men med udgangspunkt i min egen Stealth, som stadig har langt til de 50k - og derfor nærmer sig den 'dyre ende' hvor alting er blevet slidt og skal vedligeholdes - vil jeg gætte på et lignende tal. Olie, tændrør, remme, ruller, variatorer, batterier, koblinger, bremsekalipere, skiver, klodser, lydpotter, forrør, friskluftsrør, lønninger, vakuumslanger, filtre, dimser og dingenoter - det løber op i længden...

2*15k = 30k. Det trækker vi fra de 48k og står tilbage med 18k + de udgifter der måtte løbe på ifbm vedligehold af en el-motorcykel.

Eftersom en el-motorcykel ikke har tændrør, motorolie, benzinfiltre, vakuumslanger, variator, kobling, lydpotte, friskluftsrør og filtre må man nøjes med at skulle vedligeholde remmen, bremsekalipre, klodser, skiver + dimser & dingenoter. De eneste direkte sliddele i dét udvalg er vel nok rem og klodser. Sæt to tusind af til dem og vi ender på et rundt 20-tusindtal.

En sammenligning vil imidlertid kræve noget at sammenligne med, så vi skal lige ha' taget en fabriksny 125cc fossilbrænder-scooter med i regnskabet. Dén skal trækkes fra de 20k.

Et overslag siger i omegnen af 15k for sådan en krabat - og så er vi nede på 5k.

50.000 kilometer tager for de fleste af os flere år at køre, så de 5k skal fordeles over - say - 5 år. Altså en tusse årligt i merpris for at køre med el.

Tjaaa.

Fem år med et nær-tavst køretøj, fuldt moment fra nul (Yeeehaaaa!!), laange serviceintervaller og miljørigtig kørsel. 5k.

I min optik er problemet et andet: Man skal lægge alle pengene med det samme, hvor fossilbrænder-kinesermodellen virker mere efter inkjet-printerprincippet: Billig i indkøb, dyr i vedligehold.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(10-12-2014, 08:29)stormbringer Skrev: Dyrt er det umiddelbart. Men omvendt - farvel til benzinregningen de næste 50.000 kilometer. Farvel til stort set alt vedligehold.

Sætter vi benzinen til 30 øre/kilometer (slag på tasken) bli'r det en udgift på 15.000 kroner man ikke skal ha'.

Vedligehold over 50.000 km? Den er svær, men med udgangspunkt i min egen Stealth, som stadig har langt til de 50k - og derfor nærmer sig den 'dyre ende' hvor alting er blevet slidt og skal vedligeholdes - vil jeg gætte på et lignende tal. Olie, tændrør, remme, ruller, variatorer, batterier, koblinger, bremsekalipere, skiver, klodser, lydpotter, forrør, friskluftsrør, lønninger, vakuumslanger, filtre, dimser og dingenoter - det løber op i længden...

2*15k = 30k. Det trækker vi fra de 48k og står tilbage med 18k + de udgifter der måtte løbe på ifbm vedligehold af en el-motorcykel.

Eftersom en el-motorcykel ikke har tændrør, motorolie, benzinfiltre, vakuumslanger, variator, kobling, lydpotte, friskluftsrør og filtre må man nøjes med at skulle vedligeholde remmen, bremsekalipre, klodser, skiver + dimser & dingenoter. De eneste direkte sliddele i dét udvalg er vel nok rem og klodser. Sæt to tusind af til dem og vi ender på et rundt 20-tusindtal.

En sammenligning vil imidlertid kræve noget at sammenligne med, så vi skal lige ha' taget en fabriksny 125cc fossilbrænder-scooter med i regnskabet. Dén skal trækkes fra de 20k.

Et overslag siger i omegnen af 15k for sådan en krabat - og så er vi nede på 5k.

50.000 kilometer tager for de fleste af os flere år at køre, så de 5k skal fordeles over - say - 5 år. Altså en tusse årligt i merpris for at køre med el.

Tjaaa.

Fem år med et nær-tavst køretøj, fuldt moment fra nul (Yeeehaaaa!!), laange serviceintervaller og miljørigtig kørsel. 5k.

I min optik er problemet et andet: Man skal lægge alle pengene med det samme, hvor fossilbrænder-kinesermodellen virker mere efter inkjet-printerprincippet: Billig i indkøb, dyr i vedligehold.

Du glemmer lige en vigtig ting i dit regnestykke, NEMLIG STRØM ! Som så vidt jeg ved også koster penge.
Og det er jo heller ikke helt billigt.Blink med øjet

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#7
(10-12-2014, 12:31)Quiks Skrev: Du glemmer lige en vigtig ting i dit regnestykke, NEMLIG STRØM ! Som så vidt jeg ved også koster penge.
Og det er jo heller ikke helt billigt.Blink med øjet
Min E-Buddy til eksempel.:

Først:

De 2 ladere bruger 400Watt i 4 timer når jeg oplader E-Buddyen og når den er næsten afladt.
212,80 øre/kWh ~(2,13kr). incl afgifter og alverdens påfund!, koster el her på matriklen.

Dvs.:

400Watt x 4 timer /1000 = 1,6kWh.

1,6kWh x 2,13kr = 3,41kr for at lade min E-Buddy op, og den kan køre over 80km på en opladning.

Så el er ikke et argument. Smil

Svar
#8
(10-12-2014, 12:31)Quiks Skrev: Du glemmer lige en vigtig ting i dit regnestykke, NEMLIG STRØM ! Som så vidt jeg ved også koster penge.
Og det er jo heller ikke helt billigt.Blink med øjet

Glemmer og glemmer - jeg antager blot at den er gratis Smil

Du har ret - jeg skal lige se om jeg kan hitte ud af hvad strøm til 50.000 kilometers kørsel koster. Go S3.4 kører ca. 60 km på 3 kWh -> 20km/kWh.

I øvrigt koster strøm ikke altid penge. Masser af firmaer vil gerne profilere sig grønt og stiller 'gratis strøm' til rådighed på deres parkeringsplads.

Men tilbage til elpriserne - jeg vender tilbage når jeg har et tal.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#9
(10-12-2014, 16:55)barden Skrev: 212,80 øre/kWh ~(2,13kr). incl afgifter og alverdens påfund!, koster el her på matriklen.

Ah! Altså kommer de 60 kilometer på el-motorcyklen til at koste 3*2.13 = 6,39 kr. Godt ti øre kilometeren.
50.000 kilometer => 5.3kkr

Tjaa. Det er da også en slags penge. Fordelt over førnævnte 5 år giver det en god tusse årligt. Cirka 90 kroner om måneden - vel at mærke for 900 km kørsel.

Hmmmm.

Nu har vi ikke taget forsikring og afgifter med i regnestykket endnu. Gad vidst om en elmotorcykel gemmer på ubehagelige overraskelser i den forbindelse?
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: